پیام ویژه

آخرين مطالب

پروژه آشوب امارات در بیروت يادداشت

  بزرگنمايي:

پیام ویژه - پروژه آشوب امارات در بیروت
k ٢.٧
٤
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/5799704
-->
صبح نو / متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
روح‌الله فرقانی/ هرچند اعتراضات مردم لبنان و عراق با انجام برخی اصلاحات و استعفای سعد الحریری رو به آرامی می‌رود اما برخی از رسانه‌های عربی منطقه مانند تلویزیون سعودی العربیه، با موج رسانه‌ای جدید در تلاش هستند با فرافکنی و ایجاد برخی عناوینی همچون «یکشنبه پافشاری» اعتراضات آرام این کشور را به پروژه آشوب تبدیل کنند تا این کشورها رنگ ثبات و آرامش را نبینند.
تظاهرات اعتراضی لبنان که از 25 مهرماه در اعتراض به طرح دولت برای وضع مالیات جدید در بودجه 2020 آغاز شد، تا آنجا پیش رفت که در سیزدهمین روز اعتراضات، «سعد الحریری» نخست‌وزیر این کشور استعفای خود را در کاخ «بعبدا» تقدیم «میشل عون» رئیس‌جمهور این کشور کرد. هر چند دولت از وضع مالیات‌های جدید، عقب‌نشینی و طرح اصلاحات خود را ارائه کرد اما معترضان با هدایت برخی رسانه‌های منطقه‌ای همچون «العربیه» عربستان همچنان خواستار مطالبات خود در شهرهای مختلف لبنان هستند.
آن‌گونه که این رسانه سعودی با گزارش هدفدار خود در آتش فتنه لبنان می‌دمد، حاکی از آن است که مسیر تظاهرات را به روزهای خاصی سوق می‌دهد تا این کشور که به عروس خاورمیانه شهرت دارد، نتواند بار دیگر دوران طلایی و شکوفایی اقتصادی خود را بازیابد و دوباره شاهد رخدادهای مهم سیاسی و چه‌بسا یک جنگ داخلی دیگر شود.
«پافشاری» العربیه بر ادامه اعتراضات در لبنان
العربیه که پیش از این در استعفای مشکوک «سعد الحریری» که چندی پیش در ریاض و با دستور حاکمان عربستان(محمد بن‌سلمان) روی داد، نقش اول را در انعکاس این خبر بازی کرد و امروز هم تصمیم دارد تا در ایجاد و ادامه فتنه به‌وجودآمده در لبنان همچنان نقش اول را به دست گیرد. از این رو موضوع
«یکشنبه پافشاری» را در گزارش‌های خبری خود تکرار می‌کند تا آتش این کشور دارای امنیت درغرب آسیا، رنگ آرامش را نبیند.
العربیه که تمرکز اصلی خود را به معترضان ساکنان بخش شمالی لبنان و به خصوص شهر طرابلس معکوس کرده، از شهروندان این مناطق خواسته است تا همچنان در میادین عمومی و خیابان‌ها باقی بمانند و برای تشکیل یک دولت مستقل تظاهراتی گسترده با عنوان «یکشنبه پافشاری» را برگزار کنند.
یکشنبه وحدت
این فراخوان العربیه در حالی برای مناطق شمالی لبنان صورت گرفته است که شهروندان «بعبدا» در استان جبل لبنان و جنبش مدنی «لحقّی» لبنان تظاهرات خود را با عنوان «یکشنبه وحدت» برگزار کردند. این گروه پیش از این هم با برگزاری جشنواره «وفاداری و حمایت» تظاهراتی در میدان «ریاض الصلح» بیروت به راه انداخته بود.
این نوع انعکاس گزارش‌های خبری از سوی رسانه‌های سعودی در حالی صورت می‌گیرد که سعد الحریری، نخست‌وزیر مستعفی لبنان چند روز پس از استعفایش از «نیرنگ اروپا» برای کنارزدن گروه‌های تأثیرگذاری مانند حزب‌الله از دولت لبنان پرده برداشت و اعترف کرد که فریب غرب را خورده است.
موج‌سواری رسانه‌های سعودی بر اعتراضات عراق
اما العربیه عربستان‌سعودی، فرافکنی رسانه‌ای خود را از لبنان نیز به عراق کشانده است و آن را در بغداد به گونه‌ای دیگر سوق می‌دهد. درحالی که گام‌های اصلاحی دولت بغداد نظر مساعد احزاب و جریان‌های سیاسی در عراق را به خود جلب کرده است، رسانه‌های «غربی - عربی» تلاش می‌کنند تا این اصلاحات را ابتر و محکوم به شکست جلوه دهند و همچنان مردم را به ادامه اعتراضات غیر‌مسالمت‌آمیز سوق دهند.
اواخر هفته گذشته بود که کابینه عراق بسته اصلاحی جدیدی را به منظور جامه عمل پوشاندن به خواسته‌های معترضان به تصویب رساند. «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق در خصوص جدیدترین بسته اصلاحی دولت تأکید کرد که دولت تمام تلاش خود را برای برآورده ‌کردن مطالبات مردمی به کار خواهد بست اما موج‌سواری رسانه‌های سعودی بر ادامه اعتراضات خشونت‌آمیز، موجب شد تا به همراه فتنه‌های آمریکایی در بغداد، شاهد کشته و مجروح شدن ده‌ها شهروند عراقی در اغتشاشاتی باشیم که سعودی‌ها بر آتش آن همچنان می‌دمند.
القای شکست العربیه و الحدث در عراق
در این میان اما موج‌سواری رسانه‌های بیگانه و در رأس آن‌ها رسانه‌های سعودی و اماراتی بر اعتراضات عراق به خوبی به چشم می‌خورد. این رسانه‌ها ازجمله شبکه‌های «العربیه»، «الحدث»، «اسکای‌نیوز عربی» با پوشش مغرضانه اخبار و تحولات مربوط به اعتراضات عراق، این‌گونه وانمود می‌کنند که اصلاحات در این کشور عملا ابتر بوده و سرنوشتی جز شکست در انتظار آن نیست. از سوی دیگر، رسانه‌های آمریکایی نظیر «رویترز»، «سی‌ان‌ان» و «الحره» نیز با پوشش مغرضانه اخبار و تحولات مربوط به اعتراضات عراق، مسیر موج‌سواری بر تظاهرات مردمی را در پیش گرفته‌اند و با انعکاس وارونه واقعیت‌ها تلاش می‌کنند آن‌طور که خود تمایل دارند، حوادث و رویدادها در عراق را به افکار عمومی در منطقه و جهان منتقل کنند.
تأکید بر سناریوی شوم «کشته‌سازی»، «ناامن جلوه‌دادن مناطق مختلف عراق»، «القای محکوم به شکست‌بودن اصلاحات»، «تحت‌الشعاع قراردادن رهنمودهای مرجعیت» و «قراردادن نیروهای امنیتی در مقابل مردم» فقط بخشی از تلاش‌های مذبوحانه رسانه‌های مذکور در موج‌سواری بر اعتراضات عراق محسوب می‌شود.
در همین راستا، «شیخ عبدالمهدی الکربلائی» نماینده مرجعیت عراق در جریان خطبه‌های نماز جمعه اخیر در کربلا در سخنانی تأکید کرد: «معترضان باید نسبت به خدعه‌های داخلی و خارجی که هدف آن‌ها منحرف‌کردن مطالبات مشروع از مسیر اصلی و مسالمت‌آمیز خود است، هوشیار باشند. نیروهای مسلح عراق به دلیل مبارزه با تروریست‌های تکفیری داعش و جانفشانی در این مسیر، حق بزرگی بر گردن مردم دارند و نباید این جانفشانی‌ها فراموش شود.»
پیشتر نیز «محمد البلداوی» نماینده پارلمان عراق از تلاش برخی گروه‌های سیاسی در این کشور برای دامن‌زدن به اعتراضات و موج‌سواری بر اعتراضات خبر داده بود.
ناکام‌ماندن پروژه آشوب
بدون شک و تردید این موضع قاطعانه دولت بغداد که مورد حمایت احزاب و جریان‌های سیاسی و همچنین مرجعیت عراق نیز هست، موجب ناکام ماندن پروژه آشوب در این کشور خواهد بود و اجازه نخواهد داد تا بوق‌های تبلیغاتی و بنگاه‌های رسانه‌ای وابسته به محور غربی و عربی، اهداف خود را محقق کنند. لبنان و عراق حدود نزدیک به یک ماه است که در اعتراض به وضعیت اقتصادی و معیشتی و وضع تعرفه بر برخی بخش‌ها ازجمله مخابرات، شاهد تظاهرات مردمی است. معترضان به فساد اعتراض دارند و خواهان وضعیت مطلوب برای اقتصاد کشور خود هستند. هر چند الحریری و عادل عبدالمهدی در لبنان و عراق اصلاحاتی را ارائه کردند اما این اقدام از خشم معترضان کم نکرد و آن‌ها بر مطالبات خود همچنان
اصرار دارند.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/278429/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

حمله سریالی به جنگلبانان!

هشدار اسحاق جهانگیری درباره مهاجرت رتبه های اول کنکور از ایران

تبدیل 400 هزار مجوز کاغذی به شناسه یکتا

بانک مرکزی: رشد نقدینگی تحت کنترل است

ماسه‌خواری؛ پرونده همیشه باز در سواحل مازندران

بازگشایی گردنۀ برف‌گیر تته پس از 5 ماه

10 امتیاز برای دانشجومعلمان در مرحله ارتقای رتبه‌بندی

آموزش و پرورش: 16 طرح عفاف و حجاب در مدارس در حال اجراست

صدور نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تولید توسط شبکه بانکی

قتل تکان‌دهنده مادر و پسر با آتش‌سوزی عمدی مرد نقاش

گوشی خوش‌قیمت جدید اوپو از شارژ 100 وات پشتیبانی می‌کند

طلای 18عیار پایین آمد؛ بازگشت دلار به کانال 63 هزار تومان

اپل ظاهراً در تأمین نمایشگر OLED آیپد پرو 11 اینچی با محدودیت‌هایی روبه‌رو است

همکاری‌های ایران و پاکستان در حوزه انرژی با قوت ادامه می‌یابد

مشعل‌های گازی مجتمع‌های پتروشیمی جمع‌آوری می‌شوند

ضرورت روزآمدسازی دانش و اطلاعات مدیران مناطق نفت‌خیز جنوب

نیروی دریایی ارتش در کنار مردم سیل‌زدۀ سیستان‌وبلوچستان

اعزام 1500 عمره‌گزار به حج در 3 روز

گام بلند مناطق نفت‌خیز جنوب در بومی‌سازی تجهیزات

هشدار نارنجی برای نیمه شرقی کشور

جزئیات تخصیص ارز 28500 تومانی

بازار سیاه مهاجرت با ویزای جعلی

سرنوشت تیک‌تاک با تصویب قانون آمریکایی چه می‌شود؟

لحظه نجات راننده گرفتار در خودرو ‌در حال سوختن

ضربه راهبردی ایران به اسرائیل از نگاه عباس عبدی؛ جذب حمایت داخلی از حمله به اسرائیل با برخورد با زنان در خیابان ها، در تعارض است

تاخیر در پرداخت الکترونیکی بیمه‌های تکمیلی

این عینک، زبان اشاره را ترجمه می‌کند

خواب آشفته اسرائیل برای منطقه

جزئیاتی تکان دهنده از قتل یک جوان توسط 4 برادر

دنیای اقتصاد: در سال 1403 نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم

دست یاری صنعت هسته‌ای به صنعت نفت

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

هوش مصنوعی متن‌باز جدید اپل معرفی شد؛ پردازش بدون نیاز به اینترنت

آخرین آمار توزیع کارت کنکور اعلام شد

با اصلاح اطلاعات حساب بانکی خود سود سهام عدالت را دریافت کنید

ایران دفعه بعد 3 هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند یا 30 هزار؟!

کشف سکه‌های دوره اشکانی از مسافر قطار

سرمقاله آفرینش/ از دست رفتن سرمایه های مردم در طرح های بی بازده

بازیگر زیاده‌طلب منطقه

اعلام محدودیت‌های ترافیکی آخر هفته جاده‌های کشور

مسیر طلای جهانی عوض می‌شود؟

قوه قضاییه: حکم اعدام توماج صالحی بدوی و قابل فرجام خواهی در دیوان عالی است

دو گوشی قدیمی به پایان چرخه عمر رسیدند و دیگر آپدیت نمی‌شوند

استفاده هکرها از دستگاه‌های سیسکو برای جاسوسی

رییس سازمان سنجش: برخی ابزارهای جاسوسی کنکور را در بدن کار گذاشتند

غزه‌ای‌ها زیر آوار گرسنگی

ترافیک پرحجم و روان در کندوان و هراز

89 درصد فقرا از شاغلین سابق و امروز هستند/ ماجرای تحمیل ایمان با زور را کنار بگذارید

کیهان مطرح کرد: اصلاح‌طلبان در کنار دلالان و رانت جویان