پیام ویژه

آخرين مطالب

پایان پروژه لاریجانی 1400؟ يادداشت

  بزرگنمايي:

پیام ویژه - پایان پروژه لاریجانی 1400؟
٠
٠
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/5798212
-->
ایران / متن پیش رو در ایران منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
احسان بداغی| علی لاریجانی جایی در میان معادلات اصولگرایان برای انتخابات اسفندماه 98 ندارد. چه بخواهد نامزد این انتخابات شود و چه نخواهد. آنها مثلث نامزدهای انتخاباتی خود برای مجلس یازدهم در قم را بدون حضور نام او بسته‌اند. خیلی قبل‌تر از آنکه خبرگزاری «ایلنا» گزارش دهد که رئیس مجلس در جمع نزدیکانش در قم گفته دیگر وارد رقابت انتخاباتی بهارستان نخواهد شد. اصولگرایان قم برای مجلس دهم نیز چنین کردند. سؤال‌ها درباره اینکه آیا عدم نامزدی لاریجانی را برای مجلس یازدهم باید جدی دانست، یک بحث است و اینکه از همفکران سیاسی سال‌های دورتر او در دهه 70، دیگر کسی به نام «علی لاریجانی» را در جمع خود به رسمیت نمی‌شناسند یک بحث دیگر. اهمیت این وضعیت اما فقط به مجلس یازدهم خلاصه نمی‌شود. موضوع مهم‌تر شاید ریاست جمهوری 1400 باشد؛ رقابتی که از مدت‌ها قبل خیلی‌ها یک ضلع آن را علی لاریجانی می‌دانند.
حالا او در حالی رسماً در جمع اصولگرایان موقعیت برتر خود را کاملاً از دست داده که در این سوی میدان، یعنی در میان اصلاح‌طلبانی که سال 94 او را در قم سرلیست خود کرده‌اند هم بعید است جایی داشته باشد. با این اوضاع آیا علی لاریجانی را در شرایط فعلی باید یک بازیگر سیاسی «از اینجا رانده و از آنجا مانده» دانست یا هنوز امکانی برای توفیق او در رقابت‌های سیاسی آتی وجود دارد؟
مثلث اصولگرایان قم منهای لاریجانی
اصلاح‌طلبان از خیلی قبل‌تر از اینها اعلام کرده بودند که برای مجلس یازدهم دیگر سراغ ائتلاف با مستقلین و اصولگرایان معتدل نخواهند رفت و لیستی را می‌دهند که سر تا ته آن اصلاح‌طلب باشد. چیزی که معنای عملی‌اش حذف امثال علی لاریجانی است. حالا اصولگرایان هم او را نادیده گرفته‌اند. آن طور که احمد امیرآبادی فراهانی نماینده قم عنوان کرده، لیست اصولگرایان قم برای انتخابات مجلس یازدهم با ترکیب خود او، مجتبی ذوالنوری و علیرضا زاکانی بسته شده است. نکته مهم‌تر این است که امیرآبادی فراهانی به «فارس» گفته «شورای اصولگرایان قم در تهیه این لیست رزومه‌ای از علی لاریجانی نخواست و البته وی نیز رزومه‌ای ارائه نکرد.» صحنه‌گردانان اصلی اصولگرایی در قم مدت‌هاست از علی لاریجانی فاصله گرفته‌اند، شاید از همان 22 بهمن سال 91 که با پرتاب مهر و کفش، سخنرانی او را ناتمام گذاشتند. اما مهم این است که کلیت جریان اصولگرایی کشور، یعنی آنها که دست‌اندرکار بستن لیست‌های انتخاباتی هستند، در این باره چه نظری دارند؟
پرویز سروری، دبیر اجرایی شورای وحدت اصولگرایان کشور به «ایران» می‌گوید که آنها هم در تهران، تصمیم اصولگرایان قم را قبول دارند و از آنجا که انتخاب نامزدهای نهایی مجلس را در استان‌ها به شورای هر استان واگذار کرده‌اند، با لیست خروجی استان‌ها مخالفتی نمی‌کنند.
البته نام دیگر نامزدهای مورد بحث در شورای وحدت اصولگرایان قم نشان دیگری است از اینکه این شورا به لحاظ فکری و سیاسی تا چه اندازه با امثال لاریجانی فاصله گرفته است. به گفته امیرآبادی فراهانی، برخی از این افراد عبارت بودند از سید محمود نبویان، قاسم روانبخش، محسن موحدی و آقامیری. با این توصیف به نظر می‌رسد که دیگر هیچ امکانی برای بازی لاریجانی در قالب لیست شورای وحدت اصولگرایان وجود ندارد. هر چند خود او هم مانند دوره قبل، کاملاً خود را برای قرار گرفتن در چنین موقعیتی بی میل و بدون رغبت نشان داد.
دو در نیمه‌باز در دو جناح، مقابل لاریجانی
با همه این احوال اما هنوز دو در نیمه‌باز در دو جریان سیاسی کشور روبه‌روی علی لاریجانی برای انتخابات اسفند 98 قرار دارد. در طرف اصولگرایان هر چند تشکل‌های اصلی مدت‌هاست او را کنار گذاشته‌اند اما هنوز جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مانده است. گروهی که در هر سه دوره قبلی مجلس از علی لاریجانی حمایت کرده بود. حتی در انتخابات دور دهم که اصولگرایان با فهرستی منهای لاریجانی وارد شده بودند. اتفاقاً در قم صبح روز هشتم اسفند مشخص شد که لیست برنده همان لیست جامعه مدرسین است. لیستی متشکل از علی لاریجانی که در صدر فهرست امید بود، به همراه احمد امیرآبادی فراهانی و مجتبی ذوالنور از فهرست اصولگرایان. البته نباید ناگفته گذاشت که این دومین باری است که اصولگرایان قم بدون توجه به لیست جامعه مدرسین، فهرست انتخاباتی خود را نهایی کرده‌اند. بار اول آن همان انتخابات مجلس دهم بود که پیش از اعلام اسامی مورد حمایت جامعه مدرسین، علی لاریجانی را کنار گذاشته بودند.
اما در جریان اصلاحات هم در حالی که خیلی‌ها از عدم ائتلاف و «تجربه تلخ» آن سخن می‌گویند اما هنوز مجموعه‌ای چون کارگزاران سازندگی وارد این گفتمان نشده‌اند و به نفی ائتلاف روی نیاورده‌اند. هر چند آنها از همراهی مجدد با علی لاریجانی در انتخابات مجلس چیزی نگفته‌اند اما اصلاً بعید هم نیست که آنها هنوز در گوشه ذهن خود شانسی برای ائتلاف با مستقلین و اصولگرایان معتدل و در رأس آنها علی لاریجانی کنار گذاشته باشند.
آیا این پایان پروژه لاریجانی 1400 است؟
این وضعیت اما چیزی نیست که بتواند میدانی دوباره برای قدرتنمایی لاریجانی باز کند. شاید خود او هم به همین نتیجه رسیده که بر اساس گزارش دیروز «ایلنا» در جمع نزدیکانش در قم گفته دیگر وارد میدان رقابت مجلس نخواهد شد. این البته موردی بود که برخی نزدیکان او از خیلی قبل‌تر به صورت جسته و گریخته و البته غیر رسمی اعلام می‌کردند. حالا آن طور که «ایلنا» گزارش کرده، «طبق شنیده ها از یک منبع موثق، علی لاریجانی نماینده مردم قم و رئیس مجلس شورای اسلامی، اخیراً در جمع برخی فعالان سیاسی نزدیک به خود در شهر قم اعلام کرده که دیگر کاندیدای انتخابات نمایندگی مجلس شورای اسلامی نمی‌شود و تاکنون هرچه در توان داشته، برای کشور به‌کار گرفته است.» با این اوضاع اگر حضور در مجلس را برای لاریجانی تمام شده بدانیم، سؤال مهم دیگر این است که نسبت او با انتخابات 1400 چه می‌شود؟ افقی که خیلی‌ها تا همین یکی دو سال قبل فکر می‌کردند هدفگذاری اصلی علی لاریجانی و یاران اوست. تا آنجا که برخی این گزاره را مطرح کرده بودند که ورود جهانگیری به انتخابات 96 هم بازی بود که لاریجانی و نزدیکانش برای سوزاندن گزینه 1400 اصلاح‌طلبان به راه انداخته بودند.
حتی همان کارگزاران که تا اینجا برای انتخابات مجلس برخلاف بسیاری از دیگر اصلاح‌طلبان حاضر به نفی صریح ائتلاف نشده‌اند، در رابطه با موقعیت علی لاریجانی در 1400 اصلاً نظر مثبتی ندارند. از جمله حسین مرعشی در شهریورماه به صراحت در این رابطه گفته بود که «حزب کارگزاران دست‌کم به اندازه انگشتان یک دست چهره سیاسی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست ‌جمهوری دارد و نیازی به ائتلاف با علی لاریجانی ندارد.» در سوی دیگر میدان هم یعنی در اردوگاه اصولگرایی، وقتی جایی برای لاریجانی در بین سه کاندیدای شهر قم نیست به طریق اولی می‌توان حدس زد که نه تنها برای نامزدی نهایی او در 1400 که حتی برای طرح نامش برای این انتخابات هم جای چندانی نباشد. به عبارتی لاریجانی شانس زیادی برای گرفتن نیابت از دو جریان اصلی کشور برای سال 1400 ندارد. به این موقعیت باید واقعیت دیگری را هم اضافه کرد؛ از رمق افتادن تیم نزدیکان لاریجانی. کاظم جلالی، نزدیک‌ترین فرد به او در حال عزیمت به روسیه برای گرفتن کلید سفارت در مسکو است.
بعد از او هم افرادی چون بهروز نعمتی قرار دارند که معلوم نیست برای آینده چه انتخاب‌هایی پیش رو داشته باشند. پروژه تأسیس یک حزب با محوریت علی لاریجانی هم هنوز به جای قابل اتکایی نرسیده و این عوامل افق 1400 برای لاریجانی را قدری نامشخص می‌کند. علاوه بر همه اینها اگر جمله نقل شده از لاریجانی در گزارش «ایلنا» را هم ملاک قرار دهیم که «تاکنون هرچه در توان داشته‌ام برای کشور به کار گرفته‌ام»، می‌شود این طور نتیجه گرفت که چه بسا او تمایلی برای رقابت در انتخابات 1400 هم نداشته باشد.
آیا جایی برای اعتدالیون باز می‌شود؟
اما آیا کناره گرفتن از دو رقابت انتخاباتی پیش رو به معنای بازنشستگی سیاسی و حاشیه‌نشینی علی لاریجانی خواهد بود؟ سرنوشت علی لاریجانی به عنوان یکی از قدرتمندترین سیاستمداران ایران در حدود سه دهه اخیر چه می‌شود؟ آیا جریان میانه یا همان اعتدال آنقدر قدرت دارد تا لاریجانی با بازی جدیدی در قالب آن بتواند تأثیرگذاری خود در ساختار قدرت را حفظ کند و جایگاهش را ارتقا دهد؟ به نظر می‌رسد برای آینده سیاسی علی لاریجانی اگر یک گزینه جز بازنشستگی باشد آن گزینه چیزی نیست جز تبدیل شدن به محور جریانی که نه اصولگراست و نه اصلاح‌طلب و حسن روحانی پرچمدار فعلی آن است.
در میان گروه های سیاسی هم حزب اعتدال و توسعه واجد ویژگی های اعتدالی است که اتفاقاً اعضای آن رابطه حسنه‌ای هم با رئیس مجلس دارند. چهره‌های مطرح دیگری همچون علی اکبر ناطق نوری و علی مطهری هم هستند که اگر چه ریشه در جریان اصولگرا داشته‌اند اما حالا همچون علی لاریجانی زاویه‌های معناداری با این جریان سیاسی پیدا کرده و البته تمایلی هم برای قرار گرفتن زیر تابلوی اصلاح‌طلبی ندارند. بیراه نیست اگر گفته شود برگ برنده احتمالی رئیس مجلس اهتمام برای سر و سامان دادن به جریان اعتدالی و مجاب کردن افکار عمومی به این گزاره است که تأمین منافع آنها نه از دوگانه مرسوم اصلاح‌طلبی- اصولگرایی بلکه از مسیر میانه‌روی و اعتدال است.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/278239/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ماسه‌خواری؛ پرونده همیشه باز در سواحل مازندران

بازگشایی گردنۀ برف‌گیر تته پس از 5 ماه

10 امتیاز برای دانشجومعلمان در مرحله ارتقای رتبه‌بندی

آموزش و پرورش: 16 طرح عفاف و حجاب در مدارس در حال اجراست

صدور نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تولید توسط شبکه بانکی

قتل تکان‌دهنده مادر و پسر با آتش‌سوزی عمدی مرد نقاش

گوشی خوش‌قیمت جدید اوپو از شارژ 100 وات پشتیبانی می‌کند

طلای 18عیار پایین آمد؛ بازگشت دلار به کانال 63 هزار تومان

اپل ظاهراً در تأمین نمایشگر OLED آیپد پرو 11 اینچی با محدودیت‌هایی روبه‌رو است

همکاری‌های ایران و پاکستان در حوزه انرژی با قوت ادامه می‌یابد

مشعل‌های گازی مجتمع‌های پتروشیمی جمع‌آوری می‌شوند

ضرورت روزآمدسازی دانش و اطلاعات مدیران مناطق نفت‌خیز جنوب

نیروی دریایی ارتش در کنار مردم سیل‌زدۀ سیستان‌وبلوچستان

اعزام 1500 عمره‌گزار به حج در 3 روز

گام بلند مناطق نفت‌خیز جنوب در بومی‌سازی تجهیزات

هشدار نارنجی برای نیمه شرقی کشور

جزئیات تخصیص ارز 28500 تومانی

بازار سیاه مهاجرت با ویزای جعلی

سرنوشت تیک‌تاک با تصویب قانون آمریکایی چه می‌شود؟

لحظه نجات راننده گرفتار در خودرو ‌در حال سوختن

ضربه راهبردی ایران به اسرائیل از نگاه عباس عبدی؛ جذب حمایت داخلی از حمله به اسرائیل با برخورد با زنان در خیابان ها، در تعارض است

تاخیر در پرداخت الکترونیکی بیمه‌های تکمیلی

این عینک، زبان اشاره را ترجمه می‌کند

خواب آشفته اسرائیل برای منطقه

جزئیاتی تکان دهنده از قتل یک جوان توسط 4 برادر

دنیای اقتصاد: در سال 1403 نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم

دست یاری صنعت هسته‌ای به صنعت نفت

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

هوش مصنوعی متن‌باز جدید اپل معرفی شد؛ پردازش بدون نیاز به اینترنت

آخرین آمار توزیع کارت کنکور اعلام شد

با اصلاح اطلاعات حساب بانکی خود سود سهام عدالت را دریافت کنید

ایران دفعه بعد 3 هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند یا 30 هزار؟!

کشف سکه‌های دوره اشکانی از مسافر قطار

سرمقاله آفرینش/ از دست رفتن سرمایه های مردم در طرح های بی بازده

بازیگر زیاده‌طلب منطقه

اعلام محدودیت‌های ترافیکی آخر هفته جاده‌های کشور

مسیر طلای جهانی عوض می‌شود؟

قوه قضاییه: حکم اعدام توماج صالحی بدوی و قابل فرجام خواهی در دیوان عالی است

دو گوشی قدیمی به پایان چرخه عمر رسیدند و دیگر آپدیت نمی‌شوند

استفاده هکرها از دستگاه‌های سیسکو برای جاسوسی

رییس سازمان سنجش: برخی ابزارهای جاسوسی کنکور را در بدن کار گذاشتند

غزه‌ای‌ها زیر آوار گرسنگی

ترافیک پرحجم و روان در کندوان و هراز

89 درصد فقرا از شاغلین سابق و امروز هستند/ ماجرای تحمیل ایمان با زور را کنار بگذارید

کیهان مطرح کرد: اصلاح‌طلبان در کنار دلالان و رانت جویان

گوشت آفریقایی و تانزانیایی در راه است

اصولگرایان منتقد «گشت ارشاد»، تغییر موضع داده اند؟

ادب از که آموختی؟... از روزنامه اعتماد!

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

جزئیات آزمون سراسری از زبان وزیر علوم