پیام ویژه

آخرين مطالب

آغاز چالش‌های انتخاباتی اصولگرایان از قم يادداشت

  بزرگنمايي:

پیام ویژه - آغاز چالش‌های انتخاباتی اصولگرایان از قم
٢٥٢
٠
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/5803335
-->
فرارو / متن پیش رو در فرارو منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
این پایان کار اصولگرایان در قم نخواهد بود. احتمال اینکه لیست‌های بیشتری از سوی این جریان در شهر قم منتشر شود فراوان است. خصوصا با توجه به حذف جبهه پایداری و نادیده گرفتن جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در تنظیم لیست نهایی. حتی عده‌ای می‌گویند این لیست نیز ممکن است دچار تغییر شود. در همین رابطه شایعاتی مبنی بر موقعیت متزلزل ذوالنور در لیست قم به گوش می‌رسد.
سه ماه مانده به اعلام رسمی اسامی نامزد‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی، شورای هماهنگی اصولگرایان سه نامزد قطعی اصولگرایان در قم را مشخص کرد. در این لیست خبری از علی لاریجانی رییس مجلس و نماینده جبهه پایداری نیست. شورای اصولگرایان قم از لاریجانی روزمه‌ای نخواسته، اما روشن نیست که چرا جبهه پایداری در این لیست جایی ندارد.
لیست سه نفره اصولگرایان از سوی احمد امیرآبادی نماینده کنونی قم اعلام شده است. او در گفت و گویی اظهار کرد: «شورای هماهنگی اصولگرایان قم که از احزاب و گروه‌ها و تشکل‌های اصولگرا 26 نفر عضو دارد، کارنامه عملکرد بنده و آقای ذوالنور را مورد بررسی قرار دادند و به ما دو نفر به عنوان کاندیدا‌های انتخابات مجلس یازدهم در قم در لیست اصولگرایان رای دادند.»
امیرآبادی افزود که برای انتخاب نفر سوم شورای هماهنگی اصولگرایان اعلام کرد که هر اصولگرایی که می‌خواهد از قم کاندیدا شود رزومه ارائه کند. به گفته او "12 نفر رزومه خود را به شورای هماهنگی اصولگرایان قم ارائه کردند که هر یک از این 12 نفر جداگانه برای مصاحبه دعوت شدند و بعد از انجام مصاحبه‌ها و رای‌گیری 4 نفر انتخاب شدند."
براساس روایت امیر آبادی چهار نفر نهایی که معرفی شدند، "علیرضا زاکانی، روانبخش، محسن موحدی و آقامیری" بودند که نهایتا علیرضا زاکانی بیشترین امتیاز را کسب کرد و به عنوان نفر سوم لیست اصولگرایان در قم انتخاب شد.
امیر آبادی تاکید کرده که شورای اصولگرایان از علی لاریجانی رزومه‌ای نخواسته و لاریجانی نیز رزومه‌ای ارسال نکرده است. البته نزدیکان لاریجانی می‌گویند او در انتخابات نامزد نخواهد شد با این حال انتظار می‌رفت اصولگرایان قم حداقل احترام بیشتری برای لاریجانی قائل می‌شدند و تا زمان اعلام رسمی کناره گیری، او را از فرآیند انتخابات حذف نمی‌کردند.
انتخاب زاکانی و اعلام لیست اصولگرایان قم از چند جهت جالب توجه است،
اول اینکه علیرضا زاکانی ساکن تهران است و انتظار می‌رفت از تهران نامزد انتخابات شود. علیرضا زاکانی در در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم مجلس نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی بوده است. به این ترتیب انتظار می‌رفت که او باز هم از تهران نامزد انتخابات شود. حالا با تصمیم تازه‌ای که اتخاذ کرده از سوی برخی رسانه‌ها به عنوان "نامزد پروازی" معرفی می‌شود.
دوم اینکه شهر قم یکی از پایگاه‌های اصلی اصولگرایان است و عجیب است سیاستمدارانی خارج از این شهر برای نامزدی در قم انتخاب شوند. البته علی لاریجانی را می‌توان یک مورد استثنایی به حساب آورد او سیاستمداری برجسته در میان اصولگرایان بود و به صورت خانوادگی و سنتی پیوند‌های زیادی با قم دارد. اما علیرضا زاکانی از این موقعیت برخوردار نیست. از این جهت انتخاب او از سوی شورای اصولگرایان غیرمنتظره به نظر می‌رسد.
سومین نکته این است که انگیزه علیرضا زاکانی از نامزدی در قم چه بوده است؟ ظاهرا زاکانی از همان تاکتیک 12 سال پیش علی لاریجانی استفاده کرده است. مشخص نیست که چرا زاکانی این تصمیم را گرفته، ولی ممکن است او به آینده خود در مجلس شورای اسلامی فکر می‌کند. شاید او تصور می‌کند با پیروزی در انتخابات قم اعتبار تازه‌ای کسب کند و مانند علی لاریجانی بر کرسی ریاست مجلس تکیه زند.
چهارمین نکته این است که قم یکی از پایگاه‌های اصلی جبهه پایداری است. این جبهه در قم چهره‌های شاخصی دارد که هر یک از آن‌ها می‌توانند نامزد انتخابات مجلس شوند. با این حال در لیست سه نفره‌ای که اعلام شده است هیچ خبری از نامزد این جبهه نیست. در همین حال اخباری پیرامون ناراحتی محمود نبویان از روحانیون شناخته شده و نزدیک به جبهه پایداری از نامزدی علیرضا زاکانی در قم منتشر شد. ظاهرا او قبل از انتخاب نهایی کناره گیری کرده است. هر چند که ناراحتی نبویان تکذیب شده، اما در اصل ماجرا تفاوت نمی‌کند و باید گفت جبهه پایداری که آیت الله مصباح یزدی پدر معنوی آن‌ها به حساب می‌آید در قم هیچ نامزدی در لیست اصولگرایان نخواهد داشت. حتی قاسم روانبخش نیز که پیشتر نماینده مجلس بود نتوانسته است زاکانی را کنار بزند.
پنجمین نکته این است که مشخص نیست در فرآیند انتخاب سه نامزد اصولگرایان جایگاه جامعه مدرسین چه بوده است. گزارش‌ها از این حکایت دارد که جامعه مدرسین در این تصمیم گیری نقشی نداشته که این یک اتفاق بی سابقه به حساب می‌آید. در سال‌های گذشته جامعه مدرسین همیشه نقشی کلیدی در انتخاب نامزد‌های اصولگرا در انتخابات‌های مختلف داشته است. این نقش در قم بیشتر هم بوده است. با این حال مهدی میر قیصری عضو شورای مجمع اصولگرایان قم در این باره می‌گوید: «در مورد جامعه مدرسین باید عرض کنم، اعضای این مجموعه خود به این نتیجه رسیدند که از دادن لیست خودداری کنند.» اما ظاهرا در جامعه مدرسین در این باره اختلاف دیدگاه وجود دارد و نظر قطعی ارائه نشده است. حجت الاسلام غرویان در این باره می‌گوید: ««در جامعه مدرسین برخی معتقد هستند که نباید به صورت مستقیم وارد بحث انتخابات شد و اشخاص تعیین نکنیم و لیست ندهیم از سوی دیگر برخی می‌گویند ما باید وارد انتخابات بشویم و هنوز اختلاف دارند و به یک جمع بندی نرسیده‌اند.»
احتمال تداوم اختلافات در میان اصولگرایان در قم
به نظر می‌رسد، این پایان کار اصولگرایان در قم نخواهد بود. احتمال اینکه لیست‌های بیشتری از سوی این جریان در شهر قم منتشر شود فراوان است. خصوصا با توجه به حذف جبهه پایداری و نادیده گرفتن جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در تنظیم لیست نهایی. حتی عده‌ای می‌گویند این لیست نیز ممکن است دچار تغییر شود. در همین رابطه شایعاتی مبنی بر موقعیت متزلزل ذوالنور در لیست قم به گوش می‌رسد.
غرویان در این باره می‌گوید: «هنوز درباره اشخاص و افراد لیست‌ها در قم به طور قطع نمی‌توان صحبت کرد و این‌ها حذف و اضافه زیاد خواهند داشت.»
او درباره احتمال ارائه دو لیست از سوی اصولگرایان در قم اظهار کرد: «این امکان وجود دارد چراکه همه اصولگرایان مانند هم فکر نمی‌کنند و طیفی وجود دارند که حامی افکار معتدل هستند و با افکار مرحوم هاشمی رفسنجانی و طرفداران دولت قطعا لیست دیگری خواهند داد که با لیست تندرو‌ها و دلواپسان متفاوت است.»

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/278815/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

امدادرسانی هوایی در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان

پاسخ ضرغامی به بحث گرانی ورودی موزه‌های ایران

برقراری ثبات نسبی در بازار ارز

درگذشت یار محمودها و پایداری

فرحی گرام : آچار فرانسه اینستاگرام

اینتل از بزرگ‌ترین کامپیوتر نورومورفیک جهان رونمایی کرد

بازگشت «مهار» به سیاست خارجی آمریکا؟

اشتغال بیش از 2 هزار نیروی بومی استان بوشهر در منطقه ویژه پارس

احیای اعتبار خرید آمبولانس دریایی جزیره خارک پس از 10 سال

یک دهه حرف‌های تکراری؛ آیا مواضع فرزین با مدیران سابق بانک مرکزی تفاوتی دارد؟!

زمان واقعی صدور پروانه ساخت چقدر است؟

بامداد بی‌رمق

خودروساز سرشناس به جمع گوشی‌سازان می‌پیوندد

مسخره‌بازی

واکنش سازمان ثبت احوال به حذف نام پدر از کارت هوشمند ملی

هم میهن: پایان گشت ارشاد و روسیاهی تندروها

830 طرح مسئولیت اجتماعی استان فارس در رصد شرکت ملی نفت/ 4 همت اعتبار اختصاص یافت

طرح تامین مالی ⁧تولید⁩ و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

اندروید 15 برنامه‌های مشکوک را قرنطینه می‌کند

روایت چتم‌هاوس از موفقیت راهبردی ایران در حمله به اسرائیل

ماجرای شایعه خروج ایران از ایکوم و ایکوموس چیست؟

پادشاه لخته

ریاض برای متعادل کردن بودجه به نفت بالای 96 دلار نیاز دارد

74 هزار فعالیت تعمیراتی با هدف افزایش تولید نفت در گچساران

یک دهه حرف‌های تکراری؛ آیا مواضع فرزین با رئسای سابق بانک مرکزی تفاوتی دارد؟!

جزئیات افزایش حقوق سرایداران مدارس اعلام شد

معاریو: ایران، روز قیامت را به اسرائیل نشان داد

صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد

آغاز فروش اینترنتی دارو از ماه آینده

مهلت تبدیل مجوزهای قدیمی فعالان اقتصادی به مجوزهای جدید اعلام شد

لحظه‌ای بزرگ در انتظار لپ‌تاپ‌های ویندوزی است

تلفات بارندگی و سیل در پاکستان به حدود 100 تن رسید

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

موج تعدیل نیرو به خالق هوش مصنوعی Stable Diffusion رسید

از خاتمی تا دایی در مراسم ترحیم همسر «محسن مهرعلیزاده»/ تصاویر

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

اقدام روز گذشته اسرائیل گوشمالی دیگری خواهد داشت/ پاسخ ایران می‌تواند اشکال متفاوت داشته باشد

حمله شرور قمه‌به دست به خودروی پلیس

امدادرسانی 112 روستا در سیستان و بلوچستان

‏ویدئویی از سرقت با خونسردی کامل و بدون ماسک از پارکینگ و انباری یک مجتمع

قتل راننده تاکسی ترکیه‌ای به دست مسافر ایرانی

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

مدل جدید گوشی ارزان گلکسی F15 سامسونگ عرضه شد

توییت جدید عضو دفتر رهبر انقلاب پس از اظهاراتش درباره حجاب

مذاکرات هند و اوپک درباره تحولات بازار نفت

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

واردات نفت چین از روسیه در ماه مارس افزایش یافت

فیلمی از لحظه انفجار مغازه عطرفروشی

مقام مسئول: 6 دهک جامعه توان خرید خانه را ندارند

آیت‌الله جوادی آملی: بانک‌ها جلوی اختلاس‌ها را بگیرند