پیام ویژه

آخرين مطالب

اروپا ضمن انتقاد از کاهش تعهدات برجامی‌ ایران، خواهان حفظ توافق شد سياسي

  بزرگنمايي:

پیام ویژه - دفتر سیاست خارجی اتحادیه اروپا با صدور یک بیانیه در خصوص نشست روز گذشته کمیسیون مشترک برجام در وین، به تکرار مواضع اروپایی‌ها در خصوص توافق هسته‌ای پرداخت.
به گزارش اخبار سیاسی پایگاه خبری رخ، دفتر سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره رایزنی‌های انجام شده در نشست روز جمعه (دیروز) کمیسیون مشترک برجام بیانیه‌ای منتشر کرد و در آن ضمن انتقاد از گام‌های ایران در زمینه کاهش تعهدات برجامی خودش، درباره ساز و کار اینستکس اظهارنظر کرده است.
نشست کمیسیون مشترک برجام که بعدازظهر امروز (جمعه) با حضور هیات های ایران و 1+4 (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و‌‌انگلیس) در محل نمایندگی اتحادیه اروپا در شهر وین برگزار شده بود، بعد از حدود سه ساعت پایان یافت.سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران و هلگا اشمید معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ریاست این نشست را برعهده داشتند.
بیشتر بخوانید: روایت ظریف از تذکر به موقع آمریکا به اروپا درباره برنامه موشکی ایران
اشمید بعد از اتمام نشست کمیسیون مشترک برجام در وین حفظ توافق هسته‌ای برجام را مسئولیت جمعی همه طرف‌ها دانست و در توئیتر نوشت: «ریاست جلسه کمیسیون مشترک برجام را به عهده داشتم. درخواست زیادی برای اجرای کامل توافق هسته‌ای و قطع روند منفی اخیر مطرح شد».
او افزود: «ما برای حفظ برجام مسئولیت جمعی داریم. از همه طرف‌ها خواستم مسئله را به پایتخت‌هایشان گزارش دهند چون به تلاش‌های شدید همه طرف‌ها نیاز است».
بعد از این اظهارنظر اشمید، دفتر سیاست خارجی اتحادیه اروپا که ریاست آن برعهده «جوزف بورل» مسوول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا است، یک بیانیه منتشر کرده و روایت خود را درباره نشست کمیسیون مشترک برجام ارائه کرده است.
این دفتر در بیانیه خود درباره نشست کمیسیون مشترک برجام، به تکرار مواضع اروپایی‌ها در خصوص برجام، انتقاد از خروج غیرقانونی آمریکا از این توافق و تحرکات آنها در خصوص ساز و کار موسوم به «اینستکس» پرداخت و البته از گام‌های ایران برای کاهش تعهدات برجامی خودش انتقاد کرده است.
در بیانیه آمده است: «این نشست در یک برهه حساس برگزار شد. شرکت‌کنندگان به پایبندی 14 ماهه ایران به تعهدات هسته‌ای برجامی خودش بعد از خروج تاسف برانگیز ایالات متحده از این توافق و اعمال مجدد تحریم‌های امریکا که سبب شد ایران به مزایای کامل رفع تحریم‌ها برسد، اذعان کردند. مشارکت‌کنندگان بار دیگر بر اینکه برجام یک دستاورد بین‌المللی و عنصر کلیدی در زمینه معماری جهانی در زمینه عدم اشاعه هسته‌ای است، تاکید کردند. در این باره، نگرانی‌هایی جدی در خصوص یک سلسله از تحولات به ویژه در خصوص اقدامات اخیر ایران در زمینه اجرای تعهدات هسته‌ای برجامی این کشور مطرح شدند. همه شرکت‌کنندگان بر اهمیت کلیدی اجرای کامل و موثر تعهدات همه طرف‌ها و اراده‌شان برای پیش بردن تلاش‌ها به منظور حفظ توافق (برجام) تاکید کردند. با این نیت و مطابق با بیانیه مشترک نشست در سطح وزرای خارجه ماه سپتامبر اتحادیه اروپا/ سه کشور اروپایی به علاوه 2 (روسیه و چین) و ایران در نیویورک، سه کشور اروپایی به علاوه دو کشور، قویا ایران را تشویق کردند که اقدامات ضروری را برای اجرای کامل تعهدات هسته‌ای‌ خودش و اجتناب از انجام اقدامات تنش‌آمیز اتخاذ کند و همچنین بر اهمیت حفظ مزایای اقتصادی برجامی ایران تاکید کردند».
دفتر سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه داد: «مشارکت‌کنندگان (در نشست روز جمعه کمیسیون مشترک برجام) بر نقش کلیدی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید و از آن حمایت کردند؛ نهادی که طبق قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل مسوول نظارت و راستی آزمایی اجرای تعهدات هسته‌ای برجامی ایران است».
این نهاد اروپایی همچنین تصریح کرد: «مشارکت‌کنندگان، بار دیگر بر حمایت قوی خودشان و مسوولیت جمعی‌شان در زمینه ادامه کار پروژه‌های کلیدی عدم اشاعه هسته‌ای که بخش حیاتی برجام هستند، تاکید کردند. آنها از تداوم تلاش‌های گروه مشترک کاری اراک، چین و بریتانیا در زمینه پیش بردن پروژه نوسازی اراک استقبال کردند. آنها تحولات اخیر در رابطه با تاسیسات نطنز را بررسی کردند و حمایت مستحکم خودشان را از تلاش‌های روسیه برای ادامه اجرای پروژه ایزوتوپ پایدار ابراز داشتند».
دفتر جوزف بورل مسوول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این بیانیه درباره اینستکس هم اظهارنظر کرد و گفت: «مشارکت‌کنندگان از تصمیم دولت‌های بلژیک، دانمارک، فنلاند، هلند، سوئد و نروژ برای پیوستن به اینستکس که شامل چشم انداز باز کردن آن به روی عاملان اقتصادی کشورهای ثالث استقبال کردند. هدف اینستکس، تسهیل تجارت مشروع با ایران به منظور حمایت از نیازهای مردم ایران است».

جوزف بورل و موگرینی
در پایان این بیانیه آمده است: «مشارکت‌کنندگان از تلاش‌های دیپلماتیک اخیر به منظور کاستن از تنش‌ها قدردانی کردند. برای مثمر ثمر شدن این تلاش‌ها، همه طرف‌های مربوطه باید به اندازه کافی انعطاف از خودشان نشان دهند. در همین چارچوب، مشارکت‌کنندگان (در نشست دیروز کمیسیون مشترک برجام) درباره ضرورت پرداختن به چالش‌های جدی مرتبط با برجام در چارچوب خود برجام صحبت کردند».
پیش از این «میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین هم در یک توئیت روایت روسیه از نتایج به دست‌آمده در نشست کمیسیون مشترک برجام اینطور نوشته بود: «آخرین جلسه کمیسیون مشترک برجام در سال 2019 این را به اثبات رساند که علی‌رغم همه مشکلات و اختلافات، شرکت‌کنندگان در این نشست در حمایت از برجام و تعهد به آن متحد هستند. این جمع‌بندی اصلی است که از رایزنی‌های امروز به دست آمده است».
نشست کمیسیون مشترک برجام در شرایطی برگزار شد که به دنبال اقدام اخیر فرانسه، انگلیس و آلمان در ارسال نامه به دبیرکل سازمان ملل علیه موشک‌های ایران، یک رسانه انگلیسی مدعی شده کشورهای اروپایی عضو برجام در جلسه کمیسیون مشترک برجام ایران را به اعمال ساز و کاری که می‌تواند به بازگشت تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران منجر شود (موسوم به مکانیسم ماشه) تهدید خواهند کرد.
بیشتر بخوانید: اشمیت: حفظ برجام مسئولیت جمعی همه طرف‌های توافق است
طبق گزارش ادعایی خبرگزاری رویترز، قدرت‌های اروپایی در جلسه روز جمعه از ایران خواهند خواست به «نقض» مفاد توافق هسته‌ای پایان دهد وگرنه ممکن است تحریم‌های سازمان ملل علیه این کشور احیا شود.
پیشتر سه کشور اروپایی عضو برجام (فرانسه، انگلیس و آلمان) در نامه‌ای به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد مدعی شده‌اند که برخی از موشک‌های بالستیک ایران با قطعنامه شورای امنیت، «ناهمخوان» است. این سه عضو اروپایی برجام در نامه‌ای که روز چهارشنبه میان اعضای شورای امنیت توزیع شده، به گوترش توصیه کرده‌اند که در گزارش بعدی خود در مورد برنامه موشکی ایران، این موشک‌ها را با مفاد قطعنامه 2231 در تضاد توصیف کند.
به دنبال ارسال نامه فرانسه، انگلیس و آلمان علیه برنامه موشکی ایران، ویر خارجه ایران ضمن رد مواضه این سه کشور اروپایی در پیامی توئیتری نوشت: «برایان هوک (نماینده یوژه آمریکا در امور ایران) تذکری به موقع به شریکان اروپایی ما در برجام داد و به صراحت اذعان کرد که قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل آزمایش‌های موشکی [ایران] را ممنوع نکرده است.
«محمد جواد ظریف»،عکسی از متن سخنان برایان هوک که روی وب‌سایت وزارت خارجه آمریکا قرار گرفته را ضمیمه پیامش در توئیتر کرده است. در این عکس، زیر این بخش از سخنان هوک که گفته بود «یکی از نقائص توافق هسته‌ای ایران این است که به ممنوعیت آزمایش‌های موشک‌های بالیستیک ایران خاتمه داد»، خط کشیده شده است

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/285921/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

لحظات حساس از نجات نوزاد سه روزه توسط اپراتور هلال احمر

گزارش درآمد سه ماهه متا اعلام شد؛ سقوط 16 درصدی سهام غول فناوری

نجات روسیه با اقتصاد موازی

پورعباس: کنکور در سلامت کامل برگزار شد

رادان: تمام آبرویمان را برای دین و ارزش‌های اسلامی می‌گذاریم و از این راه عقب‌نشینی نخواهیم کرد

«صفحه اول اینترنت» برای تمرکز بیشتر بر دیدگاه‌ها، آپدیت شد

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

متکی هیچ تماسی با ابوترابی برای ریاست مجلس نداشته است

کاهش 14 درصدی جانباختگان حوادث رانندگی در سفرهای نوروزی

شیائومی نیامده رکورد زد!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

اقدام شیطانی مرد شیاد به زنان در نقش شرکت در مراسم ترحیم

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

مرگ دردناک مرد تبریزی زیر چرخ های قطار مسافربری

بررسی گوشی Redmi 10 5G؛ اقتصادی و پرطرفدار

مهاجرت با ویزای جعلی

"کینه خونین" کارگر قهوه‌خانه شهر ری را قربانی کرد

آتش سوزی گسترده در هند؛ شش نفر کشته شدند

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

سردار رادان: موضوع حجاب اصلا موضوع امنیتی نیست

آخرین وضعیت سیل در سیستان‌وبلوچستان؛ راه‌ ارتباطی 70 روستا همچنان مسدود است

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

تردز حالا 150 میلیون کاربر ماهانه دارد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تصادف زنجیره‌ای عجیب در ارومیه

هشدار هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید در برخی استان‌ها

آبگرفتگی خیابان‌های شهر کرمان پس از بارش شدید باران

انتقاد از مصوبه مجلس در مورد مالیات طلا؛ دیگر مردم سمت خرید طلا هم نمی‌آیند

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

لاجوردی: مماشات کنیم مقابله با بی حجابی سخت‌تر می‌شود

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

مایکروسافت حجم آپدیت‌های ماهانه ویندوز 10 را به‌شدت کاهش داد

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

پایان ماراتن داوطلبان کنکور ریاضی، انسانی و فرهنگیان

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها

رونمایی از نخستین موتور بنزینی شش سیلندر ایرانی

تقاضا برای هدست ویژن پرو اپل رو به کاهش است

همسر سید مصطفی خمینی درگذشت

قالیباف: بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز برنامه ندهد مجلس برنامه می‌دهد

غرق شدن دو کودک در رودخانه ماشکید سراوان

ارز حج 1403 تامین شد

قیمت HDD سیگیت و وسترن دیجیتال افزایش یافت

پیش‌بینی هوای تابستان امسال

دلایل کاهش تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس

نخستین برات الکترونیکی صادر شد