پیام ویژه

آخرين مطالب

پایان شگرد گران‌فروشی «عجله» برای اسنپ و تپسی اقتصادي

پایان شگرد گران‌فروشی «عجله» برای اسنپ و تپسی
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - مهر /بعد از حذف «عجله دارم» با توجه به دستور تعزیرات حکومتی نوبت به حذف گزینه «عجله ندارم» رسید؛ گزینه‌ای که از نگاه برخی کاربران کارآمد و از نگاه برخی دیگر یک شگرد هوشمندانه در قیمت‌گذاری بود.
مدتی است که استفاده از واژه «عجله» توسط شرکت‌های تاکسی‌های اینترنتی، نقل محافل خبری شده است؛ گاهی با عنوان «عجله دارم» و گاهی تحت عنوان «عجله ندارم». اسنپ از سال 1399 گزینه‌ای تحت عنوان «عجله دارم» را به سفرهای خود اضافه کرد. این گزینه که باعث افزایش بی‌قاعده نرخ کرایه اسنپ بود. بعد از آن شرکت تپسی هم این گزینه را در دسترس کاربران خود قرار داد. افزودن گزینه «عجله دارم» واکنش‌های‎ گسترده‌ای در فضای مجازی به همراه داشت.
تا اینکه در تاریخ 16 بهمن 1402 «محمدعلی اسفنانی» سخنگوی سازمان تعزیرات اعلام کرد: «این گزینه مصداق گران‌فروشی است و تخلف محسوب می‌شود». اسنپ و تپسی بعد از فشارهای تعزیرات مجبور به حذف این گزینه شده‌اند. اما قبل از اینکه تعزیرات به این ماجرا ورود کند، تپسی از تاریخ 5 دی‌ماه 1402 گزینه‌ای تحت عنوان «عجله ندارم» به سفرهای خود اضافه کرده بود. کارکرد گزینه عجله ندارم به صورتی بود که اگر مسافر تا پنج دقیقه برای رسیدن تاکسی صبر می‌کرد، بخشی از مبلغ کرایه سفر او کم می‌شد.
دور زدن ممنوع
بی‌قاعدگی که درباره گزینه «عجله دارم» وجود داشت در مورد «عجله ندارم» نیز به چشم می‌آمد. مسافران با این سوال مواجه بودند که آیا هزینه‌ای که به عنوان کرایه اصلی به مسافر ارائه می‌شد، قیمت واقعی آن بوده؟ آیا پس از کم شدن مبلغی از کرایه، مسافر به علت عجله نداشتن و منتظر ماندن واقعاً تخفیفی دریافت کرده است؟
تجربه کاربران می‌گوید تپسی، مبلغ سفر را افزایش می‌داده و در واقع پس از فعال شدن گزینه «عجله ندارم» همان مبلغی که سایر تاکسی اینترنتی‌ها در حالت معمول برای سفر نشان می‌دهند را از مسافر می‌گیرد. شماری از آنان نیز در فضای مجازی به این موضوع واکنش نشان دادند. یکی از کاربران در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «تپسی در اقدامی عجیب عجله دارم را حذف کرده است اما عجله ندارم را دست نزده است.» کاربر دیگری گفت: «تپسی هنوز گزینه عجله ندارم دارد و در کل، نرخ‌هایش از اسنپ بالاتر است.» یک حساب کاربری در توضیح گزینه «عجله ندارم» نوشت: «این گزینه در واقع عجله دارم را دور زده است. قیمت پیش فرض‌اش شده قیمتِ عجله دارمِ قدیم، و اگر بخواهی ارزان‌تر بشود باید عجله ندارم را بزنی!»
کاربری در صفحه اینستاگرامی خود نوشت: «وقتی حکمرانی شوخی باشد این می‌شود که پلتفرم سرکش در ازای حذف گزینه عجله دارم و کسب سود مازاد نهایتاً 70 درصد اوقات، سود مازاد همیشگی را با اضافه کردن گزینه تمسخرآمیز عجله ندارم جایگزین می‌کند…»

پیام ویژه


ذره‌بین تعزیرات
گرچه اسنپ و تپسی بلافاصله بعد از ورود جدی تعزیرات به ماجرا، مجبور به حذف گزینه «عجله دارم» از سفرهای خود شده و سعی داشتند کمتر در معرض تذکر قرار بگیرند؛ اما تعزیرات که به نظر می‌رسد تمرکز خودش را روی این شرکت‌ها گذاشته، در پی گلایه این شرکت‌ها خطاب به آنها اعلام کرد: «اگر نگران رانندگان خود هستند کمیسیون خود را کاهش دهند».
در این بین شرکت تپسی با گزینه «عجله ندارم» خیلی آرام به کار خود ادامه می‌داد؛ اما باز هم نتوانست از ذره‌بین تعزیرات راه به جایی ببرد. در نهایت از ابتدای هفته جاری (8 اردیبهشت ماه) با دستور دوباره تعزیرات این گزینه هم از دسترس خارج شد.
روابط عمومی تپسی روز گذشته (10 اردیبهشت) اعلام کرد که گزینه عجله ندارم به دستور قضایی از ابتدای هفته جاری از تپسی حذف شده است؛ سازمان تعزیرات می‌خواهد نظارتی بر قیمت تاکسی‌های آنلاین داشته باشد و با هر گزینه‌ای که قیمت کرایه را تغییر دهد مخالف است.
تخفیف‌های فیک
بارها شده در فروشگاه‌های زنجیره‌ای شاهد درصد تخفیفی روی محصولات بوده‌ایم و بدون آنکه قیمت‌های تخفیف خورده را با قیمت واقعی محصولات در سایر فروشگاه‌ها مقایسه کنیم دست به خرید زده‌ایم؛ چرا که ترجیح داده‌ایم فکر کنیم محصول موردنظرمان را برای مثال با 20 درصد تخفیف خریداری کرده‌ایم؛ غافل از آنکه این تخفیف ممکن است غیرواقعی و صرفاً برای جذب مشتری باشد.
این تخفیف‌ها به نوعی در تصمیمات و انتخاب‌های مردم اثر می‌گذارد و این اثر در همه حوزه‌ها دیده می‌شود. نمونه قابل لمس آن واکنش کاربران شبکه اجتماعی ایکس به حذف گزینه «عجله ندارم» است. نگاهی به شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد بیشتر کاربران، نسبت به حذف گزینه «عجله ندارم» ابراز ناراحتی کرده‌اند. یکی از کاربرانی که از حذف گزینه عجله ندارم گلایه دارد، نوشته است: «دستور قضایی طبق کدام قانون دستور به حذف گزینه «عجله ندارم» داده است؟ آیا عجله نداشتن و پرداخت هزینه کم‌تر هم جرم است؟»
به نظر می‌رسد این کاربران نیز شبیه همان کسانی که در ردیف فروشگاه‌های زنجیره‌ای برچسب تخفیف را باور می‌کنند، در دام تبلیغات افتاده‌اند؛ البته از میان آن‌ها عده‌ای سعی داشته‌اند که پشت پرده ماجرای گزینه «عجله ندارم» را برای دیگران شفاف‌سازی کنند. برای مثال یکی از آنها خطاب به سایرین نوشت: «جناب علاقه داری به گول زدن خودت؟ عجله ندارم ارزان‌تر چه فرقی با عجله دارم گران‌تر دارد، جز جابه‌جایی نقطه صفر مبنا؟»
کاربر دیگری هم حذف گزینه عجله ندارم و عجله دارم را منطقی دانسته و در توضیح آن خطاب به کسانی که گفته بودند از این گزینه‌ها راضی بودند نوشته است: «در واقع هر دوتا منطقی است. بابت پول مازادی که برای عجله دارم پرداخت می‌شد کاری انجام نمی‌گرفت. بابت پولی که برای عجله ندارم کسر می‌شد از خدمات ارائه شده کاسته نمی‌شد. در ربا هم هر دو طرف راضی باشند بازم حرام است. رضایت شرط کافی نیست!»
به فکر راننده هم باشید!
تمرکز ویژه سازمان تعزیرات حکومتی روی گزینه‌های تاسی‌های اینترنتی این بار هم تغییراتی را ایجاد کرد اما همانطور که حذف گزینه عجله دارم اعتراض رانندگان و سفیران را در پی داشت؛ به نظر می‌رسد این بار هم تصمیم جدید منجر به گلایه‌مندی این گروه شود. گزارش‌های قبلی مجله مهر و گفت‌وگو با رانندگان اسنپ و تپسی حاکی از آن است که این گروه به شدت از قیمت‌های پایین و کمیسیون‌های بالا ناراضی هستند؛ تا جاییکه در قسمت نظرات تعداد زیادی از آنها یکدیگر را دعوت به اعتصاب کرده‌اند.
خبرها حاکی از آن است که افزایش کمیسیون‌ها، نارضایتی نسبت به کرایه‌ها، عدم دریافت سهمیه بنزین و عوامل دیگری صدای اعتراض رانندگان اسنپ و تپسی را بلند کرده است و بیش از یک ماهی است که برخی از آنها دست از کار کشیده‌اند. چند روز قبل و تقریباً همزمان با حذف گزینه «عجله ندارم» نیز خبر رسید این اقدام گسترش و تداوم پیدا کرده است. با توجه به این شرایط به نظر می‌رسد سازمان تعزیرات حکومتی نه فقط به نفع مسافران بلکه برای دفاع از حقوق رانندگان نیز باید نظارت خود را ادامه دهد.

پیام ویژه


لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1479596/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قیمت شکر چند است؟

سیاست‌های مالیاتی چگونه طبقه متوسط را هدف گرفته است؟

تردد در محورهای چالوس و آزادراه تهران-شمال یکطرفه شد

دانش‌آموزان برای شرکت در آزمون‌های نهایی نگران دریافت کارت ورود به جلسه نباشند

آغاز تجارت برق بین ایران و ترکیه

ریشه‌های پنهان شکست دولت در سیاست «مالیات بر خانه های خالی»

همگام با کاهش نرخ ارز، سکه و طلا دوباره ارزان شد

اخبار هولناکی از بیست سال آینده ایران!

فارسی حرف زدن جالب یک مقام نروژی

آپدیت One UI 6.1 گلکسی A33 و A73 سامسونگ رسما عرضه شد

این نسخه بازطراحی‌شده گوگل مپ است

صادق زیباکلام: هیچ تهدید بالقوه و بالفعلی برای نظام نیستم/ بازداشت من به هیاهو و جنجالش نمی ارزد/ حرمت مقامات نظام را نگه می دارم

بیش از 50 گونه ایران در خطر انقراض

هشدار عارف نسبت به رواج و تشدید خشونت در جامعه

انهدام شبکه شیطان پرستی در غرب تهران؛ اعضای شبکه دستگیر شدند

زیارت مشهد با طعم دهه شصت و هفتاد

سخنگوی کمیسیون اصل 90: از نظر مجلس هرگونه توافق با آژانس فقط در محدوده پادمان امکان‌پذیر است

افزایش قیمت بیت کوین تا 66 هزار دلار

قیمت جهانی طلا بازهم بالا رفت

«بهینه‌سازی مصرف»؛ اسمِ رمز عبور از ناترازی انرژی در نمایشگاه بیست‌وهشتم

آیا در سیل مشهد شهرداری مقصر بود؟

واکنش روابط عمومی دفتر روحانی به ادعاهای معاون رئیسی درباره پرونده مفقود شدن فرش‌های سعدآباد

زمان انتشار بازی GTA 6 مشخص شد

مخالفت امام جمعه تهران با تعطیلی روز شنبه‌

پیش بینی وضعیت آب و هوا در روزهای پیش رو؛ هشدار نارنجی صادر شد

پیش‌بینی جدید درباره قیمت خودرو در هفته آینده

چگونه لابی‌های باکو، آمریکا را علیه ایران می‌شورانند؟

عاملین شهادت گروهبان یکم مهدی مزرئی در فنوج دستگیر شدند

فعال اصلاح‌طلب: برای همیشه با صندوق و اصلاحات تدریجی قهر نکردیم اما...

پس از گوگل، OpenAI نیز قراردادی را با ردیت برای استفاده از مطالب آن امضا کرد

پشتیبانی از گوگل درایو به ChatGPT اضافه شد

تحقیقات اروپا از وضعیت ایمنی کودکان در فیس‌بوک و اینستاگرام

گزارش صداوسیما از ضوابط و قوانین سختگیرانه موتور‌سواری در انگلیس

تصاویری از پاکسازی مسیر سیلاب اخیر در مشهد و بازگشایی مسیر خودروها

درد دل‌های غسال بهشت زهرا: به خدا ما از آهن نیستیم!

آیت‌الله سبحانی: شنبه روز تعطیلی دشمن است

آمار نشان می‌دهد که تقاضا برای آیپدهای جدید رو به افزایش است

گلایه‌ای خطیب نماز جمعه تهران از مجلس برای تصویب تعطیلی شنبه‌ها

رشد 86 درصدی خروج سرمایه از بورس

بیانیه آیت‌الله سبحانی درباره تعطیلی شنبه‌ها: امید است تجدید نظر شود

لحظات نفس گیر از محبوس شدن در سیل سیدی مشهد

روزنامه آمریکایی: پیشروی‌های روسیه کاخ سفید را نگران کرده است

حواشی یک مصاحبه جنجالی؛ مدیر بحران شهرداری مشهد عزل شد

اندروید 15 سیستم ویبره گوشی‌ها را هوشمند می‌کند

حق‌طلبی و عدالت‌خواهی امروز در مقابل نظام سلطه به برکت خون شهدا حاصل شده است/ پارک موزه دفاع مقدس ساری می‌تواند یکی از مراکز گردشگردی برای مردم با هر سلیقه‌ای باشد

عجیب اما باورنکردنی؛ قیمت انواع خودرو 40 سال قبل را ببینید

خودروهای شوتی در محورهای پایتخت نقره داغ می‌شوند

واکنش محمدرضا عارف به حوادث اخیر گشت ارشاد: نوع مواجهه برخی از نیروهای انتظامی با بخش‌هایی از جامعه که سبک زندگی متفاوتی را برگزیده باعث تشدید رودررویی و منازعه در جامعه شده است

نظر مردم روستایی که دیگر بیکار ندارد درخصوص دولت

آخرین مهلت تعویض پلاک‌های مخدوش