پیام ویژه

آخرين مطالب

«زم»؛ اسم رمز حمله به پاستور؟! يادداشت

  بزرگنمايي:

پیام ویژه - «زم»؛ اسم رمز حمله به پاستور؟!
k ٢.٨
١
-->
اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
ظهر دوشنبه بود که پس از چندین سال فراز و فرود و انتشار انواع و اقسام اخبار درست و نادرست و آموزش ساخت نارنجک‌های دستی به هنگام تجمعات اعتراضی مردم در تهران، روح‌الله زم، سازنده و سرشبکه کانال تلگرامی «آمدنیوز» توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، براساس آنچه «فریب دستگاه‌های اطلاعاتی دشمن» عنوان شد، بازداشت و مقابل دوربین‌های تلویزیونی قرار گرفت. اعترافات تلویزیونی زم تا اینجای کار برخلاف آنچه جریان ترور دانشمندان هسته‌ای رخ داد، نه در قالب مستندی کامل و جامع؛ بلکه به‌صورت تقطیع شده و همراه با ارایه اطلاعات قطره‌چکانی صورت گرفت تا هنوز پرسش‌های بسیاری درباره چگونگی بازداشت او، انتقالش به ایران، افراد دخیل در ماجرا و البته هویت افرادی که احتمالا از داخل کشور، او را همراهی می‌کردند، در افکار عمومی پابرجا بماند؛ همراهانی که تا اینجای کار تنها نام یک نفرشان افشا شده ولی اتهامات یکی پس از دیگری ازسوی طیف موسوم به دلواپس از راه رسیده است.
در روزگار فعالیت زم او همواره مدعی برخورداری از اطلاعات پشت پرده نظام جمهوری اسلامی و «آدم داشتن» در نهادهای حکومتی جمهوری اسلامی بود؛ به طوری‌که بعضا انتشار برخی اخبار ازسوی او تعجب چهره‌های صاحب‌نام سپهر سیاسی ایران را برمی‌انگیخت. در یکی از جالب‌ترین این موارد، احمد امیرآبادی فراهانی، عضو اصولگرای هیات رییسه مجلس از احمد توکلی، نماینده ادوار و عضو فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام، نقل می‌کند که انتشار خبر بحث او با صادق آملی‌لاریجانی، رییس مجمع تشخیص در «آمدنیوز» با فاصله چند دقیقه پس از درگیری این بحث و پیش از رسیدن توکلی به منزل صورت گرفته است. این نماینده نزدیک به جبهه پایداری قم در مجلس با استناد به همین خاطره از وجود چهره‌های در ارتباط با آمدنیوز در نهادهای حکومتی در توییتر خود نوشت و خواستار برخورد قاطع سازمان اطلاعات سپاه پاسداران با این افراد شد.
هشدار اولیه
فضای فرهنگِ سیاسی ایران به گونه‌ای است که در چنین مواردی، معمولا هزار و یک اتهام از راه می‌رسد. اصولگرایان دولت به عنوان طیف سیاسی نزدیک‌تر به قدرت نشان داده‌اند که برای حمله به اصلاح‌طلبان و وارد کردن انگ‌های متفاوت به چهره‌های نزدیک به این جریان سیاسی از چنین فرصت‌هایی ساده نمی‌گذرند و شاید به همین دلیل باشد که درست در شرایطی که از راست و چپ گرفته تا سایر مسوولان و نهادهای حاکمیتی مشغول ارسال پیام تبریک برای اطلاعات سپاه پاسداران به مناسبت بازداشت روح‌الله زم بودند، علی ربیعی، سخنگوی دولت، گفتمانی متفاوت را پیش گرفت و خواستار رسیدگی دقیق و فارغ از جناح‌بندی‌های سیاسی مرسوم در پرونده سرشبکه «آمدنیوز» شد.
«موضوع دستگیری زم نباید زمینه اتهام‌زنی جدیدی را فراهم کند که البته در چند روز گذشته برای چند نفر این اقدام رخ داد. ما باید از قضاوت‌های تند پرهیز کنیم و اجازه دهیم اطلاعات سپاه با همان صداقتی که کار را دنبال کردند، موضوع را دنبال کنند. باز هم تاکید می‌کنم باید از اتهام‌زنی و گمانه‌زنی خودداری شود.» این عین اظهارات ربیعی در جریان نشست هفته گذشته هیات دولت است. اظهاراتی که به وضوح دیدگاه دولت مبنی بر لزوم طرح هشدارهای لازم جهت پرهیز از «ترور آبروی افراد» حکایت دارد. تروری که البته از همان زمان، آغاز شده بود ولی هنوز اصولگرایان شناسنامه‌دار به آن ورود نکرده بودند. اما همان زمان کاربران اصولگرای شبکه‌های اجتماعی از برخی مسوولان دولتی که ازقضا ساعاتی پیش از اعلام خبر بازداشت زم، از مقام خود استعفا داده بودند، نام بردند و در یک مورد، یکی از مسوولان مستعفی نهاد ریاست‌جمهوری را به همکاری با «آمدنیوز» متهم کردند؛ هرچند در ادامه، اعترافات زم زمین بازی را عوض کرد.
اصولگرایان و قرعه اول
گفتیم که برخلاف روال پیشین این‌بار تصمیم سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ارایه قطره‌چکانی اطلاعات و پخش قسمت به قسمت اعترافات زم بود. اعترافاتی که در دومین حضور سرشبکه آمدنیوز در قاب تلویزیون، منجر به بیان نامی آشنا برای اصولگرایان شد. محمدحسین رستمی، مدیر کانال تلگرامی عماریون که سابقه حضور در سوریه را به عنوان مدافع حرم نیز در کارنامه دارد و سال 96 به جرم جاسوسی برای رژیم صهیونیستی بازداشت شده است، اولین کسی بود که نامش به عنوان همکاران داخلی آمدنیوز رسانه‌ای شد. خبرگزاری فارس در معرفی او نوشته: «رستمی جوان 34‌ساله‌ای با هیبت کاملا حزب‌اللهی بود که چندی قبل خبر بازداشت شوک‌آورش به اتهام جاسوسی برای رژیم صهیونیستی رسانه‌ای شد.» این خبرگزاری، همچنین صوت منتشرشده از رستمی که در جریان آن از زم درخواست پول به ازای ارایه اطلاعاتش می‌کند را «مشمئز‌کننده» خواند.
همین قرعه اول سبب شد که بعضی دیگر از این کاربران نزدیک به جناح راست در شبکه‌های اجتماعی نیز در قامت متهم بایستند. اما آنها پاسخ را موکول به اعترافات آینده زم کرده و تاکید کردند که موارد جدیدی نیز در راه است. مواردی که حداقل تا لحظه نگارش این گزارش خبری از آن نشده است؛ ولی نمایندگان اصولگرای مجلس گویا زودتر از موعد پا در میدان نهادند و این‌بار انگشت اتهام را مستقیما به سوی پاستور نشانه رفته‌اند.
انتقام از آشنا
سیدحسین نقوی‌حسینی در صفحه خود در شبکه اجتماعی توییتر تاکید کرد که «زم یک فرد و سایت تنها نبود، سرشاخه شبکه نفوذ امریکایی‌ها بود. قطعا روح‌الله زم با یک شبکه گسترده داخلی کشور کار می‌کرده و انتظار این است که سازمان اطلاعات سپاه همه سرشاخه‌ها و افراد مرتبط با این سایت را شناسایی کرده و معرفی کنند تا حوزه رسانه‌ای از امنیت لازم برخوردار باشد.» اینکه قطعیت مشهود درگفتار سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی پارلمان نشات‌گرفته از چه منبعی است، پرسشی است بی‌پاسخ ولی در این میان جواد کریمی‌قدوسی، دیگر نماینده اصولگرای پارلمان که تا پیش از این، بارها و بارها اظهارات و ادعاهایش تکذیب شده، دوباره گوی سبقت را در اتهام‌زنی از سایر هم‌طیفان خود ربود.
‏«نقش حسام‌الدین آشنا مسوول اتاق عملیات روانی دولت در ماجرای ‎آمدنیوز باید مورد توجه قرار بگیرد. دستگیری‌های صورت گرفته مرتبط با حوزه نهاد ریاست‌جمهوری در ارتباط با ‎آمدنیوز باید برای مردم روشن شود.» این عین متنی است کریمی‌قدوسی در توییتر نوشت. او مطابق معمول هیچ سندی برای اثبات ادعای خود ارایه نداده ولی علاوه بر به میان آوردن نام حسام‌الدین آشنا از بازداشت برخی افراد در نهاد ریاست‌جمهوری خبر می‌دهد. این نوشتار نماینده عضو جبهه پایداری مشهد ازسوی نهاد ریاست‌جمهوری تا لحظه نگارش این گزارش با پاسخی همراه نشده اما علیرضا خان‌کرمی، مشاور نهاد و رییس مرکز حراست نهاد ریاست‌جمهوری درباره این ادعای کریمی‌قدوسی به «رویداد 24» گفت: «تا این لحظه هیچگونه دستگیری در نهاد ریاست‌جمهوری انجام نشده است. البته ما نامه‌ای به دستگاه‌های مربوط نوشتیم و در آن گفتیم دولت حاضر به هرگونه همکاری برای روشن شدن زوایای تاریک پرونده است.» او همچنین به این پرسش که آیا اطلاعات سپاه تاکنون گزارشی از نهاد ریاست‌جمهوری در ارتباط با «آمدنیوز» خواسته است، پاسخ داد: «نه، گزارشی نخواسته‌اند اما اگر نیازی به گزارش باشد، حاضریم همکاری کامل کنیم.» همزمان حسام‌الدین آشنا بخش مرتبط با خود را بی‌پاسخ نگذاشت و نوشت: «چه‌بسا یکی هم بگوید؛ نقش جواد کریمی قدوسی مامور اتاق عملیات روانی ضد دولت
در ماجرای ‎آمدنیوز باید مورد توجه واقع شود.»
حالا و با تمام این اوصاف، گفته‌های اصولگرایان حاکی از آن است که احتمالا باید منتظر نام‌های جدید در پرونده زم بود؛ نام‌هایی که نوع فعالیت حامیان این جریان به گونه‌ای است که گویی پای پاستور در میان است و این یعنی بعید نیست که نام «روح‌الله زم» اسم رمز حمله به کابینه دولت روحانی در فاصله 2 سال مانده به پایان دولتش باشد. دولتی که از نخستین روزهای روی کار آمدنش تا به امروز بارها و بارها تخریب شد و تهمت شنیده ولی هرگز مسیر محمود احمدی‌نژاد در برخورد با رسانه‌ها و توقیف آنان را پیش نگرفته تا حداقل از این منظر کارنامه‌ای قابل‌دفاع داشته باشد.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/272305/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مجازات متخلفان کنکور چیست؟

سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟

افزایش قیمت کارخانه ای خودرو‌ را کسی گردن نمی‌گیرد

گوشت با سبزی در صدر منوی تورم

ماجرای جت شخصی؛ 21 سال دیر فهمیدیم!

تسهیل خدمات سرمایه‌گذاری از مسیر پنجره واحد الکترونیک در قشم/حجم صادرات و صادرات مجدد قشم به 505 میلیون دلار رسید

حکم 2 رهبر پای متمم قانون اساسی ایران

قالیباف بازنده مشارکت حداقلی

رعد و برق وحشتناک در جیانگژی چین

واکنش وزیر علوم به انتقادات دانشجویان به عدم حضور در دانشگاه‌ها

فرمانده فراجا:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

قالیباف: بانک مرکزی، سازمان برنامه‌وبودجه و وزارت بهداشت مسئول گرانی و کمبود دارو هستند

کمبود بیش از 100 هزار پرستار در کشور

اپل احتمالاً حق پخش جام باشگاه‌های جهان 2025 را خریداری می‌کند

قالیباف: بانک مرکزی در پایان سال 1402 به تعهداتش درباره تخصیص ارز به دارو عمل کرد

اتحادیه صنف طلا و جواهر: چشم انداز قیمت سکه و طلا صعودی نیست

جلوی لرزش و سروصدای لباسشویی تو بگیر !!!

ایران به زودی به شبکه کارت‌های اعتباری روسیه می‌پیوندد

کی بود کی بود من نبودم؟!

اوجی: پاکستان خواهان بهره‌برداری از خط لوله گازی آی‌پی است

کشف بقایای زنان خفه شده‌ به شیوه «مافیاهای ایتالیایی» در مراسم قربانی 6 هزار سال پیش

آغاز سال تحصیلی جدید از 10 شهریور؟!

شرط ادامه کار املاک "دیوار" از زبان مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن

توئیت فضائلی درباره حجاب را با توجه به جایگاهش در دفتر رهبری باید لحاظ کرد/ 99 درصد زنان با هر نوع الزام در حجاب حساسیت ویژه دارند/ جامعه را به سمت لجبازی نبریم

مدیرعامل سازمان ملی مسکن: زمین 1.8 میلیون واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن: بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود

24 آزادراه به عوارضی الکترونیکی مجهز شد

اطلاعات بیشتری از ردمی 13 5G فاش شد؛ ظرفیت باتری و سرعت شارژ

غافلگیری کاخ سفید از ابعاد حمله ایران

ریزش دومین بنای خشتی ایران

سرمقاله مردم سالاری/ سنگ‌اندازی بی‌نتیجه اسلواکی در مسیر توافق مهاجرتی ناتو

سرمقاله قدس/ چالش‌های «شانگهای» برای برقراری صلح در غزه

سرمقاله همدلی/ چماق و هویج وعده صادق در پرونده هسته‌ای

توضیح بانک صادرات درباره دلایل خرید بخشی از سهام پرسپولیس

سروده‌ای که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در آستانه عملیات وعده صادق خواندند چه بود؟/ عکس

سرمقاله ایران/ ابعاد مهم سفر رئیس‌جمهور به اسلام آباد

سرمقاله دنیای اقتصاد/ جهش تولید با مشارکت مردمی

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با فرمانده تیپ 37 سپاه اردبیل دیدار کرد

سازمان منطقه آزاد کیش پیگیر حقوق مودیان مالیاتی است

رویکردی متفاوت دربزرگترین گردهمایی بین المللی فعالان گردشگری درکیش/ پوستر نمایشگاه بین المللی گردشگری کیش رونمایی شد

تداوم رگبار و رعد و برق تا پایان هفته

سرمقاله شرق/ تحریم‌های جدید علیه ایران

سرمقاله اعتماد/ سیل و رفع خطر ناامنی غذایی و سوءتغذیه

چالش‌های افزایش تعطیلی؛ شنبه یا پنج‌شنبه، مساله این است!

سومین دیدار چهره به چهره سال 1403 مدیر کل بنیاد شهید خراسان رضوی با 60 تن از جامعه معزز ایثارگری

سرمقاله وطن امروز/ منظومه راهبردی تهران - اسلام‌آباد

سرمقاله فرهیختگان/ ناسیونالیسم اسرائیلی: هویت، غیریت و استعمار

پیش‌بینیِ تداوم بارش‌ها در غرب و شرق کشور

امدادرسانی به مردم گرفتار در سیل جنوب سیستان‌ و بلوچستان ادامه دارد

برخی از مشخصات سری Nova 13 هواوی فاش شد