پیام ویژه

آخرين مطالب

رمزگشایی از انتخاب مجدد محسن هاشمی گزارش

  بزرگنمايي:

پیام ویژه- آرمان ملی- مطهره شفیعی: تثبیت، یکی از مهم‌ترین مولفه‌های بهبود کارایی در نهادهای مختلف است چراکه تغییر مداوم مسئولان تحقق اهداف پیش‌بینی شده را با تاخیر مواجه می‌کند. شورای شهر تهران یکی از نهادهایی است که به‌خوبی تثبیت با هدف تسریع در نیل به اهداف را درک کرده و اجرا می‌کند که روز گذشته بار دیگر این مولفه در انتخاب هیات رئیسه مشخص شد و البته همانند همیشه دلواپسان موفقیت شورای شهر اصلاح‌طلب از هیچ تلاشی برای فضاسازی و ایجاد تردید در این انتخابات فروگذار نبودند. واقعیت این است؛ در سال 96 که مردم پایتخت رای به حضور اصلاح‌طلبان در بهشت دادند، جریانی که در دوره قبل منافعی از مدیریت شهری کسب می‌کرد و باید با بهشت خداحافظی می‌کرد برای تضعیف شورای پنجم پروژه‌های زیادی را آماده کرد که یکی از این پروژه‌ها که قطور بود به حذف محسن‌هاشمی از مدیریت شهری بازمی‌گشت. 14 مرداد بود که رسانه‌های دلواپس نوشتند:«حدود دو سال از فعالیت شورای شهر تهران در دوره جدید می‌گذرد و ترکیب هیأت رئیسه شورای شهر تهران در این دو سال تغییری نکرده است.

در طی این دو سال برخی از اعضای شورای شهر تهران نسبت به اداره جلسات شورا انتقاداتی داشته‌اند و در برخی از مواقع این انتقادات تبدیل به درگیری لفظی و حتی ترک جلسه از سوی محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران شده است. برخی از اعضای شورای شهر تهران ادعا کردند که محسن هاشمی برخی از جلسات را «جدی نمی‌گیرد» و به شوخی مسائلی را مطرح می‌کند» و چنین نتیجه گرفتند که باید تغییر اساسی در ترکیب اعضای هیات رئیسه لحاظ شود اما این تصور باطل بود چنانکه محسن هاشمی به‌خوبی به چرایی این اخبار و سیاه‌نمایی‌ها آگاه است. به همین دلیل روز گذشته پیش از برگزاری انتخابات هیات رئیسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران گفت: به عنوان رئیس قبلی، علاقه‌مند به تثبیت هستم. البته نه فقط در شورا بلکه در مدیریت شهرداری، زیرا تثبیت می‌تواند فرصت بهتری را برای مدیریت شهر فراهم کند. وی افزود: علاقه‌مندی من به تثبیت است اما اعضا باید تصمیم بگیرند که رئیس چه کسی باشد. وی درباره وظایف شورای شهر که در دوره جدید باید مدنظر قرار گیرد، گفت: بحث شورا باید از شهرداری جدا شود. مشکلی که اکنون داریم این است که وظایف شورا با وظایف شهرداری مخلوط است و این نکته‌ای است که باید جدا شود به ویژه توسط خبرنگاران و اکنون اجرا و نظارت با هم مخلوط است. هاشمی با تاکید بر اینکه بحث اجرا و نظارت با یکدیگر فرق دارد اظهار داشت: وظایف شورا در قانون مشخص است. یکی از مسائل مهمی که در قانون برای شورا دیده شده برنامه مدیریت شورا و کمیسیون‌هاست که باید در هیات رئیسه تقویت شود. وی در پاسخ به این سوال که اگر رئیس شورا شود چه رویکردی را پیش می‌گیرد گفت: شأن اعضا و شأن شورا باید بیشتر حفظ شود و هیات رئیسه باید تلاش بیشتری برای آن انجام دهد.

هاشمی رئیس ماند

روز گذشته هیچ یک از اعضای شورای شهر تهران کاندیدای ریاست نشدند چرا که به‌خوبی می‌دانستند تسلط محسن هاشمی به موضوعات شهری و راهکارهایش برای تسهیل زندگی پایتخت نشینان امتیازاتی نیست که عضوی بیش از هاشمی از آن برخوردار باشد و از سوی دیگر اعتبار محسن هاشمی کلید حل بسیاری از مشکلات شورای شهر پنجم از ابتدای تشکیل است. همین موضوعات سبب شد تا محسن هاشمی تنها گزینه ریاست باقی بماند و 18 عضو از 21 عضو شورا رای به تداوم جلوس او بر کرسی ریاست دادند.

چه کسانی به محسن هاشمی رای ندادند

پس از آنکه مشخص شد نظر اکثر اعضا به تداوم ریاست محسن هاشمی است برخی درصدد تلخ کردن شیرینی این موفقیت بر آمدند چنانکه ادعا کردند حجت نظری, مرتضی الویری و حسن رسولی به محسن هاشمی رأی ندادند اما دروغ آنها به‌زودی افشا شد و حجت نظری برگه رای خود که در آن نام محسن هاشمی نوشته شده بود را به سمت خبرنگاران گرفت تا سیه روی شود هر که در او غش باشد. با مشخص شدن رای حجت نظری به محسن هاشمی خبرآنلاین نوشت: به خاطر روند گرفتن رای مخفی، به طور قطعی مشخص نیست سه عضوی که رای سفید به محسن هاشمی دادند، پس از آن به مجید فراهانی در نایب رئیسی رای دادند و سپس به الهام فخاری در انتخاب یکی از دو منشی شورای شهر، اعتماد کردند، چه کسانی بودند ولی از مذاکرات غیررسمی حاشیه شورای شهر می‌توان اینطور استنباط کرد که مرتضی الویری و حسن رسولی، چندان به ادامه روند فعلی در هیات رئیسه شورای شهر تهران، راضی نیستند. عضو سوم هم به احتمال زیاد الهام فخاری بوده است که رای ممتنع به ادامه حضور محسن هاشمی در ریاست شورا داد و این رای او پالسی قدرتمند بود برای رفتار خارج از شئون حزبی این عضو خروج کرده از اتحاد ملت و اعتراض به رفتار دیگر عضو هیات رئیسه شورای شهر، بهاره آروین. رای دیروز اعضای شورا به هاشمی پاسخ قاطع دیگری به دلواپسانی بود که سال‌ها هجمه و تخریب آیت‌ا... هاشمی و فرزندان ایشان به‌ویژه محسن را در دستور کار داشتند.

بقای نایب رئیس

روز گذشته محسن هاشمی از اعضای شورای شهر خواست در صورتی که کاندیدای نایب رئیسی شورای شهر هستند، با صدای بلند «بله» بگویند که ابراهیم امینی نایب رئیس شورای شهر ضمن اعلام کاندیداتوری خود برای کرسی نایب رئیسی شورا، گفت: خود را در معرض رای قرار می‌دهم. مجید فراهانی رئیس فعلی کمیته بودجه نیز با اعلام کاندیداتوری خود برای نایب رئیسی گفت خود را در معرض رای اعضای شورا قرار می‌دهم. در نهایت دکتر سیدابراهیم امینی برای سومین دوره هم از سوی اعضای شورای شهر به عنوان نایب رئیس انتخاب شد. بی‌تردید تخصص حقوقی امینی و تجربه‌اش در رای اعضای شورا برای ابقای او بر مسند نایب رئیسی موثر بوده است. نکته قابل تامل این بود که مجید فراهانی دیگر عضو شورای شهر هم برای نایب رئیسی کاندیدا شد اما رزومه امینی چنان نبود که اعضا توجهی به فراهانی کنند. در نهایت ابراهیم امینی با 17 رای نایب رئیس شورای شهر تهران ماند و مجید فراهانی تنها توانست 4 رای کسب کند. امینی در جایگاه رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر تهران از بررسی تخلفات به دور از حاشیه‌ها در شورای پنجم خبر داد. وی با بیان این که یکی از اتفاقات مهمی که در کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر رخ داد رونمایی از سامانه طرح‌ها و لوایح بود گفت: از ابتدای شورای شهر تهران مردم می‌توانند به طرح‌ها و لوایح دسترسی پیدا کنند و نه تنها می‌توانند از جزئیات این طرح‌ها استفاده کنند بلکه می‌توانند نظرات و پیشنهات خود را در قالب طرح مطرح کند. وی با بیان اینکه برای اولین بار کمیته حقوق شهروندی در شورای شهر ایجاد شد گفت: سعی کردیم با نهادهای مختلف قضائی اعم از تعزیرات، دیوان عدالت و غیره در رابطه با پرونده‌های مطرح شده ارتباط برقرار کنیم تا احکام ناعادلانه نباشد.

بقیه هم ابقا شدند

بهاره آروین، الهام فخاری و زهرا نژاد بهرام برای سمت منشی اول و دوم کاندیدا شدند‌ که با 16رای زهرا نژادبهرام به عنوان منشی اول و بهاره آروین با 14 رای به عنوان منشی دوم انتخاب شدند. همچنین آرای الهام فخاری 9رای اعلام شد. همچنین علی اعطا برای دو سال آخر شورای شهر تهران به عنوان سخنگوی شورای شهر در سمت خود ابقا شد. سیدحسن رسولی به عنوان تنها کاندیدای سمت خزانه‌دار با 20 رای مجددا از سوی اعضای شورا خزانه‌دار شورا ماند.

چینش سیاسی آرا

قابل درک است که سه حزب اصلی اصلاح طلب که در انتخابات هیات رئیسه شورای شهر توانستند با همدیگر به اتحادی تاکتیکی برسند، با هماهنگی خوبی از گردنه انتخابات هیات رئیسه عبور کنند. اتحاد ملت که دارای اکثریت حزبی در شورای شهر است (با 7 رای)، اعتماد ملی با 3 رای و کارگزاران سازندگی با 3رای (مرتضی الویری در انتخابات داخلی شورای شهر تمایلی به حرکت حزبی نداشت ولی محمد علیخانی توانست خود را به محسن هاشمی نزدیک کند) توانستند بقیه اعضای شورا را که دارای اقلیت محض هستند قانع کنند با آنها همسو شوند. از این رو همراه کردن اعضای مستقل شورای شهر با این سه حزب اصلی کار چندان مشکلی نبود.خبرآنلاین نوشت؛ اکنون زمان پاسخ دادن به این سوال می رسد: آیا این آرایش را می توان الگویی برای عملکرد اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس آینده دانست؟ شاید پرداختن به این سوال زود باشد و عوامل و متغیرهای فراوانی از درون و بیرون شورای شهر بر این موضوع اثر بگذارند ولی می توان بدون درنظر گرفتن اثر متغیرهای پیرامونی و فقط با مطالعه رفتار اعضای شورای شهر اینطور استنباط کرد که اصلاح‌طلبان نکته ای را به خوبی دریافته‌اند: هر گونه شکست در قطار اصلاح‌طلبان، زیر پای آنها در همه جایگاه‌ها را جارو می‌کند و فضا را در اختیار رقیب اصولگرا خواهد گذاشت. با این حساب، مدل رفتاری شورای شهر، احتمالا در بستن لیست انتخابات مجلس آینده باز هم توسط اصلاح‌طلبان «تکرار» خواهد شد.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/251785/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حذف کامل کروکی‌های کاغذی تا پایان خرداد ماه

درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود

اجرای آزمایشی طرح متمرکز سازی چاپ و صدور شناسنامه در 5 استان

افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

سرمقاله ایران/ حفاظت از خاکریز حجاب بدون بازی در زمین دشمن

سرمقاله دنیای اقتصاد/ نگاهی دیگر به وزارت امور اقتصادی و دارایی

سرمقاله جمهوری اسلامی/ « » عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

سرمقاله اطلاعات/ ایران اوج بازدارندگی و قدرت بلامنازع

Logitech فکر می­‌کند که ماوس­‌ها به هوش مصنوعی نیاز دارند

سرمقاله اعتماد/ یکپارچگی وتوان سیاست سازی

ورود سامانه بارشی به کشور طی دوشنبه

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد

سرمقاله کیهان/ صد رحمت به توپ میرزا آقاسی!

سرمقاله وطن امروز/ معادله پیروزی

سرمقاله خراسان/ بودجه عمرانی در نقش گوشت قربانی!

علی آقامحمدی؛ چهره امنیتی- اقتصادی طرفدار استقلال/ ویدئو

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

اپل پیام‌رسان‌های واتساپ و تلگرام را از اپ استور چین حذف کرد

گزارش Surfshark: از سال 2004 تاکنون، میلیاردها حساب کاربری هک شده‌اند

گلکسی زد فلیپ 6 با پردازنده پرچمدار قدرت‌نمایی کرد

مایکروسافت از هوش مصنوعی VASA رونمایی کرد؛ ساخت چهره‌های سخنگو از روی عکس

تولید پایدار سوخت در پالایشگاه تهران با تنوع‌بخشی به سبد محصولات

دارندگان کارت سوخت بخوانند

رونمایی اسپیکر نمایشگردار اپل محتمل‌تر شد

زلزله تایوان نزدیک به 100 میلیون دلار به TSMC خسارت وارد کرده است

ماجرای توییت یک فعال اقتصادی علیه اسرائیل و حمله مجری شبکه منوتو با دروغ پراکنی به او

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

اگزینوس 2500 احتمالاً عملکرد بهینه‌تر نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 4 خواهد داشت

قیمت هدست متا کوئست 2 به‌طور دائمی افت کرد

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

مارک زاکربرگ می‌گوید متا در حال توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک است

گوشی وان پلاس Ace 3 Pro طراحی کاملاً جدیدی خواهد داشت؟

برنامه/ ردیاب بهترین مکان تحت پوشش شبکه‌های تلفن همراه

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

همتی به رئیسی: مردم همچنان در انتظار وعده برقراری گشت ارشاد مدیران هستند/ ویدئو

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

جنجال هوش مصنوعی؛ تریلر جعلی فیلم جیمز باند با بازی هنری کویل وایرال شد

سامسونگ حذف یکی از نرم‌افزارها را در One UI 6.1 غیرممکن کرد

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک

واکنش عباس عبدی به توئیت عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب درباره برخود با بی حجابی

پردازنده دیمنسیتی 6300 مدیاتک برای گوشی‌های میان‌رده معرفی شد

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

خرید سه‌بعدی کالاهای جدید به اپل ویژن پرو اضافه شد

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟