پیام ویژه

آخرين مطالب

اِن‌قُلتِ‌ پایداری‌ها يادداشت

  بزرگنمايي:

پیام ویژه - اِن‌قُلتِ‌ پایداری‌ها
k ١.٤
٠
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/5805445
-->
اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
پایداری‌ها همچنان ساز ناکوکند. جناح راست از همان زمان که فصل‌الخطاب‌های خود را یا بنا بر تقدیر از دست داد یا بنابر سیاست و درست از همان زمان که تازه اصولگرایان وارد زمین سخت سیاست‌ورزی شدند، وحدت به خود ندیده است. مهم‌ترین عامل این انشقاق نیز جریانی بوده و هست که در دوران محمود احمدی‌نژاد ظهور و بروز یافتند و حال با پرچم جبهه پایداری مشغول کنشگری به قول خودشان انقلابی ‌گری هستند.
این وحدت‌شکنان یک‌بار در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 و 2 سال پس از آن، در انتخابات مجلس نشان دادند که همان راهی را می‌روند که می‌خواهند و در این میان مصلحت‌سنجی‌های سنتی‌ها برای‌شان محلی از اعراب ندارد. تاکتیک تکروی برای رسیدن به «گزینه‌های انقلابی» بار دیگر در آستانه انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی کلید خورده است و مدتی است که اعضای جبهه پایداری، احتمالا به تبعیت از پدر معنوی‌شان تلویحا یا صراحتا تاکید می‌کنند، اگر فهرست اصولگرایان همان «گزینه‌های انقلابی» مدنظرشان باشد، تن به ائتلاف می‌دهند وگرنه راه خود را می‌روند.
چندی پیش بود که مرتضی آقاتهرانی، دبیر کل جبهه پایداری به اصولگرایان سنتی هشدار داد که «به ائتلافی که در آن پدرسالاری باشد ورود نمی‌کنیم» و البته پیش از آن نیز قاسم روانبخش، عضو شورای مرکزی این جبهه تاکید کرده‌ بود جبهه پایداری عضو شورای وحدت نیست و با وجود همراهی با اصولگرایان، طبق شاخص‌های خود عمل خواهد کرد. این‌بار اما عضو دیگری از این جریان تندرو اصولگرا آب پاکی را روی دست سنتی‌ها و قدیمی‌ترها ریخته و گفته «اصولگرایی منسوخ شده و کاری با آن نداریم.»
محمد ناصر سقای بی‌ریا، عضو شورای مرکزی جبهه پایداری روز گذشته در گفت‌وگو با «انتخاب» به این گزاره واکنش نشان داده که برخی اصولگرایان گفته‌اند در صورت ارایه لیست جداگانه از سوی جبهه پایداری، حق بهره‌گیری از عنوان اصولگرایی را ندارد. سقای‌ بی‌ریا اما بر این باور است که «زمان گفتمان اصولگرایی اندکی منسوخ شده و اکنون گفتمان «نیروهای انقلاب» مطرح است؛ لذا جبهه پایداری اساسا کاری با اصولگرایی ندارد؛ هر شخصی ارزش‌های انقلابی را قبول داشته باشد، ما نیز او را قبول داریم. البته این بدین معنا نیست که اصولگرایی را قبول نداشته یا رد کنیم؛ ما نمی‌گوییم آنها نباید باشند بلکه آنها را می‌پذیریم اما مساله این است که فاصله هر دوایری تا مرکز، دور و نزدیک است. متاسفانه برخی اصولگرایان در پی طرد هستند اما در پی طرد دیگری نیستیم و به دنبال تعامل هستیم.» او همچنین توضیح داده «طرح همین مساله که جبهه پایداری باید مواضع ما را قبول داشته باشد، خود علیه وحدت است. اینکه ما جزو سیستم و مکانیزم دستوری آنها قرار بگیریم شاید ممکن نباشد اما ما فکر می‌کنیم می‌توانیم وحدت را میان تمامی نیروهای انقلابی ایجاد کنیم و طراحی برای این موضوع نیز داریم. در مجموع، نقشه راه ما تعامل میان نیروهای انقلابی و اصولگرا از طریق مباحثه است. لیکن تا آنجا که ممکن باشد حرکت در مسیر وحدت مدنظر ما است اما به شرطی که مسیر منتهی به شکست نباشد.»
همچنین سقای‌ بی‌ریا نسبت به اظهارات ناصر ایمانی، تحلیلگر سیاسی که گفته ‌بود پایداری‌ها یک‌بار برای همیشه باید تکلیف خود را با اصولگرایی مشخص کنند نیز گفته «چنین اظهاراتی نشان دهنده دگم بودن (جزمیت‌گرا بودن) این افراد است. چنین اظهاراتی از اساس فاقد معنا هستند. مگر جبهه پایداری جزو منافقین است که تکلیف خود با آن روشن شود؟»
این اظهارات که نشان از دوری جبهه پایداری از اصولگرایان دارد اما ساعاتی بعد توسط مصاحبه‌شونده با شکل و شمایلی دیگر مطرح شد. سقای بی‌ریا که گفت‌وگوی او صبح روز سه‌شنبه با انتخاب منتشر شد، ظهر همان روز با تسنیم مصاحبه کرد و گفت راهبرد جبهه پایداری تعامل با گروه‌های انقلابی است و البته در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه گفته می‌شود جبهه پایداری یک لیست سراسری برای انتخابات مجلس تهیه‌کرده و قرار است لیست مستقل ارایه کند، گفت: «ما هنوز درباره مصادیق و جزییات تصمیم نهایی را نگرفته‌ایم و هر زمان که به تصمیم نهایی برسیم قطعا آن را اعلام خواهیم کرد.»
با این حال به نظر می‌رسد اصولگرایان هم که از وحدت‌شکنی دقیقه نودی پایداری‌ها باخبرند حساب چندانی روی آنها باز نمی‌کنند. چه آنکه حسین ابراهیمی، عضو جامعه روحانیت مبارز نیز در گفت‌وگویی اخیرا اعلام کرده‌ بود جبهه پایداری به دنبال امتیازگیری بیشتر است و صحبت کردن از «پدرسالاری» جزو مقدمات امتیاز گرفتن آنها است.
مساله بغرنج لیست انتخاباتی
اما مساله اصولگرایان این روزها تنها «جبهه پایداری» و تمایلات جدایی‌طلبانه آنها نسبت به این جریان فکری نیست. «علیرضا زاکانی»، «محمدباقر قالیباف»، «سعید جلیلی»، «غلامعلی حدادعادل» و «علی لاریجانی» از گزینه‌هایی هستند که بر سر حضور یا عدم حضورشان در فهرست اصولگرایان هزار حرف و حدیث است. تقریبا هر روز یک خبر در مورد سرلیستی یا قرار گرفتن در فهرست انتخاباتی این چهره‌های اصولگرا در رسانه‌ها منتشر و فردای آن روز یا تکذیب می‌شود یا با واکنش‌هایی روبه‌رو است. به نظر می‌رسد اصولگرایان به مساله بغرنج لیست‌بندی انتخاباتی نزدیک شده‌اند.
از میان همه این چهره‌ها سرلیستی علیرضا زاکانی در قم تعجب‌برانگیز و نشان از کنار گذاشتن علی لاریجانی از سوی اصولگرایان بود. چند روز پیش بود که خبر آمد در جلسه شورای هماهنگی اصولگرایان قم نام زاکانی به عنوان نفر اول و پیش از امیرآبادی و ذوالنوری برای قرار گرفتن در فهرست انتخاباتی این شهر قرار گرفته است. در همین زمینه امیرآبادی در گفت‌وگو با فارس از انصراف محمود نبویان هم به عنوان کناره‌گیری به نفع زاکانی خبر داده و گفته‌ بود «از افراد شاخص بین این 12 نفر می‌توان به سید محمود نبویان، پیریایی استاندار اسبق قم، امیر نامی اشاره کرد که سید محمود نبویان و نامی همان دو نفری بودند که با این عنوان که با وجود آقای زاکانی ما دیگر تکلیفی برای خود در استان قم قائل نیستیم و حال که ایشان هستند ما کنار می‌رویم، قبل از رای‌گیری انصراف داده بودند.»
دیروز اما سیدمحمود نبویان، نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی نسبت به کاندیداتوری زاکانی از قم واکنش نشان داد و به فارس گفت: «وقتی متوجه شدم که آقای زاکانی تصمیم گرفته از حوزه قم کاندیدای مجلس شود، خوشحال شدم.» نبویان روند انتخاب زاکانی و کنار رفتن خود را این‌گونه شرح داده است: «بعد از مشورت‌هایی که انجام دادم، تصمیم گرفتم که از تهران کاندیدای مجلس شوم. چند هفته پس از این تصمیم، متوجه شدم که آقای زاکانی تصمیم گرفته از حوزه قم کاندیدای مجلس بشود. در تماس تلفنی هم که با او داشتم به او گفتم که تصمیم خوبی گرفته‌اید و خوب است که از قم کاندیدا شوید. بعد از این ماجرا، دوستان ما در شورای اصولگرایان قم زنگ زدند و گفتند که اسم شما اینجا وجود دارد و از شما می‌خواهیم که برای رای‌گیری درباره نهایی شدن کاندیداهای قم، حضور یابید. من به آنها گفتم که اولا تصمیم خود را گرفته‌ام و می‌خواهم از تهران کاندیدا بشوم، ثانیا حال که قرار است زاکانی از قم کاندیدا شود، ایشان از بسیاری از افراد دیگر، ارجح هستند.» نبویان همچنین گفته خبر عصبانیتش نسبت به کاندیداتوری زاکانی از قم «دروغ محض» است؛ چرا که زاکانی، امیرآبادی و ذوالنوری «ترکیب سه‌نفره‌ای از نیروهای طرفدار ملت نه طرفدار دولت را تشکیل می‌دهند.» او همچنین تاکید کرده، «احساس می‌کنم عده‌ای از آمدن زاکانی از قم، هراس دارند.»
یک روز پیش از این اظهارنظر آیت‌الله مسعودی خمینی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرآنلاین نسبت به حذف لاریجانی از میان کاندیداها گلایه کرده و گفته ‌بود: «من نمی‌دانم چطور آقای لاریجانی که 12 سال نماینده قم و رییس مجلس بوده است، کنار گذاشته می‌شود و فردی که اصلا مشخص نیست یک کتاب منطق را خوانده است یا نه، به مجلس راه پیدا می‌کند. »
اما به‌جز دوگانه علیرضا زاکانی و علی لاریجانی؛ بحث آمدن یا نیامدن غلامعلی حداد عادل نیز که ریاست شورای وحدت را برعهده دارد این روزها حاشیه‌ساز شده است. با این حال حمیدرضا ترقی از اعضای حزب موتلفه اسلامی معتقد است این خبر از سوی چهره‌های نزدیک به قالیباف منتشر شده است. او همچنین گفته «قالیباف و حداد هر دو در یک ائتلاف هستند و رقابت درون‌گروهی بین آنها وجود ندارد و هنوز هیچ تصمیمی از سوی شورای وحدت برای شرکت و عدم شرکت حداد عادل گرفته نشده و هیچ تصمیمی مبنی بر اینکه او نامزد انتخابات نشود، گرفته نشده است.» اخیرا پرویز سروری از چهره‌های نزدیک به قالیباف مدعی شده‌ بود که غلامعلی حداد عادل قرار نیست کاندیدا شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/279058/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

آیفون 16 پرو به پوشش ویژه لنز دوربین برای بهبود کیفیت تصویر مجهز خواهد شد

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

غربت مرتضی

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

تاریخ رونمایی گوشی پرچمدار 2024 سونی لو رفت

معاون مدیریت پسماند: عرضه کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ممنوع می شود

اپل بیش‌از 250 میلیون دلار در پردیس سنگاپور سرمایه‌گذاری می‌کند

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

از چاله به چاه؟

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403

تغییر جایگاه مردان و زنان در اتوبوس‌های بی.آر.تی

اندروید 15 احتمالاً برای افزایش امنیت اقدام به قرنطینه اپلیکیشن‌های مشکوک می‌کند

فرش قرمز برای اسکناس درشت؟

رئیس سازمان سنجش: رئیس جدید سازمان سنجش به زودی معرفی می‌شود

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

متحدان اسرائیل در برزخ

رئیس پلیس فتا: فروشندگان سوال‌های جعلی آزمون سراسری بازداشت شده‌اند

آنر 200 لایت به زودی برای عرضه در بازار جهانی رونمایی می‌شود

تقابل نظامی اسرائیل و ایران؛ پیامدها و راه‌حل‌ها

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

آشیانه سری

گوشی پرچمدار 2024 هواوی از اندروید 12 استفاده می‌کند

پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی ایران

وزیر بهداشت: پویش ملی غربالگری سرطان در ایران اجرا می شود

درآمد عجیب از زباله گردی

رسوایی 99 درصدی

الکترونیکی شدن ارجاع پرونده‌های قضایی به کارشناس

چه شد که ون‌ها برگشتند؟

پایداری آب مصرفی 45 روستا با عملیات جهادی صنعت نفت

10 ادکلن خوشبو و اصل مردانه

رونق صادرات در جزیره جهانی قشم / تراز تجاری منطقه آزاد قشم به بیش از 313 میلیون دلار رسید

برخی گوشی‌های سری گلکسی S21 سامسونگ با مشکل نمایشگر مواجه شده‌اند

پاسخ به سوالات پر تکرار درباره بنزین

رئیس سازمان هواشناسی: بارش‌های مناطق جنوب در نیم قرن اخیر بی سابقه بود

ایرانی‌ها، رتبه 2 خرید خانه در ترکیه

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

سامسونگ احتمالاً کشوی عمودی برنامه ها را با One UI 7 ارائه خواهد کرد

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

معاون رئیس جمهور: رشد اقتصادی در دولت سیزدهم به بیش از 6 درصد رسید

کنکور زیر ذره‌بین پلیس فتا از ثبت‌نام تا آزمون

زمزمه های ورود ایران چک های 500هزار تومانی به بازار

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

واکنش ابطحی به بازگشت گشت ارشاد/ ویدئو

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

اتمام زمان ثبت‌نام برای بیمه بازنشستگی مادران غیرشاغل

قتل مرد جوان با 37 ضربه چاقو به‌خاطر یک میلیارد در قلهک