پیام ویژه

آخرين مطالب

پیامدهای اقدام ترکیه در خرید اس 400 چیست؟ بين الملل

  بزرگنمايي:

اخبار ویژه - موضوع خرید سامانه دفاعی اس 400 روسیه توسط ترکیه در هفته‌ها و روزهای اخیر سبب بروز گمانه زنی‌های متعددی در مورد آینده روابط انکارا با مسکو و اشنگتن شده است.
به گزارش مشرق، در حالی که روابط آمریکا و ترکیه در پی خرید سامانه دفاعی اس 400 روسیه توسط آنکارا گام به گام به سوی وخامت پیش می‌رود، سناریوهای متفاوتی از این موضوع مطرح می‌شود.
واشنگتن پست در این مورد نوشت، دریافت سامانه موشکی اس 400 روسیه توسط ترکیه که از روز جمعه آغاز شد، حاکی از تمایل «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه برای نزدیکی به روسیه و نیز پذیرش مخاطرات جدی در روابط واشنگتن -آنکارا است؛ چرا که براساس قوانین آمریکا کشورهای امضا کننده قرارداد با صنایع دفاعی روسیه مورد تحریم قرار می‌گیرند. ضمن این که دولت آمریکا پیام‌های مختلفی در مورد پیامدهای این قرارداد برای ترکیه ارسال کرده است.
بیشتر بخوانید:
اردوغان: آمریکا باید پول اف-35هایمان را پس دهد
عکس/ تحویل محموله اس 400 روسی به ترکیه
براساس قانون مذکور که در سال 2017 به تصویب رسید، پیامدهای معامله تسلیحاتی با روسیه برای ترکیه شامل تحریم‌های اقتصادی، لغو روادید، ممنوعیت خرید هرگونه تجهیزات دفاعی از آمریکا خواهد بود.
این در حالی است که وزارت دفاع و خارجه آمریکا نیز به ترکیه هشدار دادند تحویل دست‌کم 100 فروند جنگنده اف 35 ساخت آمریکا به ترکیه به حالت تعلیق درخواهد آمد و به همکاری ترکیه در تولید قطعات این هواپیما پایان داده خواهد شد. این اقدام نه تنها ضربه سنگینی بر تولیدکنندگان ترکیه وارد می‌کند، بلکه تاثیر سوئی بر مذاکراتش با آمریکا در مورد سوریه نیز خواهد داشت.
واشنگتن پست در ادامه با رد ادعای ترامپ مبنی بر سوق دادن ترکیه به این سو توسط دولت «باراک اوباما» به دلیل ممانعت از عقد قرارداد با این کشور نوشت هر دو دولت اساسا قرارداد مشابهی را به ترکیه ارائه کرده‎اند. ترکیه بارها اعلام کرده بود که قیمت پیشنهادی آمریکا بیش از حد بالا بوده و هشدار داده بود آمریکا دیگر شریک قابل اعتمادی برای آنکارا نیست. در واقع قرارداد به زعم ترکیه نامناسب دولت آمریکا سبب شد تا روسیه از فرصت پدید آمده برای فروش تسلیحات خود به ویژه در مناطقی که با آمریکا رقابت جدی دارد اقدام کند.
«مارک پیرینی» سفیر پیشین اتحادیه اروپا در ترکیه و پژوهشگر مهمان موسسه کارنگی با اشاره به این که این نخستین بار است که روسیه راسا برای نصب و استقرار سخت افزار نظامی پیچیده در یک کشور عضو ناتو اقدام می‌کند، گفت دو کشور به رغم سابقه تاریخی روابط خصمانه، در این مورد به زمینه مشترکی دست یافته‎اند؛ روسیه تقابلش با ناتو و ترکیه پرستیژش را حفظ می‌کند. وی همچنین تحریم‌های آمریکا علیه ترکیه را عامل دیگری برای نزدیکی مسکو و آنکارا دانسته و احتمال امضای قرارداد سوخو 57 را دور از انتظار نمی‌داند. این قرارداد در صورت امضا مشکلی عمده برای ناتو خواهد بود؛ چرا که خواست روسیه مبنی بر از بین رفتن اعتماد در میان اعضای ناتو را در پی خواهد داشت.
از دیدگاه واشنگتن پست توقف آموزش پرواز با جنگنده‌های اف 35 به خلبانان ترکیه و لغو تحویل جنگنده‌های خریداری شده به آنکارا به دلیل نگرانی امریکا از قرار گرفتن تکنولوژی این جنگنده در اختیار روسیه توسط ترکیه است.
نیویورک تایمز نیز در گزارشی با توصیف ویژگی‌های سامانه اس 400 و تاکید بر تمایز آن با سایر سیستم‌های قدیمی در توانایی هدف گیری و حمله به چندین هواپیما در برد 250 کیلومتری و در ارتفاع 82 هزار فوتی نوشت ترکیه اکنون در دو راهی مهمی قرار گرفته است.
براساس گزارش نیویورک تایمز، آمریکا بیش از هرچیز نگران امنیت اطلاعات حساس در مورد جنگنده‌های اف 35 است. با توجه به این که ترکیه سفارش بیش از 100 فروند جنگنده پیشرفته آمریکا را ثبت کرده و براساس برنامه ریزی‌ها در برنامه توسعه جنگنده‌های نسل پنجم مشارکت داشته، نگرانی عمده پنتاگون، ارتباط نزدیک نظامیان و تکنسین‌های روسیه با تسلیحات و تکنولوژی‌های آمریکایی است؛ اطلاعاتی که آمریکایی‌ها قویا تلاش دارند آن را کاملا مخفی نگه دارند.
البته برخی از تحلیلگران و کارشناسان با اشاره به بی سابقه بودن همکاری یکی از اعضای ناتو با روسیه، بر این باور هستند که تنها نگرانی آمریکا رهگیری مسیر پرواز اف 35 توسط سامانه اس 400 است؛ کاری که روسیه در حال حاضر در خاورمیانه و دریای بالتیک انجام می‌دهد.
در واقع نیویورک تایمز علت اصلی تصمیم ترکیه برای خرید سامانه اس 400 را بی اعتمادی آنکارا به واشنگتن و همکاری رو به رشدش با مسکو معرفی می‌کند.
در پایان باید به دو سناریوی محتمل از این جریان پرداخت:
نخست تبانی آمریکا و ترکیه برای خرید این سامانه و بررسی مشترک ویژگی‌های آن دو ، دور شدن ترکیه از غرب در پی خروج آمریکا از منطقه و افزایش نقش روسیه در تحولات منطقه‎ای.
پیشنهاد اردوغان مبنی بر مدیریت مشترک سامانه اس 400، حمایت‌های عمومی «دونالد ترامپ» از اردوغان و همدلی ماه گذشته ترامپ با تصمیم ترکیه مبنی بر خرید سامانه اس 400 در کنار ابراز امیدواری اردوغان از عدم تحریم ترکیه توسط آمریکا در پی دیدار با ترامپ در حاشیه نشست گروه 20، سبب تقویت سناریوی نخست شده‎اند. تعویق نشست پنتاگون در این مورد تا زمان نامعلوم و عدم اظهارنظر کاخ سفید در مورد رویکردش در قبال موضوع تحویل سامانه توسط ترکیه نیز دلایلی بر این ادعا هستند.
حال آن که مشکلات و چالش‌ها و تنش‌های روزافزون ترکیه و آمریکا و نیز همکاری ترکیه با روسیه در مذاکرات صلح سوریه موید سناریوی دوم است. از این منظر نگاه ترکیه به شرق و تلاش برای افزایش حوزه نفوذ خود در منطقه دلیل اصلی اصرار بر خرید سامانه اس 400 است.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/238724/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

زلزله تایوان نزدیک به 100 میلیون دلار به TSMC خسارت وارد کرده است

ماجرای توییت یک فعال اقتصادی علیه اسرائیل و حمله مجری شبکه منوتو با دروغ پراکنی به او

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

اگزینوس 2500 احتمالاً عملکرد بهینه‌تر نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 4 خواهد داشت

قیمت هدست متا کوئست 2 به‌طور دائمی افت کرد

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

مارک زاکربرگ می‌گوید متا در حال توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک است

گوشی وان پلاس Ace 3 Pro طراحی کاملاً جدیدی خواهد داشت؟

برنامه/ ردیاب بهترین مکان تحت پوشش شبکه‌های تلفن همراه

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

همتی به رئیسی: مردم همچنان در انتظار وعده برقراری گشت ارشاد مدیران هستند/ ویدئو

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

جنجال هوش مصنوعی؛ تریلر جعلی فیلم جیمز باند با بازی هنری کویل وایرال شد

سامسونگ حذف یکی از نرم‌افزارها را در One UI 6.1 غیرممکن کرد

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک

واکنش عباس عبدی به توئیت عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب درباره برخود با بی حجابی

پردازنده دیمنسیتی 6300 مدیاتک برای گوشی‌های میان‌رده معرفی شد

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

خرید سه‌بعدی کالاهای جدید به اپل ویژن پرو اضافه شد

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

بایدن در آستانه شکست؟

آمریکا پشت اسرائیل را خالی کرد | ادعای وزیر خارجه آمریکا درباره حمله اسرائیل به ایران

لاوروف: ایران خواهان تشدید تنش نیست

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

پوکو M7 5G در راه است؛ نسخه ری‌برند شده Redmi 13 5G

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

گزیده‌های نفتی هفته

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس/ بازداشت فردی که تهدید کرد خود را نزدیک ساختمان دیپلماتیک ایران منفجر می‌کند/ ویدئو

تلویزیون‌های گیمینگ سری 2025 ردمی شیائومی با قیمت رقابتی معرفی شدند

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس/ بازداشت فردی که تهدید کرد خود را نزدیک ساختمان دیپلماتیک ایران منفجر می‌کند

واژگونی پراید حادثه آفرید

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

مرغ کیلویی چند؟

واکنش ها به تذکر دفتر رهبری در مورد گشت ارشاد جدید/ طرح نور تعطیل می شود؟

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است

آیپد ایر 12.9 اینچی به پنل Mini-LED نمایشگر مجهز خواهد شد

درگیری درکابینه نتانیاهو بعد از گنده گویی درباره ایران | ماجرا چیست؟