پیام ویژه

آخرين مطالب

خروج یک حزب مسیحی از دولت حریری بين الملل

  بزرگنمايي:

پیام ویژه - خروج یک حزب مسیحی از دولت حریری
٥٣
٠
دنیای اقتصاد / متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.
در سایه تداوم نارضایتی‌ها از دولت لبنان چهار وزیر استعفای خود از دولت سعد حریری را اعلام کردند. سمیر جعجع، رئیس حزب «القوات اللبنانیه» تاکید کرد: استعفای وزرایش از کابینه سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان با هماهنگی حریری نبوده است. او تاکید کرد: فراکسیونش خواهان ثبات در کشور است و می‌خواهد اموال خصوصی و دولتی محفوظ بمانند و آسیبی به آنها نرسد. جعجع تاکید کرد، این دولت ناتوان از ایجاد هرگونه راه‌حلی است و بر این اساس فراکسیون متبوع او تصمیم به استعفای وزرای حزب گرفت. وی اشاره کرد، در زمان بررسی بودجه 2020 خواستار تعدادی اصلاحات فوری شده بود و حزبش در آن زمان جدیت مطلوبی را مشاهده نکرد. حزب القوات همچنین خواستار ایجاد برخی نهادها و تلاش‌های شفاف شد؛ زیرا مردم اعتمادشان را به مقامات سیاسی از دست داده‌ بودند. وزیران استعفا کرده «غسان حاصبانی» معاون نخست‌وزیر، «کمیل بو سلیمان» وزیر کار، «ریشار قیومچیان» وزیر امور اجتماعی و «می شدیاق»، وزیر مشاور در امور توسعه اداری هستند. جعجع همچنین گفت: «ما متقاعد شده‌ایم که دولت ناتوان از اتخاذ گام‌های اساسی برای برون رفت از این وضعیت است.»
الجزیره در گزارش دیروز یکشنبه 28 مهرماه نوشت که حزب مذکور از متحدان سعد حریری بود. نخست‌وزیر به «ائتلاف شکننده» خود در دولت 72 ساعت (تا امروز دوشنبه 29 مهرماه) فرصت داد تا پاسخ صریحی ارائه کنند و درباره اصلاحات، توقف هدررفت سرمایه و موضوع فساد تصمیمات خود را ارائه دهند. این گزارش حاکی است که مردم ضمن سنگ‌پرانی به نهادهای دولتی از شنیدن خبر استعفای مقام‌های دولتی به جشن و پایکوبی پرداختند. معترضان همزمان خواستار استعفای سایر مقام‌های دولتی شدند. آنها با استفاده از یک مسابقه فوتبال شعاری به این مضمون خطاب به سایر مقام‌های دولتی سر دادند: «اولین شوت رو زدی. دومی کو؟» کمیل بو سلیمان، وزیر کار، اندکی پس از استعفا به الجزیره گفت: «ما اعتماد خود به توانایی دولت برای ایجاد تغییر و پرداختن به مشکلات را از دست داده‌ایم.» معترضان از روز شنبه با تکان دادن پرچم لبنان خواستار انقلاب شده بودند. الجزیره می‌نویسد بر تعداد معترضان همواره افزوده می‌شود. با این حال برخی منابع دولتی لبنان از توافق اعضای دولت و نخست‌وزیر این کشور برای تنظیم بودجه بدون اعمال مالیات جدید و کاهش 50 درصدی دستمزد رئیس‌جمهوری، نخست‌وزیر، اعضای دولت و نمایندگان لبنان خبر دادند. علی حسن خلیل، وزیر دارایی لبنان اعلام کرد که اعضای دولت در دیدار با سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان درباره تنظیم یک بودجه بدون مالیات و عوارض جدید توافق کردند. وی افزود: «هرگونه طرحی نیز که در این خصوص از سوی هر طرفی ارائه شده بود، لغو می‌شود و گام‌های جدی نیز در مسیر اصلاحات در بخش بانکی برداشته خواهد شد تا هیچ مالیاتی بر مردم تحمیل نشود.» وزیر گردشگری لبنان نیز ابراز امیدواری کرد که این پیشنهاد ملت لبنان را متقاعد کند؛ چراکه آنها دیگر تحمل فشار و اوضاع بد اقتصادی را ندارند. مناطق جبل لبنان، البقاع، جنوب و شمال لبنان نیز طی سه چهار روز اخیر شاهد تجمع صدها نفر بود که با آتش زدن تایر و ایجاد موانع راه‌های اصلی منتهی به بیروت را مسدود کردند.
محمد عواده 32 ساله که بیکار است می‌گوید: «این کشور در آستانه فروپاشی کامل است. حکومت نتوانسته کشور را هدایت کند. بنابراین باید سرنگون شود و دولتی دیگر به جایش بیاید.» به‌نظر می‌رسد با وجود تلاش سعد حریری و اعلام کناره‌گیری شماری از وزیران دولت لبنان، اعتراضات در بیروت و همچنین در جنوب کشور ادامه دارد. تظاهرات مردم لبنان دیروز یکشنبه هم ادامه داشت و قرار است امروز دوشنبه هم ادامه یابد. اعتراضات مردم لبنان روز پنج‌شنبه 17 اکتبر آغاز شد. الجزیره می‌افزاید: سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان هم روز یکشنبه در سخنانی تلویزیونی مخالفت خود را با استعفای دولت اعلام کرده بود. او گفته بود: «همه باید مسوولیت به عهده بگیرند.» این گزارش می‌افزاید تظاهراتی که شهرها و روستاهای لبنان را در نوردیده یادآور اعتراضات بهار عربی در سال 2011 است که با سرنگونی چهار رئیس‌جمهور همراه بود. یکی از معترضان در منطقه تریپولی به الجزیره می‌گوید: «آنها همه حقوق مان را گرفتند. ما در پشت دروازه‌های بیمارستان‌ها جان خود را از دست می‌دهیم.» الجزیره می‌نویسد: روز جمعه حدود 70 نفر به‌دلیل سرقت و تخریب اموال دستگیر شدند اما همگی روز شنبه آزاد شدند؛ لبنان با بحران مالی و اقتصادی شدیدی روبه‌رو است. میزان بدهی‌های مالی دولت این کشور را حدود 86 میلیارد دلار تخمین می‌زنند. به این ترتیب میزان بدهی‌های دولتی این کشور 150 درصد تولید ناخالص ملی این کشور است و از این منظر، دولت لبنان در شمار مقروض‌ترین کشورهای جهان به‌حساب می‌آید.
علت بروز ناآرامی‌ها
افزایش مالیات‌ها و به‌ویژه وضع عوارض برای استفاده از اپلیکیشن واتس‌اپ برای تماس‌های تلفنی، به موج جدید اعتراضات در لبنان دامن زده بود. معترضان نه تنها خواستار لغو این مالیات‌ها هستند، بلکه نسبت به فساد مالی و به هدر دادن اموال عمومی اعتراض دارند. «تیمور ازهاری» در گزارش دیگری که دیروز یکشنبه برای الجزیره نوشت از جوانانی سخن به میان آورد که به عمد مبادرت به تخریب اموال عمومی می‌کنند. او نوشت مردان جوان برخی راه‌ها را سد کرده و هر چه به دستشان برسد تخریب می‌کنند. یکی از آنها می‌گوید: «تاکنون علاوه بر این تخریب‌ها، 25 هزار لیره لبنانی معادل 16 دلار را هم به تاراج برده است.» او دلیل این کار خود را نداشتن درآمد و شغل اعلام کرده است. یکی دیگر از این جوانان که کارشان تخریبگری است، می‌گوید: «من فقط زنده‌ام. من دارو مصرف می‌کنم و شب‌ها از این خیابان به آن خیابان می‌روم و سراغ این و آن می‌روم تا کاری دست و پا کنم؛ اما به خدا کار نیست.» ازهاری می‌نویسد: این جوان در زمره هزاران جوانی است که این روزها به خیابان‌های لبنان آمده‌اند تا به دولت به‌خاطر بی‌کفایتی‌هایش اعتراض کنند. این گزارشگر می‌افزاید این تظاهرات بزرگ‌ترین تظاهرات در لبنان در سال‌های اخیر است. اگرچه مقام‌های دولتی وعده اصلاحات داده‌اند، اما محمد که یک راننده جوان 27 ساله است و در اعتراضات خیابانی شرکت داشته می‌گوید: «بهتر است اصلاحات اقتصادی اول از همه از حساب‌های بانکی سیاستمدارانمان آغاز شود.» او می‌گوید با حقوق 800 دلاری که من دارم 400 دلار آن صرف پرداخت کرایه خانه می‌شود. چگونه می‌توانم پول برق، گاز و دیگر هزینه‌های زندگی را بپردازم؟ این گزارشگر می‌افزاید: لبنان پس از جنگ داخلی از 1975 تا 1990 برای تامین آب و برق به عرضه‌کنندگان خصوصی اتکا داشته است. مردم معترض معتقدند که سیاستمداران از هر فرصتی برای ثروتمند کردن خود استفاده می‌کنند؛ درحالی‌که رشد اقتصادی از زمان آغاز جنگ داخلی سوریه در سال 2011 دچار رکود شده است. بیکاری به رقم 37 درصد رسیده است. «علی چالاک» استاد اقتصاد کاربردی در دانشگاه آمریکایی بیروت می‌گوید: سیاستمداران از افزایش مالیات برای پر کردن جیب خود و نزدیکانشان استفاده می‌کنند.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/272272/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دارندگان کارت سوخت بخوانند

رونمایی اسپیکر نمایشگردار اپل محتمل‌تر شد

زلزله تایوان نزدیک به 100 میلیون دلار به TSMC خسارت وارد کرده است

ماجرای توییت یک فعال اقتصادی علیه اسرائیل و حمله مجری شبکه منوتو با دروغ پراکنی به او

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

اگزینوس 2500 احتمالاً عملکرد بهینه‌تر نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 4 خواهد داشت

قیمت هدست متا کوئست 2 به‌طور دائمی افت کرد

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

مارک زاکربرگ می‌گوید متا در حال توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک است

گوشی وان پلاس Ace 3 Pro طراحی کاملاً جدیدی خواهد داشت؟

برنامه/ ردیاب بهترین مکان تحت پوشش شبکه‌های تلفن همراه

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

همتی به رئیسی: مردم همچنان در انتظار وعده برقراری گشت ارشاد مدیران هستند/ ویدئو

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

جنجال هوش مصنوعی؛ تریلر جعلی فیلم جیمز باند با بازی هنری کویل وایرال شد

سامسونگ حذف یکی از نرم‌افزارها را در One UI 6.1 غیرممکن کرد

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک

واکنش عباس عبدی به توئیت عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب درباره برخود با بی حجابی

پردازنده دیمنسیتی 6300 مدیاتک برای گوشی‌های میان‌رده معرفی شد

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

خرید سه‌بعدی کالاهای جدید به اپل ویژن پرو اضافه شد

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

بایدن در آستانه شکست؟

آمریکا پشت اسرائیل را خالی کرد | ادعای وزیر خارجه آمریکا درباره حمله اسرائیل به ایران

لاوروف: ایران خواهان تشدید تنش نیست

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

پوکو M7 5G در راه است؛ نسخه ری‌برند شده Redmi 13 5G

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

گزیده‌های نفتی هفته

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس/ بازداشت فردی که تهدید کرد خود را نزدیک ساختمان دیپلماتیک ایران منفجر می‌کند/ ویدئو

تلویزیون‌های گیمینگ سری 2025 ردمی شیائومی با قیمت رقابتی معرفی شدند

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس/ بازداشت فردی که تهدید کرد خود را نزدیک ساختمان دیپلماتیک ایران منفجر می‌کند

واژگونی پراید حادثه آفرید

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

مرغ کیلویی چند؟

واکنش ها به تذکر دفتر رهبری در مورد گشت ارشاد جدید/ طرح نور تعطیل می شود؟

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است