پیام ویژه

آخرين مطالب

تلاش برای فرار از پاسخگویی يادداشت

  بزرگنمايي:

پیام ویژه - تلاش برای فرار از پاسخگویی
١٠٠
٠
صبح نو / متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
اظهارات اخیر رییس‌جمهوری در به چالش کشیدن وظایف قانونی شورای نگهبان، طی روزهای اخیر طیف گسترده‌ای از واکنش‌ها را در فضای رسانه‌ای کشور برانگیخت؛ واکنش‌هایی که نوعا هدف رییس قوه‌مجریه در تخطئه نهاد نظارتی را سیاسی و با غایات انتخاباتی تحلیل و ارزیابی کردند.
حسن روحانی، رییس‌جمهوری روز 17 مهر در جمع اعضای هیات دولت، ضمن توصیف اولین دوره مجلس، به عنوان بهترین مجلس تاریخ جمهوری اسلامی، دلیل این توصیف را در نبودن نظارت نهاد شورای نگهبان دانست و گفت: «در آن مجلس، نظارت به این شکل وجود نداشت و حتی شورای نگهبان و این همه دفاتر نظارتی وجود نداشت و همه از جناح‌های مختلف آمدند و ثبت‌نام کردند؛ حتی منافقین هم در آن انتخابات ثبت‌نام کردند. همچنین گروه‌هایی مانند دفتر هماهنگی، نهضت آزادی و جبهه ملی نیز ثبت‌نام کردند و بهترین انتخابات و بهترین مجلس، ثمره آن بود». اظهارات رییس‌جمهوری علیه شورای نگهبان البته تازگی نداشت. او و جریان حامی‌اش بارها طی سال‌های اخیر، با طرح موضوعاتی اینچنینی سعی در به دست گرفتن فضای سیاسی کشور و جازدن خود به عنوان نیروهای سیاسی ذی‌حق داشته‌اند. این مساله با توجه به در پیش بودن انتخابات دوره یازدهم پارلمان، مهم‌تر نیز به نظر می‌رسد. برای بررسی بیشتر این مساله، به سراغ حسین ابراهیمی، عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز، مهدی وکیل‌پور، دبیرکل حزب توسعه و عدالت و ناصر ایمانی، تحلیلگر مسائل سیاسی رفته‌ایم.
آسیب‌های غیبت شورای نگهبان
حجت‌الاسلام «حسین ابراهیمی»، عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز و نماینده ادوار مجلس، در گفت‌وگو با روزنامه «صبح‌نو»، با اشاره به اظهارنظر آقای رییس‌جمهور در خصوص نبود نظارت استصوابی بر مجلس اول و نادیده انگاشتن قانون در حال حاضر، گفت: مساله امروز انقلاب با اوایل انقلاب متفاوت است. آن روز یک شرایطی پیش آمده بود که تقریبا ما سازوکار درستی برای این موضوع تنظیم نکرده بودیم؛ لذا آسیب‌های زیادی دیدیم و چون فضا باز بود هر کسی از هر جا خودش را جا زد و با حسن‌نیت نیز با او برخورد شد، فجایع هفتم تیر و حوادث شهادت رییس‌جمهوری و نخست‌وزیر در آن سال‌ها شکل گرفت که نظارتی وجود نداشت. خوب است تاریخ را بخوانیم برای عبرت‌گرفتن، چون آینده چیزی به غیر از گذشته نیست. عضو شورای جامعه روحانیت مبارز با اشاره به ورود برخی نفوذی‌ها در امور کشور افزود: این نفوذی‌هایی که الان در کشور ما ورود پیدا می‌کنند و گاهی در بعضی سازمان‌ها شناسایی می‌شوند پس از خرابکاری‌هایی که می‌کنند، این‌ها را با همین نظارت‌ها در سازمان‌ها مشاهده کردیم. اگر این افراد در مقامات یا قوا و جاهای حساس ورود پیدا کنند، آن وقت چه می‌شود؟ با این دشمنی‌هایی که برای نابودی انقلاب وجود دارد و کمر بسته‌اند که انقلاب را از پای درآورند، اگر نظارتی نباشد، آیا این وضعیت و انقلاب قابل ادامه است؟
ابراهیمی که در مجلس دوم شورای اسلامی با حسن روحانی به عنوان نمایندگان مردم در خانه ملت مشغول به کار بودند، در ادامه تصریح کرد: الان جاسوس‌های آمریکای انگلیس، صهیونیست‌ها و خیلی از کشورهای منطقه به دنبال این هستند که به نظام آسیب برسانند و در هر قالبی ورود کرده و یارگیری کنند. جریان آقای طبری که الان گرفتار شده است یک فرد نفوذی است که در قوه قضاییه بود و افرادی را در این قوه قضاییه جا داده است، الان اگر بخواهند آنها را شناسایی کنند عقبه آن طول می‌کشد. اگر این‌گونه نفوذی‌ها در مجلس اتفاق بیفتد، چه می‌شود.
وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات ما مفاسد است، تاکید کرد: این مفاسد به دست آدم‌های خوب انجام می‌شود و اکثرا افرادی هستند که برای تفاخر، سوء‌استفاده و هم‌چشمی این کارها را انجام می‌دهند و نظام از دست اینها آسیب می‌بیند. ما سرمایه اجتماعی کشور را به خاطر مفاسد این‌گونه افراد از دست می‌دهیم. اگر نظارتی وجود نداشته باشد چه بر سر مردم می‌آید.
حکومت‌داری بدون نظارت
این نماینده ادوار مجلس، یادآور شد: اگر نگاهی به موضوع تنظیم بازار داشته باشیم، خواهیم دید که توزیع‌کنندگان چه کردند؛ لذا معتقدم در همه امور خود آقای رییس‌جمهوری باید حساسیت داشته باشد. آیا حکومت‌داری بدون نظارت شدنی است؟ آیا می‌توان بدون نظارت روی پای خود ایستاد؟ آیا در کشورهای غربی نظارتی بر مجلس یا روسای دولت‌شان نیست؟ در هیچ کشوری نیست که بدون نظارت و به صورت فله‌ای وارد شوند و هر جا بخواهند قرار گیرد. اگر این‌گونه شود، نظام از بین خواهد رفت.
از پیش بازنده
مهدی وکیل‌پور، دبیرکل حزب توسعه و عدالت، در گفت‌وگو با روزنامه «صبح‌نو» گفت: اصلاح‌طلبان در انتخابات‌ها اعم از ریاست‌جمهوری و مجلس، هر وقت احساس کرده‌اند اقبالی میان مردم ندارند و کارشان در حال تمام شدن است، سعی در منحرف‌کردن فضا و طرح موضوعات حاشیه‌ای داشته‌اند. در همین‌باره یکی از موضوعاتی که به طور ثابت مطرح کرده‌اند، نظارت شورای نگهبان بوده است.
وی با نخ‌نما توصیف‌کردن این راهبرد افزود: با توجه به اینکه دولت و جریان اصلاح‌طلب طی سال‌های گذشته و در نهادهای مختلف اعم از مجلس و دولت و شوراهای شهر، کارنامه روشنی از خود به جای گذاشته‌اند و بی‌عملی فزاینده‌ای آنها را فراگرفته و با این حال، مشکلات اصلی مردم هنوز سر جای خود باقی مانده است، تلاش می‌کنند بحث‌هایی حاشیه‌ای مانند نظارت استصوابی شورای نگهبان را در کشور کلید بزنند.
وی با بیان اینکه دولت و اصلاح‌طلبان از همین الان خود را بازنده انتخابات می‌دانند، اظهار کرد: آقای رییس‌جمهوری هم سعی داشته بنا به توصیه و سفارش مشاوران آشنای اطرافش به این سمت برود و به دلیل در پیش بودن انتخابات، نظارت استصوابی شورای نگهبان که وظیفه اصلی‌اش احراز صلاحیت نامزدهای صالح و صیانت از آرای مردم است را زیر سوال ببرد.
پالس مثبت رییس‌جمهوری به اصلاح‌طلبان
وکیل‌پور با اشاره به فضاسازی نخبگان جریان اصلاح‌طلب علیه شورای نگهبان گفت: نخبگانی نظیر حجاریان و تاجزاده حتی پا را از این هم فراتر گذاشتند و از تحریم انتخابات سخن گفتند. از طرف دیگر با توجه به اینکه بیشتر حامیان جریان اعتدال، از اصلاح‌طلبان هستند، آقای رییس‌جمهوری در آستانه انتخابات، با اظهار نظر علیه شورای نگهبان تلاش کرده این پالس مثبت را به جریان اصلاح‌طلب بدهد که مطالبه آنها مطالبه او نیز هست.
زمین‌های بازی اصلاح‌طلبان
ناصر ایمانی، تحلیلگر مسائل سیاسی نیز در گفت‌وگو با روزنامه «صبح‌نو» با بیان اینکه دولت و جریان حامی آن امروز در وضعیت بغرنجی قرار دارند، گفت: اصلاح‌طلبان باید برای انتخابات پیش رو، پاسخگوی عملکرد نهادهایی باشند که طی سال‌های اخیر در اختیارشان بوده است.
وی با بیان اینکه اصلاح‌طلبان خودشان می‌دانند که مردم بابت اداره امور کشور از دولت ناراضی هستند، اظهار کرد: راهکار جریان حامی دولت برای گریز از پاسخگویی نسبت به عملکرد خودشان این است که فضاها و زمین‌های بازی‌ جدید ایجاد کنند. ایمانی با تاکید بر اینکه این زمین‌های بازی جدید طی سال‌های گذشته از سوی اصلاح‌طلبان تکرار می‌شده است، تصریح کرد: یکی از این زمین‌های بازی، بحث نظارت شورای نگهبان است؛ به این صورت که گناه عملکرد ضعیف خود در مجلس را به گردن نظارت استصوابی شورای نگهبان بیندازند. این تحلیلگر مسائل سیاسی از پروژه «دولت پنهان» به عنوان دیگر زمین بازی اصلاح‌طلبان با هدف دفاع از عملکرد ضعیف دولت تدبیر یاد کرد و گفت: محور این پروژه، تاکید بر بی‌اختیاری و بی‌قدرتی دولت تدبیر و در نتیجه، قدرت دولت پنهان است.
ایمانی تاکید کرد: با این دو زمین بازی، اصلاح‌طلبان می‌توانند مدعی شوند اگر ما نتوانستیم در مجلس موفق شویم، تقصیر نظارت استصوابی شورای نگهبان و دلیل ناکامی دولت، وجود دولت پنهان بوده است. در واقع این دو زمین بازی، راه فراری برای پاسخگویی اصلاح‌طلبان فراهم می‌آورد. وی با اشاره به سابقه کاری اصلاح‌طلبان در فرار از پاسخگویی گفت: شما اگر به کارنامه عملکرد جریان اصلاح‌طلب و قبل از آن، جریان چپ نگاه کنید، می‌بینید که وقتی آن‌ها در قدرت حضور داشته‌اند، در هیچ مقطع زمانی پاسخگوی عملکرد خود نبوده و همواره از اینکه بخواهند تقصیرها را در دولت یا مجلس یا سایر نهادها به گردن بگیرند، طفره رفته‌اند؛ آنها در واقع با این سیاست، قصد ایجاد انحراف در افکار عمومی را داشته‌اند.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/270371/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ترافیک پرحجم و روان در کندوان و هراز

89 درصد فقرا از شاغلین سابق و امروز هستند/ ماجرای تحمیل ایمان با زور را کنار بگذارید

کیهان مطرح کرد: اصلاح‌طلبان در کنار دلالان و رانت جویان

گوشت آفریقایی و تانزانیایی در راه است

اصولگرایان منتقد «گشت ارشاد»، تغییر موضع داده اند؟

ادب از که آموختی؟... از روزنامه اعتماد!

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

جزئیات آزمون سراسری از زبان وزیر علوم

وضعیت شهر حاجی آباد زیرکوه در پی شکسته شدن 2 سد خاکی

واتس‌اپ به ارسال پیام به شماره‌های ذخیره نشده و ورود با فیس‌آی‌دی مجهز می‌شود

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

مهلت انتخاب رشته دکتری تمدید شد

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

سقوط ین رکورد 34 ساله را شکست

پیش‌بینی جدید یک کارشناس درباره قیمت خودرو

زمان اعلام نتایج اولیه آزمون سراسری مشخص شد

سرمقاله ایران/ تجویز اصولی در برابر آدرس غلطِ «ان‌شاءالله خیرخواهان» چیست؟

سرمقاله دنیای اقتصاد/ انتخابات آمریکا؛ روشنی‌ها و ابهام‌ها

سرمقاله تعادل/ تصویرسازی مطالبات کارگران

سرمقاله همشهری/ نگاه ویژه رهبرمعظم انقلاب به فرهنگ کار

گلکسی زد فلیپ 5 از یک قابلیت هوش مصنوعی One UI 6.1 محروم است

سرمقاله فرهیختگان/ ضرورت ترویج گفتمان مقاومت برای خانواده دانشگاه آزاد

سرمقاله شرق/ محیط زیست به‌مثابه تمام دولت

سرمقاله اعتماد/ پدیده‌های اجتماعی و جبر مستقیم

کنایه مهاجری به ذوالنور: اگر می‌خواهید همین مجلس ضعیف، ضعیف تر نشود از دولت و شخص رئیس‌جمهور حساب کشی کنید

کنکور 1403 با آزمون «علوم ریاضی» و «انسانی» آغاز شد

اینترنت برای کنکور امسال قطع نمی‌شود؟

سرمقاله کیهان/ اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است

سرمقاله وطن امروز/ حزب‌الله و تعبیر مقاومت هوشمند

سرمقاله خراسان/ فناوری ایرانی ، پیشران دیپلماسی اقتصادی

تداوم رگبار باران در ارتفاعات برخی استان‌ها

اینترنت برای کنکور امسال قطع می‌شود؟

منتظر پیکسل تبلت 2 گوگل نباشید

اگر از تبلیغات داخل سیستم عامل متنفرید ویندوز 11 را آپدیت نکنید!

انتقاد متفاوت عباس عبدی از بازگشت گشت ارشاد به خیابان ها؛ چند بار دست در حفره حجاب کردید و گزیده شدید؟

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

تعداد کاربران فعال اسپاتیفای 19 درصد رشد کرد

هوش مصنوعی شیطانی هم ساخته شد!

قابلیت عجیب P70 پرو را ببینید؛ عضو پرآوازه خانواده هواوی

از هوش مصنوعی تا تماس ویدیویی؛ قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن را ببینید

قابلیت انقلابی واتساپ معرفی شد؛ انتقال فایل بدون نیاز به اینترنت

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

هشدار زرد هواشناسی؛ وزش باد شدید در مناطق جنوبی کشور تا هفته آینده

محاکمه پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

رئیس سازمان سنجش: اینترنت در روزهای کنکور قطع نمی‌شود

میانگین سن مادران و پدران ایرانی در تولد اولین فرزند

نمایش داستان مرموز بازی INDIKA در تریلر جدید