پیام ویژه

آخرين مطالب

نشست منامه و درهای بسته برای معامله قرن بين الملل

  بزرگنمايي:

اخبار ویژه - طرح دونالد ترامپ برای حل مسئله فلسطین و اسرائیل موسوم به معامله قرن با اولین اقدام عملی آن یعنی نشست منامه برای رونمایی از بخش اقتصادی این طرح با چالش های جدی مواجه بوده و هست

به گزارش جام نیوز ، کنفرانس دو روزه منامه 25 و 26 ماه ژوئن جاری، به درخواست آمریکا، به عنوان شاخه اقتصادی طرح معامله قرن با مدعوین حاضر و غائب با حضور 42 خبرنگار کارکشته اسرائیلی برای پوشش خبری، برگزار شد. کویت، قطر، عمان، الجزایر، سوریه، لبنان، عراق، لیبی و تونس غائبین این نشست بودند. گروه های مختلف فلسطینی هم صدا نشست منامه را تحریم کرده بودند.
به جز آمریکا (کوشنر داماد ترامپ و دو همکار او، جیسون گرینبلات، فرستاده ویژه آمریکا در امور خاورمیانه، و دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در سرزمین های اشغالی ) شش کشور عربستان، امارات، بحرین،( با حضور وزیر امورخارجه) مصر، اردن (در سطح معاون وزیر) و مراکش در این نشست حضور داشتند.
در بیان ساده لوحی شرکت کنندگان و برگزار کنندگان نشست منامه می توان به سخنرانی رئیس فیفا در این نشست اشاره کرد. جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا در سخنرانی خود وعده داد که در سرزمین‌های فلسطینی‌ چندین زمین فوتبال ساخته خواهد شد. بیش از 70 سال از اشغال سرزمین فلسطینی ها و کشتار و جنایت علیه آنها توسط صهیونیست ها می گذرد. آنهایی که خیال می کنند که با ساختن چند زمین فوتبال می توانند آرمان آزادی فلسطین را به بایگانی تاریخ بفرستند، نشان دادند که چقدر از واقعیت های منطقه فاصله دارند.
"ایان بلک" پژوهشگر خاورمیانه در دانشگاه لندن درباره این طرح می گوید: بی تجربگی دولت ترامپ و این اینکه این دولت از رئیس جمهور به پایین در دست سرمایه دارن ساخت و ساز اداره می شود. این گروه معامله گرهای بسیار خوبی هستند. اما مهم ترین مشکل آنها این است که آنقدر پرت و بی تجربه هستند که نمی دانند به پیچیده ترین مسئله سیاسی جهان روبه رو هستند. این موضوع پیچیده با خرین هتل در پاریس و منهتن بسیار فرق می کند. نمی شود جوانب سیاسی این موضوع را در نظر نگرفت. البته این نکته مهم هم وجوددارد که این سرمایه داران می خواهند نظر مخاطبان ترامپ در داخل آمریکا را جلب کنند. محمد بن سلمان از چهره های فعال این طرح، رویای رهبری جهان عرب در کنار صلح با اسرائیل را در سر می پروراند. اما عملی شدن آن کار بسیار مشکلی ست.
میلیون ها آواره فلسطینی، که سال هاست به دور از خانه و کاشانه خود زندگی می کنند، در مقابل این طرح با ظاهری وسوسه کننده، یعنی 50 میلیارد دلار سرمایه گزاری برای آوره گان فلسطینی، نمی تواند پاسخگوی آواره گی 70 ساله آنها باشد.
مهرداد فرهمند گزارشگر بی بی سی در باره این طرح می گوید: طرح معامله قرن با استقبال ضعیف از نشست بحرین در کنار اعتراض های قدرمند در مقابل آن به نظر می رسد در اولین گام های خود با درهای بسته مواجه شود.
دو مسئله عمده به طور مشخص باعث شکست نشست منامه شد.
نخست اعتراضات مردمی در کشورهای مختلف و عدم همراهی افکار عمومی با این نشست. هشتگ «یسقط مؤتمر البحرین» (مرده باد نشست منامه) از چند روز پیش از آغاز نشست در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به طور گسترده ای منتشر و تکثیر شد و نشان داد افکار عمومی در جهان اسلام به هیچ عنوان پذیرای چنین نشست ها و طرح هایی نیست. مردم بحرین هم که تحت شدیدترین سرکوب های امنیتی هستند، با ابتکار عمل، نظر و رای خود را ابراز کردند. بسیاری از بحرینی ها پرچم فلسطین را بر فراز خانه های خود به اهتزاز دراوردند تا به این وسیله مخالفت خود با میزبانی کشورشان برای چنین نشستی را نشان دهند. این در حالی بود که بحرین هر گونه فعالیت در مخالفت با معامله قرن را ممنوع کرده بود. مسئولان بحرین همزمان با برگزاری نشست جنجالی منامه، هرگونه فعالیت‌ها و برنامه‌های داخلی در مخالفت با این نشست و «معامله قرن» را ممنوع کردند. بسیاری از کارشناسان هم پیش از آغاز کنفرانس، طرح کوشنر را «اقدامی بی‌نتیجه» اعلام کرده بودند. ماتیاس شماله، رئیس آنروا (آژانس امداد و نوتوانی سازمان ملل برای پناهندگان فلسطینی) در نوار غزه این طرح را «ساده‌لوحانه» خواند. شماله در یک مصاحبه رادیویی گفت: رهبری فلسطینی‌ها به این دلیل که واشنگتن یک‌جانبه در این مورد تصمیم گرفته، احساس می‌کند به عنوان شریکی هم‌سطح با آن رفتار نشده است.
دلیل دوم به مختصات و محتوای این نشست مربوط می شود. هنوز معلوم نیست این پول (50 میلیارد دلار) قرار است دقیقاً توسط چه کسانی تامین شود. چگونه هزینه می شود؟ به دولت خودگردان می رسد یا بخش خصوصی؟ آیا این پرداخت بدون پیش شرط است و یا پیش شرطهایی دارد؟ آیا در نهایت این پول نوعی رشوه برای گذشتن فلسطینی ها از سرزمین خود و تشکیل کشور مستقل فلسطینی است؟
واکنش برخی از چهره های سیاسی عرب در باره نشت منامه
"اسماعیل هنیه" رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس روز سه شنبه همزمان با آغاز نشست اقتصادی بحرین در منامه، در همایش "نشست ملی مقابله با معامله قرن و کنفرانس بحرین" و با شعار "با هم و در کنار هم تا تحقق آزادی و بازگشت" در غزه، گفت: مردم فلسطین به هیچ کسی اختیاری نداده اند تا به نیابت از آنها سخن بگوید و با نام آنها تجارت کند، قدس و سراسر سرزمین فلسطین متعلق به ماست.
"جمیل مزهر" عضو دفتر سیاسی جبهه خلق برای آزادی فلسطین در نشست ملی "مقابله با معامله قرن و نشست بحرین" در نوار غزه با اشاره به اینکه ملت فلسطین با توطئه معامله قرن مقابله و آن را خنثی می کند، تأکید کرد: دستی را که به سوی حقوق و اصول ثابت فلسطین دراز شود قطع خواهیم کرد.
"فایز ابوعطیه" از رهبران جنبش فتح در سخنانی در "نشست ملی مقابله با معامله قرن و کارگاه اقتصادی بحرین" در نوار غزه، گفت: ملت فلسطین برای مقابله با همه توطئه ها علیه آرمان و مسئله خود متحد است و به ملت های عربی که همچنان تأکید می کنند مسئله فلسطین مسئله محوری امت اسلامی و عربی است، درود می فرستیم.
"صائب عریقات" دبیر کل اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) هم اظهارات مشاور رئیس جمهور آمریکا در مراسم افتتاحیه نشست بحرین را "دروغ قرن" و نه معامله قرن توصیف و تأکید کرد: ملت فلسطین هرگز تسلیم نخواهد شد و قدس و فلسطین را با طرح های اقتصادی و مالی معاوضه نخواهد کرد.
«حازم قاسم» سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس): ملت فلسطین نه تنها حاضر نیست در مقابل تمام ثروت دنیا حقوق خود را بفروشد بلکه برای آزادی بازگشت به فلسطین و مقدسات خود جانش را هم خواهد داد.
«خالد قدومی» نماینده جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس)، با بیان اینکه طرح معامله قرن نفعی برای فلسطینیان ندارد تاکید کرد: این طرح شکست می‌خورد. او گفت: «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا درغگوست و با طرح معامله قرن به دنبال از بین بردن حقوق فلسطینیان است.: محور مقاومت با قدرت اهداف شوم آمریکا و رژیم صهیونیستی در قبال فلسطین را شکست می دهد.
اتحادیه سراسری روزنامه نگاران عرب با انتشار بیانیه ای دعوت از رسانه های رژیم اسرائیل را برای شرکت در کنفرانس منامه محکوم کرد. اتحادیه سراسری روزنامه نگاران عرب بر ایستادگی خود درکنار مردم فلسطین و پشتیبانی کامل از آنان برای ایستادن در برابر توطئه آمریکایی- صهیونیستی «معامله قرن» و برگزاری کنفرانس اقتصادی آن در منامه تاکید کرد.
وزارت خارجه دولت نجات ملی یمن با صدور بیانیه‌ تلاش‌های آمریکا و برخی از مزدوران این کشور در منطقه برای به‌فراموشی سپردن مسئله فلسطین و نیز عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را شدیداً محکوم کرد.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/231958/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گلکسی زد فلیپ 6 با پردازنده پرچمدار قدرت‌نمایی کرد

مایکروسافت از هوش مصنوعی VASA رونمایی کرد؛ ساخت چهره‌های سخنگو از روی عکس

تولید پایدار سوخت در پالایشگاه تهران با تنوع‌بخشی به سبد محصولات

دارندگان کارت سوخت بخوانند

رونمایی اسپیکر نمایشگردار اپل محتمل‌تر شد

زلزله تایوان نزدیک به 100 میلیون دلار به TSMC خسارت وارد کرده است

ماجرای توییت یک فعال اقتصادی علیه اسرائیل و حمله مجری شبکه منوتو با دروغ پراکنی به او

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

اگزینوس 2500 احتمالاً عملکرد بهینه‌تر نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 4 خواهد داشت

قیمت هدست متا کوئست 2 به‌طور دائمی افت کرد

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

مارک زاکربرگ می‌گوید متا در حال توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک است

گوشی وان پلاس Ace 3 Pro طراحی کاملاً جدیدی خواهد داشت؟

برنامه/ ردیاب بهترین مکان تحت پوشش شبکه‌های تلفن همراه

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

همتی به رئیسی: مردم همچنان در انتظار وعده برقراری گشت ارشاد مدیران هستند/ ویدئو

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

جنجال هوش مصنوعی؛ تریلر جعلی فیلم جیمز باند با بازی هنری کویل وایرال شد

سامسونگ حذف یکی از نرم‌افزارها را در One UI 6.1 غیرممکن کرد

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک

واکنش عباس عبدی به توئیت عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب درباره برخود با بی حجابی

پردازنده دیمنسیتی 6300 مدیاتک برای گوشی‌های میان‌رده معرفی شد

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

خرید سه‌بعدی کالاهای جدید به اپل ویژن پرو اضافه شد

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

بایدن در آستانه شکست؟

آمریکا پشت اسرائیل را خالی کرد | ادعای وزیر خارجه آمریکا درباره حمله اسرائیل به ایران

لاوروف: ایران خواهان تشدید تنش نیست

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

پوکو M7 5G در راه است؛ نسخه ری‌برند شده Redmi 13 5G

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

گزیده‌های نفتی هفته

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس/ بازداشت فردی که تهدید کرد خود را نزدیک ساختمان دیپلماتیک ایران منفجر می‌کند/ ویدئو

تلویزیون‌های گیمینگ سری 2025 ردمی شیائومی با قیمت رقابتی معرفی شدند

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس/ بازداشت فردی که تهدید کرد خود را نزدیک ساختمان دیپلماتیک ایران منفجر می‌کند

واژگونی پراید حادثه آفرید

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

مرغ کیلویی چند؟

واکنش ها به تذکر دفتر رهبری در مورد گشت ارشاد جدید/ طرح نور تعطیل می شود؟