پیام ویژه

آخرين مطالب

شناخت مخاطبان در فضای مجازی مهمترین گام در تاثیرگذاری خواندنی ها

  بزرگنمايي:

اخبار ویژه - به گزارش گرداب ، توسعه روزافزون نقش و تأثیر فناوری‌های نوین به ویژه استفاده از فضای مجازی به عنوان یکی از پدیده‌های نوظهور در ابعاد گوناگون زندگی انسان, از واقعیت‌های غیرقابل انکار جامعه امروز است. بدون شک فضای مجازی نیز همانند سایر فناوری‌های نوین, در کنار فرصت‌هایی که برای شتاب بخشیدن به سرعت پیشرفت علمی جوامع و فرهنگی بشری ایجاد می‌کند، تهدیدها و چالش‌هایی را نیز به دنبال دارد.
یکی از چالش‌های اساسی که با گسترش رسانه‌های نوین و فضای مجازی وجود دارد، تاثیرگذاری بر ذهن مخاطب از طریق فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است. از این رو در این گزارش سعی می‌کنیم به اهمیت و ضرورت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در شناخت مخاطبان و اثرگذاری بر روی آنان بپردازیم.
مفهوم و تعریف مخاطب از گذشته تاکنون
در هر ارتباطی حداقل سه عنصر جزئی اما مهمِ "پیام", "فرستنده" و "مخاطب" وجود دارد. مخاطب می‌تواند شنونده, بیننده, خواننده یا ترکیبی از اینها باشد، به بیان دیگر هر فردی که از رسانه‌ای استفاده می‌کند، مخاطب آن رسانه محسوب می‌شود. مخاطب در طول زمان دچار تحولات بسیاری شده و در هر دوره از ویژگی‌های خاصی برای تعریف آن استفاده شده است. مخاطبان در گذشته در بند زمان، مکان و قابل رویت بودند و این در حالی است که امروز این سه ویژگی در تعریف مخاطب جدید نیست. به بیان دیگر مخاطب جدید بزرگتر, پراکنده‌تر, فردی‌تر و خصوصی‌تر شده است.
برای درک درست این مفهوم می‌توان به منبرها مساجد به عنوان یکی از قدیمی‌ترین وسایل ارتباطی جامعه اشاره کرد. مردم در زمان‌های خاصی مانند نمازهای یومیه یا نماز جمعه در مسجد پای منبرها جمع می‌شدند و صحبت‌ها و موعظه‌ها و مواضع امام جماعت را می‌شنیدند؛ می‌بینیم در این مثال سه عنصر زمان (وقت نمازها), مکان (مسجد یا مصلی) و قابل رویت بودن وجود دارد. اما در مخاطب جدید این سه عنصر وجود ندارد, رادیو تلویزیون و شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، توییتر و اینستاگرام قواعد قدیمی را در هم شکسته‌اند و امروزه با وجود شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی شاهد پراکندگی بسیار بیشتر مخاطبان و از سوی دیگر خصوصی‌تر و فردی‌تر شدن مخاطبان هستیم که نظارت و کنترل بر آنها را سخت‌تر می‌نمایند. از این رو برای اثرگذاری بر جامعه هدف باید شناخت درست و کافی از مخاطب و ویژگی‌های آنها داشته باشیم.
اهمیت مخاطب شناسی در کلام رهبر معظم انقلاب
رهبر معظم انقلاب برای استفاده و مدیریت هدفمندتر از این فضا در جهت کمک به پیشرفت همه‌جانبه کشور در ابعاد گوناگون در حکم انتصاب اعضای شورای عالی فضای مجازی به اهداف و ماموریت این شورا اشاره فرمودند که حاکی از تدبیر همیشگی و اشراف ایشان بر تحولات عمیق در این عرصه دارد و نگاهی به اعضای تشکیل دهنده این شورا نیز نشان از اهمیت و تأثیرگذاری این فضا و لزوم مدیریت و استفاده از ظرفیت‌های بالقوه فضای مجازی در راستای پیشرفت و تعالی کشور است. رهبر معظم انقلاب در رابطه با اهمیت فضای مجازی در شناخت مخاطب می‌فرمایند:
«حضور در فضای مجازی باید یک حضور جریان‌ساز باشد، ضمن اینکه بهترین راه شناسایی و ارتباط با گروههای مؤثر فرهنگی و یافتن سؤالها وسرنخ‌های فکری آنان، استفاده فضای مجازی است.امروز این انتظار از حوزه علمیه قم وجود دارد که برای ابهام‌ها و مشکلات دینی راه‌حل داشته باشد»
رهبر انقلاب همچنین در خصوص اهمیت شناخت مخاطب فرموده‌اند:
«در کنار فراگیری علم، مسئله‌ی تبلیغ وجود دارد، که بسیار مهم است. تبلیغ، داستان مفصلی است. اگر میخواهید تبلیغِ خوب بکنید، از قبل مخاطب خودتان را انتخاب کنید. میخواهید با جوانها حرف بزنید؛ خیلی خوب، اگر مخاطب خودتان را انتخاب کردید - که جوانها هستند - باید بدانید سؤال او چیست.
یک طلبه‌ای بود، مشهد درس ما می‌آمد؛ بعد مدتی بود، نبود؛ او را توی درس نمیدیدم. بعد از مدتی او را دیدم، گفتم کجا بودی؟ گفت فلان جا - یکی از شهرهای دور استان خراسان - مشغول تبلیغ بودم. گفتم خب، بالاخره چی؟ گفت به نتیجه‌ای که رسیدم، این است که من هیچی برای این مردم یاد نگرفتم. گفت من هرچه بلدم، به درد اینها نمیخورد! خب، این مخاطب‌نشناسی است. مخاطب را باید شناخت؛ روستائی، شهری، تحصیلکرده.»
فضای مجازی و شبکه های اجتماعی ابزاری برای شناخت مخاطبان در دست کشورهای غربی
از آنجایی که مدیریت کلان شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب در دست کشورهای غربی و آمریکایی است، مدیران این شبکه‌های اجتماعی با استفاده از بیگ‌دیتا یا داده‌هایی که کاربران این پیامرسان‌ها دست به دست می‌کنند، به شناخت دقیقی از علایق, تفکر, سبک زندگی, فرهنگ و جهت‌گیری‌های سیاسی افراد و ... دست می‌یابند و از این طریق به شناخت دقیقی از مخاطبان خود می‌رسند.
گام بعدی در شناخت مخاطبان تولید محتوا بر اساس علایق این افراد توسط مدیران این پیامرسان‌هاست که با جهت‌دهی به این محتوا می‌توانند تاثیرات دلخواه خود را بر جامعه هدفشان بگذارند. در واقع مدیران خارجی پیامرسان‌های پرمخاطب می‌توانند با استفاده از ابزار شبکه‌های اجتماعی فرهنگ و نگرش یک جامعه را با کمترین هزینه و بدون حضور فیزیکی در آن جامعه و تنها با شناخت صحیح مخاطبان و تولید محتوای جهت‌دهی شده به اهداف خود دست پیدا کنند. از این رو شناخت مخاطبان در فضای مجازی امر مهم و اساسی که در ایران کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.
کلام آخر
بنابراین؛ چه بخواهیم و چه نخواهیم شبکه‌های اجتماعی در جامعه امروز در حال تبدیل به مراجع رسانه‌ای قدرتمندی هستند که جریان آزاد اطلاعات و جریان نقد و بررسی برنامه‌های جاری در آنها بازتاب داشته و می‌تواند یک مرجع معتبر مخاطب‌‌شناسی برای مدیران و سیاست‌گذاران باشند.
سیاست‌های ایجابی فرهنگی و اجتماعی، برنامه‌ها و سیاست‌های معطوف به تولید و مدیریت محتوای مورد اشاره رهبر فرزانه انقلاب در راستای ترویج هنجارها، ‌ارزش‌ها و سبک زندگی اسلامی - ایرانی و ممانعت از رخنه‌ها و آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی در این عرصه و مقابله مؤثر با تهاجم همه‌جانبه فرهنگی، تسریع در راه‌اندازی شبکه ملی و برنامه‌های دیجیتال‌سازی اطلاعات آنالوگ و دسترسی‌پذیر ساختن اطلاعات و محتوا در این فضا، از طریق سیاستگذاری کلان، مدیریت هوشمند و افزایش آگاهی و سواد رسانه‌ای، تعالی و پیشرفت جامعه را بیش از پیش و با سرعتی به موازات ارتقاء فناوری امکان‌پذیر خواهد ساخت و جمهوری اسلامی را به قدرت سایبری در طراز قدرت تاثیرگذار جهانی در این عرصه مبدل خواهد ساخت.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/206924/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

مرگ دردناک مرد تبریزی زیر چرخ های قطار مسافربری

بررسی گوشی Redmi 10 5G؛ اقتصادی و پرطرفدار

مهاجرت با ویزای جعلی

"کینه خونین" کارگر قهوه‌خانه شهر ری را قربانی کرد

آتش سوزی گسترده در هند؛ شش نفر کشته شدند

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

سردار رادان: موضوع حجاب اصلا موضوع امنیتی نیست

آخرین وضعیت سیل در سیستان‌وبلوچستان؛ راه‌ ارتباطی 70 روستا همچنان مسدود است

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

تردز حالا 150 میلیون کاربر ماهانه دارد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تصادف زنجیره‌ای عجیب در ارومیه

هشدار هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید در برخی استان‌ها

آبگرفتگی خیابان‌های شهر کرمان پس از بارش شدید باران

انتقاد از مصوبه مجلس در مورد مالیات طلا؛ دیگر مردم سمت خرید طلا هم نمی‌آیند

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

لاجوردی: مماشات کنیم مقابله با بی حجابی سخت‌تر می‌شود

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

مایکروسافت حجم آپدیت‌های ماهانه ویندوز 10 را به‌شدت کاهش داد

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

پایان ماراتن داوطلبان کنکور ریاضی، انسانی و فرهنگیان

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها

رونمایی از نخستین موتور بنزینی شش سیلندر ایرانی

تقاضا برای هدست ویژن پرو اپل رو به کاهش است

همسر سید مصطفی خمینی درگذشت

قالیباف: بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز برنامه ندهد مجلس برنامه می‌دهد

غرق شدن دو کودک در رودخانه ماشکید سراوان

ارز حج 1403 تامین شد

قیمت HDD سیگیت و وسترن دیجیتال افزایش یافت

پیش‌بینی هوای تابستان امسال

دلایل کاهش تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

جو بایدن لایحه «فیلترینگ یا فروش تیک تاک» را امضا کرد؛ مدیرعامل پلتفرم چینی: جایی نمی‌رویم

قرنطینۀ مطلق برای طراحان سؤالات کنکور

دفترچه سوالات ریاضی و انسانی نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

بارندگی‌های سیل آسا در زیرکوه خراسان جنوبی؛ داوطلبان کنکور نتوانستند در جلسه امتحان حاضر شوند

تعرض به زنان به بهانه شرکت در مراسم ترحیم

بازداشت 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

تزریق ٥٠٠٠ میلیارد ریال نقدینگی به بورس انرژی

سامسونگ شارژر جدید 50 واتی USB PD خود با دو پورت Type-C را معرفی کرد

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

حمله سریالی به جنگلبانان!

هشدار اسحاق جهانگیری درباره مهاجرت رتبه های اول کنکور از ایران

تبدیل 400 هزار مجوز کاغذی به شناسه یکتا

بانک مرکزی: رشد نقدینگی تحت کنترل است