پیام ویژه

آخرين مطالب

مجلس خبرگان نمی‌تواند قانونگذاری کند گزارش

مجلس خبرگان نمی‌تواند قانونگذاری کند
  بزرگنمايي:

پیام ویژه -
آرمان ملی / متن پیش رو در آرمان ملی منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
چند روز قبل، آیت‌ا... احمد خاتمی، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس خبرگان اعلام کرد: «اعضای کمیسیون سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مجلس خبرگان، جلوگیری از فعالیت مجدد شبکه‌های خارجی در کشور را تصویب کردند. اعضای کمیسیون سیاسی اجتماعی و فرهنگی مجلس خبرگان در مصوبه‌ای تأکید کردند مسئولان از این ‌پس اجازه فعالیت این شبکه‌ها را ندهند.» این صحبت‌ها در فضای مجازی با انتقادات بسیاری همراه شد که محور آنها را می‌توان یک سؤال دانست: «محدوده وظایف مجلس خبرگان چیست؟»
خبرگان در آیینه قانون اساسی
بهترین مرجع برای پاسخگویی به این پرسش، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است. براساس اصل 107 آن «تعیین رهبر» بر عهده این مجلس است؛ در ادامه این اصل تصریح‌شده است: «خبرگان رهبری درباره همه فقها واجد شرایط مذکور در اصول پنجم و یک‌صد و نهم بررسی و مشورت می‌کنند هرگاه یکی از آنان را اعلم به احکام و موضوعات فقهی یا مسائل سیاسی و اجتماعی یا دارای مقبولیت عامه یا واجد برجستگی خاص در یکی از صفات مذکور در اصل یک‌صد و نهم تشخیص دهند او را به رهبری انتخاب می‌کنند و در غیر این صورت یکی از آنان را به‌عنوان رهبر انتخاب و معرفی می‌نمایند.» اصل 108 قانون اساسی نیز به تعداد، شرایط انتخاب اعضا و آیین‌نامه داخلی این مجلس پرداخته است؛ در این اصل تأکید شده است: «قانون مربوط به تعداد و شرایط خبرگان، کیفیت انتخاب آنها و آیین‌نامه داخلی جلسات آنان برای نخستین دوره باید به‌وسیله فقهای اولین شورای نگهبان تهیه و با اکثریت آرای آنان تصویب شود و به تصویب نهایی رهبر انقلاب برسد. ازآن‌پس هرگونه تغییر و تجدیدنظر در این قانون و تصویب سایر مقررات مربوط به وظایف خبرگان در صلاحیت خود آنان است.» به این معنا که هرگونه تصویب قانون درباره مجلس خبرگان رهبری بر عهده همین مجلس است. براساس ماده 21 قانون مجلس خبرگان رهبری، «وظیفه مجلس خبرگان در اجلاسیه‌های عادی خود، اجرای اصل یک‌صد و یازدهم قانون اساسی و بحث و تبادل‌نظر درباره مسائل مربوط به رهبری و تبادل‌نظر برای یافتن بهترین شیوه عمل در جهت ایفای این مسئولیت خطیر و پیشنهاد آن به مقام رهبری می‌باشد.» نگاهی به اصل 111 قانون اساسی نشان می‌دهد، این اصل نیز به چگونگی انتخاب رهبر آینده در صورت فوت یا برکناری رهبری فعلی پرداخته است. علاوه براین، براساس اصل 71 قانون اساسی مجلس شورای اسلامی به‌عنوان قوه مقننه، «در عموم مسائل در حدود مقرر در قانون اساسی می‌تواند قانون وضع کند» و براساس اصل72 مجلس «نمی‌تواند قوانینی وضع کند که با اصول و احکام مذهب رسمی کشور یا قانون اساسی مغایرت داشته باشد»؛ که تشخیص این موضوع نیز بر عهده «شورای نگهبان» است.
حیطه قانون‌گذاری خبرگان
آیت‌ا... هاشم هاشم زاده هریسی، نماینده آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان درباره اینکه آیا مصوبه اخیر کمیسیون سیاسی و اجتماعی مجلس خبرگان در حیطه وظایف این مجلس هست یا نه، توضیح می‌دهد: بنده اطلاعی از این موضوع ندارم و عضو آن نیستم و درباره این موضوع و درستی و نادرستی آن نیز اظهارنظر نمی‌کنم. وی ادامه می‌دهد: به‌طورکلی، طبق قانون اساسی مجلس خبرگان حق قانون‌گذاری دارد، اما این حق محدود و موردی است، در سطح مجلس شورای اسلامی و معارض با آن نیست. محل اصلی قانون‌گذاری مجلس است اما طبق اصل 108 قانون اساسی به خبرگان اجازه داده‌شده است درباره خود قانون‌گذاری کند. مثلا تعداد اعضا، تجدید انتخابات، آیین‌نامه داخلی و... ؛ حتی مجلس شورای اسلامی نیز حق قانون‌گذاری درباره خبرگان را ندارد. نماینده آذربایجان شرقی در خبرگان تأکید می‌کند: مصوبات این مجلس نیازی به تأیید شورای نگهبان نیز ندارد و هر آنچه در اجلاسیه‌های خبرگان تصویب می‌شود به‌منزله قانون است و مجری آن نیز خود همین مجلس است. این موضوع درباره قانون انتخابات خبرگان نیز صادق است و شورای نگهبان و وزارت کشور باید آن را اجرا کنند. حیطه قانون‌گذاری خبرگان، در همین حد و خاص خودش است و فراتر از آن حق قانون‌گذاری ندارد.
توصیه؛ نه قانون
البته آیت‌ا... خاتمی هم درباره سخنش توضیح داد و گفت: آنچه بنده درباره شبکه‌های مجازی خارجی بیان کردم نظر کمیسیون سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مجلس خبرگان رهبری بوده است. وی با اشاره به انتشار خبری به نقل از وی مبنی براینکه مجلس خبرگان مصوب کرده است که شبکه‌های مجازی خارجی فعالیت نکنند، اظهار داشت: آنچه بنده بیان کردم نظر کمیسیون سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مجلس خبرگان رهبری بوده است. نظر مذکور توصیه محسوب می‌شود چرا که مجلس خبرگان کار قانون‌گذاری نمی‌کند.
نهادهای مرجع فیلترینگ
برای شفافیت بیشتر موضوع می‌توان به جایگاه اینترنت و دسترسی عمومی به فضای مجازی در قانون پرداخت. براساس سیاست‌های کلی نظام در زمینه امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات (افتا) که سال 89 از سوی رهبر انقلاب ابلاغ شدند، تعیین نهاد متولی و هماهنگ‌کننده برای هدایت، نظارت و تدوین استانداردهای لازم برای حفظ و توسعه امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات و ارتباطات و تهیه پیش‌نویس قوانین موردنیاز باید زیر نظر دولت انجام گیرد. پیش از آن نیز، رهبری مقررات و ضوابط شبکه‌های اطلاع‌رسانی رایانه‌ای که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی بودند را ابلاغ کردند که در مقدمه آن بر چهار موضوع «حق دسترسی آزاد مردم به اطلاعات و دانش، مسئولیت مدنی و حقوقی افراد در قبال فعالیت‌های خود، رعایت حقوق اجتماعی و صیانت فرهنگی و فنی کشور در این قلمرو و ایجاد حداکثر سهولت در ارائه خدمات اطلاع‌رسانی و اینترنت به عموم مردم» تأکید شده است. براساس ماده 6 این قانون، تعیین ضوابط پالایش (Filtering) توسط کمیسیون راهبردی شورای عالی اطلاع‌رسانی صورت خواهد گرفت. سال 81 و 82 نیز شورای عالی انقلاب فرهنگی مقرر کرده بود به‌منظور صیانت از ارزش‌های فرهنگی ملی و اسلامی، کمیته‌ای مرکب از نمایندگان وزارت اطلاعات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صداوسیما، نماینده دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و سازمان تبلیغات اسلامی برای تعیین مصادیق غیرمجاز رایانه‌ای تشکیل شود.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

سرمقاله ایران/ واقعیت‌های پنهان بودجه 99

مجلس یازدهم: «همان همیشگی!»

چه کسی مقصر افزایش یکباره قیمت بنزین است ؛ دولت یا مجلس ؟ !

معلمان چگونه رتبه‌ بندی خواهند شد ؟

ریزش سرمایه‌های اجتماعی با افزایش افسردگی

آمارهای عجیب مصرف سیگار در کشور

درس عبرت بسیجی‌ها به دلال‌ها +عکس

10 روزکار، یک‌ماه زندگی

فارن پالیسی: «ان‌پی‌تی» ابزاری برای سلب قدرت دفاع در برابر آمریکا است

مجلس خبرگان نمی‌تواند قانونگذاری کند

پای ژن خوب به پرونده دیواندری باز شد

مسیر خرابکاری برای‌اشرار چگونه هموار شد؟

پهپادهای انتحاری در کمین جنگنده‌های دشمن +عکس

گپ و گفت کوتاه با لاریجانی در ارتفاعات تهران و رد ادعای پایداری‌ها درمورد عدم حضور او در انتخابات

تشتت بی‌سابقه اصولگرایان

منبع بودجه عظیم شبکه من‌وتو از کجاست؟

18 میلیارد دلار مداخله ارزی با چه منطقی انجام شد؟/ حاشیه‌سازی و دخالت دولت در انتخابات، خلاف حق‌الناس است

جزئیات دستور رهبر انقلاب برای تامین مالی چابهار

گام های خوب و بد ایران از منظر ترامپ

صالحی در بوشهر: 15 نوع سانتریفیوژ نسل جدید در نطنز مشغول به‌کار است

هشدار درباره طرح آمریکا برای برهم زدن امنیت بغداد

حضور خانم‌ها در تسخیر لانه «حضور واقعی» بود

هالووین خونین؛ از کالیفرنیا تا لندن

دلیل نگرانی مردم از پرواز با آنتونوف 74

نقطه تاریک و مبهم در پرونده شبنم نعمت زاده

پول مالیات بر دخانیات کجا خرج می‌ شود ؟

10 علت بیکاری دانشگاه‌رفته‌ها چیست؟

روایتی برابوبکر البغدادی از آغاز تا سقوط

انفعال وزارت کشور؛ آبستراکسیون اصلاح‌طلبان

پشت پرده قاچاق داروی ایرانی

وقتی «پلوسی» به ترامپ سیلی می‌زند

اعتراضات لبنان به کدام سو می رود؟

در کلیساهای خانگی در ایران، چه می‌گذرد؟! +فیلم

٤ خطای راهبردی ترامپ و پایان «ابرقهرمانی» آمریکا در منطقه!

اختیارات رئیس‌جمهور، مناقشه تاریخی

پیشروی ارتش سوریه اردوگاه غرب را به وحشت انداخت

مردم در انتظار معرفی عوامل داخلی آمدنیوز

چرا والیبال ایران به ژاپن باخت؟

راهکار اقتصادهای بزرگ دنیا برای مقابله با گرانفروشی

زبان انگلیسی برای پولدار‌ها با طرح خانه ملت

رکورد وحشتناک عربی طی دو سال آینده

بهانه اروپا برای فرار از تأمین خواسته‌های ایران

راهکار دولت برای جلوگیری از ورود پول کثیف به انتخابات

هاشمی مخالف تأسیس سازمان مجاهدین انقلاب بود

راز بازگشت شیخ نور

تحلیل کیهان از ماجرای عراق

سرمقاله ایران/ رهاورد سفر نیویورک: صلح منطقه‌ای در دسترس قرار گرفت

3دهه مواجهه ایران با طالبان

انتشار جزئیات تخلفات یک مدیر شستا

ماجرای پسر بایدن و اوکراین چیست؟