پیام ویژه

آخرين مطالب

آغاز کمپین انتخاباتی جامعه‌روحانیت و دو چالش مهم اصولگرایان گزارش

  بزرگنمايي:

اخبار ویژه -
تفاوت کمپین انتخاباتی اصولگرایان در این دوره با ادوار گذشته این است که هر گرایش سعی می کند دیدگاه خود را جلو ببرد و دیگران را به همراهی با خود فرا بخواند.
خبر سیاسی تحرک جناح ها در سال انتخابات و تلاش آنها برای تشکیل کمپین انتخاباتی اتفاق عجیب و قریبی نیست، نکته عجیب اما این است که ارکستر سمفونی هماهنگ ننوازند و هر کدام در قالب دلخواه خود بخواهند برنامه را به اجرا درآورند. به دیگر سخن اینکه برخی سنتی، برخی کلاسیک و برخی پاپ نت های موسیقی را جلوی خود قرار دهند و برای جلب نظر مخاطب با حداکثر توان تلاش کنند. قاعدتا چنین ارکستری نه تنها شنونده ندارد بلکه حتی عابران پیاده نیز فرسنگها دور می شوند تا صدایی نشنوند.
حرکت چراغ خاموش جامعه روحانیت
درست در زمانی که شورای وحدت با فراخوان محمدباقر قالیباف به چالش خورده و پایداری ها نیز مشی تکروی در پیش گرفتند، جامعه روحانیت بی صدا و چراغ خاموش یک اقدام بسیار مهم را برای تشکیل کمپین انتخاباتی کلید زده است. این تشکل سنتی که در چند سال اخیر زاویه‌نشین شده بود، حالا در چندماه گذشته با تغییر و تحولات و برخی پوست اندازی ها به گونه ای که چندان جلب توجه نکند، در حال سازماندهی و کمپین انتخاباتی است.
ماجرا از این قرار است که این تشکل با بازتعریف تشکیلاتی هسته های استانی خود را تقویت کرده، حتی با سپردن مسئولیت ها و صدور احکام جدید برای نمایندگان استانی خود هم جانی تازه به تشکیلات خنثی شده خود بخشیده و هم اینکه اقدام به جذب سرمایه تشکیلاتی سایر اصولگراها در سراسر کشور کرده است.
گرچه خبر تشکیل کمپین انتخاباتی جامعه روحانیت مبارز در محافل رسانه ای چندان بازتاب نیافته، آن هم البته به خواست مدیران محافظه کار این تشکل، اما سینه به سینه در محافل سیاسی اصولگرایان می چرخد.
پالس مثبت جامعه روحانیت به فراخوان انتخاباتی قالیباف
خبر سیاسی فراخوان انتخاباتی محمدباقر قالیباف همچون شوکی موجی در کمپین انتخاباتی شورای وحدت ایجاد کرد. حامیان محمدباقر قالیباف می گویند او این فراخوان را داد تا جوانان انقلابی و ارزشی به میدان بیایند و دست انتخابگران را برای بستن لیستی کارآمد باز باشد. منتقدان اما برداشت دیگری دارند، نیروهای همسو با جبهه پایداری حملات و هجمه های زیادی در این مدت به شهردار اسبق تهران روا داشتند، آنها معتقدند «محمدباقر قالیباف چرا پیش از این که مسئولیت اجرایی داشت اقدام نکرد و الان در ماه های منتهی به انتخابات مجلس چنین طرح و برنامه ای را به اجرا درآورده، حتما او می خواهد با خودنمایی سرلیست اصولگرایان شود و چشم به کرسی ریاست مجلس دوخته است»
با این وجود حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز نگاه مثبتی به فراخوان انتخاباتی قالیباف دارد و می گوید «اصل همگرایی در جریان اصولگرایی مطلوب است و من اظهارات اخیر آقای قالیباف را منافاتی با مسئله همگرایی نمی بینم».
شرط نتیجه مطلوب انتخاباتی از نگاه جامعه روحانیت
محمدباقر قالیباف در جلسات شورای وحدت شرکت می کند، پشت این شرکت اما نیتی برای تأثیرگذاری است. شاید او کارنامه مدیریتی خود را در شهر تهران تنها نقطه اتکا اصولگرایان برای کارآمد نشان دادن این تفکر سیاسی می داند، بر همین اساس معتقد است «اگر قرار به فروختن این متاع باشد چرا خود نفروشم یا حداقل سهم دندان گیری از سود حاصله برندارم».
خواه محمدباقر قالیباف این نیت را داشته باشد یا نداشته باشد، مهم همگرایی حداکثری از سوی همه احزاب، شخصیت ها و گروه های سیاسی تأثیرگذار است، اگر این اتفاق بیفتد، می تواند نتیجه خوبی را برای جریان اصولگرایی رقم بزند اما اگر واگرایی باشد و برخی احزاب نیایند، قصد ائتلاف با دیگران را نداشته باشند و بخواهند در تهران و سایر کلانشهرها لیست جداگانه بدهند؛ انتخابات مجلس برای اردوگاه نیروهای اصولگرا با نتیجه مطلوب پایان نمی یابد.
غلامرضا مصباحی مقدم نیز چنین دیدگاهی دارد و به مثلث آنلاین می گوید: من بسیار علاقه‌مندم که همگرایی بین اصولگرایان اتفاق بیفتد. یعنی همگرایی به یک ائتلاف حداکثری و حتی 100 درصدی منتهی شود اما نشانه های این اتفاق را الان نمی بینم. معتقدم الان نشانه های روشنی از همگرایی در این اردوگاه وجود ندارد.
جامعه روحانیت بدون جامعه مدرسین
ادوار گذشته انتخابات به ویژه از سال 92 به این طرف حکایت از این می کند که جامعه مدرسین میل و تمایلی برای نقش آفرینی در انتخابات مجلس شورای اسلامی و شوراها ندارد و فقط در مجلس خبرگان رهبری و ریاست جمهوری وارد می شود. چندی پیش نیز اعلام شد جامعه مدرسین و جامعه روحانیت در انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان لیست مشترک می‌دهند.
رویکرد انتخاباتی در جامعه روحانیت مبارز اما جامعیت بیشتریی دارد، شاید آنها در انتخابات شوراها ورود نکنند اما از سیاست ورزی در انتخابات مجلس چشم نمی پوشند.
آغاز کمپین انتخاباتی جامعه روحانیت مبارز از تابستان
هر چند در هفته گذشته از قول مصباحی مقدم اعلام شد «اگر شورای وحدت فعالیت کند، جامعه روحانیت ورودی به انتخابات نمی کند» اما سخنگوی جامعه روحانیت مبارز ضمن در آن نقل قول، گفت «مطمئنا جامعه روحانیت مبارز ورود خواهد کرد. انشاءالله امیدواریم در همین تابستان فعالیت انتخاباتی جامعه روحانیت را کلید بزنیم».
شیخوخیت به جریان اصولگرایی باز می گردد؟
جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی گرچه هیچ گاه اعلام انحلال نکرد اما با وجودی که قرار بود در بهار مجمع دوم خود را برگزار کند، در سکوت خبری از کنار موضوع گذشت. این روزها خبرها حکایت از آن دارد که این مجموعه درون شورای وحدت اصولگرایان هضم شده است.
شورای وحدت اصولگرایان در جمعی محدود از ابتدای سال 97 جلساتی را برگزار می کرد و وقتی مباحثش به جمع بندی رسید و ترکیب نهایی خود را مشخص کرد، با تعداد اعضای بیشتری وارد فاز اصلی انتخابات شد.
ترکیب شورای وحدت اصولگرایان از شخصیت های حقیقی و حقوقی تشکیل می شود اما کسی نماینده یک شخصیت حقیقی نخواهد بود و فقط احزاب رسمی می توانند نماینده از جانب خود معرفی کنند. همچنین کسانی که خودشان نامزد انتخابات مجلس هستند در ترکیب شورا حضور نخواهد داشت.
مکانیزم شورای وحدت اصولگرایان برای انتخاب نامزد اینگونه است که در شهرستان ها و استان ها شورای نیروهای اصولگرا با ساماندهی جدیدی کاندیداهای هر حوزه انتخابیه را شناسایی می کنند، سپس روند بررسی کاندیداها از شهرستان ها شروع و بعد در استان ها جمع بندی می شود. در نهایت استان ها نام نامزدها را به مرکز می فرستند که پس از تأیید مرکز، نام آنها در لیست سراسری قرار می گیرد.
به نظر می رسد صحبت های دیروز آیت الله مصباح یزدی و فراخوان انتخاباتی هفته گذشته قالیباف واکنشی به تعریف چنین مکانیزمی برای انتخاب نامزدها در شورای وحدت باشد. اتفاقی که کار شورای وحدت را سخت می کند. در این میان فراخوان محمدباقر قالیباف گرچه کمپین انتخاباتی شورای وحدت را در یک دست انداز انداخت اما در کوتاه مدت مشکلی برای طی طریق آن ایجاد نکرد. در مقابل صحبت های آیت الله مصباحی یزدی یک اتمام حجت تمام عیار بود.
آیت الله مصباح یزدی در مورد ائتلاف اصولگرایان گفت: اگر بنا شد قولی بدهند اما بعد بزنند زیرش، دیگر برای چه اعتماد کنیم؟! اگر معنای ائتلاف، بررسی 100 نفر از گروه های مختلف و قبول کردن آنها باشد؛ اهلاً و سهلاً خیلی خوب! مشکلات سال‌های اخیر کشور ناشی از عدم انتخاب «اصلح» بوده است.
با این اوصاف شاید بزرگان روحانی جریان با ورود به موقع و رایزنی های مستمر با پدر معنوی پایداری ها بتوانند از خطر نقار و شکاف در سبد رأی اصولگرایان پیشگیری کنند. مسئله ای که خیلی از سیاسیون این جناح آن را حیاتی و شرط پیروزی بر اصلاح طلبان می دانند.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/229704/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مرگ دردناک مرد تبریزی زیر چرخ های قطار مسافربری

بررسی گوشی Redmi 10 5G؛ اقتصادی و پرطرفدار

مهاجرت با ویزای جعلی

"کینه خونین" کارگر قهوه‌خانه شهر ری را قربانی کرد

آتش سوزی گسترده در هند؛ شش نفر کشته شدند

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

سردار رادان: موضوع حجاب اصلا موضوع امنیتی نیست

آخرین وضعیت سیل در سیستان‌وبلوچستان؛ راه‌ ارتباطی 70 روستا همچنان مسدود است

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

تردز حالا 150 میلیون کاربر ماهانه دارد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تصادف زنجیره‌ای عجیب در ارومیه

هشدار هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید در برخی استان‌ها

آبگرفتگی خیابان‌های شهر کرمان پس از بارش شدید باران

انتقاد از مصوبه مجلس در مورد مالیات طلا؛ دیگر مردم سمت خرید طلا هم نمی‌آیند

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

لاجوردی: مماشات کنیم مقابله با بی حجابی سخت‌تر می‌شود

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

مایکروسافت حجم آپدیت‌های ماهانه ویندوز 10 را به‌شدت کاهش داد

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

پایان ماراتن داوطلبان کنکور ریاضی، انسانی و فرهنگیان

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها

رونمایی از نخستین موتور بنزینی شش سیلندر ایرانی

تقاضا برای هدست ویژن پرو اپل رو به کاهش است

همسر سید مصطفی خمینی درگذشت

قالیباف: بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز برنامه ندهد مجلس برنامه می‌دهد

غرق شدن دو کودک در رودخانه ماشکید سراوان

ارز حج 1403 تامین شد

قیمت HDD سیگیت و وسترن دیجیتال افزایش یافت

پیش‌بینی هوای تابستان امسال

دلایل کاهش تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

جو بایدن لایحه «فیلترینگ یا فروش تیک تاک» را امضا کرد؛ مدیرعامل پلتفرم چینی: جایی نمی‌رویم

قرنطینۀ مطلق برای طراحان سؤالات کنکور

دفترچه سوالات ریاضی و انسانی نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

بارندگی‌های سیل آسا در زیرکوه خراسان جنوبی؛ داوطلبان کنکور نتوانستند در جلسه امتحان حاضر شوند

تعرض به زنان به بهانه شرکت در مراسم ترحیم

بازداشت 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

تزریق ٥٠٠٠ میلیارد ریال نقدینگی به بورس انرژی

سامسونگ شارژر جدید 50 واتی USB PD خود با دو پورت Type-C را معرفی کرد

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

حمله سریالی به جنگلبانان!

هشدار اسحاق جهانگیری درباره مهاجرت رتبه های اول کنکور از ایران

تبدیل 400 هزار مجوز کاغذی به شناسه یکتا

بانک مرکزی: رشد نقدینگی تحت کنترل است

ماسه‌خواری؛ پرونده همیشه باز در سواحل مازندران