پیام ویژه

آخرين مطالب

خودروهایی که در کارخانه گرانتر از بازار هستند اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام ویژه - قیمت برخی خودروها در بازار پایین‌تر از نرخ کارخانه است که در این زمینه می‌توان گفت که روند قیمت‌گذاری خودرو در بازار و کارخانه از حلقه تعادلی خود خارج شده و همین امر منجر به عدم تعادل قیمتی میان کارخانه و بازار شده است.

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز ، طی هفته جاری برخی خبرها از فروش محصولاتی در بازار با نرخ پایین‌تر از کارخانه حکایت داشت، این خودروها عمدتا محصولات مونتاژی هستند و قیمت آنها به‌طور مستقیم از سوی خودروسازان تعیین می‌شود.خودروهایی همچون جک S5 کرمان موتور که با قیمت 301 میلیون تومان از سوی کارخانه عرضه می‌شود، حال آنکه در بازار قیمتی در حدود 260 میلیون تومان دارد یا قیمت برخی از خودروهای متعلق به مدیران خودرو یا محصولات مونتاژی دو خودروساز بزرگ کشور که در بازار از قیمت کمتری نسبت به کارخانه برخوردارند.
هر چند تعداد این خودروها انگشت‌شمار است، اما سوالی که مطرح می‌شود این است که با توجه به وضعیت کنونی تولید و همچنین آشفته‌بازار خودرو، چرا قیمت برخی از محصولات در بازار افت کرده اما خودروسازان حاضر به کاهش قیمت این خودروها نیستند؟
در این زمینه می‌توان گفت که روند قیمت‌گذاری خودرو در بازار و کارخانه از حلقه تعادلی خود خارج شده و همین امر منجر به عدم تعادل قیمتی میان کارخانه و بازار شده است. آنچه مشخص است تولید در شرکت‌های خودروساز بعد از اعمال تحریم‌ها با افت چشمگیری همراه شد این مساله از یکسو منجر به افزایش قیمت‌ها در محصولات تولیدی کارخانه شد و از سوی دیگر زمینه دلالی را در بازار خودرو فراهم کرد.
فاصله قیمتی خودرو از کارخانه تا بازار سرمایه‌های سرگردان زیادی را جذب خودرو کرد که همین امر منجر به رشد چشمگیر قیمت‌ها در بازار شد. اما قیمت‌گذاری محصولات تولیدی در شرکت‌های خودروساز نیز به روند دلالی در بازار دامن زد.
در شرایطی خودروسازان با کمک مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه از سد قیمت‌گذاری شورای رقابت گذشتند که سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و همچنین ستاد تنظیم بازار به نوعی وظیفه قیمت‌گذاری خودرو را به عهده گرفتند؛ این در حالی است که دولت وعده تعیین قیمت خودرو با توجه به حاشیه بازار را پیش تر ابلاغ کرده بود.
به این‌ترتیب خودروسازانی که سال‌ها با توجه به عدم بهره‌وری و ارتقای تکنولوژی تولید، تنها با افزایش قیمت، هزینه‌های خود را پوشش می‌دادند بعد از گذر از سد شورای رقابت، سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار را در تعیین قیمت‌ها مقابل خود دیدند. بنابراین وعده وزیر صنعت مبنی بر قیمت‌گذاری خودرو بر اساس حاشیه 5 درصدی بازار که از بهمن سال گذشته اعلام شده بود، هنوز قابلیت اجرایی پیدا نکرده و خودروسازان باید تابع قیمت‌های تعیین شده از سوی سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار باشند.
در این بین هر چند سازمان حمایت مجوز افزایش قیمت بسیاری از خودروها را به خودروسازان داده اما تعهدات معوق مانع از آن شده که تولید‌کنندگان بتوانند محصولات تولیدی را با قیمت‌های مصوب به فروش برسانند.
خودروسازان، سال گذشته بیش از یک میلیون دستگاه خودروی معوق داشتند به این معنا که با مجوز وزارت صنعت به پیش‌فروش خودروهایی پرداختند که امکان تولید آنها فراهم نبود، بر این اساس وزارت صنعت خودروسازان را مجبور کرد که محصولات ثبت‌نامی را با قیمت‌های پیش از تحریم‌ها تحویل دهد. بنابراین خودروسازان در شرایط کنونی امکان عرضه اندکی از محصولات خود را با قیمت مصوب سازمان حمایت دارند و بیشتر عرضه با قیمت‌های قبلی است.
در این بین اما برخی از محصولاتی که دیگر امکان تولید ندارند نیز خود داستان دیگری برای خودروسازان شده است. این خودروها که عمدتا با برند فرانسوی و چینی در شرکت‌های خودروساز تولید می‌شدند پس از تحریم‌ها خط تولیدشان متوقف یا با اندک تیراژی به فعالیت خود ادامه می‌دهند. به این ترتیب خودروهای یاد شده بعد از اعلام تعدیل تولید آنها در بازار با افزایش قیمت مواجه شدند.خودروسازان اما در شرایطی مشتریان را ترغیب به تحویل محصول جایگزین کردند که قیمت خودروهای تعدیل شده در خط تولید، در بازار رشد چشمگیری یافت.
به غیر از محصولات رنو، خودروهای چینی به دلیل افزایش قیمت در بازار با تقاضای کمی روبه‌رو شد که این مساله به روند کاهشی قیمت خودروهای مزبور منجر شد حال آنکه شرکت سازنده تغییری در قیمت محصولات خود ایجاد نکرد.همین مساله هم‌اکنون منجر به آن شده که قیمت برخی خودروها در بازار کمتر از کارخانه باشد.
در همین زمینه رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران هم گفته است که قیمت‌ها در بازار روند کاهشی دارد و نبود خریدار برای برخی خودروها باعث شده که قیمت آنها در بازار کاهش یابد اما خودروسازان حاضر به کاهش قیمت تولیداتشان نیستند و همین مساله باعث شده تا اختلاف قیمت بازار و کارخانه در مورد برخی محصولات رقم بالایی باشد.
خودروتک
2025

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/273745/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اطلاعیه مرزبانی درباره مشکل پیش آمده برای 6 مرزبان در مرز افغانستان

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد

تصاویری از 6 مرزبان ایرانی بازداشت شده توسط طالبان؛ مرزبانان آزاد شدند

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

آقای ذوالنوری ممنون

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

انهدام باند فسا و قاچاق دختران در تهران

سیگنال مثبت به بورس تهران

جدال اپل و اسپاتیفای بر سر قوانین اپ استور همچنان ادامه دارد

کوالکام از تراشه اسنپدراگون X پلاس رونمایی کرد؛ سلاح اقتصادی ویندوزی‌ها برای نبرد با مک‌بوک‌ها

6 مرزبان ایرانی از دست طالبان آزاد شدند

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف: زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

آمریکا برای اولین‌بار خلبان هوش مصنوعی را در یک آزمایش هوایی در مقابل انسان قرار داد

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

دردسر تیک‌تاک

سردار رادان در اجتماع مردم در حمایت از طرح حجاب: عقب‌نشینی نخواهیم کرد

تجاوز به چپ کامیون چهار کشته برجای گذاشت

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

اولین گوشی مون‌دراپ با 2 جک هدفون و نمایشگر اولد 120 هرتز رونمایی شد

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

آتش‌سوزی مهیب اطراف بیمارستان هفت‌تیر در منطقه شهرری

شناسایی و دستگیری داوطلبان متخلف آزمون‌های روز اول کنکور 1403

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

مدیر شرایط اضطراری و بحران پتروشیمی‌های منطقه ویژه پارس منصوب شد

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

لحظات حساس از نجات نوزاد سه روزه توسط اپراتور هلال احمر

گزارش درآمد سه ماهه متا اعلام شد؛ سقوط 16 درصدی سهام غول فناوری

نجات روسیه با اقتصاد موازی

پورعباس: کنکور در سلامت کامل برگزار شد

رادان: تمام آبرویمان را برای دین و ارزش‌های اسلامی می‌گذاریم و از این راه عقب‌نشینی نخواهیم کرد