پیام ویژه

آخرين مطالب

قالیباف تنها شانس لاریجانی يادداشت

  بزرگنمايي:

پیام ویژه - شرق / متن پیش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
نه در مجلس می‌ماند و نه قصد صندلی پاستور را دارد. این چیزی است که خودش گفته اما به نظر نمی‌رسد او در ایراد گزاره دوم نیت اصلی‌اش را آشکار کرده باشد... طبیعی است علی لاریجانی اگر هم قصد جدی برای نامزدی در انتخابات 1400 را داشته باشد، مانند دیگران از هم‌اکنون دستش را رو نمی‌کند؛ به‌ویژه که می‌داند جریانی در اصولگرایی آماده است تا به هر نحو مانع به‌ثمررسیدن این تصمیم شود. علی لاریجانی اگرچه قدرتش در جمع اصولگرایان به نسبت گذشته کاسته شده اما همچنان سیاست‌مداری زیرک است پس همه کارت‌هایش را یکباره رو نمی‌کند. مشخصا بخشی از اصولگرایان اصرار دارند او را در قامت نامزد ریاست‌جمهوری 1400 نبینند. اگرچه دیگران آینده سیاسی او را مبهم دانسته‌اند. سایت جهان‌نیوز، نزدیک به زاکانی از مخالفان جدی علی لاریجانی، دیروز بخشی از گفت‌وگوی امیر محبیان، تحلیلگر سیاسی، با روزنامه اصولگرای انتخاب را بازنشر کرده و تیتر زده است: «علی لاریجانی شانس ریاست‌جمهوری هم ندارد!». بخشی از اصولگرایان که این روزها برای انتخابات مجلس با هم رقابت می‌کنند، آرزوی بازنشستگی سیاسی لاریجانی را در سر می‌پرورانند؛ فردی که از نگاه آنها بیشتر متمایل به روحانی اعتدال‌گراست تا اصولگرایان. چنانچه علی لاریجانی بر مسند سیادت پارلمان نهم حضور نداشت،‌ تصویب برجام در مجلسی که صدای اقلیت تند آن بلند و رسا بود، با مشکل و دست‌انداز روبه‌رو می‌شد.
اصولگرایان از قبل خط و نشان‌ها را برای لاریجانی کشیده‌اند. تلویحا به او فهمانده‌اند اگر حمایت قاطبه یا حداکثری اصولگرایی را می‌خواهد، باید از روحانی عبور کند؛ کاری که تاکنون نکرده است. خبرگزاری فارس تیرماه در یادداشتی به قلم متین منتظمی نوشته بود: «به نظر می‌رسد رئیس قوه مقننه برای حفظ موضع قدرت خود یک راه بیشتر نداشته باشد و آن عبور از روحانی برای آینده سیاسی خود است چراکه وی همچنان خود را به عنوان یکی از گزینه‌های بالقوه آینده سیاسی کشور می‌داند».
خروج علی لاریجانی از دایره سیاست و قدرت قطعا بر دوز تندروی در جریان اصولگرایی خواهد افزود و از سهم و قدر عمل‌گرایان درون این جریان خواهد کاست. آنها همین حالا هم شورای ائتلاف و وحدت خود را با حذف لاریجانی و یارانش به پیش برده‌اند. حالا هم بخشی از اصولگرایان که دست به کار ائتلاف و صدور نامزد در قم شده‌اند، عملا او را کنار گذشته‌اند و مخالفانش مانند زاکانی را از قم نامزد کرده‌اند. از این‌رو برخی می‌گویند این کناره‌گیری علی لاریجانی در واقع نوعی برکناری و حذف هم تلقی می‌شود. یکی از نمونه‌های بارز برخورد اصولگرایان تندرو با لاریجانی، چند وقت قبل در صحن علنی مجلس رخ داد. در جریان بررسی طرح تشکیل وزارت بازرگانی، مشاجره لفظی لاریجانی با نصرالله پژمان‌فر، نماینده مشهد و اعضای شاخص جبهه پایداری و فراکسیون ولایی مجلس برای دقایقی جو مجلس را متشنج کرد. پژمان‌فر لاریجانی را «دیکتاتور» خطاب کرد و لاریجانی هم پاسخ داد و به پژمان‌فر گفت: «دیکتاتور شمایید که هر کاری و هر حرفی دلتان می‌خواهد در کشور می‌زنید و کسی هم چیزی به شما نمی‌گوید و کاری هم با شما ندارند. مملکت این جوری شده که هر چه دلتان خواست به همه می‌گویید و کسی هم چیزی به شما نمی‌گوید. عادت کردید با فریاد کار خودتان را پیش ببرید».
امیر محبیان معتقد است خروج لاریجانی بعد از سه دوره از مجلس موقعیتش برای موفقیت در انتخابات ریاست‌جمهوری را کاهش می‌دهد، چون احتمال اینکه مخالفان آقای لاریجانی در مجلس موقعیت بالاتری بگیرند، وجود دارد و همین هم نمره منفی برای او تلقی خواهد شد. لاریجانی در صورتی که بخواهد خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری آماده کند، قدرت رأی‌آوری‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری به این بستگی دارد که تا چه اندازه جناح‌های سیاسی از او حمایت کنند. برخی معتقدند اگر این اجماع شکل نگیرد، بعید به نظر می‌رسد او بتواند رأی قابل‌توجهی برای ریاست‌جمهوری کسب کند. این ایده وجود دارد که مشی مستقل لاریجانی پاسخ‌گوی رأی مردم برای انتخابات آینده ریاست‌جمهوری نیست. ماندن در میانه بدون حمایت قطعی یکی از دو جناح باعث می‌شود از طرفی او نه رأی اصولگرایان را پشت سرش داشته باشد و نه رأی اصلاح‌طلبان را.
آمدن قالیباف تنها شانس لاریجانی؟
اما برای لاریجانی یک شانس باقی مانده است؛ در صورتی که مجلس آتی سهم قالیباف و یارانش شود که نشانه‌ها و برخی اخبار درزکرده از شورای وحدت و ائتلاف اصولگرایان گویای این امر است، به نظر می‌رسد بین او و قالیباف همسویی بیشتری در مقایسه با دیگر جریان‌های اصولگرایی وجود دارد و راحت‌تر بتوانند با هم کنار بیایند. حتی این گزینه محتمل است که پشت پرده سهم‌ها هم تقسیم شده باشد. مجلس به قالیباف می‌رسد و ریاست‌جمهوری با حمایت مجلس قالیبافی به لاریجانی. در این صورت جریان‌های نزدیک به جبهه پایداری، ایثارگران و وفاداران انقلاب اسلامی و چهر‌هایی همچون جلیلی و زاکانی و... به حاشیه خواهند رفت و سال‌های آتی ما شاهد قدرتمندشدن جریان اصولگرایی خواهیم بود که وجوه عمل‌گرایی‌اش پررنگ‌تر از وجوه دیگر است. اما اگر جبهه پایداری بتواند سهم بیشتری از کرسی‌های مجلس بگیرد، آن وقت لاریجانی در 1400 باید با سعید جلیلی رقابت کند در این صورت شانسی به‌مراتب کمتر برای پیروزی خواهد داشت... البته همه اینها به شرایط سیاسی و اجتماعی کشور در آن شرایط بستگی دارد... هیچ بعید نیست که لاریجانی در همان موقعیتی قرار گیرد که روحانی در سال 92 قرار گرفت.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/284507/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اگر از تبلیغات داخل سیستم عامل متنفرید ویندوز 11 را آپدیت نکنید!

انتقاد متفاوت عباس عبدی از بازگشت گشت ارشاد به خیابان ها؛ چند بار دست در حفره حجاب کردید و گزیده شدید؟

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

تعداد کاربران فعال اسپاتیفای 19 درصد رشد کرد

هوش مصنوعی شیطانی هم ساخته شد!

قابلیت عجیب P70 پرو را ببینید؛ عضو پرآوازه خانواده هواوی

از هوش مصنوعی تا تماس ویدیویی؛ قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن را ببینید

قابلیت انقلابی واتساپ معرفی شد؛ انتقال فایل بدون نیاز به اینترنت

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

هشدار زرد هواشناسی؛ وزش باد شدید در مناطق جنوبی کشور تا هفته آینده

محاکمه پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

رئیس سازمان سنجش: اینترنت در روزهای کنکور قطع نمی‌شود

میانگین سن مادران و پدران ایرانی در تولد اولین فرزند

نمایش داستان مرموز بازی INDIKA در تریلر جدید

این ویژگی امنیتی اندروید 15 شما را از اپلیکیشن‌های مشکل‌دار نجات می‌دهد

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

طرح تعویض رایگان سامسونگ برای گوشی هایی که این مشکل را دارند

برنامه/ فکرتان را به یک اثر هنری تبدیل کنید

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

ایران می‌تواند با صدور خدمات فنی و مهندسی در توسعه سریلانکا مشارکت کند

با گوشی جدید هواوی می‌توان بدون اینترنت تصویر ارسال کرد!

هوش مصنوعی جدید گوگل می‌تواند جان شما را نجات دهد

5 سند همکاری میان مقام‌های ایران و سریلانکا امضا شد

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

تصاویری از تخریب و ریزش چند خانه بر اثر آبگرفتگی در کاشان

فوری: رئیس‌جمهور آمریکا قانون فیلترشدن تیک‌تاک را امضا کرد

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

گردنه «تته» کردستان پس از 5 ماه بازگشایی شد

دادستان کل کشور: طرح نور با همین جدیت و قاطعیت استمرار خواهد داشت

نقدها و نمرات بازی Stellar Blade منتشر شدند

اعمال مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو چه اثری دارد؟

افشای مشخصات پردازنده‌های اسنپدراگون X پلاس کوالکام

روایت «فارن پالیسی» از تله‌ای که اسرائیل در آن گرفتار شده است

معاون امنیتی وزیر کشور: طرح نور با قوت به‌ کار خود ادامه خواهد داد

داستان ابوشجاع

تأکید معاون وزیر نفت بر وصول بدهی‌ ابربدهکاران صنعت گاز

2 وزیر احمدی نژاد رقیب قالیباف شدند/ ذوالنوری هم وارد گود شد

توماج صالحی به اعدام محکوم شد

دستگیری اراذل و اوباش شمشیر به دست تهرانپارس

تصویری حیرت انگیز از فرود ناموفق یک بوئینگ!

توضیحات رئیس سازمان توسعه تجارت درباره نمایشگاه اکسپو