پیام ویژه

آخرين مطالب

ضرورت توقف تحریم‌های یک جانبه فراملیتی

تحریم اعضای جی‌یی‌سی‌اف امنیت انرژی جهان را به خطر می‌اندازد وزارت نفت

  بزرگنمايي:

پیام ویژه - رئیس هیئت ایرانی شرکت‌کننده در نشست فوق‌العاده وزارتی جی‌یی‌سی‌اف در مالابو گینه استوایی بر ضرورت توقف تحریم‌های یک جانبه فراملیتی به عنوان ابزار جنگی علیه کشورها و برخی اعضای این مجمع تاکید کرد و گفت: تحریم علیه اعضای جی‌یی‌سی‌اف بر توسعه بازار گاز طبیعی اثر منفی می‌گذارد و نه تنها تحقق اهداف ما را محدود می‌کند بلکه امنیت انرژی جهان را به خطر می‌اندازد.

به گزارش خبرنگار شانا، سید محمدحسین عادلی روز چهارشنبه (ششم آذرماه) در دومین سمینار بین المللی گاز با عنوان «چگونگی مقابله با چالش وضع موجود و ایجاد آینده‌ای پایدار برای بازار گاز» در مالابو گینه استوایی اظهار کرد: واقعیت این است که در نتیجه تحولات اخیر، قیمت گاز کاهش یافته است، صادرکنندگان جدید اضافه شدند، رقابت تشدید شده، ریسک و نبود اطمینان برای آینده افزایش یافته و رقابت‌های راهبردی بالا گرفته و این در حالی است که گاز همچنان منبع مهمی از درآمدهای کشورهای صادرکننده گاز را تشکیل می‌دهد.
وی با بیان اینکه تنها عامل رضایت و خرسندی کشورهای صادرکننده گاز افزایش سهم آن در سبد انرژی جهان در سال‌های اخیر بوده است، تصریح کرد: پرسش مهم این است که آیا این موضوع برای رضایت ما (تولیدکنندگان گاز) از روند موجود کافی است و ما باید خود را با این راضی نگه داریم، به‌ویژه اگر این موضوع را در چارچوبی وسیع تر و در موازات تحولات زیست محیطی و برنامه‌های تغییرات آب و هوایی قرار دهیم.
رئیس هیئت ایرانی شرکت کننده در نشست فوق‌العاده وزیران جی‌یی‌سی‌اف در مالابو ادامه داد: از نظر من اینکه سهم گاز از سال 2014 تا سال 2019 از 21 به 22 یا 23 درصد افزایش یافته و سهم این سوخت پاک در سبد انرژی جهان در سال 2050 میلادی به 26 درصد می‌رسد، برای قانع کردن و رضایت ما از آینده‌ای مطمئن به هیچ عنوان کافی نیست.
برنامه جهان برای توقف انتشار گازهای گلخانه‌ای
عادلی با بیان اینکه بررسی اجمالی برنامه‌های تغییرات آب وهوایی کشورهای مختلف و روند تحولات نشان از این دارد که نهضت واقعی برای کاهش و توقف انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از سوخت‌های فسیلی از جمله گاز به‌وجود آمده است، تصریح کرد: نمونه‌های زیادی در این باره وجود دارد. نگاهی به برگزاری پنجمین نشست سران و اقدام برای تغییرات آب و هوا در مقر سازمان ملل متحد در ماه سپتامبر 2019 آشکار کننده این نهضت‌ها و روندهای جاری در این باره است.
وی با ذکر چند نمونه از این نهضت‌ها، گفت: در اروپا، آلمان تصمیم گرفته است از سال 2021 میلادی برای هر تن کربن منتشر شده از ساختمان‌ها و اتومبیل‌ها 10 دلار مالیات وضع کند. قرار است این مبلغ را تا سال 2026 به 60 دلار برای هر تن برساند و 54 میلیارد دلار صرف سرمایهگذاری بر انرژی تجدیدپذیر کند. همچنین متعهد شده است که تا سال 2050 میلادی به میزان اتتشار صفر کربن برسد. جامعه عاری از کربن.
رئیس هیئت ایرانی شرکت کننده در نشست فوق‌العاده وزیران جی‌یی‌سی‌اف در مالابو افزود: فرانسه نیز اعلام کرده است که به جامعه عاری از کربن در سال 2050 میلادی متعهد است و با کشورهایی که بر خلاف اهداف توافقنامه پاریس اقدام کنند روابط تجاری برقرار نمی‌کند. انگلیس صندوقی با اعتبار یک میلیارد پوند به‌منظور توسعه فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر برای کشورهای کمتر پیشرفته ایجاد میکند.
عادلی ادامه داد: اتحادیه اروپا اعلام کرده است که سال آینده معادل 25 درصد بودجه‌اش را صرف فعالیت‌های مرتبط با تغییرات آب و هوا میکند. حتی چین اعلام کرده که یارانه‌های انرژی تجدیدپذیر را کاهش میدهد زیرا هزینه‌های تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر کاهش یافته و نیازی به یارانه نیست و با هزینه‌های تولید انرژی از ذغال سنگ قابل رقابت است.
وی تصریح کرد: چین پیش از این بازار پویایی درباره قیمت کربن ایجاد کرده است، هند هم قول داده است که مقدار تولید برق از انرژی تجدیدپذیر را به 195 گیگابایت و سپس به 450 گیگابایت می‌رساند. به علاوه بسیاری از کشورها اعلام کردند که به نهضت جامعه بدون کربن در سال 2050 خواهند پیوست.
دبیرکل پیشین جی‌یی‌سی‌اف با بیان اینکه افزوون بر کشورها، بخش خصوصی و شرکت‌های بینالمللی نیز بهطور جدی اقدام‌هایی را برای پیوستن به نهضت توقف انتشار گازهای گلخانه‌ای برداشته‌اند، گفت: در اینجا به چند نمونه اشاره می‌کنم، گروهی از دارندگان دارایی‌های کلان که رقم آن به حدود 2 تریلیون دلار میرسد تعهد کردهاند که در سال 2050 میلادی یک پروتفوی سرمایه‌ای بیکربن خواهند داشت.
عادلی ادامه داد: این گروه نام خود را اتحاد دارندگان دارایی نامیدند، 87 شرکت بزرگ خود را متعهد کردهاند که تا سال 2050 میلادی به جامعه عاری از کربن بپیوندند، 130 بانک بزرگ بینالمللی اعلام کردند که کسبوکار خود را با اهداف توافقنامه پاریس هماهنگ میکنند.
وی ضمن اشاره به نهضت اتحاد جاهطلبانه برای تغییرات آب وهوا با 51 عضو که رئیس جمهوری شیلی رهبری آن را به‌عهده دارد، گفت: نهضت دیگری با عنوان «اقدام برای حمل و نقل سازگار با تغییرات آب و هوا» که 100 سازمان به آن پیوستهاند، نهضت اتحاد برای کنار گذاشتن برق با ذغال سنگ که هدفش توقف ساخت نیروگاه‌های ذغال سنگی است و تاکنون 32 کشور و 34 شرکت بزرگ بینالمللی به آن پیوستهاند و نهضت ائتلاف برای راهحل بر اساس طبیعت به رهبری چین و نیوزلند که تاکنون 40 کشور، 150 سازمان و 50 شرکت خصوصی و 12 بنیاد به آن پیوسته‌اند، همگی برای مقابله با جهان عاری از کربن تشکیل شده است.
وی با ذکر این نمونه‌ها ادامه داد: به نظر میرسد این آمار و ارقام کافی است تا باور کنیم که نخست علاقه وافری برای پیوستن به این نهضت‌ها وجود دارد یا حتی بگویید مد روز بر این شده است، دوم نتیجه این همه اقدام‌ها ازسوی کشورها، سازمان‌ها و بخش خصوصی سرانجام بهصورت ملموسی بر استفاده کمتر از سوخت‌های فسیلی و از جمله گاز طبیعی اثر تعیین کننده خواهد داشت، به عبارت دیگر نادیده گرفتن یا دستکم گرفتن اثر این تحولات و اقدام‌ها اشتباه بزرگی است.
رئیس هیئت ایرانی شرکت کننده در نشست وزیران جی‌یی‌سی‌اف در مالابو تاکید کرد: نکته من این است افرادی که میخواهند جهان را به استفاده از گاز ترغیب کنند از جمله مجمع کشورهای صادرکننده گاز باید روش‌های سنتی خود را برای بازاریابی گاز تغییر دهند. اگر روش‌های کنونی خود را ادامه دهیم نباید انتظار تغییر در آینده داشته باشیم، برای رقم زدن آیندهای متفاوت باید به روش‌های ابتکاری جدید دست یابیم.
ضرورت تغییر روش سنتی فروش گاز
عادلی در ادامه به موضوع فقر انرژی در کشورهای کمتر توسعه یافته در آفریقا، آسیای جنوبی و آمریکای جنوبی اشاره کرد و گفت: با توجه به اهداف توسعه پایدار، گاز میتواند بهطور قانع کننده‌ای بهترین راه حل برای از بین بردن فقر انرژی و توسعه باشد زیرا گاز نسبت به انرژی‌های تجدیدپذیر منبعی ارزان است و در محدوده وسیع قابل دسترس است و به توانایی مالی زیادی نیاز ندارد.
وی افزود: من آماده‌ به چالش کشیدن افراد طرفدار سرمایهگذاری‌های سنگین در منابع تجدیدپذیر در کشورهای کمتر توسعه یافته هستن زیرا این کشورها فاقد فناوری کافی و توانایی مالی برای چنین سرمایه گذاری‌های سنگین و گرانی هستند، اما پرسش اینجاست که چگونه باید این کار انجام شود و این پرسش سختی است.
دبیرکل پیشین جی‌یی‌سی‌اف به توضیح پیشنهادهای خود در این باره پرداخت و در تشریح نخستین پیشنهاد گفت: تعیین هدفی مشخص برای افزایش سهم بازار جی‌یی‌سی‌اف، این کار را می‌توان هم به صورت جمعی انجام داد و هم کشورها به تنهایی، اما با هماهنگی کلی با یکدیگر انجام دهند. به‌ویژه برای مناطقی که رشد تقاضای آنها در دهه‌های آینده زیادتر خواهد بود، آفریقا و آسیای جنوبی از جمله این مناطق خواهد بود، گاز برای این کشورها یک راه حل قطعی است اگر بخواهند که توسعه اقتصادی خود را همره با برنامه‌های کاهش انتشار گازهای گلخانهای ترکیب کنند.
عادلی ادامه داد: امروز دنیای نهضت‌ها و ابتکارهای گروهی و دستهجمعی مردمی و ارتباط مستقیم با عموم آنهاست، برای توسعه مصرف گاز د دنیا و ایجاد شور و آگاهی درباره این حامل انرژی لازم است یا به این نهضت‌های ملحق شد یا درصدد تاسیس این نهضت‌ها باشیم.
وی افزود: ایجاد اتحاد میان دولت‌ها، مردم، شرکت‌ها، سازمان‌های مردمی میتواند اثر زیادی داشته باشد، اگر این کار را نکنیم ما بازندگان آینده خواهیم بود، این اقدام نمی‌تواند از سوی دولت‌ها و بوروکرات‌های دولت‌ها انجام شود و باید از سوی شرکت‌ها اعم از شرکت‌های ملی یا بینالمللی و خصوصی یا حتی سازمان‌های مردم نهاد؛ انجام شود؛ شرکت‌های بینالمللی و ملی میتوانند بخشی از بودجه خود در مورد تبلیغات و ارتقای خود را به این کار اختصاص دهند و باری بر دوش دولت‌ها اضافه نکنند.
رئیس هیئت ایرانی شرکت کننده در نشست فوق‌العاده وزیران جی‌یی‌سی‌اف در مالابو در تشریح سومین پیشنهاد خود هم گفت: چنین کارهای نیازمند نوعی سازوکار مالی است که بتواند پروژه‌های گاز را به‌ویژه در کشورهای کمتر توسعه یافته پشتیانی کند؛ گاز باید مرکز و رکن اصلی برنامه‌های تغییرات آب و هوای این کشورها قرار گیرد.
عادلی افزود: این سازوکارهای مالی می‌تواند ترکیبی از ابتکارهای ملی و بین المللی باشد که هدفش میتواند وسیع باشد، سرمایهگذاری، مشارکت، فاینانس، ادغام، خرید شرکت‌ها و زیرساخت‌ها و شبکه‌ها و غیره باشد، هر اقدامی که بتواند استفاده از گاز را افزایش و درعین حال انتشار گازهای گلخانه را کاهش دهد.
مقاومت ایران در مقابل تحریم‌ها
دبیرکل پیشین مجمع کشورهای صادرکننده گاز سخنان پایانی خود را به تحریم و محروم کردن ملت‌ها از حق توسعه و حق زندگی شرافتمندانه اختصاص داد و گفت: هدف تروریسم اقتصادی جلوگیری ملت‌ها از داشتن داد و ستد عادی و ارتباطات و روابط تجاری با یکدیگر است. باید تحریم‌های یکجانبه فراملیتی را به عنوان ابزار جنگی متوقف کرد.
عادلی افزود: بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای تولیدکننده و صادر کننده گاز بهطور مستقیم یا غیرمستقیم از این ابزار جنگی بی‌رحمانه و غیرعادلانه متاثر شدهاند، ما باید بر علیه نتایج منفی آن هشدار دهیم، تحریم علیه اعضای جی‌یی‌سی‌اف بر توسعه بازار گاز طبیعی اثر منفی می‌گذارد و نه تنها تحقق اهداف ما را محدود میکند بلکه امنیت انرژی جهان را به خطر میاندازد.
وی با بیان اینکه اگرچه ایران با رژیم بیرحمانه و حتی وحشیانه تحریم‌ها روبه‌رو بوده اما مفتخر است که با غرور مقاومت کرده و توانسته است به راه توسعه خود ادامه دهد، اظهار کرد: ایران توانسته است که تولید گاز خود را به 230 میلیارد متر مکعب در سال برساند و سومین تولید کننده گاز جهان است، ایران با افزایش تولید و استفاده از گاز سهم آن را در سبد انرژی خود به 70 درصد رسانده و توانسته است 95 درصد خانوارهای کشور را به شبکه گاز متصل کند.
رئیس هیئت ایرانی شرکت کننده در نشست وزیران جی‌یی‌سی‌اف در مالابو گفت: ما مطمئنیم که در تلاش مقدسمان موفق خواهیم شد و آینده از آن ما خوهد بود.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/282849/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مخبر: مراقبت کنید تا اخلال و مشکلی در برگزاری کنکور سراسری رخ ندهد

ضرغامی: آمارها نشانگر رشد قابل‌توجه گردشگری است

ممنوعیت همراه داشتن 14 قلم دارو در عربستان برای زائران حج

سبقت شکلات از طلا!

افزایش 17 برابری خرید شمش طلا در حراج مرکز مبادله

هفت هزار تن چای خارجی اموال تملیکی به مزایده گذاشته شد

خبر خوب برای کارگران؛ اخراج سخت شد

گوگل پلی هفته آینده رفع فیلتر می‌شود؟

لایحه فیلترشدن تیک‌تاک در سنای آمریکا تصویب شد

مادر شهیدان «محمد حسن و محمدحسین نیرنگ» آسمانی شد

نشست مقدماتی اجرای برنامه عملیاتی در بنیاد شهرستان‌های استان تهران برگزار شد

معاون رئیس جمهور: دیدگاه دولت به تعطیلی پنج‌شنبه‌ها نزدیک‌تر است

وزیر کشور: فراجا به عنوان ضابط قوه قضائیه وظیفه ذاتی در حوزه حجاب دارد

اظهارات فرمانده سابق سپاه در مورد طرح نور، و لایحهٔ حجاب و عفاف

تصویب افزایش سهمیه ایران در صندوق بین‌المللی پول

خلجی: در سدسازی به جایی رسیدیم که برای دیگر کشورها پروژه اجرا می‌کنیم

افزایش شمار پروژه‌های خدماتی در نفت و گاز آغاجاری

تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری آزمون سراسری تشریح شد

تصاویر عجیب از سیل شدید در کنیا و رفت‌وآمد مردم از روی سقف خانه‌ها!

معاون رئیس جمهور: پنجشنبه‌ها عملا تعطیل است، نمی‌دانم چه شده که عده‌ای می‌گویند شنبه تعطیل باشد

شاخص بورس در سطح دو میلیون و 300 هزار واحد ماند

نقش برجسته صنعت نفت در تحقق رشد اقتصادی 1402

تخریب یک خانه بر اثر بارندگی شدید و سیلاب در بافت تاریخی زواره اصفهان

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

عینک هوشمند جنجالی متا با ویژگی‌های هیجان‌انگیز آپدیت شد

امروز در مجلس اولویت عده‌ای موضوع حجاب است/ این موضوع با زور و گشت ارشاد نتیجه‌ عکس خواهد داد

وکیل توماج صالحی: رای پرونده موکلم صادر شده، اما هنوز به ما ابلاغ نشده

زارع‌پور: به زودی ماهواره‌های جدید رونمایی می‌کنیم

برگزاری دوره آموزش مبانی انقلاب اسلامی مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران

طلا و سکه همچنان در سرازیری قیمت‌ها؛ دلار کاهش یافت؟

خاندوزی: عزم دولت برای خصوصی سازی جدی است

وزیر کشور: در "طرح نور" اساس کار، اصلاح با تذکر است

علت افزایش قیمت پیاز در بازار

حذف کسب وکارهای غیرقانونی از گردونه رقابت با مجوز الکترونیکی

حالت گرافیکی عجیبی به بازی Avatar: Frontiers of Pandora اضافه شد

جزئیاتی جدید از سرو آزادانه "قلیان اکسیژن" در برخی استان ها

بازی/ Big Rig Racing؛ به میدان نبرد کامیون‌ها خوش آمدید

اپل پردازنده هوش مصنوعی می‌سازد؟

گزارش جامع رابطه مالی نفت و دولت در اختیار تصمیم‌گیران اقتصادی قرار گرفت

رییس دیوان عالی: قضات درباره حجاب احکامی صادر کنند که موجب تنبه شود

قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان اعلام شد

روایت «فارن پالیسی» از بده‌بستان ابوظبی-تل‌آویو

توضیحات رئیس محیط زیست درباره موضوع حذف کیسه‌های پلاستیکی

سرخآبی‌ها رسماً واگذار شدند

فقرزدایی نیازمند تغییر ریل

آخرین جمع‌بندی احتمالی کمیسیون اجتماعی؛ توافق برای تعطیلی شنبه‌ها

رقیب سرسخت ایران در عراق

آخرین وضعیت پرونده مهسا امینی از زبان وکیل خانواده

مصوبات کمیسیون اصل نود برای افزایش کیفیت نان

خاندوزی: تمام بدهی های کشور تا سال 1402 را به صفر رساندیم