پیام ویژه

آخرين مطالب

از وعده «فروپاشی تحریم» تا هشدار «خطر تحریم روی تحریم» يادداشت

  بزرگنمايي:

پیام ویژه - از وعده «فروپاشی تحریم» تا هشدار «خطر تحریم روی تحریم»
٧٩٣
٠
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/5802932
-->
مشرق / متن پیش رو در مشرق منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
واقعیت این است که نه در سال 94 تحریم ها فروپاشید و نه اکنون خطر تحریم روی تحریم وجود دارد.
دی ماه 94 در اولین روز اجرای تعهدات برجامی 1+5، رسانه های دولتی و اصلاح طلب با هیاهوی فراوان، به جشن و پایکوبی پرداخته و تاکید کردند که تحریم ها به تاریخ پیوست و دیوار تحریم فروریخت.
در همان مقطع روزنامه ایران- ارگان رسانه ای دولت- در تیتر اصلی نوشت: «فروپاشی تحریم».
روحانی، ظریف، صالحی، عراقچی و دیگر دولتمردان در اظهارات جداگانه تاکید کردند که در اولین روز اجرای برجام- 27 دی 94- تمامی تحریم های ضدایرانی از جمله تحریم های مالی، بانکی، نفتی، بیمه ای، کشتیرانی و...به یکباره و به طور کامل لغو خواهد شد و نه تعلیق.
در آن مقطع هیچ صحبتی از FATF نبود. این در حالی است که این سازمان بین دولتی در سال 1989(سی سال پیش) تاسیس شده است.
روزها و هفته ها و ماهها سپری شد، ایران به تمامی تعهدات برجامی خود عمل کرد اما خبری از لغو تحریم ها نبود. کار به جایی رسید که روحانی صراحتا اعلام کرد که با توجه به عهدشکنی آمریکا، مذاکره با این کشور «دیوانگی» است. ظریف نیز تاکید کرد «توافق با آمریکا به اندازه جوهر روی کاغذ هم ارزش ندارد» .
ایران طلبکار بود و آمریکا و اروپا بدهکار. اما بدهکارهای برجام با گستاخی ژست طلبکار گرفته و مدعی شدند که ایران باید برای وعده نسیه «لغو تحریم ها»، اقدامات نقد دیگری را نیز انجام دهد. در همین راستا طرف غربی تاکید کرد که ایران باید دستورات FATF را اجرا کند.
اجرای 90 درصدی دستورات FATF
دولت روحانی در اقدامی تأمل برانگیز در خرداد 95 بدون هماهنگی و یا اخذ مجوز از مجلس و یا از شورایعالی امنیت ملی، توافق محرمانه ای را با FATF امضا کرده و متعهد و موظف شد 41 مورد دستورات گروه مذکور را که در قالب برنامه اقدام «Action Plan» » پذیرفته بود، در زمان‌بندی‌های مشخص، به اجرا در آورد.
دولت از سال 95 تاکنون 37 بند از 41 بند- حدود 90 درصد- دستوراتی را که بدون اطلاع نهادهای زیربط به FATF تعهد داده بود را اجرا کرد و تنها وقتی نوبت به مطالبات مربوط به اصلاح قوانین رسیده، مجلس را با ارسال لایحه مطلع کرد!
دولتمردان و رسانه های اصلاح طلب طوری وانمود می کنند که قرار است در آینده از دستورات FATF پیروی کرده و از مزایای آن بهره مند شویم. این در حالی است که در سالهای اخیر حدود 90 درصد دستورات کارگروه ویژه اقدام مالی توسط دولت اجرا شده است اما این اقدامات به هیچ عنوان در تسهیل مبادلات بانکی و کاهش تحریم ها تاثیری نداشته است.
FATF در ظاهر در پی مبارزه با تروریسم و پولشویی است. مقر این سازمان نیز در پاریس پایتخت فرانسه قرار دارد. اما نکته قابل توجه اینجاست که فرانسه پایگاه و پناهگاه گروهک تروریستی منافقین است. از سوی دیگر 70 درصد پولشویی دنیا در اروپا و آمریکا اتفاق می افتد این در حالی است که این کشورها اعضای اصلی FATF هستند.
موارد فوق در کنار مستندات متعدد دیگر نشان می دهد که FATF هیچ نقشی در مبارزه با پولشویی و تروریسم ندارد.
FATF چندی پیش در گزارشی رسمی اعلام کرد که یکی از اهداف اصلی این سازمان ممانعت از دورزدن تحریم ها توسط ایران است.
گرفتن بهانه از آمریکا
حامیان FATF بارها مدعی شده اند که هدف از پیوستن به این سازمان، گرفتن بهانه از آمریکاست. این طیف پیش از این نیز مدعی بود که اگر مذاکرات هسته ای با آمریکا به توافق بینجامد، بهانه از آمریکا گرفته می شود.
حالا سوال اینجاست که چه تضمینی وجود دارد که با پیوستن به FATF بهانه های آمریکا تمام شود!؟ اگر پس از FATF بهانه موشکی کلید خورد، چه باید کرد!؟ باید بر توان موشکی چوب حراج زد!؟ قدرت منطقه ای چطور!؟ آیا بهانه های آمریکا تمامی دارد!؟
اعتراف به عدم ارتباط FATF و تحریم ها
در روزهای گذشته، روزنامه ایران در گزارشی با عنوان «خطر تحریم روی تحریم» اینگونه وانمود کرد که اگر لوایح مرتبط با FATF تصویب نشود، سیستم بانکی ایران قفل شده و مبادلات تجاری متوقف می شود و تحریم روی تحریم می آید. این در حالی است که حتی حامیان FATF نیز این ادعا را رد کرده اند.
برای نمونه، «اکبر ترکان» مشاور سابق رئیس جمهور در روزهای گذشته گفته بود: «من مدعی نیستم که اگر ما FATF را به تصویب برسانیم روابط بانکی‌مان با دنیا عادی می‌شود. چون امروز محدودیت‌های بانکی ما به این دلیل نیست که به FATF نپیوسته‌ایم. بلکه به دلیل اعمال نفوذ ظالمانه و یک‌جانبه ایالات متحده آمریکاست. بنابراین، کماکان دشمنی ایالات متحده نمی‌گذارد که ما روابط عادی با بازار جهانی داشته باشیم».
کارشناسان منتقد اجرای دستورات FATF معتقدند همکاری ایران با این نهاد بین‌الدولی هیچ سود مشخصی برای ایران نخواهد داشت و هرچه ایران بیشتر به مطالبات این نهاد سیاسی پاسخ بدهد، بیشتر در باتلاق تحریم‌های اقتصادی فرو می‌رود. یکی از بهترین ابزارها برای دستیابی به تحلیل صحیح درباره این موضوع، بررسی وضعیت روابط بانکی کشور در دو سال اخیر و همزمان با همکاری گسترده با FATF است.
لازم به ذکر است که لایحه مبارزه با پولشویی در سال 1386 در مجلس شورای اسلامی تصویب و به قانون تبدیل شد و بعد از تائید شورای نگهبان، در تاریخ 11 آذرماه 88 آئین نامه اجرایی آن نیز تدوین و از سوی دولت وقت ابلاغ شد. بنابراین چنانچه دولت اراده‌ای برای مقابله با پولشویی دارد، به آسانی و بی آنکه نیازی به FATF باشد می تواند با این پدیده پلشت مقابله کند.
معیشت مردم گروگان سیاست خارجی
سوال اینجاست که چطور دولت از وعده «فروپاشی تحریم» به هشدار «خطر تحریم روی تحریم» رسید.
پاسخ روشن است، علت اصلی این امر رویکرد غلط دولت در گره زدن معیشت مردم به سیاست خارجی است.
واقعیت این است که نه در سال 94 تحریم ها فروپاشید و نه اکنون خطر تحریم روی تحریم وجود دارد.
رهبر معظم انقلاب- تیر 97- در دیدار اعضای هیات دولت فرمودند: «کار را در محدوده‌ مقدورات کشور با جدّیّت دنبال بکنید؛ منتظر این و آن نباشید. ما یک روز مشکل اقتصادی کشور را موکول کردیم به برجام، [امّا] برجام نتوانست مشکل اقتصادی کشور ما را برطرف کند و به ما کمک قابل توجّهی بکند؛ و نتیجه این شد که مردم نسبت به برجام شرطی شدند، که وقتی آن بابا (رئیس‌جمهور آمریکا) می‌خواهد از برجام خارج بشود، تا مدّتی که او می‌گوید خارج می‌شوم، ما همین‌طور دچار تلاطم در بازار خواهیم بود؛ ما شرطی شده‌ایم دیگر، مردم را ما شرطی کرده‌ایم. حالا هم "بسته‌ اروپایی"؛ مردم را درباره‌ بسته‌ اروپایی شرطی نکنید».
مقام معظم رهبری همچنین- 2 خرداد 97- در دیدار سران قوا و جمعی از مسئولان و کارگزاران نظام فرمودند: «در سال‌های اخیر، این درس گرفته شد که گره زدن حل مسائل کشور بخصوص مسائل اقتصادی به برجام و خارج از کشور، یک خطای بزرگ است. هنگامی که ما مسائل اقتصادی و کسب و کار را به برجام گره می‌زنیم، نتیجه این می‌شود که صاحبان کار و سرمایه چند ماه منتظر امضا شدن یا نشدن برجام می‌مانند و بعد از آن هم منتظر اجرا شدن و یا اجرا نشدن آن هستند و سپس نیز منتظر اینکه آیا آمریکا در برجام می‌ماند یا نمی‌ماند و در نهایت دستگاه فعال اقتصادی کشور همیشه معطل خارجی‌ها است. باید در قضایای بعدی مراقب بود تا این تجربه‌ها تکرار نشوند و از یک سوراخ، دو بار گزیده نشویم».
ایشان-29 مهر 94- در نامه‌ای به آقای روحانی(نامه مشهور به شروط 9 گانه) تاکید کردند: «همان‌طور که در جلسات متعدّد به آن‌جناب و دیگر مسئولان دولتی یادآور شده و در جلسات عمومی به مردم عزیزمان گوشزد کرده‌ام، رفع تحریمها هر چند از باب رفع ظلم و احقاق حقوق ملّت ایران کار لازمی است، لیکن گشایش اقتصادی و بهبود معیشت و رفع معضلات کنونی جز با جدّی گرفتن و پیگیری همه‌جانبه‌ اقتصاد مقاومتی میسّر نخواهد شـد».
رهبر معظم انقلاب همچنین-9 اردیبهشت 94- در دیدار هزاران نفر از کارگران فرمودند: «کلید حل مشکلات اقتصادی در لوزان و ژنو و نیویورک نیست، در داخل کشور است و همه باید مسئولیت‌های متفاوت خود را در تقویت تولید داخلی به عنوان "تنها راه علاج مشکلات اقتصادی" انجام دهند».
اکنون دیپلماسی منطقه ای، اقتصاد مقاومتی، مدیریت صحیح نقدینگی 2000 هزار میلیاردی و...از سوی دولت مورد غفلت قرار گرفته است. دولت باید ضمن رسیدگی ویژه به موارد مذکور رویکرد غلط گره زدن معیشت مردم به سیاست خارجی را متوقف کند.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/278749/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

یک دهه حرف‌های تکراری؛ آیا مواضع فرزین با مدیران سابق بانک مرکزی تفاوتی دارد؟!

زمان واقعی صدور پروانه ساخت چقدر است؟

بامداد بی‌رمق

خودروساز سرشناس به جمع گوشی‌سازان می‌پیوندد

مسخره‌بازی

واکنش سازمان ثبت احوال به حذف نام پدر از کارت هوشمند ملی

هم میهن: پایان گشت ارشاد و روسیاهی تندروها

830 طرح مسئولیت اجتماعی استان فارس در رصد شرکت ملی نفت/ 4 همت اعتبار اختصاص یافت

طرح تامین مالی ⁧تولید⁩ و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

اندروید 15 برنامه‌های مشکوک را قرنطینه می‌کند

روایت چتم‌هاوس از موفقیت راهبردی ایران در حمله به اسرائیل

ماجرای شایعه خروج ایران از ایکوم و ایکوموس چیست؟

پادشاه لخته

ریاض برای متعادل کردن بودجه به نفت بالای 96 دلار نیاز دارد

74 هزار فعالیت تعمیراتی با هدف افزایش تولید نفت در گچساران

یک دهه حرف‌های تکراری؛ آیا مواضع فرزین با رئسای سابق بانک مرکزی تفاوتی دارد؟!

جزئیات افزایش حقوق سرایداران مدارس اعلام شد

معاریو: ایران، روز قیامت را به اسرائیل نشان داد

صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد

آغاز فروش اینترنتی دارو از ماه آینده

مهلت تبدیل مجوزهای قدیمی فعالان اقتصادی به مجوزهای جدید اعلام شد

لحظه‌ای بزرگ در انتظار لپ‌تاپ‌های ویندوزی است

تلفات بارندگی و سیل در پاکستان به حدود 100 تن رسید

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

موج تعدیل نیرو به خالق هوش مصنوعی Stable Diffusion رسید

از خاتمی تا دایی در مراسم ترحیم همسر «محسن مهرعلیزاده»/ تصاویر

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

اقدام روز گذشته اسرائیل گوشمالی دیگری خواهد داشت/ پاسخ ایران می‌تواند اشکال متفاوت داشته باشد

حمله شرور قمه‌به دست به خودروی پلیس

امدادرسانی 112 روستا در سیستان و بلوچستان

‏ویدئویی از سرقت با خونسردی کامل و بدون ماسک از پارکینگ و انباری یک مجتمع

قتل راننده تاکسی ترکیه‌ای به دست مسافر ایرانی

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

مدل جدید گوشی ارزان گلکسی F15 سامسونگ عرضه شد

توییت جدید عضو دفتر رهبر انقلاب پس از اظهاراتش درباره حجاب

مذاکرات هند و اوپک درباره تحولات بازار نفت

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

واردات نفت چین از روسیه در ماه مارس افزایش یافت

فیلمی از لحظه انفجار مغازه عطرفروشی

مقام مسئول: 6 دهک جامعه توان خرید خانه را ندارند

آیت‌الله جوادی آملی: بانک‌ها جلوی اختلاس‌ها را بگیرند

بنچمارک ناامیدکننده چیپست جدید Kirin 9010 هواوی

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

عملکرد وزارت نفت در بخش‌های نفت، گاز، پالایش و پخش و پتروشیمی بررسی می‌شود

تصاویری از خسارت سیل امارات

امدادرسانی‌ نیروهای بسیج و سپاه در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان

ایران به فناوری سامانه پایش وضع ماشین‌های دوار دست یافت

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

ارسال مواد غذایی به سیل‌زدگان سیستان‌وبلوچستان توسط نیروی هوایی ارتش

هشدار وزارت بهداشت به مادران باردار درباره زایمان تقویمی