پیام ویژه

آخرين مطالب

پیدایش ابرقدرت اسلامی يادداشت

پیدایش ابرقدرت اسلامی
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - وطن امروز /متن پیش رو در وطن امروز منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
علیرضا محمدی| عملیات پیچیده «وعده صادق» و حمله ترکیبی مدرن ایران به رژیم صهیونیستی در 26 فروردین‌ماه، خیلی سریع‌‌تر از پیش‌بینی‌ها بسیاری از معادلات منطقه‌ای و جهانی را تغییر داد؛ رویکردها، نگرش‌ها، قضاوت‌ها و لحن‌ها تغییر کرد و البته تاریخ‌ که همواره قلمش به سمت مغرب زمین سنگینی می‌کرد، پس از این حمله بی‌نظیر طور دیگری نوشته شد و وقایع و رویدادهایش را متفاوت تجزیه و تحلیل کرد. 
نه خاورمیانه پس از این حمله خاورمیانه قبل است و نه جهانی که پیش رو داریم با معادلات پیش از عملیات «وعده صادق»، قابل فهم است. به زبان ساده‌تر، هر کسی می‌خواهد از قافله عقب نماند، باید مناسبات منطقه‌ای را با قبل و بعد از این عملیات بسنجد و تحلیل کند.
از همین جاست که بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان نظامی و سیاسی، بعد از عملیات غافلگیر‌کننده ایران علیه رژیم صهیونیستی، خواسته یا ناخواسته به تمجید از آن پرداخته‌اند. غافلگیرکننده از این رو که هیچ کدام از این کارشناسان تصور نمی‌کردند ایران بخواهد با چنین حمله گسترده‌ای، جهان غرب را مات و مبهوت کند. 
اصطلاح «غرب علیه شرق» یا بالعکس را مورخانی چون «رومن کریشمن» بسیار استفاده می‌کردند. مبدأ این برخوردهای تاریخی از جنگ‌های ایران و یونان شروع شد و با نبردهای ایران و روم به اوج رسید. حالا باز این رویارویی غرب و شرق به شکل دیگری رخ نشان داده است؛ خورشید شرق پس از فترتی چند قرنی، همراه با بارقه موشک‌های ایرانی دوباره طلوع کرد و چون آتشفشانی سوزان به لنگرگاه غرب (اسرائیل) در دل خاورمیانه بارید. در عملیات «وعده صادق»، یک طرف ایران بود و در سمت مقابل متفقینی که 2 جنگ جهانی پیشین را برنده شده بودند. آمریکا، انگلستان و فرانسه بی‌آنکه خود بدانند، وارد کارزاری شدند که حافظه تاریخ را به یاد جنگ‌های جهانی می‌انداخت. متفقین (غربی‌ها) به بهانه حمایت از اسرائیل دور هم جمع شدند تا با تشکیل پدافند هوایی چند لایه، مانع رسیدن موشک‌های ایرانی به سرزمین‌های اشغالی شوند اما وقتی خیبرشکن‌ها یکی پس از دیگری، پایگاه فوق‌استراتژیک نواتیم را شخم زدند، همه متفق‌القول شدند که جهان باید به ظهور ابرقدرتی به نام «ایران اسلامی» سلام کند.
پس از عملیات «وعده صادق» بود که «عبدالباری عطوان» تحلیلگر مشهور جهان عرب این حمله را یک واقعه تاریخی و بی‌نظیر توصیف کرد و گفت: «منطقه وارد مرحله جدیدی شده است. ما در رویارویی متفاوتی در خاورمیانه به سر می‌بریم که محور مقاومت پیش می‌برد و به نظر می‌رسد زمان صبر راهبردی به پایان خود نزدیک می‌شود». 
«تغییر معادلات منطقه‌ای و جهانی» کلیدواژه اصلی تحلیل‌هایی بود که پس از حمله ایران به اسرائیل از زبان کارشناسان و تحلیلگران بین‌المللی بارها و بارها خارج شد. «علی الزبید» کارشناس شبکه النجبا در عراق با بیان اینکه حمله ایران به رژیم صهیونیستی برای اعراب یک آرزو بود، اظهار داشت: «این حمله می‌تواند چهره منطقه را تغییر دهد، چرا که یک وجه آن فرار صهیونیست‌ها از سرزمین‌های اشغالی است. با توجه به اینکه صهیونیست‌ها از مناطق مختلف دنیا به سرزمین‌های اشغالی آمده‌اند، بخش زیادی از آنها به فکر فرار از این منطقه افتاده‌اند».
مساله مهاجرت معکوس از اسرائیل و فرار صهیونیست‌ها از سرزمین‌های اشغالی پس از نخستین مواجهه مستقیم این رژیم با ایران، بحثی نیست که صرفا مورد توجه کارشناسان دیگر کشورها قرار گرفته باشد. چنانکه رونن برگمن، تحلیلگر و نویسنده مشهور و بانفوذ اسرائیلی بعد از عملیات «وعده صادق» ایران از قول یکی از وزرای کابینه نتانیاهو در توئیتر خود نوشت: «اگر اجازه پخش زنده جلسات کابینه جنگ اسرائیل در یوتیوب میسر بود، دست‌کم 4 میلیون نفر (نیمی از ساکنان اراضی اشغالی) به ‌منظور فرار در فرودگاه بن‌گوریون جمع شده بودند».
نجاح محمدعلی، تحلیلگر سرشناس جهان عرب نیز به همین توئیت رونن برگمن استناد کرده و می‌گوید: رسانه‌های صهیونیست معتقدند اگر شهروندان‌مان بفهمند بعد از عملیات ایران در کابینه جنگ ما چه خبر است، حداقل 4 میلیون نفر مهاجرت معکوس خواهند کرد! این نشان می‌دهد که حمله ایران تا چه میزان تاثیرگذار بوده است. خاخام‌های ارشد یهودی در اسرائیل می‌گویند اگر با ایران بجنگیم، نابود خواهیم شد!
یکی از خاخام‌های مورد اشاره نجاح محمدعلی، شاید «رونان شاولوف» از خاخام‌های مطرح سرزمین‌های اشغالی باشد که اخیرا گفته است: ایران همه این جبهه‌ها را اداره می‌کند؛ سوریه، حزب‌الله، غزه و همچنین مرزهای اردن. ما به دام افتاده‌ایم، بنابراین اگر بخواهیم از جایی هم فرار کنیم، جایی نداریم. ما در دوره‌ای نیستیم که معجزه رخ دهد و دریا به 12 قسمت تقسیم شود (کنایه به شکافته شدن دریا با دعای حضرت موسی). فقط باید از خداوند کمک بخواهیم».
به‌راستی عملیات «وعده صادق» که به زعم بسیاری از کارشناسان ظهور و بروز قدرت فائقه ایران در منطقه حساس خاورمیانه و بلکه سراسر جهان است، چه ویژگی‌هایی در بطن خود دارد که اینطور دشمن را واداشته است تا به وضوح از اضمحلال درونی سخن بگوید. اسرائیل که سعی داشت با القای دروغ رهگیری 99 درصد موشک‌ها و پهپادهای ایرانی از اثرات روانی عملیات «وعده صادق» بکاهد، چه قدرتی را در پس این عملیات بی‌نظیر دیده که اکنون صحبت درباره فروپاشی را از زبان شهروندان و کارشناسان داخلی خود می‌شنود؟
در پاسخ به این پرسش و سوالاتی از این دست، احمد وحیدی، وزیر کشور، گفته است: «رژیم صهیونیستی بیش از 20 سال سرمایه‌گذاری کرد و از حمایت‌های تمام‌عیار رژیم آمریکا برخوردار بود اما جمهوری اسلامی ایران تنها با اتکا به خدای متعال و توان دفاعی خود عمل کرد و موفق هم بود».
در واقع اسرائیل از زمانی که ایران موشک‌های خانواده شهاب (اولین موشک‌های دوربرد کشورمان) را رونمایی کرد، خود را آماده مواجهه با ما کرده بود. سامانه پدافندی ختس (پیکان) که مختص مقابله با موشک‌های بالستیک هستند، از اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 میلادی به خدمت گرفته شدند و سپس با ساخت موشک شهاب 1 توسط ایران، رژیم صهیونیستی اعلام کرد سامانه پدافندی «ختس» را متناسب با قابلیت موشک‌های ایرانی ارتقا خواهد داد. 
همان‌طور که وحیدی گفت، آنها از سال‌ها پیش برای رویارویی احتمالی با ایران خود را آماده کرده بودند اما چون هنوز در خود ضعف می‌دیدند، از توان آمریکا، انگلستان، فرانسه، اردن و چند کشور دیگر منطقه نیز بهره بردند. در نتیجه وقتی در مقابل عملیات ترکیبی موشکی - پهپادی ایران شکست خوردند، بیشتر و بهتر از هر طرف دیگری پی به قدرت عظیم نهفته در نیروهای مسلح ایران اسلامی بردند. 
«غول ایران از چراغ جادو خارج شده است»؛ این جمله را پیش‌تر «دانیل دیویس» افسر بازنشسته ارتش ایالات‌متحده آمریکا در تحلیل توان نظامی و موشکی ایران بیان کرده بود و حالا این به زعم دیویس «غول»، گوشه‌ای از توانایی‌ها و قدرت خود را با آزمایش موشک‌های قدیمی‌ترش روی عزیز دردانه غرب (اسرائیل) به نمایش گذاشته و ظهور یک ابرقدرت جهانی را اعلام کرده است. 
صرف‌نظر از تعداد موشک‌ها و پهپادهای شلیک شده (که از حیث یک عملیات ترکیبی و مدرن در جهان بی‌نظیر بود) و همین‌طور صرف‌نظر از آنکه متفقین تا چه میزان از این پهپادها و موشک‌ها را رهگیری کردند، پیامی که ایران می‌خواست به جهان و البته غرب مخابره کند، بخوبی سوار بر موج سهمگین موشک‌ها و پهپادهای شلیک شده در عملیات «وعده صادق» به طرف مقابل مخابره شد. 
مقام معظم رهبری نیز در دیدار اخیرشان با فرماندهان عالی‌رتبه نیروهای مسلح به همین مساله اشاره کردند و گفتند: «موضوع تعداد موشک‌های شلیک شده یا موشک‌های به هدف اصابت کرده که طرف مقابل روی آنها متمرکز شده، موضوع دست دوم و فرعی است، موضوع اصلی ظهور قدرت اراده ملت ایران و نیروهای مسلح در عرصه بین‌المللی و اثبات آن است؛ ناراحتی طرف مقابل نیز از همین موضوع است».

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1478005/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انتشار آپدیت One UI 6.1 برای گلکسی S22 متوقف شد

ماجرای گم شدن نوجوان 16 ساله در کوه‌های قمصر

3 اپیزود از افزایش قیمت مسکن در کشور

گوشی قدرتمند X100s در دنیای واقعی رؤیت شد؛ رونمایی نزدیک است

توسعه پارس جنوبی روزانه 42 میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور می‌افزاید

راه اندازی سامانه سوت زنی برای مشاوران املاک

مدیرعامل اپل: در مقابل شکایت دولت آمریکا ایستادگی می‌کنیم

نخستین گجت 6G با 20 برابر سرعت 5G تولید شد

به زبان ساده مالیات بر عایدی سرمایه چیست؟

مدیرعامل شرکت پتروایران منصوب شد

این میوه‌ها همچنان زیر 100 هزار تومان قیمت ندارند

سیل در برزیل جان 37 نفر را گرفت

انتقاد عضو هیات مدیره انجمن فولاد از اتلاف گاز خانگی

بلومبرگ تمام دستگاه‌هایی که احتمالاً هفته آینده توسط اپل معرفی می‌شود را فاش کرد

واکنش 2 امام جمعه به مسمومیت الکلی پزشکان/ امام جمعه بخش مرکزی یزد: باید برخورد شود/ امام جمعه یاسوج: در جامعه اسلامی شراب خواری حرام بوده، باید تذکر و جلوگیری شود

آبشار «لوه» گلستان دوباره قربانی گرفت

تصاویری دیده‌نشده از پیدا‌شدن «یسنا»

مصوبه مهم دولت برای حقوق کارگران در 1403 تعیین تکلیف شد

قدردانی مقاومت فلسطین از حمایت یمن از مردم غزه

سامسونگ مشکل جدید آیفون را به سخره گرفت

بدون تعارف با معلمی که منزلش را مدرسه و حقوقش را صرف دانش‌آموزان نیازمند کرد

گوشی سونی اکسپریا 1 VI لو رفت؛ مشخصات دوربین، باتری و پردازنده اینجاست

آینده مبهم چشم‌انداز 2030 بن‌سلمان

انتقال آذوقه با طناب به عشایر آبدانانی

با 350 میلیون دناپلاس سوار شوید

جزئیاتی از پنجمین آتش‌سوزی در شهرک امامزاده ابراهیم شفت

رکورد‌شکنی قیمت مس در سطح جهانی

گلکسی S21 بسیاری از قابلیت‌های هوش مصنوعی سامسونگ را ندارد

استاندار همدان با همسر و فرزندان شهید شناسائی شده رنجنوش دیدار کرد

آب‌گرفتگی خیابان‌های زابل در پی بارندگی‌های امروز

ماجرای ویدئوی وایرال شده عروس 14 ساله چه بود؟

انسداد کارت بانکی این افراد از شنبه قطعی شد

جاری‌ شدن سیل در جادۀ معدن طبس

پیکر مطهر 2 شهید گمنام در مسجد جمکران آرام گرفت

تبلت HTC با تراشه Unisoc و باتری 7,000mAh معرفی شد

آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالا‌های وارداتی می‌شود؟

تفاوت روسیه پوتین با شوروی در آستانه سقوط

نخبه کنکوری مازندران و پدرش بر اثر گازگرفتگی جان باختند

وضعیت دردناک امامزاده ابراهیم پس از آتش‌سوزی

دانش‌آموزی که فرشته نجات سه نفر شد

6 استان کشور متاثر از بارش‌های امروز؛ تداوم عملیات امدادرسانی در سیل و آبگرفتگی

الزام دارندگان پروانۀ دفاتر پیشخوان خدمات دولت به دریافت شناسه یکتا

بارش سیل‌آسا و طوفان در اهواز

نخبه کنکوری مازندران و پدرش در اثر گازگرفتگی جان باختند

این بازی جدید کابوس کالاف دیوتی می‌شود؟

تیم کوک: اپل مزایایی دارد که باعث برتری هوش مصنوعی آن نسبت به رقبا می‌شود

محور کندوان یک‌طرفه شد

سیلاب خیابان‌های ایلام را فرا گرفت

آخرین مهلت رسیدگی به درخواست‌های ایفای تعهدات ارزی سال 1401 اعلام شد

هشدار هواشناسی نسبت به تشدید فعالیت سامانه بارشی در کشور