پیام ویژه

آخرين مطالب

ماجراهای روحانی و روزهای «جمعه» يادداشت

ماجراهای روحانی و روزهای «جمعه»
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - ایسنا / متن پیش رو در «ایسنا» منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست.
سخنان اخیر حسن روحانی درباره اطلاع وی از افزایش قیمت بنزین در آبان 98 و تکرار جمله معروف «من هم صبح جمعه فهمیدم»؛ نشان می دهد گویا روزهای «جمعه» در زندگی «روحانی» نقش اساسی بازی می کند و به این بهانه بد نیست امروز جمعه دهم فروردین ماه 1403 با متذکر شدن برخی مسائل و یادآوری آنها به روحانی، اندکی به اطلاعات وی اضافه شود تا شاید زین پس در بیان وقایع دقت بیشتری به خرج دهد.

پس از گذشت حدود پنج سال از رسانه ای شدن جمله معروف و همراه با قهقه ای آزار دهنده از حسن روحانی مبنی بر اینکه «من خودم هم صبح جمله دیدم قیمت بنزین تغییر کرده است» و در دست گرفتن ابعاد طنز این جمله توسط مردم، امروز جمعه دهم فروردین 1403 نیز سخنانی از رئیس دولت دوازدهم منتشر شده است که به نظر می رسد بخشی از آن جای تامل جدی دارد؛ چراکه بیان جملاتی که جز «کذب» چیزی نیست از سوی فردی که زمانی تصدی دولت جمهوری اسلامی را بر عهده داشته، به دور از انتظار است.
«من هم مثل شما؛ صبح جمعه دیدم قیمت تغییر کرده است»؛ ما مثل هم نیستیم آقای روحانی!
روحانی مدعی شده است از آنجا که مصوبه افزایش قیمت بنزین دارای امضای سران و مسئولیت برنامه ریزی برای تعیین روز اجرای آن نیز بر عهده شورای امنیت کشور بوده و به زبان ساده این شورا برای تعیین روز اجرا امروز و فردا می کرده است، نهایتا به عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور دولت دوازدهم دستور داده است که مصوبه یاد شده را «هر شب جمعه ای که مناسب بود» و بدون نیاز به چک کردن زمان آن با رئیس جمهوری، اجرا کند و از این جهت شخص حسن روحانی نیز از روز اجرای مصوبه افزایش قیمت بنزین خبر نداشته و صبح جمعه از طریق زیرنویس شبکه خبر از ماجرا مطلع شده است.
در ابتدا باید گفت این سخنان درحالی بیان شده است که رئیس جمهور یک کشور از مقامات درجه اول کشور محسوب می شود و تمام تصمیمات اجرایی آینده یک کشور از زیر دستان وی و با تعیین و تکلیف وی می گذرد؛ از این رو بسیار دور از ذهن است که شخص اول هیات دولت صبح روز جمعه از طریق زیرنویس شبکه خبر مطلع شود که وزیر کشورش چه خوابی برای مملکت دیده است و بعد در واکنش به انتقادات مطرح شده در خصوص لزوم زمینه سازی روانی و رسانه ای برای مردم در راستای اتخاذ چنین تصمیمی، فقط با یک جمله ساده بیان کند «من هم مثل شما؛ صبح جمعه دیدم قیمت تغییر کرده است». خیر آقای روحانی، ما مثل هم نیستیم. شما رئیس یک دولت بودید و نه تنها توجیه «صبح جمعه» قابل قبول نیست بلکه اگر اینچنین که شما می گویید هم بوده باشد، نشان دهنده چیزی جز عدم هماهنگی و انسجام در هیات دولت شما نیست.
از این موضوع که بگذریم، طبق اظهارات باقی مقامات و بر خلاف ادعای حسن روحانی، تعیین زمان و چگونگی اجرای آن مصوبه بر عهده کسی جز دولت نبوده است. کما اینکه سپهر خلجی، رئیس شورای اطلاع رسانی دولت در واکنش به ادعاهای اخیر حسن روحانی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس خطاب به حسن روحانی، نوشت «اولا گرانی بنزین قبلا در دولت شما تصویب شده بود و در یکی از جلسات هماهنگی سران قوا از جنبه اطلاع رسانی و نه تصویب مطرح شد و ثانیا فقط نحوه هزینه کرد درآمدهای ناشی از افزایش قیمت بنزین و نه زمان و چگونگی آن در جلسه سران تصویب می شود.»
روایت ها از ماجرای «صبح جمعه»/ «کی بود، کی بود؟»؛ من نبودم!
در خصوص نفس ماجرای «صبح جمعه» باید گفت درحالی رئیس دولت دوازدهم مدعی است که همانند باقی مردم صبح جمعه و از طریق زیرنویس شبکه خبر از افزایش قیمت بنزین مطلع شده است که پس از آن وقایع و طرح این ادعا، حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور صراحتا اعلام کرد «آنها که گفتند تا روز جمعه نمی دانستیم، مستنداتش است که چه ساعت و چه روز و توسط چه کسی به آنها گفته شد.»
از سوی دیگر آذر ماه همان سال، جمال عرف، معاون سیاسی وزیر کشور نیز اعلام کرد که صورت جلسه آخرین جلسه شورای امنیت کشور در خصوص زمان سهمیه بندی بنزین، در اختیار رئیس جمهوری وقت قرار گرفته بوده است و وزیر کشور نیز گزارش آن جلسه شورا را در جلسه چهارشنبه هیات دولت و پیش از افزایش قیمت بنزین به رئیس جمهوری ارائه داده بود. بنابراین ادعای «صبح جمعه» مساوی با اعتماد رئیس جمهوری به وزیر کشور و نه چیز دیگری است. هرچند این اظهارات عرف که در حاشیه نشست خبری مطرح شده بود از سوی دفتر وی مخدوش اعلام شد اما گمانه ها برای رد فرضیه بی اطلاعی روحانی از افزایش قیمت بنزین را زیادتر کرد.
همچنین در آذرماه سال گذشته علی مطهری در مصاحبه ای افشا کرد که قاعدتا روحانی زمان اجرای مصوبه افزایش قیمت بنزین را می دانسته؛ چراکه نمی شود گفت رئیس جمهوری از زمان اجرای این امر خبر نداشته است. به گفته وی ادعای «صبح جمعه» روحانی موضوعی بود که می توانست به استیضاح روحانی بیانجامد اما چون زمان مناسبی برای استیضاح رئیس جمهوری نبود، این استیضاح دامن وزیر کشور را گرفت که آن هم به دلایل فشارهای بیرونی به صحن علنی نرسید.
جمعه ها با «حسن روحانی»!
از بعد دیگر حسن روحانی ادعا کرده است که «سال 98 وقتی بنزین گران شد اولین کسی که توئیت زد و مخالفت کرد، آقای رئیسی، رئیس قوه قضائیه بود که نامه سران قوا را با خط خودش امضا کرده بود.» این ادعا درحالی مطرح شده است که ابراهیم رئیسی دو سال پس از وقایع آبان 98 یعنی خرداد 1400 رسما عضو شبکه اجتماعی توییتر شد.
گویا حقیقتا روزهای جمعه در زندگی «روحانی» و افزایش اطلاعات وی درباره مسائل سیاسی و اجتماعی کشور نقش اساسی بازی می کند. از این رو خطاب به حسن روحانی باید گفت «همانطور که صبح جمعه پنج سال قبل متوجه افزایش قیمت بنزین شدید، اکنون نیز در روز جمعه 10 فروردین 1403 نیز متوجه شوید که اصلا آن زمان ایت الله رئیسی صفحه ای در توییتر نداشت که بخواهد در این رابطه توییت بزند. همچنین بد نیست پیش از مدعی شدن نگاهی به تاریخ انداخته و تقویم را چک کنید تا در ببیان وقایع به مشکل بر نخورید.»
هشدار رئیسی درباره اجرای مصوبه افزایش قیمت بنزین به دولت روحانی
درحالی به نظر می رسد حسن روحانی سعی دارد با آوردن نام ابراهیم رئیسی توپ افزایش قیمت بنزین را در زمین رئیس وقت قوه قضاییه و رئیس جمهوری فعلی بیاندازد که ابراهیم رئیسی در جلسه نشست دانشجویی پرسش و پاسخ با کاندیداهای ریاست جمهوری در سال 1400 به برخی از ابهامات آن مصوبه پاسخ داده است.
ابراهیم رئیسی صراحتا در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا و زمانی که دولت وقت مصوبه افزایش قیمت بنزین را ارائه می دهد، اعلام کرده است که این مصوبه اساسا ارتباطی با این شورا ندارد چراکه موضوع افزایش قیمت بنزین خود دارای قانونی مجزا است و در مقابل پاسخی که دریافت کرده این است که مصوبه افزایش قیمت بنزین از باب هماهنگی سه قوه به اطلاع روسای قوای در آن جلسه ارائه داده شده است. بنابراین مصوبه افزایش قیمت بنزین تصمیمی گرفته شده به صورت یک طرفه و از جانب خود دولت و نه سران دو قوه دیگر بوده است.
از طرفی ابراهیم رئیسی دو سال قبل و خطاب به دانشجویان خاطر نشان کرده است که مشروط به اینکه فضای روانی جامعه برای اجرای چنین مصوبه ای آماده باشد با امضای آن موافقت کرده است «وقتی از اجرای این مصوبه مطلع شدم برای دولت یادداشت رسمی نوشتم که من زمینه کشور را برای اجرای این امر مناسب نمی دانم و معتقدم افزایش قیمت بنزین بدون اقناع مردم اقدام درستی نیست و این یادداشت رسمی را به دولت دادم. من در ارتباط با مساله اجرایی این مصوبه به دولت هشدار دادم»
این اظهارات ابراهیم رئیسی را چند تن از نمایندگان وقت مجلس از جمله قاضی زاده هاشمی، محمد جواد ابطحی و ابوالفضل ابوترابی نیز تایید کردند که ابراهیم رئیسی سه روز قبل از اعلام عمومی این مصوبه به هیات دولت نامه می نویسند که موافقت وی با افزایش قیمت مشروط به مهیا بودن شرایط روانی جامعه بوده است و هم اکنون شرایط برای اجرای مصوبه مذکور فراهم نیست. بنابراین طبق این اظهارات، اینکه مصوبه افزایش بنزین تصمیمی حکومتی و با موافقت سران قوا بوده از اساس رد می شود.
«اعتراضات آبان 98 برای افزایش قیمت بنزین»؛ آش نخورده و دهان سوخته برخی!
به گزارش ایسنا، به نظر می رسد تاکید مجدد حسن روحانی در سخنان اخیرش بر اینکه مصوبه افزایش قیمت بنزین در سال 98 دارای امضا سران سه قوه و مورد تایید و حمایت رهبری بوده است؛ چیزی جز این به ذهن متبادر نمی کند که «نمی توان تصمیم گرفته شده درباره افزایش قیمت بنزین را فقط پای دولت و شخص روحانی گذاشت بلکه این تصمیم هرچه که بوده و درست یا غلط، محصول مشترک تمام سران حکومت است و شخص روحانی بی تقصیر است».
ادعایی که تطبیق آن با اظهارات بیان شده از سوی آیت الله رئیسی مبنی بر اینکه دولت تنها برای در جریان قرار دادن مجلس و قوه قضاییه آن مصوبه را به شورای عالی هماهنگی اقتصادی کشور برده بوده است، نشان می دهد این تصمیم از پیش تعیین شده دولت چه با امضای روسای قوه مقننه و قوه قضاییه و چه بی امضای آنها به اجرا در می آمده است. در این بین تنها کارکرد گرفتن این امضا آن بوده است که در آتش خشم مردم، تر و خشک با بسوزند. مساله ای که جز آش نخورده و دهان سوخته برای برخی عایده ای نداشت اما برای دولت دوازدهم مجال خوبی بود تا یک تنه زیر فشار افکار عمومی قرار نگیرد و دلش قرص بوده است که نهایتا با خرج کردن حمایت و سخنان مقام معظم رهبری در حاشیه درس خارج مبنی بر اینکه افزایش قیمت بنزین تصمیم سران قوا بوده است، زیر سایه ایشان غائله خشم مردم را به نفع خود بخواباند.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1472699/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مدل ارتباط ماهواره‌ای یکی از قوی‌ترین گوشی‌های دنیا امروز عرضه می‌شود

مدیرمسئول همشهری نوشت: اگر این صحنه‌ها در ایران بود

مهاجری: رئیسی پروژه‌هایی را افتتاح می‌کند که یک بخشدار هم می‌تواند افتتاحش کند

برنامه وزارت کشور فراهم شدن امکان ورود زائران ایرانی به عراق با خودرو شخصی

پیش‌ بینی قیمت دلار 10 اردیبهشت 1403

اولین گوشی اندرویدی سامسونگ 15 سال پیش رونمایی شد

هراس تل‌آویو از صدور حکم جلب بین‌المللی برای نتانیاهو

پاسخ کارشناسان به دولت: انتقاد، حق و وظیفه رسانه حرفه‌ای است

جریمه فوق‌سنگین برای رمز ارزهای غیرمجاز

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 10 اردیبهشت 1403

کلاهبرداری میلیاردی از یک زن کره‌ای با استفاده از دیپ فیک ایلان ماسک

این گوشی نوستالژی نوکیا پس از 25 سال همراه با طراحی مدرن باز می‌گردد

ویدئویی که شعله تظاهرات در اسرائیل را افروخته‌تر ساخت

اظهارات رئیس پلیس راهور درباره جریمه‌های اشتباهی

پشت پرده ویزیت‌های نجومی روانشناسان؛ 45 دقیقه 2 میلیون تومان!

فروش 2.9 تن طلا در 21 حراج؛ امروز چقدر طلا فروخته شد؟

علت فوت پزشک متخصص در جهرم چه بود؟

مالیات بر سوداگری، صیاد دلالان نه مردم عادی

کارشناس اقتصادی: قیمت‌ها را در ایران مخفیانه جهانی کردید و با صداقت با مردم رفتار نکردید

اولین گام نبویان برای ناک اوت کردن قالیباف/ اعلان جنگ علنی با تشکیل یک فراکسیون

چه داروهایی ارز ترجیحی می‌گیرند؟

جریمه تا 100 برابری در انتظار استخراج‌کنندگان غیرمجاز رمز ارز

تلف‌شدن 57 رأس گوسفند در برخورد با قطار در آبیک

ادامه روند کاهشی تورم تولیدکننده

انویدیا باز هم در بازار بورس آمریکا آتش‌بازی به‌راه انداخت

نوه امام در مراسم ختم مادرش/ سید حسین خمینی و پاکت سیگاری در دست!/ تصاویر

وزیر صمت: مردم مشتاقانه حاضرند چند ساعت برق نداشته باشند ولی برق به تولید برسد

با قابلیت جدید هوش مصنوعی گوگل مکالمه انگلیسی را به‌راحتی یاد بگیرید

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

بازتعریف جامعه مدنی دوم خردادی

آیین‌نامه عرضه اینترنتی دارو ابلاغ شد

آخرین مهلت تبدیل مجوزهای کاغذی قدیمی به مجوزهای جدید، 17 روز دیگر

اپل درباره شارژ شبانه آیفون به کاربران هشدار جدی داد

جعل دراماتیک تاریخ

ادامه روند ریزش قیمت‌ها در بازار طلا و ارز

گوشی پرچم‌دار ویوو با امتیاز فوق‌العاده در انتوتو قدرت‌نمایی کرد

تحقیر آمریکا در دریا و آسمان

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ: مردم از قانونشکنی‌ها فیلم بگیرند

آتش‌سوزی وحشتناک در بازار بندرعباس

تازه‌ترین خبرها از قیمت دلار، سکه و بازار سهام

تصمیمات زیگزاگی؛ روایتی از تعارضات بنیادین گفتمان انقلاب به آن دچار شده

چطور می توانیم بگوییم تحریم ناپذیریم؟

قدردانی کودکان رفح از دانشجویان آمریکایی

همه چیز درباره وام ازدواج در سال 1403

سکوت، استراتژی بانک مرکزی در مقابل ناترازی بانک مسکن

گوگل خواستار رد شکایت وزارت دادگستری آمریکا علیه کسب‌وکار تبلیغات خود شد

تهدید شغلی و امنیتی دانشجویان آمریکا توسط دولت

سخنگوی فراجا: برخی از موفقیت‌های پلیس مرهون زحمات روان‌شناسان است

بهبود 2 میلیارد دلاری تراز تجاری محصولات کشاورزی

مناظره‌ای در مورد حجاب