پیام ویژه

آخرين مطالب

بالاگرفتن تنش بین کاخ‌سفید و کنگره بر سر استیضاح ترامپ بين الملل

  بزرگنمايي:

پیام ویژه - در نامه‌ای که از سوی کاخ‌سفید و خطاب به ریاست کمیته قضایی مجلس نمایندگان کنگره نوشته شده آمده: "تحقیقات استیضاح شما کاملا بی‌اساس است و بنیادی‌ترین اصول سنجش و اعتباریابی را نادیده گرفته و تماما غیرمنصفانه است."

به گزارش جام نیوز به نقل از بی بی سی، وکیل ارشد کاخ‌سفید در نامه‌ای به کمیته قضایی کنگره اعلام کرده‌ قصد حضور در هیچ کدام از جلسات استماع تحقیقات استیضاح که هفته آینده قرار است در مجلس نمایندگان کنگره برگزار شود را ندارد چرا که از نظر او این تحقیقات فرآیندی منصفانه نداشته و بهتر است همین حال "فیصله" یابد.
در نامه‌ای که از سوی کاخ‌سفید و خطاب به جرالد ندلر، ریاست کمیته قضایی مجلس نمایندگان کنگره نوشته شده آمده: "تحقیقات استیضاح شما کاملا بی‌اساس است و بنیادی‌ترین اصول سنجش و اعتباریابی را نادیده گرفته و تماما غیرمنصفانه است."
با وجود این، در این نامه احتمال حضور ترامپ یا وکلای او در جلسات آتی کنگره رد نشده است اما گفته شده از نظر کاخ‌سفید لزومی برای حضور در جلسات پیش‌رو نمی‌بیند؛ جلساتی که تاریخ دقیق آن هنوز اعلام نشده اما قرار است هفته آتی برگزار شود،
ترامپ متهم است که با ترجیح دادن منافع شخصی خود بر منافع ملی کشورش، تلاش کرده با فشار بر دولت اوکراین از این کشور برای کمک گرفتن در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده استفاده کند.
مهلت کاخ‌سفید برای معرفی وکلای حقوقی و یا احضار شاهدان به جلسات آتی کمیته قضایی مجلس نمایندگان، امروز، جمعه ششم دسامبر، به پایان رسید.
این کمیته مجلس نمایندگان، که ریاست و اکثریت آن با دموکرات‌هاست، در صدد بررسی شواهد و مدارکی است که در جریان تحقیقات استیضاح گردآوری شده و بنا است به زودی تصمیم خود را در این باره که آیا ترامپ باید استیضاح شود یا خیر اعلام کند.
به گزارش جام نیوز ، آن طور که به نظر می‌آید دموکرات‌ها برای فعال کردن قانون استیضاح تصمیم قطعی گرفته‌اند و انتظار می‌رود به زودی برای رسمیت بخشیدن به این تصمیم در صحن علنی مجلس نمایندگان رای‌گیری کنند.
در این صورت انتظار می‌رود جلسات استیضاح ترامپ که در مجلس سنای کنگره برگزار خواهد شد در اوایل ماه ژانویه آتی آغاز شود.
کاخ سفید چه گفته؟
پت سیپولون، یکی از وکلای ارشد کاخ‌سفید در نامه امروز خود به جری ندلر، رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان، تحقیقات استیضاح را "تصنعی و نمایشی" خوانده است.
او نوشته: "دموکرات‌ها به دنبال استفاده از قانون استیضاح هستند بدون این که حتی "یک برگه مدرک" رو کنند.
سیپولون خطاب به آقای ندلر نوشته: "تحقیقات استیضاح شما از بیخ و بن بی‌اساس است و ابتدایی‌ترین اصول فرآیند یک تحقیق و تفحص را نقض کرده و اساسا غیرمنصفانه است... شما باید این تحقیقات را همین حالا فیصله دهید و از اتلاف وقت بیشتر برای این جلسات استماع جلوگیری کنید."
در پایان این نامه به رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان یادآوری شده که آقای ترامپ درخواست دارد که اگر قرار است این تحقیقات استیضاح ادامه پیدا کند هر چه زودتر ماجرا برای برگزاری "یک جلسه محاکمه عادلانه به مجلس سنا" ارجاع شود.
مطابق قانون اساسی آمریکا، مجلس نمایندگان کنگره وظیفه تحقیق و تفحص درباره اتهام "سوء استفاده از قدرت و تخطی از قانون اساسی" از سوی رئیس جمهور را برعهده دارد اما پس از این که این مجلس اعمال رئیس‌جمهوری را مستحق استیضاح خواند، این مجلس سنا است که وظیفه برگزاری جلسه محاکمه رئیس جمهوری را بر عهده می‌گیرد و نهایتا هم این 100 سناتور مجس سنا هستند که با رای‌گیری درباره سرنوشت رئیس جمهوری قضاوت خواهند کرد.
جمهوری‌خواهان اکثریت مجلس سنا را در دست دارند و آقای ترامپ یقین دارد که هیچ کدام از سناتورهای جمهوری خواه کنگره علیه او رای نخواهد داد. برای همین هم به نظر می‌رسد او و وکلایش ترجیح می‌دهند دفاعیات خود را به جای طرح در جلسات مجلس نمایندگان که تحت سیطره دموکرات‌هاست به جلسات نهایی در مجلس سنا ببرند که از حمایت حداکثری جمهوری‌خواهان برخوردارند و به عبارت دیگر برای آنها "زمین خودی" محسوب می‌شود.
تحقیقات برای استیضاح دونالد ترامپ ماه سپتامبر و پس از آن آغاز شد که یک افشاگر اطلاعاتی درباره مکالمه تلفنی آقای ترامپ و رییسجمهوری اوکراین به کنگره شکایت کرد.
به نظر می‌رسد در این گفتگوی تلفنی رییس جمهوری آمریکا ارسال کمک نظامی به اوکراین را به موافقت دولت این کشور با انجام تحقیقاتی علیه جو بایدن و پسرش مشروط کرده است که نتایج آن به نحوی به پیروزی آقای ترامپ در انتخابات کمک کند.
استیضاح در آمریکا چگونه است؟
کنگره آمریکا مطابق قانون اساسی این کشور اجازه دارد که رئیس جمهوری را پیش از به پایان رسیدن دوران چهار ساله از کار برکنار کند به شرطی که به اعضای کنگره ثابت شود رئیس‌جمهور خیانت کرده؛ رشوه گرفته یا از قدرت سوء‌استفاده کرده است.
آنچه اکنون در کانون تحقیق و تفحص مجلس نمایندگان آمریکا قرار گرفته همین مورد سوم است؛ یعنی سوء‌استفاده از قدرت. دموکرات‌ها که اکثریت مجلس نمایندگان را در دست دارند معتقدند آقای ترامپ در گفتگوی تلفنی خود با رئیس جمهور اوکراین که اواخر تیرماه گذشته صورت گرفت، از او خواسته درباره هانتر بایدن، پسر جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری در دوران باراک اوباما تحقیق کند. درخواستی که می‌تواند سوء استفاده از مقام ریاست‌جمهوری با هدف مطامع سیاسی در انتخابات سال آینده آمریکا ارزیابی شود. چرا که جو بایدن در حال حاضر جلودار کاندیداهای حزب دموکرات در کارزارهای درون حزبی است.
اما طرح چنین درخواستی از سوی ترامپ هنگامی جنجالی‌تر شد که معلوم شد کمک مالی مصوبه کنگره به اوکراین که قرار بوده اوایل سال جاری میلادی در اختیار این کشور قرار گیرد، به دستور آقای ترامپ معطل مانده بوده و تنها بعد از این مکالمه تلفنی به اوکراین پرداخت شده است.
علاوه بر این دموکرات‌ها می‌گویند ترامپ با مسدود کردن دسترسی کنگره به مدارک و شاهدان مرتبط با این تحقیقات، عملا در جریان تحقیقات قضایی و اجرای عدالت کارشکنی کرده که خود یکی دیگر از دلایل قانونی برای استیضاح رئیس‌جمهور است.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/285806/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

طلای 18عیار پایین آمد؛ بازگشت دلار به کانال 63 هزار تومان

اپل ظاهراً در تأمین نمایشگر OLED آیپد پرو 11 اینچی با محدودیت‌هایی روبه‌رو است

همکاری‌های ایران و پاکستان در حوزه انرژی با قوت ادامه می‌یابد

مشعل‌های گازی مجتمع‌های پتروشیمی جمع‌آوری می‌شوند

ضرورت روزآمدسازی دانش و اطلاعات مدیران مناطق نفت‌خیز جنوب

نیروی دریایی ارتش در کنار مردم سیل‌زدۀ سیستان‌وبلوچستان

اعزام 1500 عمره‌گزار به حج در 3 روز

گام بلند مناطق نفت‌خیز جنوب در بومی‌سازی تجهیزات

هشدار نارنجی برای نیمه شرقی کشور

جزئیات تخصیص ارز 28500 تومانی

بازار سیاه مهاجرت با ویزای جعلی

سرنوشت تیک‌تاک با تصویب قانون آمریکایی چه می‌شود؟

لحظه نجات راننده گرفتار در خودرو ‌در حال سوختن

ضربه راهبردی ایران به اسرائیل از نگاه عباس عبدی؛ جذب حمایت داخلی از حمله به اسرائیل با برخورد با زنان در خیابان ها، در تعارض است

تاخیر در پرداخت الکترونیکی بیمه‌های تکمیلی

این عینک، زبان اشاره را ترجمه می‌کند

خواب آشفته اسرائیل برای منطقه

جزئیاتی تکان دهنده از قتل یک جوان توسط 4 برادر

دنیای اقتصاد: در سال 1403 نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم

دست یاری صنعت هسته‌ای به صنعت نفت

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

هوش مصنوعی متن‌باز جدید اپل معرفی شد؛ پردازش بدون نیاز به اینترنت

آخرین آمار توزیع کارت کنکور اعلام شد

با اصلاح اطلاعات حساب بانکی خود سود سهام عدالت را دریافت کنید

ایران دفعه بعد 3 هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند یا 30 هزار؟!

کشف سکه‌های دوره اشکانی از مسافر قطار

سرمقاله آفرینش/ از دست رفتن سرمایه های مردم در طرح های بی بازده

بازیگر زیاده‌طلب منطقه

اعلام محدودیت‌های ترافیکی آخر هفته جاده‌های کشور

مسیر طلای جهانی عوض می‌شود؟

قوه قضاییه: حکم اعدام توماج صالحی بدوی و قابل فرجام خواهی در دیوان عالی است

دو گوشی قدیمی به پایان چرخه عمر رسیدند و دیگر آپدیت نمی‌شوند

استفاده هکرها از دستگاه‌های سیسکو برای جاسوسی

رییس سازمان سنجش: برخی ابزارهای جاسوسی کنکور را در بدن کار گذاشتند

غزه‌ای‌ها زیر آوار گرسنگی

ترافیک پرحجم و روان در کندوان و هراز

89 درصد فقرا از شاغلین سابق و امروز هستند/ ماجرای تحمیل ایمان با زور را کنار بگذارید

کیهان مطرح کرد: اصلاح‌طلبان در کنار دلالان و رانت جویان

گوشت آفریقایی و تانزانیایی در راه است

اصولگرایان منتقد «گشت ارشاد»، تغییر موضع داده اند؟

ادب از که آموختی؟... از روزنامه اعتماد!

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

جزئیات آزمون سراسری از زبان وزیر علوم

وضعیت شهر حاجی آباد زیرکوه در پی شکسته شدن 2 سد خاکی

واتس‌اپ به ارسال پیام به شماره‌های ذخیره نشده و ورود با فیس‌آی‌دی مجهز می‌شود

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

مهلت انتخاب رشته دکتری تمدید شد

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

سقوط ین رکورد 34 ساله را شکست

پیش‌بینی جدید یک کارشناس درباره قیمت خودرو