پیام ویژه

آخرين مطالب

دبیر کل مجمع ایثارگران در واکنش به اظهارات مهدی نصیری درباره اتحاد جمهوری خواهان و سلطنت طلبان:

معلوم نیست از قوطی کدام عطاری، اتحاد اصلاح‌طلبان و پهلوی بیرون آمده است؟! سياسي

معلوم نیست از قوطی کدام عطاری، اتحاد اصلاح‌طلبان و پهلوی بیرون آمده است؟!
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - دبیر کل مجمع ایثارگران در واکنش به اظهارات مهدی نصیری گفت: ما نگران آینده ایران، مردم، جوانان و زنان این سرزمین هستیم. اینکه ناگهان اصلاح‌طلبان و پهلوی در کنار هم قرار داده شوند و ایده‌ای با عنوان از تاجزاده تا شاهزاده طرح شود، مشخص نیست از قوطی کدام عطاری بیرون آمده است.

«سوپر حزب‌اللهی دیروز که امروز رویکردهای براندازانه ارائه می‌کند.» این ترجیع‌بندی است که از دیروز و پس از مصاحبه مهدی نصیری و ارائه راهبرد از بین بردن فاصله از شاهزاده تا تاجزاده توسط بسیاری از چهره‌های سیاسی به گونه‌های مختلف تکرار شده است.
چهره‌ای که در سال‌های ابتدایی انقلاب در دهه 60 همکاری با کیهان را در قم آغاز کرد و بلافاصله پله‌های پیشرفت را به سرعت پیمود و در شمایل چهره رادیکال جناح راست و سوپر انقلابی در کیهان، نسخه‌هایی برای سرکوب منتقدان و دگراندیشان می‌نوشت.
نصیری که در حوزه متعلق به مکتب تفکیک (عدم ورود به حوزه سیاسی) بود در ادامه نه‌تنها به عرصه سیاسی ورود کرد، بلکه به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران، بیش از اندازه در سیاست غوطه‌ور شد و از گذشته‌اش فاصله گرفت.
این اما همه سرنوشت نصیری نبود؛ کار به جایی رسید که آرام آرام از سال‌های انتهایی دهه 80 نوع دیگری از کنشگری را برگزید و منتقد تند تصمیمات نظام شد. مسیری که به شکل و شمایل دیگر، توسط محسن مخملباف و بسیاری دیگر از چهره‌های سیاسی بریده هم پیموده شده بود. چهره‌هایی که فعالیت خود را در عرصه سیاسی با اصرار در تحقق آرمان‌های انقلابی آغاز می‌کنند. اما نهایتا با انکار همان آرمان‌ها به خط پایان کنشگری سیاسی می‌رسند. مصاحبه نصیری در بی‌بی‌سی فارسی اما در عرصه داخلی بازخوردهایی هم پیدا کرد.
محمود صادقی، چهره اصلاح‌طلب به این نکته اشاره کرد که: «اساسا بین تاجزاده، به عنوان یک اصلاح‌طلب دموکراسی‌خواه مخالف با قدرت متمرکز فردی و شاهزاده به عنوان نماد بازگشت به سلطنت موروثی فرد محور هیچ‌ وجه اشتراکی وجود ندارد. ترسم نرسی به کعبه‌ ای اعرابی! کاین ره که تو می‌روی به ترکستان است...»
محمدعلی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب از مهدی نصیری، مدیرمسوول اسبق روزنامه کیهان انتقاد کرد و نوشت: «آقای مهدی نصیری سوپر افراطی حزب‌اللهی دیروز حق دارد نظراتش تغییر کند و سوپر اپوزوسیون امروز شود. اما هم برای دیروزش و هم برای امروزش توهم مضر است. نه بولتن‌نویسی و اظهارنظرهای تند حزب‌اللهی‌اش در گذشته توانست ریشه اصلاح‌طلبی را برکند و نه مواضع فعلی اپوزوسیونی‌اش مورد قبول اپوزوسیونی قرار می‌گیرد که 40 سال است در تلاش برای براندازی هستند و نیازی به تازه‌وارد از راه دور آمده ندارند. گفته‌اند شکاف تاجزاده و شاهزاده باید برداشته شود. خودش می‌داند نه شاهزاده می‌تواند به تاجزاده نزدیک شود و نه تاجزاده علاقه‌مند به همکاری با شاهزاده است. مهندس موسوی، نرگس محمدی، فائزه هاشمی و تاجزاده هم چون دلسوز این جامعه بوده‌اند در ایران باقی مانده‌اند و در زندان و حصر هستند. بد پوست خربزه‌ای زیر پای آقای نصیری انداخته‌اند تا تمامش کنند. هم از داخل حاکمیت و هم از خارج و از درون اپوزوسیون.»
بیشتر بخوانید: نصیری، سوپر افراطی حزب اللهی دیروز حق دارد نظراتش تغییر کند و سوپر اپوزیسیون امروز شود/ توهم مضر است
با توجه به بازخوردهای موضوع، گفت‌وگویی را با جواد امام، دبیر کل مجمع ایثارگران برنامه‌ریزی کردیم تا درباره بخشی از دیدگاه‌های مطرح شده در این گفت‌وگو بحث کند. امام با واکاوی گزاره‌های بنیادین اصلاحات به این نکته اشاره می‌کند که جمهوری مسیر طبیعی مشروطه ایرانی است و بازگشت دوباره به مشروطه در واقع نوعی عقبگرد محسوب می‌شود و فایده‌ای برای ایران نخواهد داشت. امام با واکاوی دیدگاه‌های چهره‌هایی چون تاجزاده، موسوی و خاتمی رویکردهای افراطی چهره‌هایی مانند نصیری را برخلاف حرکت طبیعی اصلاحات ایرانی می‌داند.
فردی مانند مصطفی تاجزاده هرگز در مسیری حرکت نکرده است که نصیری ادعا می‌کند. مسیر اصلاح‌طلبان و مرزبندی‌های آنان هم روشن است
بخش هایی از گفت و گوی جواد امام را در ادامه می خوانید:
از آنجا که مهدی نصیری اسامی افرادی مانند مهندس میرحسین موسوی و مصطفی تاجزاده و سایر چهره‌های اصلاح‌طلب را مطرح کرده، لازم است توضیحاتی درباره موضوع داده شود. این افراد مطرح شده، مواضع روشنی دارند و مشخص است سال‌های سال در راستای تحقق مفاهیمی چون آزادی، عدالت، تنش‌زدایی، شایسته‌سالاری و... فعالیت می‌کنند.
البته من نماینده این دوستان نیستم اما تا جایی که می‌دانم، فردی مانند مصطفی تاجزاده هرگز در مسیری حرکت نکرده است که نصیری ادعا می‌کند. مسیر اصلاح‌طلبان و مرزبندی‌های آنان هم روشن است؛ مهدی نصیری نه از اصلاح‌طلبان نمایندگی دارد و نه می‌تواند از جانب افراد اصلاح‌طلب صحبت کند.
پیشنهاداتی هم که در گفت‌وگوی اخیر خود طرح کرده، بیشتر در راستای انشقاق و تحت‌فشار قرار گرفتن جریانات داخلی بوده است نه دستیابی به انسجام. در واقع ایشان به دنبال دعوای جدیدی است.
امروز بحث‌های مرتبط با براندازی روشن شده به قول سید محمد خاتمی، شرایط امروز کشور به گونه‌ای نیست که از طریق براندازی بتوان مطالبات مردم را محقق کرد. اتفاقا بسیاری از افرادی که نگران ایران و ایرانی هستند، هرگز نسخه براندازی را توصیه نمی‌کنند.
شخصا نمی‌توانم شخصیت چهره‌ای مانند مهدی نصیری را تحلیل کنم و ببینم این اظهارات با چه مبنایی سازگار است. نصیری یک چهره اصولگرای تند و رادیکال است که در رزومه او فعالیت در روزنامه کیهان درج شده است. امروز حسین شریعتمداری وارث دیدگاه‌هایی است که قبلا توسط مهدی نصیری‌ها پایه‌گذاری شده بود. در عین حال مشخص نیست آیا اظهارات نصیری در راستای یک پروژه تعریف شده، مطرح شده یا پای موارد دیگری در میان است.
بسیاری از دوستان اصلاح‌طلب، فعالان سیاسی و دانشگاهی، نقدهایی مبنایی‌تر، علمی‌تر و در چارچوب منافع ملی کشور مطرح کردند و با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شدند، اما مهدی نصیری هرگز دچار این مشکلات نشد. این موضوع کمی نیست. چرا در ساختاری که با کوچک‌ترین نقدها برخورد شده، هیچ برخوردی با اظهارات تند نصیری نشده است؟
به نظر می‌رسد مهدی نصیری امروز قصد دارد، افراد و جریاناتی را علیه اصلاحات تحریک کند. قبل از مهدی نصیری، بسیاری از براندازان بیرون از کشور به بن‌بست برخورد کردند. اگر قرار به پویش مسیری در ایران باشد، مسیر اصلاحات است و اگر ساختاری قرار باشد این پروژه را پیش ببرد، این جریان اصلاحات است که می‌تواند این پروژه را راهبردی کند.
نصیری ابتدا باید خود را تعریف کرده و تبار سیاسی خود را روشن کند. اگر مهدی نصیری بخواهد جریانی را مخاطب قرار دهد، باید جریان خودبرانداز داخلی و اصولگرایان رادیکال را مخاطب قرار دهد. او نماینده اصولگرایان تندرو و رادیکال کشور است. چه افرادی که برانداز هستند و چه افراد و جریاناتی که با رفتار، عمل و سیاست‌های‌شان کشور را به سمت خودبراندازی سوق می‌دهند، به افکار و رفتار نصیری نزدیک هستند. مرزبندی اصلاحات کاملا روشن است.
ما نگران آینده ایران، مردم، جوانان و زنان این سرزمین هستیم. اینکه ناگهان اصلاح‌طلبان و پهلوی ناگهان در کنار هم قرار داده شوند و ایده‌ای با عنوان از تاجزاده تا شاهزاده طرح شود، مشخص نیست از قوطی کدام عطاری بیرون آمده است.
معترضان داخلی و منتقدان داخلی اساسا نسبت چندانی با براندازان بیرونی ندارند. ضمن اینکه ظرفیت‌های بسیاری در خارج از کشور وجود دارند که قلب‌شان برای ایران می‌تپد و حاضرند برای اصلاح وضع موجود هزینه دهند.
چهره‌هایی مانند خاتمی، تاجزاده و میرحسین موسوی شخصیت‌هایی هستند که برای این کشور و آرمان‌های مردم هزینه داده‌اند. آنچه منافع مردم را تامین می‌کند، جمهوری، دموکراسی، آزادی، حاکمیت قانون و تنش‌زدایی است. نمی‌توان دوباره منافع و آینده مردم را به خطر انداخت و این آینده را دراختیار فردی سپرد که برای ایران و ایرانی اهمیتی قائل نیست و به دنبال به دست آوردن تاج و تخت خود است.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1479455/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

راه سکه از طلا جدا شد؛ کدام سیگنال نقش دلار را در بازار طلا کمرنگ کرد؟

گوشی‌های هواوی به سنسور تشخیص چهره زیر نمایشگر مجهز می‌شوند؟

روایت فرماندار مشهد از ساخت و سازهای غیراصولی؛ 5 طبقه روی دیوار 20 سانتی‌متری در سیدی!

صحبت های مدیر سازمان امور مالیاتی در لزوم استفاده از کارتخوان

پزشکی که قید استاد شدن در دانشگاه هاروارد آمریکا را زد و به ایران بازگشت

تصادف کوئیک و پارس، 6 نفر را روانه بیمارستان کرد

سرجهازی دولت در صادرات غیرنفتی

پیش ‌بینی قیمت دلار 29 اردیبهشت 1403

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 29 اردیبهشت 1403

2 برادر در 12 ثانیه 25 میلیون دلار رمزارز سرقت کردند

قسمت استیکرهای واتس‌اپ به‌زودی احتمالاً تغییر خواهد کرد

قطار شایعه‌های شیائومی 15 اولترا شروع‌ به حرکت کرد

ارتشی‌ها به کمک سیل‌زدگان مشهدی رفتند

گوشی محبوب پوکو به HyperOS آپدیت شد

واکنش متفاوت علم الهدی به سیل در زمان 2 رئیس جمهور مختلف/ دوره روحانی: نتیجه مدیریت فرصت‌طلبانه، ایجاد نکبت و نقمت برای مردم است؛ سیل قابل مدیریت و مهار بود/ دوره رئیسی: وقوع این سیل یک بلای طبیعی بود؛ نباید از موضوعات دلگرم‌کننده در بحران اخیر غافل شد

پیکرهای چهار مفقود سیلاب در فریمان پیدا شد

آبشار شلماش، جان یک جوان را گرفت

واژگونی خودروی پراید، دو کشته برجای گذاشت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران: بدهی بیمه‌ها به داروخانه‌ها از 15 ماه عبور کرد

تجهیز «ChatGPT» به حافظه دائمی

افزایش حملات به شیعیان افغانستان؛ احتمال توافق پنهانی بین داعش خراسان و طالبان

تاکید رحیم سرهنگی بر بسیج تمام امکانات بخش خصوصی و دولتی برای رونق گردشگری کیش

سیل جمعیت امام‌ رضایی‌ها در خیابان حافظ تهران

گلکسی M35 در آستانه رونمایی رؤیت شد؛ میان‌رده خوش‌قیمت با باتری پرظرفیت

پیش بینی بورس شنبه 29 اردیبهشت 1403

لایحه حجاب گنجینه‌ ای از جواهرات است/ برای اینکه از سیاه چاله جمعیت خارج شویم باید الگوی 3، 4 و 5 فرزندی رواج یابد

قتل مرد جوان بخاطر بازی «خرس‌وسطی» در تهران!

جزئیات درمان رایگان کودکان زیر 7 سال

پاکبان باوجدانی که مانع از حادثه هنگام خرابی چراغ راهنمایی شد

فروش بی سابقه اوراق قرضه آمریکا توسط چین

لایحه حجاب گنجینه‌ ای از جواهرات است/ برای اینکه از سیاه چاله جمعیت خارج شویم باید الگوی سه، چهار و پنج فرزندی رواج یابد

ربات سونی یک دانه ذرت را جراحی کرد

خبری مهم درباره جذب معلمان حق‌التدریس

اثر نان‌خورهای اضافی دولت بر تورم از زبان معاون پیشین سازمان بودجه

رعد و برق، جان یک مسافر را در تالش گرفت

نات کوین را با بهترین قیمت بفروشید و بخرید!

تعداد سهامداران بورس 2 برابر شد

روایت دیپلمات پیشین از «دشواری مدیریت روابط با بغداد و اقلیم کردستان عراق»

امام جمعه کرج: شعار فرزند کمتر، زندگی بهتر صهیونیستی بود

سوپرسل در آسمان نیشابور

سراب رشد؛ دامی برای شرکت‌های جاه‌طلب

گزیده‌های نفتی هفته

آیا بازی مورد انتظار Assassin’s Creed Shadows تماماً آنلاین است؟

بارش شدید باران و تگرگ در بجنورد

زمان اعلام نتایج آزمون استخدامی رشته‌های دبیری و هنرآموزی مشخص شد

کارشناس اقتصادی: تورم شکاف طبقاتی را افزایش و سرمایه اجتماعی را کاهش داد

مشاور وزیر بهداشت: اجرای طرح «نفس» موجب جلوگیری از وقوع 4 هزار سقط شد

انتظارات تورمی آرام گرفت؟

پلیس فتا: «یارانه معیشتی ویژه دهه کرامت» کلاهبرداری است

موتورولا Moto X50 Ultra با تراشه اسنپدراگون 8 اس نسل 3 معرفی شد