پیام ویژه

آخرين مطالب

سرمقاله فرهیختگان/ جدایی دولت از رقیب يادداشت

  بزرگنمايي:

پیام ویژه - سرمقاله فرهیختگان/ جدایی دولت از رقیب
٧
٠
فرهیختگان / « جدایی دولت از رقیب » عنوان یادداشت روزنامه فرهیختگان به قلم حسام رضایی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
خروج آمریکا از برجام و همزمانی آن با آغاز موج جدید فشارها علیه جمهوری اسلامی ایران، به‌تدریج همپوشانی میان مواضع سیاسی دولت و طیف منتقدان آن به‌ویژه در حوزه سیاست خارجی را به‌همراه آورد. این همگرایی نسبی، چندی است رنگ واگرایی به خود گرفته. در نوشته پیش‌رو تلاش دارم دلایل این وضعیت را تشریح کنم.
تصمیم نامتعارف دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا در ترک معاهده برجام، تاثیر به‌سزایی بر آرایش نیروهای سیاسی ایران گذاشت. دولت و اصحاب نزدیک به آن که برخلاف پیش‌بینی‌های خود، شاهد ترک میز توافق از سوی واشنگتن بودند، از آن پس، رل صبوری و مسامحه‌جویی را کنار گذاشته و با رادیکالیزه‌کردن فضای کلامی خود، به بازیگری مطالبه‌گر تبدیل شدند؛ مطالبه‌گری‌ای که مبنای توجیهی‌اش بر عدم اجرای تعهدات برجامی از سوی آمریکا و سه شریک و متحد بزرگ آن یعنی انگلیس، فرانسه و آلمان استوار بوده و البته کماکان هست.
همزمان با عقب‌نشینی ملموس دولت از قلمرو سیاست‌های رفتاری پیشین خود، جبهه منتقدان پاستور به تقویت استحکامات نظری و عملی خود درقبال موضوعات بین‌المللی خاصه درباره برجام و آمریکا مبادرت کردند. این جبهه، بدعهدی آمریکا در جریان برجام را مدلولی شایسته و مناسب بر تایید گزاره‌های پیشینی خود دائر بر لزوم بی‌اعتمادی به این کشور و متحدانش یافت. علاوه‌بر این، هرچه از اردیبهشت 97 یعنی هنگامه خروج واشنگتن از برجام فاصله گرفتیم، همپوشانی میان اظهارات اهالی دولت و منتقدان آن بیشتر و بیشتر شد.
همپوشانی مودت‌آمیز میان دولت و رقیب، مشخصا سه دلیل عمده داشت؛ اول اینکه به موجب سوخت‌شدن نسبی آثار یکی از اصلی‌ترین کارت‌های بازی دولت یعنی برجام (با خروج آمریکا و متعاقبا بی‌تعهدی اروپا) پاستورنشینان دیگر مثل گذشته قادر نبودند از موضع بالا و با رویکردی ظفرمندانه در مواجهه با منتقدان خود ظاهر شوند؛ بنابراین ترجیح دادند به‌طور موقت و جهت ایجاد اجماع در داخل، لاجرم رنگ زمینه گفتمانی رقیب را به خود بگیرند؛ گفتمانی که مقاومت و ایستادگی فعالانه، زیربناهای اصلی آن را تشکیل می‌داد.
علاوه‌بر این، عامل محرکه دیگری که باعث شد دولت ناگزیر به ورود به حیطه گفتمانی رقیب شود، وضعیت آشفته‌ای بود که اقتصاد کشور در نیمه اول سال 97 تجربه کرد. درواقع دولت برای کنترل اوضاع آشفته و بحرانی موجود، به اجبار جبهه منازعه سیاسی با نیروهای رقیب را بلااستفاده و عمده حواس خود را بر سامان بازار متمرکز کرد.
همپوشانی دولت و رقبایش، البته دلیل سومی هم داشت. حضور عنصری نامتعادل و غیرقابل پیش‌بینی به‌نام ترامپ در کاخ سفید، امکان هرگونه برنامه‌ریزی بلندمدت (ازجمله برای مذاکره) برای همگان ازجمله دولت تدبیر را ناممکن کرده بود؛ به بیانی دیگر، نزدیکی به رقبا در مقایسه با سرمایه‌گذاری روی آمریکای ترامپ برای دولت واجد هزینه به‌مراتب کمتری بود.
عزم جزم جمهوری اسلامی ایران برای کاهش قانونی تعهدات برجامی خود از اردیبهشت‌سال جاری (در واکنش به بدعهدی اروپایی‌ها) دولت را برای قرابت به شعائر و نشان‌های گفتمانی جبهه سیاسی رو‌به‌روی خود مصمم‌تر از قبل نیز ساخت. دیگر آنقدر رفتارهای دولت و بقیه نیروهای سیاسی ایران شبیه هم شده بود که وقتی صدای مقاومت‌جویی از گوشه‌ای برمی‌خاست، معلوم نبود صاحب صدا متعلق به کدام اردوگاه است؛ هرچند این روند گاهی به‌واسطه اظهاراتی که رئیس‌جمهوری مثلا از ‌باب آمادگی‌اش برای مذاکره درصورت تامین منافع ملت به زبان می‌آورد، از تشابه به تغایر شیفت می‌کرد، لیکن حتی چنین گفته‌هایی نیز باعث نشد روند کلی همگرایی داخلی در قبال خارج خدشه بردارد.
همان‌طور که اعلام شد سه دلیل 1- سوخت‌شدن آثار برجام، 2- بحران اقتصادی سال 97 و نهایتا 3- وجود عنصر نامتعادلی به‌نام ترامپ، بستر لازم برای همپوشانی و وحدت‌رویه دولت و جبهه رقیب آن را فراهم کرد، لیکن از میان این سه دلیل، دو دلیل اول و سوم هنوز دست‌نخورده باقی مانده‌اند و درمورد دومی، بنابر گزارش نهادهای بین‌المللی ازجمله گزارش اخیر بانک جهانی، می‌توان مدعی شد ایران در 6 ماهه نخست امسال، تا حد زیادی از بحران اقتصادی فاصله گرفته و به ثبات نسبی نائل شده است. ازقضا همین موضوع یعنی بهبود نسبی اوضاع اقتصادی کشور، اعتمادبه‌نفس خوبی به دولت جهت فاصله‌گیری از حوزه گفتمانی رقیب بخشیده است. اظهارات اخیر رئیس‌جمهوری در دانشگاه تهران که میان قائلان به «تعامل سازنده» و «تقابل مستمر» با جهان، دست به ایجاد دوقطبی زد یا یک هفته قبل از آن، ضمن بهترین توصیف‌کردن مجلس اول، علنا نظارت استصوابی شورای نگهبان را به چالش کشید، همگی از ایجاد یک صف‌بندی مجدد میان گفتمان دولت و جبهه رقیب حکایت دارند.
از سوی دیگر نفس در پیش‌بودن انتخابات مجلس بر تغییر رویکرد رئیس‌جمهوری تاثیرگذار بوده است. به‌نظر می‌رسد حسن روحانی برای تاثیر متبوع خویش بر کارزار انتخاباتی، تلاش دارد فقر دستاوردی دولتش را در حوزه داخلی با ایجاد یک دوگانه‌سازی حول موضوعات خارجی جبران کند. دوگانه‌انگاری اخیر روحانی، یادآور دوقطبی برجامیان (متناظر تعامل‌جویان سازنده) و نابرجامیان (متناظر تقابل‌جویان مستمر) است که سعید حجاریان، نظریه‌ورز اصلاح‌طلب در آستانه انتخابات مجلس دهم در اسفند سال 94 تئوریزه کرد و اخیرا نیز در گفت‌وگو با روزنامه «شرق» همچنان آن را واجد اعتبار دانست. اینکه طی روزها و ماه‌های منتهی به انتخابات، شاهد عمیق‌شدن وجه افتراق میان گفتمان دولتی‌ها و رقبایش هستیم، امر عجیب و البته دور از انتظاری نیست اما اینکه این افتراقات، درنهایت مردم را به رای به‌کدام جریان وابدارد، سوالی است که گذر زمان به آن پاسخ خواهد داد.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/272210/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کاش کاظم صدیقی را هم مثل حسینی، دروازه بان استقلال یک جلسه محروم می کردید!

اپل احتمالاً با قراردادی یک میلیارد دلاری، حق پخش مسابقات جدید فیفا را به‌دست می‌آورد

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

ممنوعیت آیفون؛ اول کارمندان دولت چین، حالا پرسنل ارتش کره

روزنامه‌نگار اسرائیلی: باید چند رودخانه از خون اهالی غزه جاری کنیم

حسین انصاریان‌: نمازهای جماعت الان در کشور ما ورشکسته است

عزل یک مسئول به‌خاطر ورزش رزمی مختلط در لواسان

سخنگوی متا به 6 سال حبس در روسیه محکوم شد

پیورا 70 اولترا یکی از مشکلات بزرگ گوشی‌های هواوی را برطرف کرده است

جت شخصی چند؟

چالش اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات داخلی

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

برای از ما بهتران؟

ضارب دانش‌آموزان آملی بازداشت شد

طوفان شن در لیبی

آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس

آپدیت بزرگ Tiny11 از راه رسید؛ نسخه سبک ویندوز 11 برای کامپیوترهای قدیمی

احتمالا خانواده آیفون 16 فاقد دکمه‌های فیزیکی خواهد بود

یکی از ساکنان روستاهای چابهار: دولت یک ریال از غرامت سیل را به ما نداده است

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

عملیات ویژه نیروهای امدادی برای نجات سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان

مایکروسافت با همکاری متا، نسخه ایکس باکس هدست کوئست را می‌سازد

بیلی آیلیش به بازی فورتنایت می‌آید

نقشه تندروها برای «عبور از قالیباف»

جنگ غزه دانشگاه‌های آمریکا را به هم ریخت

چرا به سوالات اپراتورهای اورژانس باید پاسخ داد

هوای تهران گرم می شود!

گلایه‌ی رئیس پلیس راهور از ابلاغ نشدن قانون افزایش جرایم رانندگی

کدام بانک‌ها به تعهدات ارزی خود عمل نکرده اند؟

بورس صعودی می‌ماند؟

توضیح بهادری جهرمی در مورد طرح ساماندهی اجاره‌بها

پیدایش ابرقدرت اسلامی

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

میزو با گوشی «21 نوت» به بازار موبایل برمی‌گردد

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

جنجال یک عروسی در هتل اسپیناس پارسیان!

وزیر بهداشت: عرضه اینترنتی دارو آزمایشی است

فروش 2.7 تن طلا در 20 حراج؛ 80 کیلو طلا امروز فروخته شد

پرداخت 16 میلیارد یورو ارز دولتی برای واردات هیچ در 8 سال!

گلکسی زد فلیپ 6 احتمالاً در 7 رنگ مختلف عرضه می‌شود

باران سنگین و وقوع سیلاب در شهرستان دلیجان

ماجرای تجمع مردم در مقابل فرمانداری بندرعباس چه بود؟

افزایش تعداد شرکت‌های دولتی از 300 به 2هزار!

اظهارات جدید وزیر کشور درباره گشت ارشاد و طرح نور

هشدار باران شدید در 21 استان