پیام ویژه

آخرين مطالب

کیش اسد به امریکا يادداشت

  بزرگنمايي:

پیام ویژه - کیش اسد به امریکا
k ٢.٦
٠
روزنامه جوان / متن پیش رو در جوان منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
روز سـه شـنبه ویدئویی منتشر شد که نشان می‌داد نیرو‌های ارتش سوریه در حالی در مسیر پیشروی به سمت شهر «منبج» بودند که از کنار آنها، خودرو‌های زرهی امریکا در مسیر عقب‌نشینی از این شهر عبور می‌کردند.
آزاده‌سادات عطار| در حالی که پنتاگون رسماً خروج نیرو‌های امریکایی از شمال سوریه را اعلام کرده، گفته می‌شود احتمالاً انگلیس و فرانسه هم مجبورند با ورود ارتش سوریه، از شمال این کشور خارج شوند.
کسانی که تا همین یک سال قبل روی «اسد باید برود» اصرار داشتند، نه تنها راه کنترل ارتش سوریه بر شمال سوریه را باز می‌کنند، بلکه، یک به یک علیه عملیات ماجراجویانه رجب طیب اردوغان در شمال سوریه، پشت اسد صف می‌کشند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا یک بار دیگر در توئیتر با طرح این سؤال که «من به ژنرال‌هایم گفتم چرا ما باید به خاطر سوریه و اسد برای دفاع از خاک دشمن‌مان بجنگیم» نوشت: «بگذارید سوریه و بشار اسد از کرد‌ها حمایت کنند و به خاطر خاک‌شان با ترکیه بجنگند.» ترامپ نوشته است: «من با هر کسی که بخواهد به حمایت کرد‌ها کمک کند چه روسیه و چه چین یا ناپلئون بناپارت موافق هستم. امیدوارم هر آنچه لازم است را به نحو احسن انجام دهند، ما 7 هزار مایل دورتر هستیم.» روز دو شنبه اتحادیه اروپا هم که در جریان جنگ سوریه، از موضع آنکارا مقابل حکومت سوریه حمایت می‌کرد، در واکنش به عملیات ترکیه در شمال سوریه، اعلام کرد فروش اسلحه به ترکیه را محدود می‌کند. فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته که این اتحادیه عملیات نظامی ترکیه را محکوم می‌کند. همچنین شورای وزیران عربستان روز سه‌شنبه در نشست هفتگی خود ضمن محکوم کردن حمله نظامی ترکیه به شمال شرق سوریه اعلام کرد که بحران سوریه راه‌حل نظامی ندارد.
پیشروی ارتش سوریه
نیرو‌های ارتش سوریه از سه روز گذشته، استقرار در شهر‌های شمالی را آغاز کرده‌اند که استقبال اهالی مناطق کردنشین از ورود ارتش سوریه برای مقابله با حمله نظامی ترکیه را به دنبال داشته است. ارتش سوریه صبح روز سه شنبه در شهر «منبج» مستقر شد؛ شهری که تا پیش از این یکی از مراکز حضور نیرو‌های امریکایی محسوب می‌شد. شبکه خبری «المنار» گزارش داد که ارتش سوریه همچنان در حال پیشروی در شمال شرق استان حلب است. المنار گفته که نیرو‌های ارتش سوریه در نزدیکی شهر کوبانی (عین‌العرب) حضور دارند و به زودی در این شهر مستقر خواهند شد. گروه موسوم به «دیده‌بان حقوق بشر سوریه» -نزدیک به معارضان- هم اعلام کرد که نیرو‌های ترکیه‌ای مجدداً حملات توپخانه‌ای گسترده خود را به شهر «رأس‌العین» واقع در استان حسکه آغاز کردند و تروریست‌های وابسته به این کشور نیز عملیات خود را همزمان با این حملات، در این شهر آغاز کردند. ارتش سوریه همچنین پیش‌تر در شهر‌های «قامشلی»، «حسکه»، «عین عیسی»، «طبقه» و بسیاری از روستا‌ها و شهرک‌های شمال سوریه مستقر شده‌اند.
عبور بی‌خطر از کنار «ابرقدرت متزلزل»
حضور ارتش سوریه منجر به عقب‌نشینی کامل امریکایی‌ها از شمال سوریه شده است. یک مقام امریکایی روز دو شنبه گفت که نیرو‌های ایالات متحده مستقر در شمال سوریه فرمان خروج از این کشور را دریافت کرده‌اند. خبرگزاری فرانسه هم گزارش داد که هزار سرباز امریکایی مستقر در شمال سوریه این کشور را ترک می‌کنند و فقط 150 سرباز امریکایی در پایگاه «التنف» واقع در جنوب سوریه باقی می‌مانند. سرهنگ «مایلس کاگینس» سخنگوی ائتلاف تحت رهبری امریکا در سوریه روز سه شنبه رسماً تأیید کرد که نیرو‌های این ائتلاف نظامی شهر «منبج» را ترک کرده‌اند. وی در توئیتر نوشته است: «نیرو‌های ائتلاف به شکلی حساب‌شده در حال خروج از شمال شرق سوریه هستند. ما از منبج خارج شده‌ایم.» روزنامه امریکایی «نیویورک‌تایمز» عنوان صفحه نخست خود را به خروج نیرو‌های این کشور از سوریه اختصاص داد و نوشت: «نیرو‌های ارتش سوریه خلأ امریکا را پر کردند.» دیروز ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که خبرگزاری راپتلی روسیه آن را منتشر کرد که نشان می‌داد کاروانی از خودرو‌های زرهی با پرچم‌های امریکا و نیز خودرو‌های شاسی بلند حامل سربازان سوری در بزرگراهی که شهر منبج را به عین‌العرب متصل می‌کرد، در دو جهت مخالف در حال عبور از کنار یکدیگر هستند. در این ویدئو نظامیان دو کشور کاملاً نسبت به یکدیگر بی‌توجه هستند. وزارت دفاع روسیه تأیید کرده که ارتش امریکا از منبج به سمت مرز با عراق منتقل شده است. روزنامه واشنگتن‌پست، روز سه شنبه راهبرد «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور امریکا در سوریه در پرتو عملیات ترکیه در شمال شرق این کشور را «بازی دو سر باخت» و دولت امریکا را یک «ابرقدرت متزلزل» و هدف واشنگتن از توسل به تحریم‌ها را وانمود کردن به اثرگذاری توصیف کرده است. روزنامه واشنگتن‌پست نوشته با تغییر سریع وضعیت در سوریه به نظر می‌رسد ترامپ در بد‌ترین وضعیت ممکن قرار گرفته است؛ نام او بعد از چراغ سبز به ترکیه برای عملیات در شمال سوریه، در میان شبه‌نظامیان کرد سوریه لجن‌مال شده است. این در حالی است که «مارک اسپر» وزیر دفاع امریکا، ترکیه را مسئول عواقب عملیات نظامی‌اش در شمال سوریه دانسته و گفته است: «تهاجم ترکیه به سوریه منجر به آزادی عناصر بازداشت شده داعش شده است.» وی با اعلام اینکه عملیات نظامی ترکیه، اقدامی غیرضروری و توأم با بی‌پروایی بوده است. افزود: «خطری که نیرو‌های امریکا در شمال شرق سوریه در نتیجه اقدامات غیر مسئولانه ترکیه با آن مواجه هستند به درجه‌ای رسیده که غیر قابل قبول است. ما با خطر ورود به یک درگیری گسترده‌تر مواجه هستیم به همین منظور و در راستای اجرای دستور دونالد ترامپ، وزارت دفاع عقب‌نشینی عمدی نظامیان امریکا از شمال شرق سوریه را انجام خواهد داد.»
سوریه مصمم است
در حالی که «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس و «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه گفته‌اند از حمله ترکیه به سوریه عمیقاً نگرانند، منابع آگاه دو شنبه 14 اکتبر 2019 به خبرگزاری فرانس‌پرس اطلاع داده‌اند که پس از تصمیم امریکا برای خارج کردن نیروهایش از شمال سوریه، فرانسه نیز ممکن است چاره‌ای جز خروج نیرو‌های نظامی‌اش از ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش که در شمال سوریه مستقر است نداشته باشد. یک منبع دیپلماتیک فرانسوی به خبرگزاری فرانسه گفت: «مطلقاً نمی‌ترسیم، در حقیقت کشور‌هایی که یگان‌های نظامی کوچکی دارند چنانچه ایالات متحده امریکا عقب‌نشینی کند قادر به ماندن نخواهند بود.» هفته قبل هم روزنامه «تایمز» لندن نوشت که بریتانیا آمادگی دارد نیرو‌های ویژه فعال خود را در شمال سوریه در صورت عقب‌نشینی نیرو‌های امریکایی، از این منطقه خارج کند.
«علی حیدر» وزیر آشتی ملی سوریه تأکید کرد که تحولات 72 ساعت گذشته نشان می‌دهد که دولت سوریه در تصمیم خود برای حضور در تمامی خاک این کشور مصمم است. اشاره حیدر علاوه بر آغاز خروج تدریجی نظامیان امریکایی از سوریه به توافق شبه‌نظامیان کرد با دولت سوریه برای استقرار ارتش سوریه در نوار مرزی این کشور با ترکیه است. تاکنون چند صد نظامی امریکایی پس از خروج از سوریه، به شمال عراق منتقل شده‌اند. وی به روزنامه «الوطن» سوریه گفت که بی‌تردید، «زمانی که حکومت سوریه و مرز‌های شمالی در معرض تجاوز نظامی مستقیم از سوی حکومتی مانند ترکیه قرار می‌گیرد، دفاع از مرزها، جزئی از اولویت‌هاست.» این وزیر سوری با اشاره به اینکه در روز‌های آتی، نیرو‌های بیشتری از ارتش سوریه در این مناطق مستقر خواهند شد، تصریح کرد: «توانایی ارتش سوریه در حضور مستقیم، رسیدن به مرز‌ها و دفاع از آن مناطق، مسئله غیرقابل مناقشه است.»

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/271075/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مخبر: مراقبت کنید تا اخلال و مشکلی در برگزاری کنکور سراسری رخ ندهد

ضرغامی: آمارها نشانگر رشد قابل‌توجه گردشگری است

ممنوعیت همراه داشتن 14 قلم دارو در عربستان برای زائران حج

سبقت شکلات از طلا!

افزایش 17 برابری خرید شمش طلا در حراج مرکز مبادله

هفت هزار تن چای خارجی اموال تملیکی به مزایده گذاشته شد

خبر خوب برای کارگران؛ اخراج سخت شد

گوگل پلی هفته آینده رفع فیلتر می‌شود؟

لایحه فیلترشدن تیک‌تاک در سنای آمریکا تصویب شد

مادر شهیدان «محمد حسن و محمدحسین نیرنگ» آسمانی شد

نشست مقدماتی اجرای برنامه عملیاتی در بنیاد شهرستان‌های استان تهران برگزار شد

معاون رئیس جمهور: دیدگاه دولت به تعطیلی پنج‌شنبه‌ها نزدیک‌تر است

وزیر کشور: فراجا به عنوان ضابط قوه قضائیه وظیفه ذاتی در حوزه حجاب دارد

اظهارات فرمانده سابق سپاه در مورد طرح نور، و لایحهٔ حجاب و عفاف

تصویب افزایش سهمیه ایران در صندوق بین‌المللی پول

خلجی: در سدسازی به جایی رسیدیم که برای دیگر کشورها پروژه اجرا می‌کنیم

افزایش شمار پروژه‌های خدماتی در نفت و گاز آغاجاری

تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری آزمون سراسری تشریح شد

تصاویر عجیب از سیل شدید در کنیا و رفت‌وآمد مردم از روی سقف خانه‌ها!

معاون رئیس جمهور: پنجشنبه‌ها عملا تعطیل است، نمی‌دانم چه شده که عده‌ای می‌گویند شنبه تعطیل باشد

شاخص بورس در سطح دو میلیون و 300 هزار واحد ماند

نقش برجسته صنعت نفت در تحقق رشد اقتصادی 1402

تخریب یک خانه بر اثر بارندگی شدید و سیلاب در بافت تاریخی زواره اصفهان

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

عینک هوشمند جنجالی متا با ویژگی‌های هیجان‌انگیز آپدیت شد

امروز در مجلس اولویت عده‌ای موضوع حجاب است/ این موضوع با زور و گشت ارشاد نتیجه‌ عکس خواهد داد

وکیل توماج صالحی: رای پرونده موکلم صادر شده، اما هنوز به ما ابلاغ نشده

زارع‌پور: به زودی ماهواره‌های جدید رونمایی می‌کنیم

برگزاری دوره آموزش مبانی انقلاب اسلامی مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران

طلا و سکه همچنان در سرازیری قیمت‌ها؛ دلار کاهش یافت؟

خاندوزی: عزم دولت برای خصوصی سازی جدی است

وزیر کشور: در "طرح نور" اساس کار، اصلاح با تذکر است

علت افزایش قیمت پیاز در بازار

حذف کسب وکارهای غیرقانونی از گردونه رقابت با مجوز الکترونیکی

حالت گرافیکی عجیبی به بازی Avatar: Frontiers of Pandora اضافه شد

جزئیاتی جدید از سرو آزادانه "قلیان اکسیژن" در برخی استان ها

بازی/ Big Rig Racing؛ به میدان نبرد کامیون‌ها خوش آمدید

اپل پردازنده هوش مصنوعی می‌سازد؟

گزارش جامع رابطه مالی نفت و دولت در اختیار تصمیم‌گیران اقتصادی قرار گرفت

رییس دیوان عالی: قضات درباره حجاب احکامی صادر کنند که موجب تنبه شود

قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان اعلام شد

روایت «فارن پالیسی» از بده‌بستان ابوظبی-تل‌آویو

توضیحات رئیس محیط زیست درباره موضوع حذف کیسه‌های پلاستیکی

سرخآبی‌ها رسماً واگذار شدند

فقرزدایی نیازمند تغییر ریل

آخرین جمع‌بندی احتمالی کمیسیون اجتماعی؛ توافق برای تعطیلی شنبه‌ها

رقیب سرسخت ایران در عراق

آخرین وضعیت پرونده مهسا امینی از زبان وکیل خانواده

مصوبات کمیسیون اصل نود برای افزایش کیفیت نان

خاندوزی: تمام بدهی های کشور تا سال 1402 را به صفر رساندیم