پیام ویژه

آخرين مطالب

روز احمدی‌نژادی‌ها و پایداری‌ها يادداشت

  بزرگنمايي:

پیام ویژه - اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
سه‌شنبه، دوازدهم آذر ماه، سومین روز از نام‌نویسی کاندیداها بود. از ساعت 8 صبح دیروز درهای تالار وزارت کشور گشوده ‌شد تا متقاضیان برای داوطلبی نمایندگی مجلس اعلام آمادگی کنند. با این حال ساعات ابتدایی بازگشایی و شروع به کار وزارت کشور، فرآیند نام‌نویسی همچون دو روز گذشته چندان رمقی نداشت؛ تا اینکه بالاخره در سومین روز از 6 روز مهلت نام‌نویسی تک‌ به تک چهره‌های آشناتری نمایان شد و میزهای کاربران، آرام‌آرام شلوغ‌تر شد. با اینکه هنوز چهره‌های اصلاح‌طلب راهی وزارت کشور یا فرمانداری دست‌کم در تهران نشده‌اند تا برای حضور دریازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نام‌نویسی کنند اما دیروز، روز احمدی‌نژادی‌ها بود و برخی چهره‌های نزدیک به این مشی و منش سیاسی یا در وزارت کشور یا در فرمانداری استان تهران همان طور که پیش‌بینی می‌شد، نام‌نویسی کردند؛ آن هم همزمان با نشست سخنگوی دستگاه قضا که اذعان کرد عبدالرضا داوری، مشاور محمود احمدی‌نژاد به اتهام ارتباط با «کانال تلگرامی ضدانقلاب آمدنیوز» بازداشت شده است.
ظهر دیروز محمد سلیمانی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و محمد طریقت‌منفرد، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت محمود احمدی‌نژاد با نام‌نویسی در وزارت کشور رسما اعلام حضور کردند. سلیمانی در حاشیه نام‌نویسی از هزینه‌های انتخاباتی سرسام‌آور گلایه کرد و البته تاکید داشت به هر کجا سفر می‌کند، مردم از او می‌خواهند، وارد میدان شود. طریقت‌منفرد نیز گفت، هزینه‌های انتخاباتی‌اش را به مردم اعلام خواهد کرد.
زهره الهیان، نماینده دور هشتم مجلس شورای اسلامی نیز از دیگر چهره‌هایی بود که با این خط و ربط و از حامیان احمدی‌نژاد در مجلس هشتم و حجت‌الله دمیاد، استاندار کرمانشاه در دولت احمدی‌نژاد اعلام حضور کردند. البته الهیان در گفت‌وگو با رسانه‌ها تاکید کرد در صورتی که در فهرست ائتلاف نیروهای انقلاب حضور داشته‌ باشد در رقابت باقی می‌ماند و بنا ندارد، مستقل حضور داشته ‌باشد.
پیش از او لاله افتخاری، نماینده دور هفتم و هشتم و نهم مجلس و از حامیان پارلمان‌نشین احمدی‌نژاد در آن زمان، محمود احمدی‌‌بی‌غش از نمایندگان دور هشتم مجلس شورای اسلامی و استاندار خراسان شمالی در دوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد و ارسلان فتحی‌پور نماینده دوره هفتم، هشتم و نهم مجلس و نزدیک به احمدی‌نژاد نیز اعلام آمادگی کرده ‌بودند.
رضا تقی‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت نهم که البته از سمت خود برکنار شد و پس از این برکناری در سمت مشاوره تا پایان دولت دهم حضور داشت هم ازجمله چهره‌های دولت محمود احمدی‌نژاد بود که دیروز نام‌نویسی کرد. با این حال او در جمع خبرنگاران گفت که نماینده هیچ جریان اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرایی نیست.
اما در میان همه چهره‌های حامیان یا کارگزاران دولت محمود احمدی‌نژاد، مرتضی آقاتهرانی شاید شناخته شده‌ترین‌های آنها بود. شاگرد آیت الله محمدتقی مصباح‌یزدی که در ابتدای دولت نهم با عنوان معلم اخلاق دولت راهی پاستور ‌شد. او اما فرمانداری تهران را به وزارت کشور ترجیح داد و برای نام‌نویسی به فرمانداری تهران مراجعه کرد. دبیرکل جبهه پایداری و معلوم اخلاق محمود احمدی‌نژاد و از مریدان آیت الله محمدتقی مصباح‌یزدی که حزب متبوعش این روزها چندان با آغوش باز اصولگرایان مواجه نیست و به نظر می‌رسد که ساز ناکوک‌شان ائتلاف جریان راست را تحت تاثیر قرار دهد. آقاتهرانی در حاشیه نام‌نویسی هم بزرگ‌ترین ضعف مجلس دهم را عدم نظارت مطلوب بر دولت دانست و هنوز از آغاز زنگ انتخابات نگذشته، نشان داد که با چه رویکردی راهی مجلس می‌شود. البته به‌جز آقاتهرانی، علی خضریان از دیگر اعضای شورای مرکزی حزب پایداری نیز دیروز نام‌نویسی کرد. او نیز در حاشیه نام‌نویسی به مجلس دهم انتقاد و نمایندگان آن را وکیل‌الدوله توصیف کرد. از میان اهالی رسانه به‌جز مدیرمسوول روزنامه خراسان که روز دوم نام‌نویسی کرد، پیام برازجانی، مدیر مسوول ماهنامه پیام آینده که سابقه فعالیت در روابط عمومی وزارت صنعت را هم دارد دیروز نام‌نویسی کرد.از میان نمایندگان کنونی مجلس شورای اسلامی هم سیدقاسم جاسمی، عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس روز سوم برای نام‌نویسی آمد و البته علیرضا محجوب، دبیرکل خانه کارگر که بعد از 24 سال نمایندگی از تهران هنوز از پارلمان خسته نشده برای حضور در مجلس دهم اعلام آمادگی کرد.
عسگر جلالیان، علیرضا دهقان و محمدرضا امیری از نمایندگان ادوار بودند که سومین روز نام‌نویسی کردند. با این حال طی 3 روز گذشته جای خالی اصلاح‌طلبان در میان ثبت‌نام‌کنندگان پررنگ بود. دیروز علیرضا رحیمی، نماینده عضو فراکسیون امید تهران از معدود چهره‌های اصلاح‌طلبی بود که برای مجلس یازدهم هم نام‌نویسی کرد. او نیز در جمع خبرنگاران، همدلی مجلس و دولت را اولویت مجلس یازدهم خواند. همچنین ابوالقاسم رئوفیان دبیرکل حزب اصولگرای ایران زمین و رحمت‌الله بیگدلی عضو حزب جمهوریت نیز از چهره‌های حزبی روز سوم بودند.
رشد میزان داوطلبی نمایندگی از سوی زنان
هر چند در دو روز نخست نام‌نویسی تعداد داوطلبان زن برای نمایندگی مجلس اندک بود به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به روزهای پایانی این تعداد رو به افزایش است. ظهر روز سه‌شنبه اسماعیل موسوی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور اعلام کرد که 740 نفر در سراسر کشور نام‌نویسی کردند که از این میان 270 نفر زن و باقی مرد بوده‌اند. همچنین بنا بر آمار کلی طی 3 روز ثبت‌نام 3هزار و 80 نفر کامل شد. از این میان 2 هزار 742 نفر مرد و 338 نفر زن که در واقع 89 درصد ثبت‌نام کنندگان مرد و 11 درصد زن هستند.بنا به گفته موسوی این عدد نسبت به مدت مشابه 13 درصد رشد داشته ‌است.
جمال عرف، معاون سیاسی وزیر کشور نیز روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران حاضر شد و به بیان برخی آمار و ارقام طی 3 روز نام‌نویسی از کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی پرداخت. او ظهر دیروز اعلام کرد که «طی دو روز و نیم گذشته بیش از 2500 نفر در کل کشور ثبت‌نام کردند که نسبت به همین زمان در دوره قبل بیش از 150 نفر در روز اول و بیش از 100 نفر در روز دوم افزایش میزان ثبت‌نام‌کننده داشته‌ایم». همچنین به ‌گفته رییس ستاد انتخابات کشور در دوره گذشته برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس شورای اسلامی 12 هزار نفر نام‌نویسی کردند که اگر این روند نام‌نویسی در روزهای آتی نیز ادامه داشته‌ باشد احتمالا شاهد رکوردی بیشتر از 4 سال گذشته خواهیم بود.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/284941/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

به جای گوشی 5 میلیون تومانی می‌توانید شارژر 50 واتی جدید سامسونگ را بخرید!

مالک تیک تاک پس از فروش ویرانه‌ای را تحویل آمریکایی‌ها خواهد داد

به لطف هوش مصنوعی، محل دفن افلاطون سرانجام کشف شد

لباس نظامی روحانیون در جنگ با که؟

مقایسه تعرفه اینترنت ثابت اپراتورها

ماجرایی تازه برای خریداران طلا؛ مالیات جدید در راه است؟

این بازی بعدی خالق کلش آو کلنز است؛ مبارزه با چاشنی هوش مصنوعی

جایزه 10 میلیون دلاری آمریکا برای دستگیری 3 هکر ایرانی

سقوط خودرو به دره، 10 فوتی و مجروح برجای گذاشت

سیل بیش از 2600 نفر از مردم را گرفتار کرده است

ماجرای فروش اسناد حاوی اطلاعات بیماران به عنوان کاغذ باطله چه بود؟

شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود

این سگ رباتی می‌تواند جهنم به پا کند

گفتگو با پاکبانی که درخصوص حمله ایران به اسرائیل واکنش جالبی داشت

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 8 اردیبهشت 1403

معرفی ارزان ترین گوشی پرچمدار سال با قیمت باورنکردنی

پرچمدار 2024 هواوی درصورت گم‌شدن به‌سادگی پیدا می‌شود

این گوشی‌های شیائومی منسوخ شدند

اسرائیل سرگردان در بحران

حادثه برای مینی‌بوس کارکنان سازمان آب و برق؛ 2 نفر جان باختند

ین ژاپن باز هم سقوط کرد

چرا پوتین در جنگ اوکراین از سلاح هسته‌ای استفاده نمی کند؟

واگذاری زمین به 177 خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی

10 کُشته درپی آتش‌سوزی هتلی در جنوب برزیل

بانک مرکزی: کاهش نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی تداوم دارد

پیکسل 8a بار دیگر رؤیت شد؛ میان‌رده جذاب گوگل برای رقابت با گلکسی A55

مچاله شدن پراید در تصادف با پژو

استفاده از کولر گازی چه میزان قبض برق را افزایش می‌دهد؟

برنامه/ از حال عزیزان خود باخبر باشید

فرونشست زمین، خودروی پراید را بلعید

چقدر کمتر از دوره برجام نفت می‌فروشیم؟

محتوای جذابی در راه Modern Warfare 3 و وارزون است

مرگ تلخ 2 نفر در رودخانه ارومیه

اوپو گوشی میان‌رده A60 را با طراحی متفاوت دوربین رونمایی کرد

مناقشه حجاب، از «ایتا» تا خیابان

قیمت گوشت مرغ 239 هزار تومان شد!

آماری عجیب از میزان آسیب نخاعی در تصادفات: سالانه بیش از 2 هزار نفر!

شارژر 240 وات پیشرفته ریلمی با قیمت بسیار عجیب رونمایی شد

قیمت رانا به کانال 600 میلیونی بازگشت

واژگونی مرگبار خودروی شوتی حامل سوخت قاچاق

قیمت عجیب حواله‌های خودرو؛ 12 میلیارد تومان ناقابل!

امام جمعه اهواز خطاب به مسئولان: تنها تا مهر و آبان ماه جاری برای کار کردن وقت دارید

آنر 200 لایت معرفی شد؛ قدرتمند و خوش قیمت با دوربین‌های فوق‌العاده

تاریخ‎نگاری یک‌طرفه

نجات 18 نفر که گرفتار سیل در روستای شادکام بافق شده بودند

آلزایمر ارزی دولتمردان

تردز به ابزار فیلتر کردن عبارت‌های توهین‌آمیز مجهز می‌شود

انفجار گاز در نیشابور، یک فوتی برجای گذاشت

هشدار درباره نفت 100 دلاری و تورم جهانی

محافظ سابق خاتمی: در سال 75 می‌خواستم هاشمی را ترور کنم