پیام ویژه

آخرين مطالب

آغاز عملیات «سپر شمال» اسرائیل علیه حزب الله/نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره آزمایش موشکی ایران/دعوت از قطر برای حضور در نشست شورای همکاری خلیج‌فارس در عربستان/واکنش امارات به اقدام قطر برای خروج از اوپک سياسي

  بزرگنمايي:

پیام ویژه_نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره آزمایش موشکی ایران، آغاز عملیات «سپر شمال» اسرائیل علیه حزب الله، واکنش امارات به اقدام قطر برای خروج از اوپک و درخواست برایان هوک از اروپایی ها برای تحریم ایران از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به دعوت از قطر برای حضور در نشست شورای همکاری خلیج‌فارس در عربستان نیز اشاره کرد.

آن‌گونه که رسانه‌های خبری رسمی در دوحه، روز سه‌شنبه اعلام کرده‌اند «شیخ تمیم بن‌حمد آل‌ثانی» امیر قطر از سوی عربستان سعودی برای حضور در نشست شورای همکاری خلیج‌فارس رسما دعوت شده است. این در حالی‌ است که تنش دیپلماتیک میان دو کشور همچنان ادامه دارد.

در سایه تحریم قطر از سوی ائتلاف چهارگانه‌ای، که عربستان سعودی آن را از ژوئیه 2017 رهبری می‌‌کند، دعوت ریاض از شیخ تمیم قابل تامل است.

خبرگزاری رسمی قطر، روز گذشته گزارش داد که پادشاه عربستان سعودی رسما از امیر قطر برای حضور در نشستی، که نهم دسامبر برگزار می‌شود، رسما دعوت به عمل آورده است.

این خبرگزاری، اما، به این موضوع اشاره‌ نکرد که آیا شیخ تمیم در نشست مذکور مشارکت خواهد کرد یا خیر.

چند روز پیش، روزنامه «الآن» کویت به نقل از دیپلمات‌های عربی حوزه خلیج‌فارس، اعلام کرد که «عبداللطیف الزیانی» دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس برای انتقال دعوت «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی از امیر قطر برای حضور در نشست این شورا، عازم دوحه خواهد شد.

نشست شورای همکاری خلیج‌فارس در نهم دسامبر جاری در شهر «الدمام» عربستان برگزار خواهد شد.

نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره آزمایش موشکی ایران

نشست پشت درهای بسته شورای امنیت سازمان ملل درباره آزمایش موشک بالستیک میان برد ایران شامگاه سه‌شنبه برگزار شد.

آمریکا، انگلیس و فرانسه مدعی هستند که ایران محدودیت‌های سازمان ملل درباره برنامه موشکی خود را نقض کرده است.

آغاز عملیات «سپر شمال» اسرائیل علیه حزب الله/نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره آزمایش موشکی ایران/دعوت از قطر برای حضور در نشست شورای همکاری خلیج‌فارس در عربستان/واکنش امارات به اقدام قطر برای خروج از اوپک

"کارن پیرس" نماینده انگلیس در سازمان ملل که یکی از کشورهایی بود که خواستار نشست شورای امنیت درباره آزمایش موشکی ایران بود، گفت: هیچ دلیل مشروعی وجود ندارد که چرا ایران باید این قطعنامه را نقض کند. اگر شما می‌خواهید به جامعه بین‌المللنشان دهید که یک عضو مسئول بوده و واقعا خواستار صلح و امنیت منطقه‌ای هستید این موشک‌هایی نیستند که شما می‌توانید آزمایش و پرتاب کنید.

یشتر بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به ادعاها در این باره که آزمایش‌های موشکی ایران نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت است، اظهار داشت: برنامه موشکی ایران ماهیت دفاعی دارد و بر اساس نیازهای کشور طراحی می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تأکید کرد: هیچ قطعنامه‌ای در شورای امنیت برنامه موشکی و یا آزمایش‌های موشکی ایران را ممنوع نکرده است.

آغاز عملیات «سپر شمال» اسرائیل علیه حزب الله

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی سه شنبه بر تداوم عملیات این رژیم در مرز با لبنان تاکید کرد.

نتانیاهو افزود: عملیات ارتش در جبهه شمالی تا دستیابی به همه اهداف ادامه خواهد داشت.

رژیم صهیونیستی دوشنبه شب عملیاتی زیر عنوان «سپر شمالی» را برای تخریب تونل های منتسب به حزب الله لبنان آغاز کرد.

وی همچنین مدعی شد که هدف حزب الله ورود خرابکاران به اسرائیل ازطریق این تونل ها است.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی همچنین مدعی شد، حزب الله و حماس مبالغ هنگفتی برای ساخت این تونل ها هزینه کردند.

آغاز عملیات «سپر شمال» اسرائیل علیه حزب الله/نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره آزمایش موشکی ایران/دعوت از قطر برای حضور در نشست شورای همکاری خلیج‌فارس در عربستان/واکنش امارات به اقدام قطر برای خروج از اوپک

درهمین حال سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی نیز مدعی شد که از آغاز عملیات موسوم به سپر شمال گروه های شناسایی یک تونل را کشف کردند.

«جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد که کاخ سفید از عملیات رژیم صهیونیستی برای تخریب تونل های منتسب به حزب الله در مرزهای جنوب لبنان و فلسطین اشغالی، قویا حمایت می کند.

ارتش رژیم صهیونیستی، نیروهای خود را در طول 79 کیلومتری مرز با لبنان به حال آماده باش درآورده است و بولدوزهای اسرائیلی عملیات تخریب تونل هایی را که به ادعای آنها حزب الله در مناطق مرزی حفر کرده است، آغاز کردند.

نتانیاهو روز دوشنبه با مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در بروکسل دیدار کرد و وی را در جریان تازه ترین اخبار مربوط به عملیات تخریب تونل ها قرار داد.

نتانیاهو پس از بازگشت به سرزمین های اشغالی گفت: هرکس در جهت ضربه به (رژیم) اسرائیل برآید، بهای سنگینی می پردازد.

آغاز عملیات «سپر شمال» اسرائیل علیه حزب الله/نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره آزمایش موشکی ایران/دعوت از قطر برای حضور در نشست شورای همکاری خلیج‌فارس در عربستان/واکنش امارات به اقدام قطر برای خروج از اوپک

ارتش رژیم صهیونیستی با اعلام اینکه این تونل ها فعلا عملیاتی نشده است، مدعی شد که تهدیدی قریب الوقوع را متوجه شهروندان اسرائیلی می کند.

ارتش مزبور یادآور شد که حضور و آمادگی اش را تقویت کرده و برای هرگونه سناریویی آماده است. براساس اعلام منابع نظامی اسرائیلی، عملیات تخریب این تونل ها ممکن است هفته ها طول بکشد.

واکنش امارات به اقدام قطر برای خروج از اوپک

انور قرقاش وزیر مشاور دولت امارات در امور خارجی به اقدام قطر برای خروج از سازمان نفتی اوپک بعد از 6 دهه حضور در این سازمان واکنش نشان داد.

قرقاش در صفحه توییتر خود نوشت: بعد سیاسی تصمیم قطر در خروج از اوپک به معنی اذعان این کشور به کاهش نقش و نفوذ آن در نتیجه انزوای سیاسی دوره است.

قرقاش می‌افزاید که بعد اقتصادی این اقدام کم‌اهمیت‌تر است و این تصمیم در شرایط کنونی توجیهی ندارد.

وی  در عین حال پیش‌بینی کرد که رسانه‌های قطری هجمه گسترده‌ای را ضد سازمان اوپک آغاز کنند.

از سوی دیگر دولت قطر نسبت به اظهارات انور قرقاش از طریق احمد سعید الرمیحی مدیر دفتر رسانه‌ای وزارت خارجه واکنش نشان داد. وی تاکید کرد که این اقدام قطر واکنش به کاهش نقش و نفوذ این کشور نیست، بلکه اقدامی آزادی خواهانه و استقلال جویانه است.

وی ادامه داد که اقتصاد کشورها مرهون مکالمه‌های تلفنی در خصوص کاهش و افزایش تولید نفت بدون مراعات احترام کشورها نیست.

سعد الکعبی وزیر انرژی قطر دو روز پیش اعلام کرد که این کشور از ابتدای ژانویه 2019 از سازمان کشورهای تولید کننده نفت (اوپک ) خارج می‌شود. وی این تصمیم را بنا به دلایل فنی توصیف کرد.

روزنامه اینترنتی رای الیوم در مطلبی با اشاره به خروج قطر از سازمان اوپک به نقل از برخی منابع کشورهای خلیج فارس آورده است: بعید نیست که قطر گام بزرگتر را در روزهای آتی بردارد یعنی از شورای همکاری که یکشنبه آینده در ریاض نشست سران آن برگزار خواهد شد، خارج شود؟ خروج قطر از اوپک به فروپاشی این سازمان نمی انجامد اما اگر قطر تصمیم به خروج از شورای همکاری خلیج فارس که با دودستگی هایی دست و پنجه نرم می کند، بگیرد اوضاع کاملا متفاوت خواهد بود.

درخواست برایان هوک از اروپایی ها برای تحریم ایران

"برایان هوک" نماینده ویژه آمریکا در امور ایران درمصاحبه با خبرگزاری رویترز با اشاره به آزمایش موشکی اخیر ایران گفت: ما خواهان آن هستیم که شاهد تصویب تحریم‌هایی از سوی اتحادیه اروپا علیه نهادها و شخصیت‌هایی باشیم که آزمایش و توسعه برنامه موشکی ایران را تسهیل می‌بخشند.

آغاز عملیات «سپر شمال» اسرائیل علیه حزب الله/نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره آزمایش موشکی ایران/دعوت از قطر برای حضور در نشست شورای همکاری خلیج‌فارس در عربستان/واکنش امارات به اقدام قطر برای خروج از اوپک

اینگونه اقدامات تنبیهی معمولا شامل ممنوعیت سفر و بلوکه شدن دارایی‌ها و جلوگیری از تامین مالی اینگونه برنامه‌های تسلیحاتی است.

برایان هوک که این سخنان را پس از دیدار با مقامات اروپایی در بروکسل مطرح می‌کرد، اضافه کرد: آزمایش‌های ایران نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل بوده که در توافق هسته‌ای تثبیت شده و وی خواستار توقف تمامی فعالیت‌های موشک‌های  بالستیکی شد که با هدف حمل کلاهک‌های هسته‌ای است.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/181035/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فیلم چاقوکشی مرد موتور سوار به راننده پشت فرمان وسط خیابان

بازدارندگی متعارف ایران

انتصاب مدیرکل توسعه منابع انسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران

هشدار نارنجی هواشناسی برای 21 استان

آتش‌سوزی در انبار داروی بیمارستان امام حسین

راحتی خیال از مرز شرقی؟

انتقال آرادکوه در دستور کار شهرداری تهران

مردم کف خیابان می گویند می خواهیم ظریف وزیر خارجه باشد/کدام کابینه؟ تعدادی آدم مطیع و بله قربان گو دور هم جمع شده اند

مجازات متخلفان کنکور چیست؟

سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟

افزایش قیمت کارخانه ای خودرو‌ را کسی گردن نمی‌گیرد

گوشت با سبزی در صدر منوی تورم

ماجرای جت شخصی؛ 21 سال دیر فهمیدیم!

تسهیل خدمات سرمایه‌گذاری از مسیر پنجره واحد الکترونیک در قشم/حجم صادرات و صادرات مجدد قشم به 505 میلیون دلار رسید

حکم 2 رهبر پای متمم قانون اساسی ایران

قالیباف بازنده مشارکت حداقلی

رعد و برق وحشتناک در جیانگژی چین

واکنش وزیر علوم به انتقادات دانشجویان به عدم حضور در دانشگاه‌ها

فرمانده فراجا:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

قالیباف: بانک مرکزی، سازمان برنامه‌وبودجه و وزارت بهداشت مسئول گرانی و کمبود دارو هستند

کمبود بیش از 100 هزار پرستار در کشور

اپل احتمالاً حق پخش جام باشگاه‌های جهان 2025 را خریداری می‌کند

قالیباف: بانک مرکزی در پایان سال 1402 به تعهداتش درباره تخصیص ارز به دارو عمل کرد

اتحادیه صنف طلا و جواهر: چشم انداز قیمت سکه و طلا صعودی نیست

جلوی لرزش و سروصدای لباسشویی تو بگیر !!!

ایران به زودی به شبکه کارت‌های اعتباری روسیه می‌پیوندد

کی بود کی بود من نبودم؟!

اوجی: پاکستان خواهان بهره‌برداری از خط لوله گازی آی‌پی است

کشف بقایای زنان خفه شده‌ به شیوه «مافیاهای ایتالیایی» در مراسم قربانی 6 هزار سال پیش

آغاز سال تحصیلی جدید از 10 شهریور؟!

شرط ادامه کار املاک "دیوار" از زبان مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن

توئیت فضائلی درباره حجاب را با توجه به جایگاهش در دفتر رهبری باید لحاظ کرد/ 99 درصد زنان با هر نوع الزام در حجاب حساسیت ویژه دارند/ جامعه را به سمت لجبازی نبریم

مدیرعامل سازمان ملی مسکن: زمین 1.8 میلیون واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن: بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود

24 آزادراه به عوارضی الکترونیکی مجهز شد

اطلاعات بیشتری از ردمی 13 5G فاش شد؛ ظرفیت باتری و سرعت شارژ

غافلگیری کاخ سفید از ابعاد حمله ایران

ریزش دومین بنای خشتی ایران

سرمقاله مردم سالاری/ سنگ‌اندازی بی‌نتیجه اسلواکی در مسیر توافق مهاجرتی ناتو

سرمقاله قدس/ چالش‌های «شانگهای» برای برقراری صلح در غزه

سرمقاله همدلی/ چماق و هویج وعده صادق در پرونده هسته‌ای

توضیح بانک صادرات درباره دلایل خرید بخشی از سهام پرسپولیس

سروده‌ای که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در آستانه عملیات وعده صادق خواندند چه بود؟/ عکس

سرمقاله ایران/ ابعاد مهم سفر رئیس‌جمهور به اسلام آباد

سرمقاله دنیای اقتصاد/ جهش تولید با مشارکت مردمی

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با فرمانده تیپ 37 سپاه اردبیل دیدار کرد

سازمان منطقه آزاد کیش پیگیر حقوق مودیان مالیاتی است

رویکردی متفاوت دربزرگترین گردهمایی بین المللی فعالان گردشگری درکیش/ پوستر نمایشگاه بین المللی گردشگری کیش رونمایی شد

تداوم رگبار و رعد و برق تا پایان هفته

سرمقاله شرق/ تحریم‌های جدید علیه ایران