پیام ویژه

آخرين مطالب

چرا اعتراضات کارگری در هفت تپه از سر گرفته شد؟ / پرونده سازی‌ها، اخراج‌ها و اهانت‌ها تمامی ندارد فرهنگی و اجتماعی

  بزرگنمايي:

اخبار ویژه - چند روزی می‌شود که کارگران کارخانه نیشکر هفت تپه دوباره دست به اعتراض زده‌اند و خواستار رسیدگی به مطالباتشان از سوی مسئولان استانی و کشوری شده‌اند.

به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز ، 31 شهریورماه بود که به بهانه پایان قرارداد کاری، 20 نفر از کارگران کارخانه نیشکر هفت تپه اخراج و از کار بیکار شدند. کارگرانی که در چند سال اخیر همواره با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کردند تا به فعالیتشان در این کارخانه ادامه دهند.
اعتراضات کارگران کارخانه نیشکر هفت تپه از آبان 97 شروع شد؛ کارگران در اعترض به نحوه مدیریت کارخانه و عدم پرداخت حقوقشان در خیابان‌های اهواز، فریاد گرسنگی و بی پولی سر دادند، اما با وعده مسئولان اعتراضات خاتمه پیدا کرد و به کارشان برگشتند.
حالا بعد از گذشت کمتر از یک سال 20 کارگر به بهانه پایان قرارداد به دستور امیر اسدبیگی، برادر امید اسدبیگی (مدیرعامل کارخانه که در زندان به سر می‌برد و اهلیت ندارد) اخراج شده اند. این موضوع بهانه ای برای برگزاری مجدد تجمعات مسالمت آمیز کارگران شد. البته کارگران بخش تجهیزات و کارخانه نیز در حمایت از آنها و به دلیل نگرانی از بابت مشخص نبودن وضعیت کاری خودشان در پایان قرارداد کاری، در این تجمع حضور پیدا کرده اند.
موضوع تجمعات به گوش مسئولان رسید، فرماندار شهرستان شوش در واکنش به این اعتراضات اعلام کرد که پیگیر بازگشت به کار 20 کارگر اخراج شده هستیم. حتی معاون وزیر کار نیز در جمع کارگران حاضر شد و به آنان قول بازگشت به کار داد.
اما این وعده به طور کامل عملی نشد؛ منابع آگاه از بازگشت به کار 17 نفر از این کارگران اخراجی خبر دادند و گفتند که فعلا تکلیف سه نفر دیگر مشخص نیست و همین مسئله باعث شده اعتراضات کارگران ادامه دار شود.
کارگران معترض خواستار حضور حجت الاسلام رئیسی، رئیس قوه قضائیه در هفت تپه هستند تا به حل مشکل خصوصی سازی این کارخانه و پرونده سازی ها، اخراج‌ها و اهانت‌ها به کارگران و مردم منطقه بپردازد و پای صحبت‌های این کارگران بنشیند.
با اوج گیری اعتراضات، دانشجویان، طلاب و فعالان فرهنگی و اجتماعی در این چند روز با سفر به استان خوزستان پای کار آمدند و حتی در بیانیه‌هایی از اوضاع به هم ریخته شرکت نیشکر هفت تپه و عدم نظارت مسئولان و دادستانی انتقاد کردند و خواستار رسیدگی به آن شدند.
دانشجویان و طلاب انقلابی استان خوزستان نیز امروز با حضور در کارخانه نیشکر، قول دادند صدای کارگران شوند، اما حراست کارخانه اجازه ورود نداد. کارگران و دانشجویان و طلاب در فضای بیرون از کارخانه با هم حرف زدند و مشکلات و راه کارها را بررسی کردند.
حیدری: کارگران هفت تپه از مسئولان استانی و کشوری طلب یاری دارند
مصطفی حیدری، دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان خوزستان که امروز به همراه جمعی از دانشجویان در جمع کارگران هفت تپه حاضر شد، به خبرنگار خبرگزاری دانشجو ، می‌گوید: برای رسیدگی به وضعیت کارگران معترض هفت تپه و حمایت از آنان، تصمیم گرفتیم به همراه جمعی از دانشجویان و طلاب استان به کارخانه هفت تپه برویم، اما حراست کارخانه به ما اجازه ورود به شرکت را نداد و اعلام کرد که دادستانی خوزستان خواستار ممانعت از حضور دانشجویان و طلاب به کارخانه نیشکر هفت تپه شده است.
حیدری می‌افزاید: با اینکه حراست مجموعه اجازه ورود به کارخانه را به دانشجویان و طلاب نداد، کارگران معترض از کارخانه خارج شدند و در جمع ما حضور پیدا کردند و مطالبات خود را با دانشجویان و طلاب در میان گذاشتند و خواستار رسیدگی به آن از سوی مسئولان استانی و کشوری شدند، چرا که این کارخانه اکنون توسط فردی که اهلیت ندارد و در زندان به سر می برد، مدیریت می‌شود و تکلیف قرارداد‌های کارگران مشخص نیست و 20 نفر بدون هیچ علتی از کار بیکار شده اند.
دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان خوزستان ادامه می‌دهد: خصوصی سازی و ابهاماتی که در مدیریت کارخانه وجود دارد، یکی دیگر از دغدغه‌های کارگران معترض هفت تپه است و در تجمعات خود بر این موضوع تاکید دارند و در همین راستا خواستار حضور رئیس قوه قضائیه در هفت تپه هستند تا به این موضوع رسیدگی کند و دردی از کارگران هفت تپه دوا کند.
وی با بیان اینکه قول بازگشت به کار به 17 نفر از کارگران اخراجی کارخانه نیشکر هفت تپه داده شده و تکلیف 3 نفر دیگر هنوز مشخص نیست، یادآور می‌شود: اعتراضات این کارگران کاملا مسالمت آمیز برگزار می‌شود و حتی در این تجمعات، اقدامات مثبتی همچون تغییر پرچم فرسوده جمهوری اسلامی ایران که از چهار سال پیش در کارخانه برافراشته شده بود، را انجام دادند. کارگران با هزینه شخصی پرچمی خریداری کردند و در کارخانه برافراشتند. مطالبات این کارگران به حق است و از مسئولان استانی و کشوری طلب یاری دارند.
خبرگزاری دانشجو

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/266350/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عروس بزرگ امام: نمی خواستم ازدواج کنم اما.. / آقا مصطفی، روحانیِ مدرنی بود و در حجاب سختگیری نداشت/ علاقه امام به بچه‌هایم غیرقابل توصیف بود

آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟

واکنش بغض‌آلود وزیر اسبق بهداشت به مهاجرت بهترین شاگردانش از ایران

اشک‌های سردار رادان در اجتماع مردم قم در حمایت از فراجا

عضو انجمن حمل‌ونقل ریلی: باید کفش آهنین بپوشیم و پولمان را از راه آهن بگیریم

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

ایمیل اشتباه اپل به مشتریان آیفون، خبرساز شد

کشف مکان دقیق دفن افلاطون

پیش‌بینی وضعیت آب و هوا؛ سامانه بارشی جدی سه شنبه وارد کشور می‌شود

منتظر پیکسل تبلت 2 گوگل نباشید!

رفتارهای رادیکال در برخورد با کم حجابی، مردم را به دین بدبین می‌کند / چرا جلوی دزدی و اختلاس را نمی گیرید

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

به کار گیری منشی های خانم در ادارات کرمانشاه ممنوع شد

قالیباف؛ شمشیر را برای رئیسی از رو بست

وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین 1403 با واردات

داستان عجیب گم شدن حلقه ازدواج

ماجرای قمه‌کشی در ارومیه

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

دستگیری 4 نفر سر جلسه کنکور

ماجرای عجیب گم شدن حلقه ازدواج

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور آغاز شد

علت گرانی شدید قیمت پیاز

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: عدالت آزمونی در سازمان سنجش محقق شده است

خبر خوش رئیس سازمان سنجش برای بازماندگان از کنکور به خاطر سیل

پیامدهای تعطیل شدن روز پنجشنبه

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تسلیت سید محمد خاتمی به سید حسین خمینی در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی

اطلاعیه مرزبانی درباره مشکل پیش آمده برای 6 مرزبان در مرز افغانستان

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد

تصاویری از 6 مرزبان ایرانی بازداشت شده توسط طالبان؛ مرزبانان آزاد شدند

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

آقای ذوالنوری ممنون

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

انهدام باند فسا و قاچاق دختران در تهران

سیگنال مثبت به بورس تهران

جدال اپل و اسپاتیفای بر سر قوانین اپ استور همچنان ادامه دارد

کوالکام از تراشه اسنپدراگون X پلاس رونمایی کرد؛ سلاح اقتصادی ویندوزی‌ها برای نبرد با مک‌بوک‌ها

6 مرزبان ایرانی از دست طالبان آزاد شدند

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف: زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان