پیام ویژه

آخرين مطالب

گاردین عنوان کرد

طرح آمریکایی برای صلح فلسینی ها و اسرائیل پوچ و متوهمانه است بين الملل

  بزرگنمايي:

اخبار ویژه - موانع اصلی توسعه اقتصادی فلسین، اشغال کرانه باختری و محاصره غزه توسط اسراییل است. دولت ترامپ اسرائیلی تر از اسرائیلی هاست و هدفش فقط و فقط مقصر نشان دادن فلسطینی هاست

به گزارش جام نیوز ، روزنامه انگلیسی گاردین در سرمقاله امروز خود درباره "معامله قرن" نوشت:کل طرح آمریکا برای صلح فلسینی ها و اسراییل پوچ و متوهمانه است. موانع اصلی توسعه اقتصادی فلسین، اشغال کرانه باختری و محاصره غزه توسط اسراییل است. دولت ترامپ اسراییلی تر از اسراییلی هاست و هدفش فقط و فقط مقصر نشان دادن فلسطینی هاست. دولت ترامپ به دنبال تصرف کامل کرانه باختری و غزه توسط اسراییل به مثابه "دولت یهودی" غیر دموکراتیک است.

سرمقاله روزنامه گاردین
در این سرمقاله می خوانیم؛
هر چند که برخی نمایش‌ها در عرصه سیاست باعث روشن شدن جوانب مربوط به یک مساله می‌شوند اما نمایش مضحک روزهای اخیر در شهر منامه، پایتخت بحرین، هدفش پنهان کردن حقایق است. بعد از تمامی "گُنده‌گویی" های دولت ترامپ درباره "معامله قرن" در خاور میانه، آغاز به کار جنبه اقتصادی این معامله به عنوان نخستین جنبه آن در بحرین هم پوچ و هم بی‌اعتبار است. خودداری فلسطینی‌ها از شرکت در آن به این معنی بوده که اسرائیل نیز در آن غایب است. این در واقع نمایشی بدون شرکت ستارگانش و بدون حضور نیمی از عوامل اجرا است؛ کشورهای عربی که در آن شرکت کرده‌اند یک سری مقام‌های رده پایین خود را به آن فرستاده‌اند. حتی آغازگر آن یعنی جارد کوشنر، داماد دونالد ترامپ نیز آن را یک "کارگاه" خوانده نه یک "کنفرانس" و در ارتباط با آن از وجود "دورنما" و نه وجود یک "طرح" صحبت کرده است. پیش از این نیز در ارتباط با موقعیتهای دیگر رویکردهای "اول اقتصاد" امتحان شده و حتی با وجود داشتن نقشه‌راه‌های واقع‌بینانه و داشتن مخاطبانی معتقدتر اما شکست خوردند.
وجود شکاف میان توهم کوشنر و واقعیت‌های مربوط به این درگیری‌ هفت دهه‌ای در خاورمیانه به بارزترین شکل مشخص است و سند موسوم به "صلح برای سعادت" که بیشتر یک بروشور است تا یک طرح کلی و حتی برخی تصاویرش مربوط به برنامه‌های لغو شده در اثر قطع کمکهای آمریکا به فلسطینی‌هاست یک مدرک سیاه برای اثبات آن است. این مشخص است که دولت ترامپ امیدوار است مشوق‌های اقتصادی را جایگزین حقوق اساسی فلسطینی‌ها کند. حتی اگر فلسطینی‌ها به پذیرفتن چنین بده‌بستان یک طرفه‌ای فکر هم کرده باشند – که صد البته وحدت رویه قابل توجهشان در تحریم این رویداد عدم چنین چیزی را اثبات می‌کند – اکثر این مشوق‌ها موهوم و تخیلی هستند.
این در واقع یک طرح فانتزی 50 میلیارد دلاری آن هم بدون سرمایه‌ای در پشت آن است؛ به نظر می رسد واشنگتن به اشتباه خیال کرده اشتیاق برخی کشورهای حوزه خلیج فارس برای توسعه روابط با اسرائیل نشان‌دهنده تمایل این کشورها برای پذیرش علنی سهمی از این طرح و پرداخت صورتحساب آن است. بسیاری از این مشوق‌ها قبلا هم پیشنهاد شده بودند – برخی از آنها حتی بیش از یک دهه قبل پیشنهاد شدند – و در شرایط فعلی غیرقابل دستیابی هستند. حمایت‌کنندگان از این طرح نمی‌خواهند قبول کنند که بزرگترین موانع بر سر راه توسعه اقتصادی فلسطین در واقع مساله اشغال کرانه باختری و محاصره نوار غزه هستند. دورنمای عملی بودن نیمه سیاسی این طرح دست کم برای دوره اول ریاست جمهوری ترامپ هر چه مبهم تر می‌شود.
اما سوابق عملکرد این دولت می‌تواند ایده خوبی در خصوص این که انتظار چه چیزی را میتوانیم داشته باشیم به دست دهد. اقدامات دولت ترامپ اعم از عشقی که به بنیامین نتانیاهو نشان می‌دهد، منتقل کردن سفارت آمریکا به شهر قدس، تعطیل کردن هیات دیپلماتیک فلسطین در واشنگتن، به رسمیت شناختن بلندی‌های جولان به عنوان بخشی از اسرائیل، همگی امکان مطرح بودن آمریکا به عنوان یک واسطه را از بین بردند، چه برسد به این که آمریکا را به عنوان یک واسطه صادق مطرح کنند.
بسیاری ظن این را دارند که هدف واقعی این تلاشهای کوشنر نه قانع کردن فلسطینی‌ها بلکه مقصر نشان دادن فلسطینی‌ها به عنوان مانع‌های دستیابی به صلح به دلیل خودداری آنها از پذیرفتن یک پیشنهاد آشکارا غیرقابل‌قبول است – در حالی که حقایق میدانی از جانب دولت راستگرای اسرائیل و با تشویق آمریکا تغییر شکل می‌یابند. یکی از اعضای تیم مذاکره‌کنندگان آمریکایی در زمان دولت باراک اوباما گفت، " این تلاشها می‌توانند پایه‌ و اساسی برای رفتن به سمت الحاق (کرانه باختری به اسرائیل) باشند". کوشنر در همین ماه جاری میلادی به کلی قابلیتهای فلسطینی‌ها برای خودمختاری را زیر سوال برد و در عین حال دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در اسرائیل نیز گفت، اسرائیل حق این را دارد که بخش‌هایی از کرانه باختری را تصاحب کند.
دولت فعلی آمریکا بارها از متعهد شدن به راه‌حل دوکشوری سرباز زده و جیسون گرینبلت، فرستاده ویژه آمریکا نیز می‌گوید دلیلی برای این که حتی لفظ راه حل دوکشوری استفاده شود وجود ندارد "چون هر طرفی به شکی متفاوت به آن نگاه می کند". به این ترتیب تنها یک جایگزین را می‌توان متصور شد: یک کشور واحدی که نخواهد توانست همزمان هم یهودی و هم دموکراتیک باشد. طرح فانتزی مطرح شده در منامه به هیچ وجه نمی‌تواند این واقعیت را پنهان سازد.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/231782/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

مرغ ارزان شد

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

طراحی جلویی شیائومی Civi 4 در کنسول گوگل پلی مشاهده شد

حمله به جان وحدت

ساخت تصویر متحرک 3 ثانیه‌ای در پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید امکان‌پذیر می‌شود

تاریخ سازی جعلی

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: رتبه‌بندی 100 هزار معلم اصلاح شد

سیل برای دبی گران تمام شد

موضع‌گیری دو پهلو

سقوط کامیون نفت‌کش در آب‌نمای کنخ مسیر بندر خمیر

وزیر ارتباطات: تا پایان سال 50 درصد به سرعت اینترنت افزوده می شود

وزیر ارتباطات: یک‌سوم کشور به زیرساخت‌های فیبرنوری مجهز شدند

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

انقلابیون انتقادی

توضیحات وزیر کشور در مورد آخرین وضعیت امداد رسانی به 5 استان درگیر سیل در کشور

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

خسارت زلزله 5.6 ریشتری در شمال ترکیه

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

آیفون 16 پرو به پوشش ویژه لنز دوربین برای بهبود کیفیت تصویر مجهز خواهد شد

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

غربت مرتضی

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

تاریخ رونمایی گوشی پرچمدار 2024 سونی لو رفت

معاون مدیریت پسماند: عرضه کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ممنوع می شود

اپل بیش‌از 250 میلیون دلار در پردیس سنگاپور سرمایه‌گذاری می‌کند

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

از چاله به چاه؟

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403

تغییر جایگاه مردان و زنان در اتوبوس‌های بی.آر.تی

اندروید 15 احتمالاً برای افزایش امنیت اقدام به قرنطینه اپلیکیشن‌های مشکوک می‌کند

فرش قرمز برای اسکناس درشت؟

رئیس سازمان سنجش: رئیس جدید سازمان سنجش به زودی معرفی می‌شود

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

متحدان اسرائیل در برزخ

رئیس پلیس فتا: فروشندگان سوال‌های جعلی آزمون سراسری بازداشت شده‌اند

آنر 200 لایت به زودی برای عرضه در بازار جهانی رونمایی می‌شود

تقابل نظامی اسرائیل و ایران؛ پیامدها و راه‌حل‌ها

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

آشیانه سری

گوشی پرچمدار 2024 هواوی از اندروید 12 استفاده می‌کند