پیام ویژه

آخرين مطالب

راز تغییر لحن امارات درباره ایران بين الملل

  بزرگنمايي:

اخبار ویژه - حرفهای روز چهارشنبه گذشته وزیر خارجه امارات در نشست خبری با همتای روس خود، ذهن تحلیلگران را به خود مشغول کرده است.
به گزارش مشرق، عبدالله بن زائد آل نهیان وزیر خارجه امارات روز چهارشنبه گذشته در کنفرانس خبری مشترک با سرگئی لاوروف، همتای روسی خود در مسکو گفت: «صادقانه (می‌گویم) ما نمی‌توانیم کشوری را (در خصوص حمله به نفتکش‌ها) به عنوان متهم معرفی کنیم، چرا که هیچ شواهدی در دست نداریم. اگر کشوری چنین شواهد و مدارکی را در اختیار دارد، مطمئنم که جامعه بین المللی به آن گوش خواهد داد. اما می‌بایست مطمئن شویم که چنین شواهدی دقیق و قانع کننده هستند. ما در منطقه‌ای حساس و مهم برای جهان قرار داریم و تمایلی به تنش بیشتر در این منطقه نداریم».

انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجه امارات هم در 23 ژوئن جاری گفته بود: «تنها راه مهار تنش‌ها در منطقه خلیج فارس راه سیاسی است و اولویت باید بر گفتگو و توقف تنش باشد. بحرانی که از مدتها قبل ایجاد شده، نیازمند به اهتمام جمعی برای کاهش تنش در وهله اول و دست یابی به راهکار سیاسی از طریق گفتگو و مذاکره است».
این در حالی است که امارات قبلاً مواضع تندی علیه ایران اتخاذ کرده بود.
«دیوید هرست» روزنامه نگار و نویسنده سرشناس انگلیسی در این باره با اشاره به مواضع محمد بن زائد ولیعهد ابوظبی در حمایت از تحرکات آمریکا علیه ایران از همراهی با واشنگتن در بحث خروج آمریکا از برجام و تحریم‌های واشنگتن گرفته تا حمایت از تشکیل ناتوی عربی و نشست ضد ایرانی در لهستان و نیز حمایت از تصمیم آمریکا علیه سپاه می‌نویسد: «امارات خودش را در تنگنا قرار داد. ابوظبی می‌خواست که خودش را محور اساسی در سیاست واشنگتن ضد تهران قرار دهد اما باد موافق برایش نوزید و اوضاع بر عکس انتظاراتش پیش رفت».
رأی الیوم در مطلبی با اشاره به سفر عبدالله بن زائد وزیر خارجه امارات به روسیه آورده است: «ابوظبی دربهای مسکو را می‌زند؛ آیا موضع امارات در مسیر تغییر است؟ آیا امارات از جنگ یمن کنار می‌کشد؟
عبدالله بن زائد وزیر خارجه امارات به مسکو سفر کرد و از پایتخت روسیه، وزیر خارجه امارات اعلام کرد که کشورش بر ثبات منطقه تاکید دارد و خواهان تنش بیشتر و نگرانی بیشتر نیست. موضع مهم‌تر این بود که بن زائد گفت که کشورش نمی‌تواند در موضوع حمله به کشتی‌ها در الفجیره امارات به کشور خاصی اتهام وارد کند.
لحن امارات در مسکو متفاوت از لحن تنشزای هفته‌های اخیر ابوظبی است که به شکل مستقیم ایران را متهم به دخالت در هدف قرار دادن کشتی‌ها در خلیج فارس و دریای عمان می‌کرد. چه چیز تغییر کرده است؟ چه عاملی سبب شده است که بن زاید به مسکو برود؟
ایران به طور صریح، امارات را متهم کرد که می‌خواهد اسرائیل دوم در منطقه شود. لحن ایران علیه امارات نزدیک بود که شدیدتر از لحن آنها علیه عربستان باشد. ابوظبی دانست که دربهای روسیه به سوی همه باز است و (صندوق) پست مناسب برای ارتباط با تهران یا گفتگوی غیر مستقیم با تهران خواهد بود.
ابوظبی از طرح روسیه با هدف کاهش تنش در منطقه خلیج فارس بهره برد. بر این باوریم که تهران متوجه تغییر موضع امارات شده است که احتمالاً امارات به مرحله پایان تنش با ایران یا حتی خروج تدریجی از جنگ یمن برسد. اگر این صحیح باشد، سوالات و سناریوهای متعددی مطرح خواهد شد از جمله؛ آیا امارات ممکن است که به تنهایی در این روند بدون متحد خود عربستان حرکت کند یا با آن هماهنگ می‌شود؟ تغییر موضع امارات و گرایش به آرامش با ایران بر منطقه خلیج فارس، پرونده یمن و سوریه و نیز روابط با آمریکا که به دنبال تشدید تنش در منطقه است، چه تأثیری می‌گذارد؟ کوبیدن دربهای روسیه از سوی امارات یعنی اینکه مقامات امارات به دنبال نزدیک شدن هستند».
قدر مسلم آن است که امنیت و ثبات منطقه خلیج فارس از طریق تعامل مثبت همسایگان با یکدیگر و عدم توجه به تحرکات تنش زای آمریکا حاصل می شود و رویکرد ایران همواره در راستای ثبات منطقه استوار بوده و هست. پیشنهاد روابط متوازن با همسایگان از سوی ایران نیز در همین راستاست.
پنجم خرداد 1398 محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد که جمهوری اسلامی به همسایگان خود در خلیج فارس پیشنهاد امضای پیمان عدم تجاوز ارائه کرده است.
روز یکشنبه 5 خرداد محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در کنفرانس خبری با وزیر خارجه عراق گفت که جمهوری اسلامی ایران خواستار ایجاد روابط متوازن با همسایگان خود در خلیج فارس است و به همین منظور پیشنهاد امضای یک پیمان عدم تجاوز به این کشورها داده است.
چند سال پیش از این نیز محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران پیشنهاد کرده بود که برای کمک به حل مشکلات منطقه از جمله رفع دو «پدیده سرطانی» تروریسم و افراط گری، «مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای» در غرب آسیا تشکیل شود.
عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت خارجه ایران هم خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره نقش خود را در تأمین امنیت منطقه ایفا کرده است اما آمریکا و رژیم صهیونیستی و کشورهایی که با آنها همراهی می‌کنند باید مسئولیت تبعات تنش آفرینی‌های خود را بپذیرند.
عراقچی با تاکید بر اولویت ایران برای گفت وگو با کشورهای منطقه، افزود: با ساز و کارهایی همچون تشکیل مجمع گفت وگوی منطقه‌ای در خلیج فارس و امضای پیمان عدم تجاوز می‌توان راه‌های اعتمادسازی و تعامل سازنده بین کشورهای همسایه را هموار کرد.
«شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر درباره طرح عدم تجاوز ارائه شده از سوی وزیر خارجه ایران گفت: طرح عدم تجاوز که محمد جواد ظریف مطرح کرده، شایسته بررسی و واکنش مثبت است.
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه ششم خرداد ماه گذشته از پیشنهاد ایران برای امضای معاهده عدم تجاوز با کشورهای حاشیه خلیج فارس استقبال کرد و گفت که این می‌تواند اولین گام برای کاستن از تنش‌ها باشد.
به هر حال همگرایی به نفع منطقه است اما از طرف دیگر آمریکا اجازه این همگرایی و تعامل مثبت در منطقه را نمی دهد. دونالد ترامپ از دوشیدن کشورهای ثروتمند به ویژه امارات و عربستان بسیار خرسند است و دست از دوشیدن آنها برنمی دارد.
اما نکته قابل توجه این است که تکیه صرف این کشورها به آمریکا خطای راهبردی است. آمریکا خواهان وارد کردن امارات به ماجراجویی های خود است و به پرواز درآوردن پهپاد جاسوسی از پایگاهی در امارات و فرستادن آن به حریم هوایی ایران، گواه این مدعاست. ترامپ به دنبال گرفتن پول بیشتر از امارات و دیگر کشورهای ثروتمند منطقه است. امارات نباید سکویی برای تحرکات آمریکا علیه ایران شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/231895/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مخالفت مجمع تشخیص مصلحت با بندی از برنامه هفتم توسعه

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

فروش نفت ایران به بالاترین سطح 6 سال گذشته رسیده است

وضعیت آب‌وهوا طی روزهای آینده؛ استان‌هایی که منتظر بارش هستند

سقوط قیمت بیت کوین

پیش‌بینی یک کارشناس درباره نرخ اجاره در سال 1403؛ اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

هوش مصنوعی متا رسماً به اینستاگرام، واتس‌اپ و فیسبوک اضافه شد

قرارداد برداشت داده‌های لرزه‌نگاری دشت مغان امضا شد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

ماجرای رد و بدل رمز ارز برای تقلب در کنکور!

کمک آمریکا به تراشه‌سازان؛ مایکرون 6 میلیارد دلار بودجه دریافت می‌کند

نکاتی درباره آیین‌نامه عرضه اینترنتی دارو

رقم دقیق افزایش حقوق کارمندان

بودجه امسال چه زمانی نهایی می‌شود؟

پایان یکه تازی اردوغان؟

جزئیاتیی از زلزله بامداد امروز در خراسان رضوی

نسخه‌ آیفون واتساپ با دستور دولت چین از اپ استور حذف شد

آیفون 17 پلاس ظاهراً با نمایشگر کوچک‌تر از گوشی‌های فعلی پلاس معرفی می‌شود

پیشرفت صنعت تراشه چین در سایه تحریم‌ها؛ تولید 40 درصد رشد کرد

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

مرغ ارزان شد

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

طراحی جلویی شیائومی Civi 4 در کنسول گوگل پلی مشاهده شد

حمله به جان وحدت

ساخت تصویر متحرک 3 ثانیه‌ای در پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید امکان‌پذیر می‌شود

تاریخ سازی جعلی

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: رتبه‌بندی 100 هزار معلم اصلاح شد

سیل برای دبی گران تمام شد

موضع‌گیری دو پهلو

سقوط کامیون نفت‌کش در آب‌نمای کنخ مسیر بندر خمیر

وزیر ارتباطات: تا پایان سال 50 درصد به سرعت اینترنت افزوده می شود

وزیر ارتباطات: یک‌سوم کشور به زیرساخت‌های فیبرنوری مجهز شدند

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

انقلابیون انتقادی

توضیحات وزیر کشور در مورد آخرین وضعیت امداد رسانی به 5 استان درگیر سیل در کشور

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

خسارت زلزله 5.6 ریشتری در شمال ترکیه

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

آیفون 16 پرو به پوشش ویژه لنز دوربین برای بهبود کیفیت تصویر مجهز خواهد شد

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

غربت مرتضی