پیام ویژه

آخرين مطالب

طغیان ایران‌خودرو علیه قیمت‌گذاری دستوری و دولت گزارش

طغیان ایران‌خودرو علیه قیمت‌گذاری دستوری و دولت
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - فارس / ایران‌خودرو اعلام کرده است، سهامداران خُرد نماد خودرو می‌توانند زیان وارد‌شده به شرکت از بابت قیمت‌گذاری دستوری را از دولت بگیرند
شاخص کل بازار سرمایه در جریان معاملات روز جاری با رشد بیش از 6 هزار واحدی همراه شد تا بورس پس از چند روز ترمز افت را بکشد. البته که این مقدار برای برگشت شاخص خیلی رقم پایینی محسوب می‌شود اما به هر حال برای توقف افت بازار امیدوار کننده است.صبح دیروز رییس جدید نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار از لغو عرضه‌های اولیه تا اطلاع ثانوی خبر داد. قادر معصومی خانقاه، مدیر جدید نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به لغو عرضه‌های اولیه در بازار سرمایه، گفت: این تصمیم در راستای حمایت از بازار سرمایه با توجه به شرایط کنونی گرفته شده است. وی همچنین از لغو الزام ارسال سفارش فروش توسط بازارگردان‌ها تا اطلاع ثانوی خبر داد.
بازار
ایران خودرو: سهامداران خرد علیه قیمت گذاری دستوری شکایت کنند
ایران خودرو نیز با انتشار گزارش 6 ماهه خود در سامانه کدال باز هم بر سر زبان‌ها افتاد. در گزارش حسابرسی شده این شرکت به نقل از حسابرس قانونی شرکت و با استناد به ماده 90 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی عنوان کرده است که سهامداران خرد ایران خودرو می‌توانند طبق ماده 90 اصل 44 قانون اساسی، زیان متحمل شده بابت قیمت گذاری دستوری را از سازمان برنامه و بودجه مطالبه کنند.این ماده قانونی به این موضوع اشاره دارد که چنانچه دولت به هر دلیل قیمت فروش کالاها یا خدمات بنگاه‌های مشمول واگذاری و یا سایر بنگاه‌های بخش غیردولتی را به قیمتی کمتر از قیمت بازار تکلیف کند، دولت مکلف است مابه تفاوت قیمت تکلیفی و هزینه تمام شده را تعیین و از محل اعتبارات و منابع دولت در سال اجرا پرداخت کند و یا از بدهی این بنگاه‌ها به سازمان امور مالیاتی کسر نماید.از همین رو گفته می‌شود که پرداخت زیان سهامداران ایران خودرو به واسطه قیمت گذاری دستوری به عهده دولت است. البته شرکت ایران خودرو در صورت‌های مالی حسابرسی شده نیم ساله 1402 خود از طلب 117 هزار و 397 میلیارد تومانی شرکت از سازمان برنامه بودجه پرده برداری کرد.
بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس
در جریان معاملات روز جاری در بازار بورس شاخص کل سبزپوش شد. هر چند این مثبت شدن برای برگشت شاخص به مسیر صعودی خیلی قوی نیست اما حداقل می‌توان گفت که بازار ترمز افت را کشیده است.اهالی تکنکالیست بازار سرمایه همیشه به دنبال سطوح حمایتی در تایم فریم‌های مختلف هستند و در بازار این روزها محدوده 2 میلیون و 60 هزار واحدی را به عنوان یک سطح حمایتی معرفی کرده‌اند.این موضوع می‌تواند بهانه‌ای برای رشد روزهای آینده بازار سرمایه باشد. البته به شرطی که دولت در این روزهای پایانی سال اقدام به انتشار دستورالعمل و بخش‌نامه جدید ضد بورسی را نداشته باشد.
بازدهی دوبرابری شاخص کل هموزن نسبت به شاخص کل
در پایان معاملات روز دوشنبه 30 بهمن ماه 1402، شاخص کل بورس 6 هزار و 575 واحد نسبت به روز کاری گذشته بالاتر ایستاد و به سطح 2 میلیون و 71 هزار و 100 واحد رسید. بازدهی این شاخص مثبت 32 صدم درصد بوده است.شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با افزایش 4 هزار و 584 واحدی در رقم 727 هزار و 298 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص مثبت 63 صدم درصد بوده است.شاخص کل فرابورس با رشد 142 واحدی به رقم 24 هزار و 836 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با افزایش هزار و 579 واحد به سطح 136 هزار و 636 واحد رسید.
خروج پول حقیقی از بازار سرمایه به یازدهمین روز رسید
روز دوشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای یازدهمین روز معاملاتی متوالی منفی شد و 102 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.امروز نماد خودرو (ایران خودرو) ، وبملت (بانک ملت) و خساپا (سایپا) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای بیوتیک (آنتی بیوتیک سازی ایران) ، فولاد (فولاد مبارکه) و آردینه (نشاسته و گلوکز آردینه) تعلق داشت.
افزایش ارزش معاملات خرد بازار سهام
امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 162 هزار و 185 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 154 هزار و 626 میلیارد تومان بود که 95 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.ارزش معاملات خرد نیز با افزایش 14 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 3 هزار و 750 میلیارد تومان رسید.* افت ارزش صف‌های خرید بورسدر پایان معاملات امروز، تعداد نمادهای مثبت 497 نماد و تعداد نمادهای منفی 294 نماد بوده است. یعنی حدود 63 درصد نمادها سبزپوش بودند.در جریان معاملات روز دوشنبه، 70 نماد صف خرید داشتند و 40 نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 7 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 479 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش 46 درصدی به 114 میلیارد تومان رسید.
ارزش سهام شناور بازار چقدر است؟
رضا گلستانی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: سرمایه ارزش کل سهام شناوری بازار به 33 میلیارد دلار رسیده که این رقم با زمستان سال98 برابری می‌کند.این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در حالی که در این چند سال اخیر شاهد عرضه شرکت‌هایی جدید به بازار سرمایه بوده‌ایم که باید این ارزش به مراتب بیشتر از سال98 می‌بود.وی افزود: در صورتی که رویه فعلی بورس ادامه داشته باشد، به نظر می‌رسد ارزش کل سهام شناوری بازار سرمایه بازهم کمتر خواهد شد که می‌تواند مشکلات فراوانی برای بازار سهام ایجاد کند.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1464310/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرویس‌های اشتراکی PS Plus و Game Pass هیچ نشانه‌ای از رشد نشان نمی‌دهند

عصر ایران: به جای سرک کشیدن به «بستر» دیگران ، حواس تان به «سفره» مردم خودمان باشد

آمریکا و اسرائیل به نقطه شکست رسیدند؟

ترور یک اسرائیلی در مصر همزمان با آغاز یورش به رفح

یکی از باسابقه‌ترین طراحان اپل از این شرکت جدا می‌شود

پیش‌بینی جنجالی استیو جابز به حقیقت پیوست

گوشی ریلمی GT نئو 6 عملکرد گیمینگ چشمگیری خواهد داشت

اگر موبایل دارید، این مطلب را حتما بخوانید

شهر بدون کوچه ایران کجاست؟

هشدار درباره حریم مدارس

پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز با شرکت صنایع تجهیزات نفت تفاهم‌نامه همکاری امضا کرد

سازمان غذا و دارو اطلاعیه داد؛ ماجرای روغن‌های خام آفتابگردان چه بود؟

میزان واردات هواپیما و هلی‌کوپتر به کشور در دولت سیزدهم اعلام شد

تلاش انتخاباتی اصولگرایان زیر سایه اختلافات تندروها

افشاگری‌های هاشمی

گزارشی از جشنی بزرگ با حضور 12000 دختر ایرانی و رئیس‌جمهور

جمعیت 3 نفره خانواده پیکسل 9 گوگل دوباره تایید شد

دیروز «زیرساخت»‌، امروز «کرامت زن» ‌

رئیسی، سرپرست سازمان سنجش را منصوب کرد

جزئیات بازداشت متهم پرونده زهره فکورصبور در قهوه‌خانه

راه بازار اجاره از بازار مسکن جدا شد؛ آمارهای نگران‌کننده برای مستاجران

خالی کردن حساب سالمندان در پای عابر بانک

معامله گران محتاط شدند؛ بازار طلا به کف حمایت برگشت

انهدام باند خواهر و برادری سرقت در تهران

مشتریان صرافی سقوط‌کرده FTX پول خود را پس می‌گیرند

انسیه خزعلی: ساختار معاونت امور زنان و خانواده در دولت قبل تضعیف شد

بودجه در کجا مصرف می‌شود؟

طراحی بسیار جذاب با قیمت جذاب‌تر؛ گوشی‌های اکسون 60 و 60 لایت رونمایی شدند

اینتل درباره قطع ارتباط تجاری با هواوی بیانیه صادر کرد

هم‌میهن: چه کسانی از خشم و اعتراض مردم سودجویی می‌کنند؟

اسامی نامزد‌های مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم

توضیح پلیس درباره فیلم سارقان زورگیر در بیرجند

ماجرای فردی که در حالت مستی، دوستش را کُشت

کارنامه تجارت خارجی دولت رئیسی در ماه اول سال

صنعت دستاوردسازی در فرزندآوری!

جزئیات برگزاری مجدد نوبت اول کنکور برای داوطلبان سیل‌زده

به Core Ultra دل نبندید؛ Ryzen AI در راه است

ثبت نام کن 30 هزار تومان بگیر

استراتژی جدید برادر محسن؟

نشست خبری رئیس مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی

نشست خبری رئیس مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی در نمایشگاه نفت

دلبری جدید فنلاندی‌ها؛ نوکیا 3210 نسخه 2024 معرفی شد

کنایه آذری جهرمی به خبرگزاری دولت، آمارِ دروغ ، دروغِ آماری

پرداخت یارانه خرید کتاب برای کارمندان دولت

اختیارات بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز تمدید شد

رونمایی ردمی پد پرو و پوکو F6 بسیار نزدیک است

ذره‌بین روی بودجه فرهنگی

عرضه بیش از 24 محصول متنوع پالایشگاه آبادان در بورس

بازدید وزیر نفت از بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت ایران

برگزاری جلسه ستاد شاهد و ایثارگر دانشگاه آزاد اسلامی دامغان