پیام ویژه

آخرين مطالب

نقطه پایان بر «آمد‌نیوز» يادداشت

  بزرگنمايي:

پیام ویژه - نقطه پایان بر «آمد‌نیوز»
k ٤.٣
٢
اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
روح‌الله زم دستگیر شد و این نقطه پایانی بود بر همه فعالیت‌ها و جنجال‌های کانال تلگرامی «آمدنیوز.» خبر دستگیری روح‌الله زم درست مانند خبر دستگیری «عبدالمالک ریگی» به سرعت در فضای رسانه‌ای و مطبوعاتی به یکی از داغ‌ترین اخبار تبدیل شد. عرض چند ساعت این دستگیری و چند و چونش نقل هر محفلی شد و همه از صفحات شبکه‌های اجتماعی تا صفحات رسمی خبرگزاری‌ها را بالا و پایین می‌کردند تا ببینند چطور زم راهی ایران و چطور توسط ماموران اطلاعات سپاه دستگیر شد. شاید برای آنکه نگاهی به این ماجرا بیندازیم باید به سال‌ها پیش از ظهور و بروز «آمد‌نیوز» بازگردیم و ببینیم روح‌الله زم که بود و چرا امروز خبر بازداشت و دستگیری‌اش این‌چنین بازتاب پیدا می‌کند.
آقازاده‌ای در ردای مخالف
تا پیش از اینکه اسم «روح‌الله زم» بر سر زبان‌ها بیفتد، پدر او یعنی «محمدعلی زم» بود که در عرصه سیاسی و البته فرهنگی و هنری شناخته شده بود. او سال‌های سال رییس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی بود و مدتی هم رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران. پس از این دوره های مدیریتی، او به تهیه‌کنندگی سینما ، نویسندگی و پژوهش روی آورد. حجت‌الاسلام زم در دولت تدبیر و امید، مدتی معاونت فرهنگی سازمان مناطق آزاد را به عهده گرفت، اما بعد از مدتی ردای این مسوولیت‌را از تن درآورد. حجت‌الاسلام زم جزو مدیران موفق و خوش‌ذوق عرصه فرهنگی- هنری به ‌حساب می‌آید و نامش، دانشگاه سوره، حوزه هنری و سینمای دهه 70 را تداعی می‌کند اما پس از 88 که روح‌الله زم به خارج از کشور رفت، رفته‌رفته نامش چنان سر زبان‌ها افتاد که نام بلند آوازه پدر زیر سایه ان قرار گرفت. روح‌الله زم شهریور 1352 در تهران
به دنیا آمد. او پس از اعتراضات سال 88 دستگیر شد و پس از آن، ایران را ترک کرد و پس از چند سال با تاسیس کانال تلگرامی‌ «آمد نیوز» و درج خبرهای مجعول جنجالی، توانست برای خودش مخاطبانی جذب کند. اما اوج فعالیت‌های او متوجه اعتراضاتی بود که از یکی، دو سال اخیر در کشور رخ داد و در نتیجه نام «زم» در جریان این اعتراضات بیشتر مطرح شد. او روایت‌های عجیب و غریبی از این اعتراضات را آن هم مخدوش و نادرست در کانال تلگرامی خود منعکس می‌کرد تا اینکه درنهایت به واسطه این دروغ‌ها، کانال او ازسوی تلگرام مسدود شد. «روح‌الله زم» در انعکاس اخبار در کانال‌ تلگرامی‌اش آنچنان بی‌پروا و افراط‌گونه و البته غیرحرفه‌ای عمل کرد که اعتراض فعالان رسانه‌ای، روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی ایرانی را نیز برانگیخت و آنها در شبکه اجتماعی توییتر اقدامات او را به‌شدت محکوم کردند. اسفند ماه 97 مستند «ایستگاه پایانی دروغ» از صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد که در آن روایتی از رصد «روح‌الله زم» و چهره‌های مانند او، توسط دستگاه‌های اطلاعاتی ارایه شد.
روایت سپاه از یک دستگیری
خبر دستگیری «روح‌الله زم» از بیانیه سپاه‌ پاسداران شروع شد؛ بیانیه‌ای که تقریبا همه را غافلگیر کرد و درحالی منتشر شد که کمتر کسی انتظارش را می‌کشید. در این بیانیه آمده است: «در ایام پرشور و شعور اربعین حسینی و تجدید میثاق رهروان کربلا با آرمان‌های جاودان سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) که دشمنان امت اسلامی مقهور عظمت و شکوه راهپیمایی و اجتماع عظیم و میلیونی زائران، با حقد و حسد نظاره‌گر تجلی قدرت اسلام و جبهه مقاومت اسلامی شده‌اند؛ خدای بزرگ را شاکریم که در سایه الطاف خفیه و بیکرانش، پاسداران گمنام امام زمان(عج) در سازمان اطلاعات سپاه را یاری بخشید تا یکی از سرشاخه‌های سراب رسانه‌ای دشمن و جنگ روانی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را طی یک عملیات پیچیده با حربه فریب اطلاعاتی گرفتار سازند و با غافلگیری و دستگیری این عنصر پلید و مزدور، دست برتر و ابتکار عمل خود را در مقابل سرویس‌های اطلاعاتی دشمن نشان دهند.» این بیانیه این‌طور ادامه پیدا می‌کند که: «سازمان اطلاعات سپاه، در این عملیات حرفه‌ای، هوشمندانه و چندوجهی با به‌کارگیری روش‌های نوین اطلاعاتی و شگردهای ابتکاری، سرویس‌های بیگانه را مدیریت و فریب داد و «روح‌الله زم» سرشبکه سایت ضدانقلاب و معاند «آمدنیوز» را که در سال‌های اخیر با هدایت، تامین و پشتیبانی مستقیم آنان و نیز حمایت ضدانقلاب خارج‌نشین و عوامل داخلی آنها،
به عنوان یکی از آبشخورهای محوری دشمن، عملیات روانی گسترده‌ای برای اختلاف‌افکنی در ارکان نظام اسلامی، ایران‌هراسی، دروغ‌پردازی، القای شبهه در نسل جوان نسبت به عقاید و باورهای دینی و تبلیغ و فراهم‌سازی زمینه‌های اقدامات خشونت‌بار و تروریستی؛ ایجاد آشوب و ناآرامی در کشور را اداره می‌کرد را به داخل کشور هدایت و بازداشت کند.» همچنین در بخشی دیگر از این بیانیه آمده است: «نامبرده با وجود اینکه تحت هدایت سرویس اطلاعاتی فرانسه و حمایت و پشتیبانی سرویس‌های اطلاعاتی امریکا و رژیم صهیونیستی و مرتبط با سایر سرویس‌های اطلاعاتی قرار داشت و به صورت شبانه‌روزی با روش‌های پیدا و پنهان و در پوشش‌های گوناگون و چند لایه‌ای مورد حفاظت قرار می‌گرفت، در دام فرزندان ملت ایران در سازمان اطلاعات سپاه افتاد.» این بیانیه می‌افزاید: «با سپاس به درگاه کبریایی و آرزوی قبولی طاعات و ابراز ارادت عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به ساحت مقدس شهدای کربلا در این ایام نورانی و معنوی؛ اطلاعات تکمیلی پیرامون این عملیات بزرگ -که بیانگر شکست و جا ماندن سرویس‌های اطلاعاتی دشمن از قدرت اطلاعاتی سپاه است- و نیز شبکه پوششی گسترده و پیچیده مذکور، متعاقبا به استحضار ملت قهرمان و بصیر ایران اسلامی رسانده خواهد شد.»
زم چطور دستگیر شد؟
هر چند همه با خبر بازداشت «روح‌الله زم» غافلگیر شده بودند اما آنچه بیشتر از همه پرسش‌برانگیز بود، چگونگی این اتفاق بود، نه اصل خبر! کافی است صفحات توییتر و تلگرام را بالا و پایین کنیم تا با سیلی از اظهارنظر‌ها و روایت‌های مختلف از دستگیری او مواجه شویم؛ یکی، از بازداشت در عراق می‌گوید و دیگری خبر شنیده‌هایش را از بازداشت او در در داخل کشور به اشتراک می‌گذارد.
به هر تفسیر اما از آنجا که ظاهرا «زم» در فرانسه زندگی می‌کرد، یکی از ابهامات در جریان این دستگیری این بود که آیا این دستگیری در داخل کشور انجام شده است یا خارج از مرزها؟! محمد محمودی شاه‌نشین نماینده اصلاح‌طلب مردم شهریار به «اعتماد» می‌گوید: «این‌طور شنیده‌ می‌شود که آقای زم در فرانسه بازداشت و به کشور بازگردانده شد.» اما ازسوی دیگر احمد امیرآبادی فراهانی به «اعتماد‌آنلاین» گفته است: «آن‌طور که مطلع شدم، این فرد براساس فریب اطلاعاتی بازداشت شده است. فریب نوعی شگرد اطلاعاتی است و زم به این شیوه دستگیر شده است.» او ادامه می‌دهد: «فریب اطلاعاتی یکی از پیچیده‌ترین شگردهای اطلاعاتی بین سازمان‌های جاسوسی و اطلاعاتی و سرویس‌های دنیا است و در این زمینه، سازمان اطلاعات سپاه کار بسیار پیچیده و فنی انجام داده است تا نفوذ لازم صورت گیرد و فریب را در عملیات اطلاعاتی خودش برای بازداشت زم انجام دهد.» امیرآبادی فراهانی در پاسخ به اینکه این عملیات در داخل یا خارج از کشور انجام شده است، می‌گوید: «اینکه زم در داخل یا خارج از کشور دستگیر شده است را درست نمی‌دانم، ولی معمولا در پروژه فریب اطلاعاتی، این کار داخل سرزمین انجام می‌شود.» امیرآبادی در پاسخ به اینکه «گفته می‌شود اخباری که روح‌الله زم در آمدنیوز منتشر می‌کرد از داخل کشور به او می‌رسید»، گفته است: «این‌طور نیست و آقای احمد توکلی تعریف می‌کرد وقتی با آقای آملی در مجمع تشخیص مصلحت بحث کردیم، من خواستم بروم آقای قالیباف من را برگرداند و اجازه نمی‌داد بروم، ولی من رفتم و وقتی به منزل رسیدم، پسرم گفت با آقای آملی در مجمع درگیر شده‌اید؟ این خبر را آمدنیوز زده است. وقتی خبر را دیدم متوجه شدم، بخش عمده آن صحبت‌هایی که به نقل از من و آقای آملی در کانال آمدنیوز منتشر شده است، دروغ بود.» نکته دیگری که در این میان مطرح می‌شود، احتمال بازداشت‌هایی است که می‌تواند پس از دستگیری «روح‌الله زم» اتفاق بیفتد؛ یکی از آن بازداشتی‌ها که زمزمه‌اش به گوش می‌رسد، دستگیری «شیرین نجفی» است. چنان‌که محمودی شاه‌نشین به «اعتماد» گفته است، گویا این فرد نیز دستگیر شده اما هنوز خبری رسمی درباره آن منتشر نشده است.
دنیا‌ دار مکافات است
در میان سیل واکنش‌ها به بازداشت «روح‌الله زم»، صحبت‌های پدرش بیش از همه در کانون توجهات قرار گرفت. «محمدعلی زم» پدر «روح‌الله زم» درباره این بازداشت به «انصاف‌نیوز» می‌گوید که در جریان آمدن فرزندش به ایران و بازداشت او نبوده است و موضوع را از زیرنویس تلویزیون متوجه شده است. او در پاسخ به اینکه آیا در جریان آمدن فرزندش به ایران بوده است نیز گفته است: «من اصلا در جریان جزییات نیستم و کلیت موضوع را هم از زیرنویس تلویزیون خبردار شدم. ما تقریبا با ایشان در این مدت‌ها حالت قهر داشتیم و تنها گهگاهی نصیحت و پیغامی برایش می‌فرستادیم.» او در پاسخ به اینکه در فیلم مستند چند ماه پیش صداوسیما آنچه نشان داده شد، این بود که با شما در ارتباط بوده است، گفت: «در آن مستند به ما و خانواده ما ظلم شد ولی چون ما نظام را از خودمان می‌دانیم و دوست داریم، نه اعتراض کردیم و نه چیزی گفتیم. معتقد بودیم که این را خدا خودش هم می‌بیند و هم می‌شنود.» پدر روح‌الله زم در پاسخ به این پرسش که آیا فرزندش پیش از آمدن به ایران پیامی نفرستاده و صحبتی از علت این بازگشت عجیب بیان نکرده، گفته است: «دنیا‌ دار مکافات و مجازات است؛ این را خداوند متعال و همه بزرگان گفته‌اند. بالاخره این دنیا، دنیای امتحان آدم‌هایی است که در آن زندگی می‌کنند. خوب و بد باید امتحان (پس) دهند و آنها که بد کردند، مجازات شوند.»
پایان این داستان در بخش خبری 20:30 رقم خورد. زمانی که ویدئویی از لحظه دستگیری «روح‌الله زم» در قاب تلویزیون به نمایش در آمد که او را در خودرویی در فرانسه نشان می‌داد و پس از آن قابی بسته از او که ضمن ابراز پشیمانی، به مخاطبان این بخش خبری توصیه می‌کرد به هیچ دولتی از جمله دولت‌های فرانسه، ترکیه و رژیم صهیونیستی اعتماد نکند.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/270681/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اینتل از بزرگ‌ترین کامپیوتر نورومورفیک جهان رونمایی کرد

بازگشت «مهار» به سیاست خارجی آمریکا؟

یک دهه حرف‌های تکراری؛ آیا مواضع فرزین با مدیران سابق بانک مرکزی تفاوتی دارد؟!

زمان واقعی صدور پروانه ساخت چقدر است؟

بامداد بی‌رمق

خودروساز سرشناس به جمع گوشی‌سازان می‌پیوندد

مسخره‌بازی

واکنش سازمان ثبت احوال به حذف نام پدر از کارت هوشمند ملی

هم میهن: پایان گشت ارشاد و روسیاهی تندروها

830 طرح مسئولیت اجتماعی استان فارس در رصد شرکت ملی نفت/ 4 همت اعتبار اختصاص یافت

طرح تامین مالی ⁧تولید⁩ و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

اندروید 15 برنامه‌های مشکوک را قرنطینه می‌کند

روایت چتم‌هاوس از موفقیت راهبردی ایران در حمله به اسرائیل

ماجرای شایعه خروج ایران از ایکوم و ایکوموس چیست؟

پادشاه لخته

ریاض برای متعادل کردن بودجه به نفت بالای 96 دلار نیاز دارد

74 هزار فعالیت تعمیراتی با هدف افزایش تولید نفت در گچساران

یک دهه حرف‌های تکراری؛ آیا مواضع فرزین با رئسای سابق بانک مرکزی تفاوتی دارد؟!

جزئیات افزایش حقوق سرایداران مدارس اعلام شد

معاریو: ایران، روز قیامت را به اسرائیل نشان داد

صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد

آغاز فروش اینترنتی دارو از ماه آینده

مهلت تبدیل مجوزهای قدیمی فعالان اقتصادی به مجوزهای جدید اعلام شد

لحظه‌ای بزرگ در انتظار لپ‌تاپ‌های ویندوزی است

تلفات بارندگی و سیل در پاکستان به حدود 100 تن رسید

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

موج تعدیل نیرو به خالق هوش مصنوعی Stable Diffusion رسید

از خاتمی تا دایی در مراسم ترحیم همسر «محسن مهرعلیزاده»/ تصاویر

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

اقدام روز گذشته اسرائیل گوشمالی دیگری خواهد داشت/ پاسخ ایران می‌تواند اشکال متفاوت داشته باشد

حمله شرور قمه‌به دست به خودروی پلیس

امدادرسانی 112 روستا در سیستان و بلوچستان

‏ویدئویی از سرقت با خونسردی کامل و بدون ماسک از پارکینگ و انباری یک مجتمع

قتل راننده تاکسی ترکیه‌ای به دست مسافر ایرانی

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

مدل جدید گوشی ارزان گلکسی F15 سامسونگ عرضه شد

توییت جدید عضو دفتر رهبر انقلاب پس از اظهاراتش درباره حجاب

مذاکرات هند و اوپک درباره تحولات بازار نفت

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

واردات نفت چین از روسیه در ماه مارس افزایش یافت

فیلمی از لحظه انفجار مغازه عطرفروشی

مقام مسئول: 6 دهک جامعه توان خرید خانه را ندارند

آیت‌الله جوادی آملی: بانک‌ها جلوی اختلاس‌ها را بگیرند

بنچمارک ناامیدکننده چیپست جدید Kirin 9010 هواوی

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

عملکرد وزارت نفت در بخش‌های نفت، گاز، پالایش و پخش و پتروشیمی بررسی می‌شود

تصاویری از خسارت سیل امارات

امدادرسانی‌ نیروهای بسیج و سپاه در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان

ایران به فناوری سامانه پایش وضع ماشین‌های دوار دست یافت

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه