پیام ویژه

آخرين مطالب

فوتبال تهاجمی؛ از واقعیت درون زمین تا مانور تبلیغاتی يادداشت

  بزرگنمايي:

پیام ویژه - فوتبال تهاجمی؛ از واقعیت درون زمین تا مانور تبلیغاتی
k ١
٠
ایران ورزشی / متن پیش رو در ایران ورزشی منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
آرمن ساروخانیان| بعد از برد دو بر صفر هلند مقابل شیلی در جام جهانی 2014، یکی از خبرنگاران در نشست خبری از فان‌خال پرسید که آیا می‌پذیرد تیمش با بازی دفاعی توانسته به پیروزی برسد؟ سرمربی وقت هلند از این سؤال خشمگین شد و از آن خبرنگار خواست که برایش بازی دفاعی و هجومی را تعریف کند. در ادامه این جدل فان‌خال در توضیح سبک بازی‌ هلند گفت: «استراتژی که برای تیم‌تان تعریف می‌کنید باید به شما کمک کند برنده شوید. ما فضای زیادی به حریف نمی‌دهیم و در عوض می‌توانیم فرصت بسازیم. نتیجه هم این را تأیید می‌کند. اگر غیر از این بود شما سرم را از بدن جدا می‌کردید!»
هلند پیش از سفر به برزیل در بازی‌های تدارکاتی دو نتیجه ضعیف گرفت و فان‌خال در آستانه تورنمنت ناگهان چیدمان تیمش را از 3-3-4 به 2-3-5 تغییر داد؛ سیستمی اصطلاحاً دفاعی که با انتقادهای نسبتاً زیادی روبه‌رو شد. با این حال هلند توانست با زدن 5 گل به اسپانیا و شکست دادن استرالیا و شیلی سرگروه شود و در نهایت به رده سوم جهان رسید.
بهانه مرور مجادله سالن کنفرانس ورزشگاه سائوپائولو بحث‌هایی است که این روزها درباره تغییر روش بازی تیم ملی از دفاعی به هجومی مطرح می‌شود. برد پرگل مقابل کامبوج هم ظاهراً دلیلی است برای تأیید این نظریه. اولین بار در مصاحبه تاج و سایر مدیران فدراسیون بود که نام ویلموتس و فوتبال هجومی کنار هم مطرح شد. آنها مدعی بودند برای جانشینی کی‌روش به دنبال یک مربی هستند که طرفدار فوتبال تهاجمی باشد. ادعای فدراسیون با استقبال گروهی روبه‌رو شد که دل خوشی از مربی پرتغالی نداشتند و او را به ارائه فوتبال دفاعی متهم می‌کردند. ویلموتس هم با زیرکی روی این موج سوار شد و در نشست‌های خبری دائما یادآوری می‌کند که طرفدار فوتبال تهاجمی است. او روز گذشته در نشست خبری بازی با بحرین هم حرف‌های قبلی‌اش را تکرار کرد و گفت: «هدف اولیه من تغییر فلسفه تیم ملی جهت ارائه بازی تهاجمی با صعود به جام جهانی و جام ملت‌ها خواهد بود.»
به واکنش تئوریسین هلندی برگردیم که از آن خبرنگار خواست فوتبال هجومی را تعریف کند. المان‌های تفکیک فوتبال دفاعی از فوتبال هجومی چیست؟ آیا چیدمان تیم به تنهایی سند محکمی برای تهاجمی بودن است؟ مثلا تیمی که با 3 مدافع بازی می‌کند از تیمی که 4 مدافع دارد هجومی‌تر است؟ تیمی که دو مهاجم دارد از تیمی که با یک مهاجم بازی می‌کند، میل بیشتری برای حمله دارد؟ مالکیت توپ ملاک هجومی بازی کردن است؟
فوتبال هجومی مفهوم پیچیده‌ای است که نمی‌توان تعریفی یک خطی برای آن پیدا کرد و حتی در تیم‌های درجه یک فوتبال جهان هم بین کادر فنی و منتقدان محل بحث است، پس آنچه فدراسیون فوتبال و ویلموتس وعده‌اش را به فوتبال ایران می‌دهند نه با برد پرگل مقابل کامبوج نه با تأکید چندباره در نشست‌های خبری قابل اثبات نیست.
این بحث ما را به سؤال دیگری هم می‌رساند: آیا فوتبال هجومی برای تیم ملی یک ارزش است؟ فوتبالی که باشگاه‌های بزرگ اروپایی مثل بارسا و رئال برای راضی نگه داشتن هواداران جهانی و گردش چرخ اقتصادی مجبور به اجرایش هستند، برای تیم‌های ملی هم صدق می‌کند؟
فلسفه مربیگری در تیم‌های ملی به دلیل زمان کم آماده‌سازی و حضور در مسابقات حذفی در برابر تیم‌های باشگاهی که در لیگ شرکت می‌کنند، متفاوت است. مربی در تیم ملی حق اشتباه ندارد و اولین اشتباه می‌تواند آخرین باشد. در مسابقاتی مثل جام جهانی یا جام ملت‌های آسیا یک سهل‌انگاری در دفاع یا یک بازی بد می‌تواند به قیمت حذف تمام شود. در چنین شرایطی ویلموتس می‌تواند احتیاط را کنار بگذارد و با شعار فوتبال هجومی به دفاع حریف بزند؟ آیا در صورت ناکامی طرفداران فوتبال هجومی حاضرند همچنان پای این جریان بایستند یا به قول فان‌خال سر مربی را از تنش جدا می‌کنند؟
هنوز برای قضاوت درباره عملکرد ویلموتس زود است و بعد از بازی‌های سخت‌تر می‌توان درباره تغییر رویه تیم ملی صحبت کرد. آنجا ثابت می‌شود که وعده‌اش برای پیاده کردن فوتبال هجومی چقدر واقعیت داشته و این تغییر سبک (اگر عملی شود) چقدر به نفع تیم ملی خواهد بود. آنچه ویلموتس این روزها در نشست‌های خبری وعده‌اش را می‌دهد بیش از آنکه یک اظهارنظر فنی و کارشناسی باشد بیشتر به مانور تبلیغاتی و حتی شعار پوپولیستی شباهت دارد. طبیعی است که تمام مربیان دوست دارند برنده باشند و تیم‌شان به گل‌های زیادی برسد، ولی دستیابی همزمان به این دو هدف چقدر ممکن است و هزینه‌های احتمالی‌اش چپیست؟
مربیان معمولاً وقتی تیم جدیدی تحویل می‌گیرند، مهم‌ترین نکته را رسیدن به تعادل بین حمله و دفاع می‌دانند. کی‌روش توانسته بود این تعادل را با ساختن بلوک دفاعی محکمش به دست آورد. ویلموتس برای رسیدن به ایده فوتبال تهاجمی حاضر است چقدر ریسک کند و بلوک دفاعی تیمش را به هم بریزد؟ آیا مربی بلژیکی در برابر تیم‌هایی مثل ژاپن یا کره جنوبی هم حاضر خواهد شد به قیمت کم کردن لایه‌های دفاعی تیمش با نفرات زیاد حمله کند؟
بازی با بحرین محک نسبتاً سختی برای تیم ویلموتس است، ولی برای پاسخ دقیق این سؤالات بهتر است تا مرحله آخر مقدماتی جام جهانی صبر کنیم.
*این مقاله پیش از بازی ایران و بحرین نوشته شده است.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/271215/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

به جای گوشی 5 میلیون تومانی می‌توانید شارژر 50 واتی جدید سامسونگ را بخرید!

مالک تیک تاک پس از فروش ویرانه‌ای را تحویل آمریکایی‌ها خواهد داد

به لطف هوش مصنوعی، محل دفن افلاطون سرانجام کشف شد

لباس نظامی روحانیون در جنگ با که؟

مقایسه تعرفه اینترنت ثابت اپراتورها

ماجرایی تازه برای خریداران طلا؛ مالیات جدید در راه است؟

این بازی بعدی خالق کلش آو کلنز است؛ مبارزه با چاشنی هوش مصنوعی

جایزه 10 میلیون دلاری آمریکا برای دستگیری 3 هکر ایرانی

سقوط خودرو به دره، 10 فوتی و مجروح برجای گذاشت

سیل بیش از 2600 نفر از مردم را گرفتار کرده است

ماجرای فروش اسناد حاوی اطلاعات بیماران به عنوان کاغذ باطله چه بود؟

شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود

این سگ رباتی می‌تواند جهنم به پا کند

گفتگو با پاکبانی که درخصوص حمله ایران به اسرائیل واکنش جالبی داشت

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 8 اردیبهشت 1403

معرفی ارزان ترین گوشی پرچمدار سال با قیمت باورنکردنی

پرچمدار 2024 هواوی درصورت گم‌شدن به‌سادگی پیدا می‌شود

این گوشی‌های شیائومی منسوخ شدند

اسرائیل سرگردان در بحران

حادثه برای مینی‌بوس کارکنان سازمان آب و برق؛ 2 نفر جان باختند

ین ژاپن باز هم سقوط کرد

چرا پوتین در جنگ اوکراین از سلاح هسته‌ای استفاده نمی کند؟

واگذاری زمین به 177 خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی

10 کُشته درپی آتش‌سوزی هتلی در جنوب برزیل

بانک مرکزی: کاهش نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی تداوم دارد

پیکسل 8a بار دیگر رؤیت شد؛ میان‌رده جذاب گوگل برای رقابت با گلکسی A55

مچاله شدن پراید در تصادف با پژو

استفاده از کولر گازی چه میزان قبض برق را افزایش می‌دهد؟

برنامه/ از حال عزیزان خود باخبر باشید

فرونشست زمین، خودروی پراید را بلعید

چقدر کمتر از دوره برجام نفت می‌فروشیم؟

محتوای جذابی در راه Modern Warfare 3 و وارزون است

مرگ تلخ 2 نفر در رودخانه ارومیه

اوپو گوشی میان‌رده A60 را با طراحی متفاوت دوربین رونمایی کرد

مناقشه حجاب، از «ایتا» تا خیابان

قیمت گوشت مرغ 239 هزار تومان شد!

آماری عجیب از میزان آسیب نخاعی در تصادفات: سالانه بیش از 2 هزار نفر!

شارژر 240 وات پیشرفته ریلمی با قیمت بسیار عجیب رونمایی شد

قیمت رانا به کانال 600 میلیونی بازگشت

واژگونی مرگبار خودروی شوتی حامل سوخت قاچاق

قیمت عجیب حواله‌های خودرو؛ 12 میلیارد تومان ناقابل!

امام جمعه اهواز خطاب به مسئولان: تنها تا مهر و آبان ماه جاری برای کار کردن وقت دارید

آنر 200 لایت معرفی شد؛ قدرتمند و خوش قیمت با دوربین‌های فوق‌العاده

تاریخ‎نگاری یک‌طرفه

نجات 18 نفر که گرفتار سیل در روستای شادکام بافق شده بودند

آلزایمر ارزی دولتمردان

تردز به ابزار فیلتر کردن عبارت‌های توهین‌آمیز مجهز می‌شود

انفجار گاز در نیشابور، یک فوتی برجای گذاشت

هشدار درباره نفت 100 دلاری و تورم جهانی

محافظ سابق خاتمی: در سال 75 می‌خواستم هاشمی را ترور کنم