پیام ویژه

آخرين مطالب

ترامپ در مسیر تبدیل شدن به نیکسونی دیگر بين الملل

  بزرگنمايي:

اخبار ویژه - این روزها با آغاز تحقیقات مجلس نمایندگان بر سر مکالمه ترامپ با رییس جمهور اوکراین باز هم سایه استیضاح بر سر ساکن این روزهای کاخ سفید سنگینی می‌کند.
به گزارش مشرق ، «نانسی پلوسی»، رهبر دمکرات‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا فرمان استفاده از مهم‌ترین سلاح زرادخانه سیاسی در قانون اساسی این کشور را صادر کرده است؛ «استیضاح ترامپ»، که خیلی‌ها زودتر از این در آمریکا منتظر آن بودند.
اولین امید مخالفان ترامپ به گزارش مولر بود. «رابرت مولر»، بازرس ویژه پرونده دخالت احتمالی روسیه در انتخابات آمریکا که پس از برکناری «جان کومی»، رییس سابق پلیس فدرال آمریکا به دنبال این بود تا حقیقت را درباره تلاش احتمالی ترامپ برای سد کردن اجرای عدالت و تاثیرگذاری بر تحقیقات نهادهای فدرال روشن کند.
بیشتر بخوانید:
احتمال آغاز جلسات استماع برای استیضاح ترامپ از چند روز دیگر
300 مقام سابق آمریکایی از استیضاح ترامپ حمایت کردند
حمایت نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از استیضاح ترامپ
تلاش ترامپ برای فرار از استیضاح
در نهایت این تحقیقات علی‌رغم این که با ابهام فراوان امکان روی دادن برخی تخلفات را تأیید کرد اما ترامپ را از اتهام دستکاری نتایج تحقیقات تبرئه کرد. گذشتن ترامپ از سد تحقیقات مولر بسیاری از تحلیلگران را مطمئن کرد که ترامپ با قدرت می‌تواند در انتخابات بعدی ریاست جمهوری شرکت کند و حتی به یک پیروزی قاطع و کم دردسر فکر کند. با این حال افشاگری یکی از مسئولان امنیتی ایالات متحده آمریکا در خصوص برخی قول‌های دردسرساز به یک طرف خارجی ترامپ را وارد مهلکه تازه‌ای کرده است؛ مهلکه‌ای که این بار دمکرات‌ها را برای برکناری زودهنگام ترامپ وسوسه کرده است.
نکته جالب در خصوص پرونده رسوایی جدید ترامپ اینجاست که این بار هم پای نهادهای امنیتی و اطلاعاتی در میان است.
زمانی که اخبار مرتبط با پرونده دخالت روسیه در ترامپ داغ بود، برخی از اخبار حاکی از این بود که گزارش‌های نهادهای اطلاعاتی سایر کشورها در این مسئله باز شده است. اخباری که بر اساس پیمان همکاری امنیتی موسوم به پنج چشم در اختیار دولت اوباما قرار گرفته بود.
ماجرا این قدر جدی شد که ترامپ به دنبال این بود که پرونده جدیدی را برای دولت سابق اوباما باز کند. در کنار این پای یک شرکت امنیتی خصوصی انگلیسی هم به ماجرا باز شد. این شرکت خصوصی با نام «اروبیس»، توسط یک مأمور سابق ام.آی 6 با نام «کریستوفر استیل» تأسیس شده بود که یک پرونده 35 صفحه‌ای در خصوص ارتباطات ترامپ با روس‌ها منتشر کرد.
در این پرونده اتهامات جدی در خصوص ارتباطات ترامپ با روسپی‌ها و همچنین تصویر برداری گنگ‌های روسی در سفر وی به کرملین از این ارتباطات مطرح شده بود. در نهایت هیچ گاه روشن نشد که این ادعاها تا کجا صحیح است اما به نظر می‌رسد که اغلب آن‌ها به بایگانی سپرده شد.
مأمور سابق انگلیسی نیز به محض مطرح شدن این اطلاعات خانه یک میلیون پوندی خود را در منطقه ساری لندن رها کرد و تاکنون اثری از وی به دست نیامده است.
البته روشن شدن ارتباطات عجیب ترامپ با عربستان سعودی و امارات از طریق «جرج نادر» از نتایج دیگر تحقیقات مولر بود. ارتباطاتی که یک ضلع دیگر آن برخی تجار روسی بوده‌اند. شاید اگر در این باره نیز رسانه‌ها همچون ارتباط با روسیه از توان خود بهره گرفته بودند ماجرا جالب‌تر از این می‌شد.
در هر صورت حالا هم پای یک مأمور امنیتی در میان است. ماموری که پای بازرس کل آمریکا را به پرونده باز کرده است.
*در گفت‌وگو چه رد و بدل شده است
ترامپ دریکی از پست‌های توییتری خود به این مسئله اشاره کرده است که برخی آژانس‌ها و نهادهای اطلاعاتی آمریکا در حال گوش دادن به سخنان وی هستند. شاید ترامپ در این حالت بتواند احساسی که مرکل صدر اعظم آلمان هنگام شنیدن خبر شنود تلفن شخصی وی توسط آژانس امنیت ملی آمریکا را داشت، درک کند.
در هر صورت ماجرا از افشاگری یک مأمور سابق امنیتی کاخ سفید در خصوص منوط کردن کمک مالی به اوکراین توسط ترامپ به تحقیق از فعالیت‌های پسر جو بایدن در گفت و گو با رییس جمهور اوکراین آغاز شد.
این اتهام در ابتدا به صورت سر بسته و پس از شکایت این مقام امنیتی به بازرس کل جامعه اطلاعاتی آمریکا منتشر شد، اما پس از آن دولت ترامپ برای رفع اتهامات متن مکالمه ترامپ با زلنسکی را منتشر کرد.
در این مکالمه ترامپ با اشاره به برخی تحقیقات در خصوص پسر «جو بایدن» که در کار تجارت گاز است، خواستار جدی‌تر شدن کند و کاو در مورد این قضیه می‌شود. البته روشن نیست که ترامپ در این باره قول خاصی به دولت اوکراین داده است یا نه؟
در این مکالمه ترامپ از اعزام وکیل خود «رودی جولیانی» برای کمک به تحقیقات دولت اوکراین خبر می‌دهد.
در مکالمه منتشر شده خبری از قولی در این باره نیست، اما کاخ سفید نیز به این نکته اذعان کرده این مکالمه به طور کامل منتشر نشده و بخش‌هایی از آن تقطیع شده است.
در متن مکالمه منتشر شده زلنسکی به ترامپ قول داده است تا با انتصاب دادستان جدید اوکراین اقدامات جدی‌تری را صورت دهد.
*سرنوشت نیکسون در انتظار ترامپ
اگر ثابت شود که واقعاً ترامپ به رییس جمهور اوکراین چنین رشوه‌ای که در خصوص تحقیقات پیرامون پسر بایدن ارائه کرده باید انتظار مشکلاتی جدی را برای کاخ سفید داشت.
قاعدتاً برای آغاز تحقیقات جدی در مورد اقدام ترامپ باید تحقیقات جدی توسط کنگره و مجلس نمایندگان آمریکا آغاز شود. از دوران تشکیل دولت آمریکا تاکنون دو رییس‌جمهور استیضاح شده‌اند. «اندور جکسون» و «ریچارد نیکسون» که هر دو نیز اتفاقاً شباهت نزدیکی از نظر طرز تفکر و روش سیاسی به دونالد ترامپ داشتند. در حقیقت جمهوری‌خواهان امیدوار بودند که در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 بتوانند یک ریگان دیگر را در کاخ سفید بیابند، اما در نهایت رییس جمهوری با راه روش ریچارد نیکسون وارد کاخ سفید شد؛ نیکسونی که در پی «رسوایی واترگیت» مجبور به ترک کاخ سفید شد. اتفاقاً در فقره رسوایی واترگیت نیز نوار پیاده شده سبب شد تا نیکسون راهی جز استعفا نداشته باشد.
*نواری که می‌تواند موقعیت ترامپ را به باد دهد
واترگیت در حقیقت بخشی از نبرد وسیعی بود که برای استفاده از اختیارات گسترده نهادهای امنیتی در داخل حکومت آمریکا در جریان بود. فضایی که مسبب اصلی آن رییس چند ده ساله اف.بی.آی یعنی «ادگار هوور» مسبب آن بود.
تلاش برای جاسوسی از مسئولان مختلف آمریکایی تا به آنجا گسترش یافته بود که برخی از شایعات حاکی از ضبط مکالمات محرمانه روابط عاشقانه جان.اف.کندی داشت. هوور پیش از مرگ ترتیب سر به نیست کردن تمامی نوارهای ضبط شده را داد.
با این حال نیکسون این شانس را پیدا نکرد. زمانی که به صورت اتفاقی میکروفن‌های نصب شده در هتل واترگیت به عنوان ستاد اصلی دمکرات‌ها لو رفت، نیکسون تلاش کرد که این مسئله را بخشی از یک سرپیچی آشوبگرانه در داخل دستگاه‌های امنیتی جلوه دهد.
با این حال پیشرفت تحقیقات و انتشار گزارش‌های افشاگرانه سبب شد تا در نهایت کمیته قضایی مجلس نمایندگان خواستار تحویل نوارهای ضبط ده مکالمات رییس جمهور با زیر دستان اطلاعاتی خود شود.
زمانی که نیکسون از این ماجرا طفره رفت، دادگاه عالی ایالات متحده آمریکا حکم به تحویل نوارها داد. با پیاده شدن متن نوارها روشن شد که نیکسون به سیا دستور مداخله در تحقیقات اف.بی.آی را داده است. به این ترتیب روشن شد که نیکسون راه نجاتی ندارد و به این ترتیب برای رهایی از محاکمه در سنا استعفای خود را اعلام کرد. جانشین بعدی وی یعنی «جرالد فورد»، معاون اول وی نیز با استفاده از اختیارات ریاست جمهوری وی را عفو کرد.
حالا سئوال اینجاست که موقعیت ترامپ چه تفاوت‌ها و شباهت‌هایی با نیکسون دارد.
*ترامپ برنده خواهد بود یا بازنده؟
ترامپ همچنان حمایت سنا را پشت سر خود دارد و سنا برای عزل او باید دو سوم آرا را به کیسه برکناریش بریزد. بنابراین احتمال بالایی برای موفقیت استیضاح در سنا در میان نیست اما بسیاری از نمایندگان در سنا در تئوری می‌توانند رأی خود را با توجه به افکار عمومی و لابیست‌ها عوض کنند.
اهمیت این امر زمانی بیشتر می‌شود که روشن شود ترامپ واقعاً از قدرتش سوء استفاده کرده است. در این صورت رای اعتماد به وی حتی برای جمهوری‌خواهان کار آسانی نخواهد بود. خیلی‌ها علاقه دارند که بدانند در مکالمات بین رییس جمهور اوکراین و ترامپ چه گذشته است.
ترامپ می‌تواند از تسلیم کردن این نوار به کنگره به صورت قانونی و با استناد به اختیاراتش خودداری کند. این کار ترامپ می‌تواند به یک نبرد گسترده قانونی منجر شود که در نهایت راهی جز صدور رأی توسط دیوان عالی آمریکا باقی نگذارد.
ترامپ می‌تواند امیدوار باشد که با انتصاب «کاوانا» به عضویت قضات دادگاه عالی حمایت قضایی این نهاد را داشته باشد، اما نمی‌توان این نکته را فراموش کرد که حتی سخت‌ترین قضات نیز نمی‌توانند به خواست کنگره و مردم بی توجه باشند.
کافی است کوچکترین نشانه‌ای در نوار صوتی در خصوص این ادعا یافت شود در این صورت کار ترامپ را باید تمام شده تصور کرد.
اما در صورتی که ترامپ بتواند این برهه خطرناک را رد کند، تبدیل به رییس جمهوری می‌شود که غیر قابل مهار خواهد بود و انتخابات سال 2020 می‌تواند به یک نمایش قدرت او تبدیل شود.
باید به انتظار مناظرات کنگره نشست تا نتیجه نهایی روشن شود. نبرد سخت تازه آغاز شده است.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/264199/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رهبر انقلاب رژیم غذایی خاصی دارند؟/ ماجرای عمل جراحی رهبری بدون بیهوشی عمومی/ ایشان دیگر به کوه نمی روند اما در خانه پیاده روی می کنند

سیدمحمد خاتمی: پاسخ ایران به جنایت اسرائیل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

افزایش 23 درصدی درآمد پلیمر آریاساسول در 1402

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

در عملیات «وعده صادق» به هیچ وجه به مردم تعرض نشد و مراکز اقتصادی هدف قرار نگرفت/ مردم را ترساندند که رژیم صهیونیستی چنین و چنان می‌کند، در حالی که هیچ غلطی نتوانست بکند

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

سرعت‌ عمل بالای روسیه در احیای ظرفیت پالایشی آسیب‌دیده

آماده استفاده از سلاح‌هایی هستیم که قبلاً استفاده نکرده‌ایم

آغاز سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی در میدان‌های نفت و گاز

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

چهره‌ سیاسی اصولگرا: «پشم» مقدرات مجلس آینده را تعیین می‌کند!/ پایداری‌ها نشان دادند برخلاف ادعاهایشان اهل معامله هستند!

حضور کاظم صدیقی در تریبون نماز جمعه از نگاه دو عضو جامعه روحانیت

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

برداشت 750 هزار بشکه نفت با تفکیک‌گرهای سیار در نفت و گاز گچساران

قیمت نفت بالای 90 دلار ایستاد

پیشتازی نفت و گاز مارون در دستاوردهای فنی بار اول

بهره‌برداری از یک جایگاه عرضه سوخت در منطقه کردستان

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

ادعای یک نماینده درباره نفوذی‌های اسرائیل در ایران

استناد نیروی انتظامی به لایحه حجاب، غیرقانونی است/ پلیس احتمالاً بر اساس قوانین دهه 60 درباره حجاب برخورد می کند/ بعید می دانم مردم با قانون حجاب و عفاف همراهی کنند

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی: «نور نیوز» ارگان رسانه‌ای شورا و دبیرخانه نیست

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

علم الهدی: در صورت هر حماقت اسرائیل، تل‌آویو و حیفا با خاک یکسان خواهد شد

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

قزاقستان تخطی از سهمیه تولید در اوپک‌پلاس را جبران می‌کند

انجام موفقیت‌آمیز 2 هزار و 200 کیلومتر توپکرانی در نفت و گاز گچساران

رژیم اسرائیل با اقدامات شرارت آمیز خود چاره‌ای جز پاسخ برای ایران باقی نگذاشت/ باید از هر اقدامی که به تقویت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران منجر شود حمایت کرد

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

اقدام جالب امیرعبداللهیان برای تشکر از سردار حاجی‌زاده/ عکس

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

قیمت نفت کاهش یافت

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

تضمین ارزآوری برای کشور به همت صنعت گاز/ «ایران» شریک اقتصادی مطمئن شناخته شد

رفع نشتی در 5 مرکز بهره‌برداری خطوط انتقال گاز

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

مراسم عید دیدنی سید محمد خاتمی در 25 فروردین/ تصاویر

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود