پیام ویژه

آخرين مطالب

اثبات حقانیت مواضع ایران درباره آمریکا يادداشت

اثبات حقانیت مواضع ایران درباره آمریکا
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - همشهری /متن پیش رو در همشهری منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
امیرعلی ابوالفتح| سخنرانی روز چهارشنبه رهبر معظم انقلاب در جمع هزاران نفر از معلمان و فرهنگیان کشور دربردارنده نکات مهمی درباره تحولات جاری در منطقه بود که باید به‌صورت ویژه مورد بررسی و واکاوی قرار گیرد. ایشان در بخشی از سخنان‌شان تأکید کردند رفتار آمریکا با دانشجویان معترض به جنایات رژیم‌صهیونیستی، آن‌هم در جریان اعتراض‌هایی بدون خشونت و تخریب، اثباتی بر موضع ایران در بدبینی به دولت آمریکا به‌حساب می‌آید. نگاهی به تحولات ماه‌های جاری در سرزمین‌های اشغالی نشان‌دهنده آشکارشدن تناقض‌هایی است که دولتمردان آمریکایی همچنان گرفتار آن هستند.
در حدود 45سال گذشته که شاهد استمرار اختلاف‌ها میان تهران و واشنگتن بوده‌ایم، مقام‌های آمریکایی به‌صورت مستمر اتهام‌هایی را متوجه ایران کرده‌اند و جمهوری‌اسلامی نیز در مقابل مواردی را مطرح کرده‌است. اکنون اما آنچه عیان‌تر از گذشته در معرض قضاوت افکارعمومی جهان قرار گرفته، حقانیت مواضعی است که طی دهه‌های اخیر از سوی تهران درباره واشنگتن مطرح شده‌است که در ادامه به بررسی نمودهایی از آن می‌پردازیم.
 به‌کارگیری استانداردهای دوگانه ازسوی آمریکا با هدف تحت‌فشار قراردادن دولت‌های مستقلی مانند جمهوری‌اسلامی ایران، یکی از موضوع‌هایی است که طی دهه‌های گذشته همواره از سوی تهران در مواجهه با واشنگتن مطرح شده‌است. اکنون اما طی ماه‌ها و هفته‌های اخیر شاهد نمونه‌های عیانی از استانداردهای دوگانه آمریکایی‌ها بوده‌ایم که اثباتی بر حقانیت ایران به‌حساب می‌آید. دولت آمریکا درحالی طی دهه‌های اخیر همواره داعیه‌دار رهبری جهانی علیه نقض حقوق‌بشر بوده‌است که جهان طی ماه‌های اخیر شاهد سکوت و حتی همراهی واشنگتن با جنایت‌های رژیم‌صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی بوده‌است. این در شرایطی است که خود آمریکایی‌ها نیز بارها با استناد به گزارش‌‌های مختلف، به جنایت‌های ارتش رژیم‌ صهیونیستی در غزه اذعان کرده‌اند.
 «احترام به حقوق بین‌الملل» ازجمله گزاره‌هایی بوده که طی دهه‌های اخیر مقام‌های آمریکایی در مواجهه با جمهوری‌اسلامی بارها بر آن تأکید کرده‌اند. طی ماه‌های اخیر اما به‌دفعات شاهد نقض این موضوع از سوی واشنگتن در حمایت از رژیم‌صهیونیستی بوده‌ایم و اکنون افکار عمومی جهانیان شاهد رویکردهای دوگانه واشنگتن در این حوزه به‌منظور حمایت از جنایت‌های تل‌آویو هستند.
 آمریکایی‌ها طی دهه‌های اخیر بارها جمهوری‌اسلامی را به عدم‌رعایت مکانیسم‌های بین‌المللی متهم کرده و از این ادعا به‌عنوان ابزاری برای تحت‌فشار قراردادن ایران بهره برده‌اند. این در حالی است که جهانیان طی ماه‌های اخیر بارها شاهد بی‌‌توجهی آمریکایی‌ها به گزاره‌های مدنظر نهادهای بین‌المللی پیرامون تحولات جاری در سرزمین‌های اشغالی بوده‌اند. براین اساس هم بود که برخی تصمیم‌سازان آمریکایی در واکنش به‌احتمال اعلام‌جرم دیوان کیفری بین‌المللی علیه سران رژیم صهیونیستی، تهدید کردند که درصورت تحقق این موضوع، برای تحریم این دیوان اقدام خواهند کرد. تحریم یک نهاد بین‌المللی نمود روشن دیگری از استانداردهای دوگانه آمریکایی‌هاست که این روزها در معرض قضاوت افکار عمومی جهان قرار گرفته‌است.
 سال‌هاست که دولت‌ آمریکا با طرح ادعاهای حقوق‌بشری کوشیده جمهوری‌اسلامی را در افکار عمومی جهان به‌عنوان «ناقض حقوق‌بشر» جلوه دهد. این در حالی است که طی روزهای اخیر جهانیان با مشاهده سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات مسالمت‌آمیز دانشجویان در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، بیش از گذشته به استانداردهای دوگانه دولت آمریکا در این زمینه پی برده‌اند. آمریکایی‌ها در حالی دانشجویان را مورد ضرب‌وشتم شدید قرار می‌دهند که اگر کشورهای دیگر چنین اقدامی انجام داده بودند، آنها را به تحریم، قطعنامه، اجماع جهانی و... تهدید می‌کردند و می‌کوشیدند همزمان هم نقش «دادستان» را ایفا کنند و هم در لباس «وکیل مدافع» ظاهر شوند.
 نکته‌ دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد، این است که ایران طی دهه‌های اخیر بارها تأکید کرده ‌است که فلسطین موضوع اصلی غرب آسیا به‌حساب می‌آید و عادی‌سازی روابط با تل‌آویو گرهی نمی‌گشاید. اکنون اما بسیاری در سطح منطقه و جهان به حقانیت مواضع جمهوری‌اسلامی اذعان دارند؛ همان‌گونه که امروز به «آپارتاید»، «جنایت»، «کودک‌کشی»، «عدم‌احترام به نهادهای بین‌المللی» و... ازسوی رژیم صهیونیستی معترف هستند.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1480136/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عجیب اما باورنکردنی؛ قیمت انواع خودرو 40 سال قبل را ببینید

خودروهای شوتی در محورهای پایتخت نقره داغ می‌شوند

واکنش محمدرضا عارف به حوادث اخیر گشت ارشاد: نوع مواجهه برخی از نیروهای انتظامی با بخش‌هایی از جامعه که سبک زندگی متفاوتی را برگزیده باعث تشدید رودررویی و منازعه در جامعه شده است

نظر مردم روستایی که دیگر بیکار ندارد درخصوص دولت

آخرین مهلت تعویض پلاک‌های مخدوش

‌ مالیاتی که می‌دهیم کجا خرج می‌شود؟

حواشی یک مصاحبه جنجالی؛ مدیر بحران شهرداری مشهد با دستور استاندار خراسان رضوی عزل شد

اطلاعیه اداره زندان‌های اصفهان درباره توماج صالحی

متوسط بارش‌های امسال به شرایط نرمال رسید

سازمان امور مالیاتی: پزشکان بدون کارتخوان متخلفند

مادر شهیدان والامقام «دهشت حائری» به فرزندان شهیدش پیوست

دختران شهدای گیلان تجلیل شدند

سفر دوم رئیس جمهور به مازندران پربار خواهد بود

گلکسی A53 سامسونگ به One UI 6.1 آپدیت شد

گرانی مسکن و رنج‌های روزمره شهروندان

مادر دو شهید والامقام دوران دفاع مقدس ‌دهشت «حائری» به فرزندان شهیدش پیوست

برگزاری امتحانات سراسری انجمن خوشنویسان کیش

سرنوشت خانم دکتری که دستور قتل شوهرش را داد

گول هوای صاف را نخورید؛ سیلاب نیم ساعته اتفاق می‌افتد

گوگل نسخه مخصوص مدارس هوش مصنوعی Gemini را راه‌اندازی می‌کند

برپایی نمایشگاه عکس رضوی در جزیره کیش

ابلاغ پیام تبریک رحیم سرهنگی به روابط عمومی سازمان منطقه آزاد کیش در 27 اردیبهشت/ حضور جداگانه دو معاون این سازمان برای قدردانی از تلاش کارکنان این روابط عمومی

چه مواردی در امتحانات نهایی "تقلب" محسوب می‌شود؟

قیمت نفت بالارفت

ارزشمندترین گوشی 5G دنیا معرفی شد

پای «هوش مصنوعی» به «جریمه‌های رانندگی» باز می‌شود

هشدار پلیس نسبت به کلاهبرداری از شهروندان با پیامک «یارانه معیشتی ویژه دهه کرامت»

آماده باش برای جاری شدن سیل در 7 استان

افزایش حقوق کارگران منتفی شد؟

معادلات اصولگرایان پیچیده شد

هشدار‌ها و توصیه‌های معنادار نشریه دفتر رهبری به نمایندگان جدید

2 وزیر احمدی نژاد مقابل قالیباف ایستادند/ مستقلین «برگ برنده» کدام کاندیدای ریاست مجلس می شوند؟

تعهدات افزایش تعرفه اپراتورها چگونه بررسی می‌شود؟

باهنر: دوره توسعه کشور با پول نفت، تمام شده است

اندروید 14 برای تلویزیون با قابلیت تصویر در تصویر معرفی شد

پیکر هشتمین قربانی سیل خراسان رضوی در یکی از روستاهای مشهد پیدا شد

10 پرسش ساده درباره پرونده‌ای پیچیده

شبیه‌ساز بازی RetroArch برای iOS منتشر شد

نمایشنامه‌ای که اردوغان تغییر داد

قیمت تخم مرغ چند؟

دعانویس نه! پیدا کردن نیمه گمشده خود را به هوش مصنوعی بسپارید

پیام ویدئویی حزب الله لبنان: دژهای خیبر فروخواهند ریخت

تبلیغ جدید سامسونگ باعث خشم اپل بازها می‌شود

هراس فرماندهان اسرائیلی از «جنگ ابدی» در غزه

دریاچه ارومیه از مرگ نجات پیدا کرد

جایگاه جدید سرعت اینترنت ثابت و موبایل ایران مشخص شد

اولین تریلر گیم‌ پلی بازی The Casting of Frank Stone منتشر شد

ماجرای قمه‌کشی در بیمارستان لرستان چه بود؟

اظهارات سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس درباره طرح صیانت

گرم‌ترین سال کره زمین برای سال 1402 ثبت شد