پیام ویژه

آخرين مطالب

پول نفت ايران به جيب داماد «اردوغان» رفت يادداشت

  بزرگنمايي:

اخبار ويژه-متن پيش رو در ايران منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست.

روز گذشته دومين جلسه دادگاه رسيدگي به اتهامات مهدي شمس زاده و حميد فلاح هروي (متهمان بزرگ فساد نفتي) در شعبه 28 دادگاه انقلاب تهران به رياست قاضي محمد مقيسه به صورت علني برگزار شد.
به گزارش «ايران»، در ابتداي جلسه رئيس دادگاه اظهار کرد: براساس کيفرخواست دادستاني اتهام مهدي شمس‌زاده متهم رديف دوم پرونده فساد بزرگ نفتي، افساد في‌الارض از طريق مشارکت در اختلال در نظام اقتصادي کشور با علم به مؤثر بودن اقدامات در ضربه زدن به نظام مقدس جمهوري اسلامي، مشارکت در کلاهبرداري از شرکت ملي نفت ايران، شرکت «اچ‌کي» و صندوق بازنشستگي به ميزان يک ميليارد و 200 ميليون يورو و پولشويي است و از متهم مي‌خواهم با حضور در جايگاه در برابر اتهامات وارده از خود دفاع کند.
وي در ادامه گفت: چهار سال از زمان بازداشت‌تان مي‌گذرد و همچنان همراه زنجاني و فلاح هروي مي‌گوييد که پول‌ها را باز مي‌گردانيد، ولي هنوز نتيجه‌اي حاصل نشده است. توضيح دهيد که نفت‌ها کجا رفته و پولش را کجا برديد. شما يک ارز فروش ساده را به شرکت ملي نفت و وزير اقتصاد و رئيس بانک مرکزي آشنا کرديد که موجب شد قراردادي امضا کند تا نفت تحويلش بدهند. در حالي که بانکي در مالزي وجود نداشت. مهدي شمس‌زاده در دفاع از خود گفت: شما سه سال گذشته گفتيد کمک کنم و من هم گفتم اگر رها شوم، پول را برمي‌گردانيم اما رها نشدم. دو سال و نيم در حبس انفرادي بودم و حتي نتوانستم با فرزندانم که فارسي نمي‌دانند، به انگليسي صحبت کنم. وي با قرائت اين شعر که «گنه کرد در بلخ آهنگري، به شوشتر زدند گردن مسگري»، در ادامه گفت: اين حکايت من است، گناه را فرد ديگري مرتکب شده است و من اينجا حاضر شده‌ام، همه اتهامات مندرج در کيفرخواست کذب است. شمس‌زاده افزود‌: من براي کمک به کشورم آمدم و در حال حاضر به عنوان تحصيل مال نامشروع مورد اتهام هستم. بنده بايد در اين مملکت بميرم و از اين حيث نيز پشيمان نيستم. تحت فشار هستم، خانواده‌ام در حال حاضر متلاشي شده و دولت انگليس من را تحت تعقيب قرار داده که اميدواريم مورد توجه قرار گيرد. شمس‌زاده در ادامه گفت: وقتي در خارج بودم در گفت‌وگو با فردي شنيدم که دادستان گفته براي کمک به شما «امان» مي‌دهم، برگرديد به کشور و کمک کنيد.
رئيس دادگاه خطاب به شمس‌زاده گفت: شما در فشار قرار داريد؟ چه فشاري؟ جايگاهي که شما در زندان داريد، من در خانه ندارم؛ علاوه بر اين کسي به شما امان‌نامه نداده است، شما عضو باند اختلالگران در نظام اقتصادي هستيد پس خود را آدم عادي جلوه ندهيد. وي در ادامه افزود: شما سه وزير صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادي و دارايي و وزير نفت و همچنين رئيس کل بانک مرکزي [وقت] را قانع کرديد، بابک آدمي توانمند، با پشتوانه و داراي دو بانک است، طوري که سه وزير [وقت]، قرارداد نفتي را امضا کردند و محموله‌ها را عملاً به شخص شما تحويل دادند، شما يکي از متهمان واقعي پرونده هستيد لذا مظلوم‌نمايي نکنيد.
قاضي مقيسه تصريح کرد: خانواده شما در خارج از کشور است و شما اينجا هستيد باعث تأسف است نفت را به کسي مي‌فروشيم که تابعيت خارجي و انگليسي دارد.
متهم: با اجازه مقامات تابعيت گرفتم
در اين هنگام متهم خطاب به دادگاه گفت: البته منظورم فشار روحي است. اينکه سه بار به حد خودکشي رسيدم، فشار نيست؟ اينها فشارهاي روحي و رواني است. در مورد تابعيت بايد بگويم با اجازه مقامات اين کار را کردم و نمي‌توانم در اين دادگاه جزئيات را بيان کنم. 30 سال در خارج از کشور زندگي کردم اما به کشورم پشت نکرده‌ام. در واقع حرف اصلي من اين است که شما با يک ذهنيت پيشين وارد دادگاه شديد، شما مي‌گوييد بزرگ‌ترين فساد قرن را انجام داده‌ايد.
قاضي مقيسه خطاب به شمس خاطرنشان کرد: تنها کسي که ذهنيت غلطي از پرونده ندارد، من هستم. اين همه ضربه به نظام وارد کرديد و حالا عليه نظام حرف نزنيد و تبليغ عليه نظام نکنيد ما چه کرده‌ايم که خانواده شما خارج از کشور است.
متهم رديف دوم پرونده مدعي شد: عوامل صيانت از بيت‌المال را رها کرده‌اند و افراد نگون‌بخت را محکوم کرده‌اند. اگر بابک زنجاني دروغگوست، پس چرا براساس اظهاراتش محکوم مي‌شوم. عده‌اي عافيت‌طلب گوشه‌اي مي‌نشينند و عده‌اي ديگر را به سوي تيغ مي‌فرستند. شرايط اقتصادي و اضطراري کشور در آن زمان ناديده گرفته شده است.رئيس دادگاه خطاب به مهدي شمس گفت: اگر افراد اصلي را مي‌شناسيد، نام ببريد چراکه ما هم دنبال اين مسأله هستيم.
متهم در واکنش به اين سخنان قاضي اظهار کرد: من کسي را متهم نکردم اما طبق گزارشات ناجا و پليس بين‌الملل اين سخنان را مي‌گويم. در ضمن کجاي قانون مي‌گويد دو سال و نيم انفرادي باشد. آقاي پسنديده (بازپرس پرونده) به من گفت که اجازه حضور وکيل را نمي‌دهد.
رئيس دادگاه تأکيد کرد: اين موضوع مربوط به اوايل تحقيق بوده که اسرار نظام در آن مطرح مي‌شد، درست است که دادگاه علني است اما نبايد هر حرف خاصي را بزنيد.
نماينده دادستان: زنجاني گزارش کذب مي داد
رضا نجفي، نماينده دادستان با بيان اينکه طبق قرارداد واريزي به حساب اچ‌کي نزد بانک «اف‌آي‌آي‌بي» (اولين بانک بين‌المللي اسلامي) بوده است، گفت: اين بانک به تعبير بازپرس پرونده بانک نبود، بلکه ماشين جعل بود که در سوئيتي در ولنجک کارهاي بانکي را انجام مي‌دادند. به گفته وي، بانک مرکزي به دليل تحريم نمي‌توانست يک ميليارد و 427 ميليون و 500 هزار يورو را به پيمانکاران پرداخت کند، لذا اين ارز را دو دستي تقديم بابک زنجاني کرد و او هم 70 ميليون يورو را به پيمانکاران پرداخت کرده است. وي افزود: البته او در قرارگاه خاتم‌الانبيا(ع) هم اين کار را انجام مي‌داد اما در آن زمان خوب عمل مي‌کرد. بابک زنجاني با حضور در کميسيون اصل 90 مجلس شوراي اسلامي و ديگر جلسات گزارش کذب مي‌داد و بارها پيش‌نويس ضمانت‌نامه از تاجيکستان و روسيه مي‌آورد که مي‌گفتند دروغ است، يعني او در مرحله رسيدگي به پرونده هم دست از جعل برنداشت.
پول نفت صرف خريد شرکت حمل و نقل براي داماد اردوغان شد
بهمن افشار، وکيل شمس زاده در اين هنگام اظهارات نماينده دادستان را بدون ارتباط با دادگاه دانست و گفت: نماينده دادستان مي‌گويد موکلم در دفاع به حاشيه مي‌رود در حالي که خود، فرا حاشيه مي‌رود.
به گفته نماينده دادستان، بازپرس پرونده از حدود 270 نفر به منظور افزايش دقت کار بازجويي کرد و در رأي ديوان عالي به نقش شمس‌زاده در بزرگنمايي امکانات، اغفال و معرفي بابک زنجاني به مسئولان نظام اشاره شده است.
مهدوي، وکيل شرکت ملي نفت ايران نيز با اجازه دادگاه گفت: ما با شما(شمس زاده) ساعت‌ها جلسه گذاشتيم که موضوع روشن شود چون طرف اصلي شرکت نفتي «فال» شما بوده‌ايد. متأسفانه به جاي اينکه پول نفت به خزانه واريز شود، صرف خريد کارخانه آلومينيوم به نام يک زن شده است که حتي جواب ما را نمي‌دهد. پول نفت که قرار بود به خزانه واريز شود، صرف خريد شرکت حمل و نقل براي داماد آقاي اردوغان شد. حتي تمام کساني که با شما شراکت داشتند، با تباني سهام 51 درصد شرکت هواپيمايي را فروختند و به نحوي سر شما کلاه گذاشتند. متأسفانه نه آقاي زنجاني و نه آقاي شمس در ارائه مدارک و ادله به ما کمک نکردند.
سپس قاضي مقيسه خطاب به متهم گفت: طبق اقرار، شما هم سهامدار، هم مدير و هم فروشنده و تنها کسي هستيد که با يک مقام صندوق بازنشستگي کارکنان صنعت نفت و مديرعامل سرمايه‌گذاري اين صندوق رابطه داشتيد و بابک زنجانيِ ارزفروش را که هيچ امکاني براي فروش نفت نداشته است، با توانايي‌هاي کاذب و غيرواقعي به وزارت نفت معرفي کرديد. حتي براي رسيدن به اهداف شوم خود از عناوين قلابي و جعلي استفاده مي‌کرديد.
براي تصاحب 136 شرکت‌ وابسته به سازمان تأمين اجتماعي از سعيد مرتضوي چک تضمين گرفته شد و چک را اجرا گذاشتيد.وي افزود: اولين کار نفتي بابک زنجاني، پس از معرفي شما به يک مقام صندوق بازنشستگي کارکنان صنعت نفت بوده است. شما قرارداد سه ميليون بشکه نفت با صندوق بازنشستگي منعقد مي‌‌کنيد به عنوان کارشناس کشتيراني با آن مقام نفتي و فردي ديگر آشنايي داشتيد، نفت را تحويل مي‌گرفتيد و بابک زنجاني چه مي‌‌دانست که در مالزي و امارات نفت بفروشد. چه کسي به شرکت فال نفت فروخت؟ آيا شما بابک را به آن مقام صندوق بازنشستگي کارکنان صنعت نفت معرفي کرديد؟ که شمس‌زاده پاسخ داد : من نفت را تحويل نگرفتم؛ اينها متن کيفرخواست است نه اقرارهاي من. سند دارم و براساس مستندات صحبت مي‌کنم و معرفي بابک هم به اين شکل نبوده است.
وي با بيان اينکه محموله نفت 300 هزار تني روي آب مانند هروئين و ترياک نيست که بشود آن را با يک تلفن قاچاق و زيرميزي رد کرد، گفت: آقاياني که خود را کنار کشيدند، مي‌دانند چه خبر بوده است؛ زمان تحريم بود و فردي به من گفت شما جهاد مي‌‌کنيد و نبايد پشت زنجاني را خالي کنيد.
شمس‌زاده در ادامه گفت: بنده کارگزار بودم، انبار امارات را بنده با نمايندگي زنجاني اداره کرديم، بانک اف‌آي‌آي‌بي را چهار وزير و بانک مرکزي تأييد کردند و بنده مسئول امکان‌‌سنجي اين بانک نبودم. من يک بار در عمرم مالزي رفتم و خودم يکي از قرباني‌هاي ال‌‌سي‌‌هاي جعلي هستم بنابراين تمام کساني که تصميم‌‌گير بودند حتي فرمانده کشتي هم در اين ‌صورت جزو باند محسوب مي‌‌شود.
قاضي مقيسه گفت: ستاد تدابير تحقيق نکرد که ساختمان اف‌آي‌آي‌بي خالي است که دختر فلاح و دامادش آنجا بيکار نشستند و حقوق مي‌گرفتند؛ شما اف‌آي‌آي‌بي را واقعاً بانک جلوه و مسئولان را فريب داديد و کلاهبرداري يعني همين.متهم رديف دوم پرونده نفتي زمان آشنايي خود با حميد فلاح هروي (متهم رديف سوم) اين پرونده را سال 89 و براي خريد هواپيما عنوان کرد و گفت: با خواندن کيفرخواست متوجه شدم که بابک زنجاني شناسنامه جعلي داشت.وي ادامه داد: بنده نه نوسترآداموس هستم نه علم غيب دارم که بدانم نيت زنجاني چه بود و نمي‌دانستم پول نفت را براي شرکت هواپيمايي «اونور اير» هزينه مي‌کند؛ ‌قبول دارم به او کمک کردم اما هدفم خدمت به مملکت بود و اگر او پول‌ها را برنگرداند، گناه من چيست؟
شمس‌زاده افزود: قسم مي‌خورم بابک زنجاني را جز به آقاي احمدوحيد دستجردي (مدير شرکت سرمايه‌گذاري صندوق بازنشستگي صنعت نفت) به فرد ديگري معرفي نکردم و قرارداد من هم با زنجاني قرارداد کارگزاري بود نه چيز ديگر.وي افزود: عقبه يک فرد را براساس اعتبار نظام به وي بايد سنجيد. حتي بايد بگويم که از چند مدير شنيده بودم که وزير اطلاعات [وقت] بابک زنجاني را تأييد کرده بود، متأسفانه در کيفرخواست آمده بابک زنجاني چند شناسنامه دارد.
جلسه دادگاه در اين زمان به پايان رسيد و ادامه بررسي به يکشنبه آينده موکول شد.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/144/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

مرغ ارزان شد

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

طراحی جلویی شیائومی Civi 4 در کنسول گوگل پلی مشاهده شد

حمله به جان وحدت

ساخت تصویر متحرک 3 ثانیه‌ای در پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید امکان‌پذیر می‌شود

تاریخ سازی جعلی

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: رتبه‌بندی 100 هزار معلم اصلاح شد

سیل برای دبی گران تمام شد

موضع‌گیری دو پهلو

سقوط کامیون نفت‌کش در آب‌نمای کنخ مسیر بندر خمیر

وزیر ارتباطات: تا پایان سال 50 درصد به سرعت اینترنت افزوده می شود

وزیر ارتباطات: یک‌سوم کشور به زیرساخت‌های فیبرنوری مجهز شدند

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

انقلابیون انتقادی

توضیحات وزیر کشور در مورد آخرین وضعیت امداد رسانی به 5 استان درگیر سیل در کشور

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

خسارت زلزله 5.6 ریشتری در شمال ترکیه

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

آیفون 16 پرو به پوشش ویژه لنز دوربین برای بهبود کیفیت تصویر مجهز خواهد شد

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

غربت مرتضی

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

تاریخ رونمایی گوشی پرچمدار 2024 سونی لو رفت

معاون مدیریت پسماند: عرضه کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ممنوع می شود

اپل بیش‌از 250 میلیون دلار در پردیس سنگاپور سرمایه‌گذاری می‌کند

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

از چاله به چاه؟

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403

تغییر جایگاه مردان و زنان در اتوبوس‌های بی.آر.تی

اندروید 15 احتمالاً برای افزایش امنیت اقدام به قرنطینه اپلیکیشن‌های مشکوک می‌کند

فرش قرمز برای اسکناس درشت؟

رئیس سازمان سنجش: رئیس جدید سازمان سنجش به زودی معرفی می‌شود

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

متحدان اسرائیل در برزخ

رئیس پلیس فتا: فروشندگان سوال‌های جعلی آزمون سراسری بازداشت شده‌اند

آنر 200 لایت به زودی برای عرضه در بازار جهانی رونمایی می‌شود

تقابل نظامی اسرائیل و ایران؛ پیامدها و راه‌حل‌ها

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

آشیانه سری