پیام ویژه

آخرين مطالب

بازی هم‌زمان قدرت هسته‌ای منطقه با تهران و ریاض يادداشت

بازی هم‌زمان قدرت هسته‌ای منطقه با تهران و ریاض
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - اکو ایران /متن پیش رو در اکو ایران منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
سفر رئیسی به پاکستان تنها چند روز پس از دو سفر کلیدی عربستان انجام شد. فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه با هدف «تقویت همکاری‌های اقتصادی دوجانبه» به اسلام آباد سفر کرد و پس از آن طلال العتیبه، معاون وزیر دفاع، با فرماندهان ارشد نظامی «برای نهایی کردن پروژه‌های دوجانبه مرتبط با دفاع» دو روز را در پاکستان گذراند.
 در 24 آوریل، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، پس از یک سفر سه روزه تجاری به اسلام آباد، لاهور و کراچی، پاکستان را ترک کرد. میزبان اصلی او شهباز شریف، نخست وزیر بود، اما او همچنین با ژنرال عاصم منیر، رئیس ستاد ارتش، که قدرت نهایی را در پاکستان دارد، ملاقات کرد.
در 23 آوریل، خبرنگاران از ودانت پاتل، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده در مورد این دیدار پرسیدند و پاسخ دقیقی دریافت کردند: «به طور کلی، ما به هر کسی که معامله تجاری با جمهوری اسلامی ایران را در نظر دارد توصیه می‌کنیم از خطر بالقوه تحریم‌ها آگاه باشد.» ارتباط هسته‌ای تاریخی بین دو کشور البته مورد اشاره قرار نگرفت: نیروگاه‌های غنی‌سازی اورانیوم و دانش هسته‌ای ایران ناشی از تلاش‌های دانشمند فقید پاکستانی دکتر عبدالقدیر خان در دهه‌های 1980 و 1990 است.
به نوشته سیمون هندرسون، در وبگاه موسسه واشنگتن، در حال حاضر، اسلام آباد بیش از همه مشتاق احیای پروژه تامین گاز طبیعی ایران است که به دلیل تحریم‌ها به تعویق افتاده است. این قرارداد شامل ساخت خط لوله‌ای است که از میدان عظیم دریایی پارس جنوبی ایران تا کراچی، بزرگترین شهر پاکستان امتداد می‌یابد. در مجموع، طبق گزارش‌ها، سفر رئیسی به پاکستان منجر به انجام معاملات دوجانبه به ارزش 10 میلیارد دلار در ده سال آینده شد. بر اساس یک بیانیه مشترک یک توافق تجارت آزاد نیز «به سرعت نهایی خواهد شد.»
علاوه بر این، انتظار می‌رفت که دو رهبر در مورد تبادل آتش در سراسر مرز مشترک خود در ماه ژانویه گفتگو کنند، اگرچه معلوم نیست که آیا چیزی اساسی در مورد این موضوع گفته شده است یا خیر. تهران پیشتر پاکستان را به پناه دادن به شبه نظامیان مخالف جمهوری اسلامی ایران متهم کرده بود.
سفر رئیسی تنها چند روز پس از دو سفر کلیدی عربستان انجام شد: فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه با هدف «تقویت همکاری‌های اقتصادی دوجانبه» به اسلام آباد سفر کرد و پس از آن طلال العتیبه، معاون وزیر دفاع، با فرماندهان ارشد نظامی «برای نهایی کردن پروژه‌های دوجانبه مرتبط با دفاع» دو روز را در پاکستان گذراند.
تنها سه هفته قبل از آن، خالد بن سلمان، وزیر دفاع، برادر کوچک‌تر ولیعهد محمد بن سلمان، مهمان افتخاری رژه نظامی سالانه پاکستان بود که شامل موشک‌هایی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای بود. قابل ذکر است که ایالات متحده تحریم‌هایی را در 19 آوریل اعلام کرد که چهار تامین کننده برنامه موشک‌های بالستیک پاکستان را هدف قرار می دهد؛ سه تامین کننده در چین و یک مورد در بلاروس.
ممکن است در دیدارهای اخیر پژواک‌های تاریخی به گوش سیاستگذران رسیده باشد. طی دهه‌های 1970 و 1980، پاکستان با این فرض که موشک‌های پاکستانی «چتر هسته‌ای» به پادشاهی می‌بخشد، از حمایت مالی عربستان سعودی برای تولید تسلیحات هسته‌ای برخوردار شد. این تفاهمات مخفی ظاهراً پس از هر تغییر در رهبری در هر دو کشور تجدید شده است. اخیراً، ژنرال منیر بلافاصله پس از به قدرت رسیدن نخست‌وزیر شریف در ماه گذشته، چندین روز را در پادشاهی گذراند و با شاهزاده بن‌سلمان و دیگر مقامات ارشد دیدار کرد.
اقتصاد بر هر مسئله‌ای مربوط به غزه سایه افکنده است
اگر چه وسوسه انگیز است که همه این بازدیدها را از نظر بحران جاری غزه و تشدید تنش اخیر جمهوری اسلامی ایران با اسرائیل ببینیم، برنامه‌های هر سفر احتمالاً از ماه‌ها قبل برنامه ریزی شده بود. به نظر می‌رسد که وضعیت اقتصادی آشفته پاکستان همچنان محرک اصلی این سفرها باشد. انتظار می‌رود هفته آینده، شریف برای دومین بار در یک ماه گذشته «برای پیشبرد مذاکرات سرمایه‌گذاری» به عربستان سعودی سفر کند. او در اولین سفر خود به جده و مکه سفر کرد و سپس با بن‌سلمان دیدار کرد تا در مورد بسته سرمایه‌گذاری برنامه ریزی شده 5 میلیارد دلاری گفتگو کند. رسانه‌های پاکستانی همچنین گزارش می‌دهند که ام‌بی‌اس، به زودی از پاکستان بازدید خواهد کرد، اگرچه این ممکن است تفسیری زودهنگام از پذیرش رسمی این دعوت توسط ریاض باشد.
تنش‌های ادامه دار اسلام‌آباد با رقیب هسته‌ای خود، هند، احتمالاً بخشی از این دیپلماسی را نیز هدایت می‌کند. علاوه بر این، برادر شریف - نخست وزیر سابق نواز شریف - در حال حاضر در یک دیدار «خصوصی» پنج روزه از چین، شریک تجاری اصلی پاکستان و رقیب استراتژیک هند، به سر می‌برد.
پیچیدگی دیگر این است که دکتر خان، دانشمند هسته‌ای پاکستان همچنین روابط نزدیکی با عربستان سعودی داشت و علاوه بر فعالیت‌های شناخته شده‌اش با جمهوری اسلامی ایران، لیبی و کره شمالی، از آنجا بازدیدهای متعددی داشت. بر این اساس، خاورمیانه به شکلی گسترده‌تر متحیر خواهد شد که چطور این همه دیپلماسی با تمایل واشنگتن برای تامین فناوری غنی‌سازی اورانیوم به ریاض به عنوان بخشی از یک توافق دیپلماتیک بزرگتر برای عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان سعودی، مطابقت دارد.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1480380/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مسئولان خرید‌هایشان سفارشی می‌‌آید، به خاطر همین از سفره مردم خبر ندارند

3 نفر همچنان در سیل خراسان رضوی مفقود هستند

ابلاغیه جدید ستاد مبارزه با قاچاق برای حل مشکل طلافروشان

عدم تعطیلی بانک‌ها در روز‌های شنبه قطعی شد/ ویدئو

زمان ازسرگیری اعزام‌های عمره

مدارس مشهد در نوبت عصر فردا غیرحضوری شد

این کشف، گوشی هوشمند شما را به یک کارت اعتباری تبدیل می‌کند!

راه سکه از طلا جدا شد؛ کدام سیگنال نقش دلار را در بازار طلا کمرنگ کرد؟

گوشی‌های هواوی به سنسور تشخیص چهره زیر نمایشگر مجهز می‌شوند؟

روایت فرماندار مشهد از ساخت و سازهای غیراصولی؛ 5 طبقه روی دیوار 20 سانتی‌متری در سیدی!

صحبت های مدیر سازمان امور مالیاتی در لزوم استفاده از کارتخوان

پزشکی که قید استاد شدن در دانشگاه هاروارد آمریکا را زد و به ایران بازگشت

تصادف کوئیک و پارس، 6 نفر را روانه بیمارستان کرد

سرجهازی دولت در صادرات غیرنفتی

پیش ‌بینی قیمت دلار 29 اردیبهشت 1403

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 29 اردیبهشت 1403

2 برادر در 12 ثانیه 25 میلیون دلار رمزارز سرقت کردند

قسمت استیکرهای واتس‌اپ به‌زودی احتمالاً تغییر خواهد کرد

قطار شایعه‌های شیائومی 15 اولترا شروع‌ به حرکت کرد

ارتشی‌ها به کمک سیل‌زدگان مشهدی رفتند

گوشی محبوب پوکو به HyperOS آپدیت شد

واکنش متفاوت علم الهدی به سیل در زمان 2 رئیس جمهور مختلف/ دوره روحانی: نتیجه مدیریت فرصت‌طلبانه، ایجاد نکبت و نقمت برای مردم است؛ سیل قابل مدیریت و مهار بود/ دوره رئیسی: وقوع این سیل یک بلای طبیعی بود؛ نباید از موضوعات دلگرم‌کننده در بحران اخیر غافل شد

پیکرهای چهار مفقود سیلاب در فریمان پیدا شد

آبشار شلماش، جان یک جوان را گرفت

واژگونی خودروی پراید، دو کشته برجای گذاشت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران: بدهی بیمه‌ها به داروخانه‌ها از 15 ماه عبور کرد

تجهیز «ChatGPT» به حافظه دائمی

افزایش حملات به شیعیان افغانستان؛ احتمال توافق پنهانی بین داعش خراسان و طالبان

تاکید رحیم سرهنگی بر بسیج تمام امکانات بخش خصوصی و دولتی برای رونق گردشگری کیش

سیل جمعیت امام‌ رضایی‌ها در خیابان حافظ تهران

گلکسی M35 در آستانه رونمایی رؤیت شد؛ میان‌رده خوش‌قیمت با باتری پرظرفیت

پیش بینی بورس شنبه 29 اردیبهشت 1403

لایحه حجاب گنجینه‌ ای از جواهرات است/ برای اینکه از سیاه چاله جمعیت خارج شویم باید الگوی 3، 4 و 5 فرزندی رواج یابد

قتل مرد جوان بخاطر بازی «خرس‌وسطی» در تهران!

جزئیات درمان رایگان کودکان زیر 7 سال

پاکبان باوجدانی که مانع از حادثه هنگام خرابی چراغ راهنمایی شد

فروش بی سابقه اوراق قرضه آمریکا توسط چین

لایحه حجاب گنجینه‌ ای از جواهرات است/ برای اینکه از سیاه چاله جمعیت خارج شویم باید الگوی سه، چهار و پنج فرزندی رواج یابد

ربات سونی یک دانه ذرت را جراحی کرد

خبری مهم درباره جذب معلمان حق‌التدریس

اثر نان‌خورهای اضافی دولت بر تورم از زبان معاون پیشین سازمان بودجه

رعد و برق، جان یک مسافر را در تالش گرفت

نات کوین را با بهترین قیمت بفروشید و بخرید!

تعداد سهامداران بورس 2 برابر شد

روایت دیپلمات پیشین از «دشواری مدیریت روابط با بغداد و اقلیم کردستان عراق»

امام جمعه کرج: شعار فرزند کمتر، زندگی بهتر صهیونیستی بود

سوپرسل در آسمان نیشابور

سراب رشد؛ دامی برای شرکت‌های جاه‌طلب

گزیده‌های نفتی هفته

آیا بازی مورد انتظار Assassin’s Creed Shadows تماماً آنلاین است؟