پیام ویژه

آخرين مطالب

خاص ترین اماکن تاریخی تهران را بیشتر بشناسید خواندنی ها

  بزرگنمايي:

پیام ویژه - این روزها بسیاری از افراد گردشگران خارجی با تهیه بلیط هواپیما تهران، به این شهر سفر کرده و از جاذبه ها و اماکن معروفش دیدن می کنند.

معمولا با شنیدن نام تهران پایتخت کشور، اولین چیزی که به ذهن اکثرمان خطور خواهد کرد، شهری پر ترافیک و شلوغ و با آلودگی های فراوان است که با این تصور ممکن است فکر کنید، تهران هیچ جاذبه گردشگری جذاب یا زیبایی برای گشت و گذار ندارد!
در صورتیکه این روزها بسیاری از افراد گردشگران خارجی با تهیه بلیط هواپیما تهران ، به این شهر سفر کرده و از جاذبه ها و اماکن معروفش دیدن می کنند.کاخ ها و عمارت های تاریخی بسیاری در تهران وجود دارد که ممکن است از وجودشان اطلاعی نداشته باشید. اما اگر پیش از سفر اطلاعات دقیق و کاملی از این اماکن داشته باشید می توانید یک فهرست به دلخواه خود تهیه کرده و به نوبت از تمامی جاذبه های تهران دیدن نمایید.
علت وجود اماکن تاریخی در تهران به این دلیل است که این شهر حدود 2 قرن است که به عنوان پایتخت کشور شناخته شده است و در طی این سال ها، تهران تاریخ پر فراز و نشیبی را به خود دیده است. جالب است بدانید که در شهر تهران حدود 890 جاذبه گردشگری به ثبت ملی رسیده و همین موضوع سبب شده است که امکانات گردشگری و رفاهی بسیار متنوعی را در جهت رشد صنعت گردشگری و توریستی به وجود آورند. با مستر بلیط همراه باشید تا شما را با بهترین اماکن تاریخی تهران آشنا کنیم.

باغ فردوس تهران
این باغ زیبا در ضلع شمالی خیابان ولیعصر دقیقا نرسیده به میدان تجریش قرار گرفته است. کافیست تا پای تان را داخل این باغ زیبا بگذارید و از تماشای درختان سر به فلک کشیده چنار و عمارتی قدیمی که در داخل آن قرار گرفته است نهایت لذت را ببرید. این باغ در سال های 1264 و 1250 به دستور محمد شاه قاجار ساخته شده است. متاسفانه این روزها مسئولین چندان اهمیتی به این باغ نمی دهند و بیشتر قسمت تخریب شده است. مساحت باغ فردوس حدود 20 هزار متر مربع می باشد و عمارتش هم 10000 متر مربع است. طول عمارت حدود 34 متر و عرض آن هم تقریبا 26 متر می باشد و متشکل از سه طبقه مجزا و یک نیم طبقه است.
تاریخچه این باغ بسیار جالب است در واقع در آن زمان که محمد شاه قاجار فوت شد، ناصرالدین شاه تمامی باغ ها را خرید و آن را به باغ اصلی یعنی باغ فردوس اضافه نمود تا آن را به عنوان هدیه عروسی به دخترش بدهد. داماد ناصرالدین شاه که دوست محد خان معیرالملک نام داشت، یکی از برجسته ترین معماران تهران بود و خودش وظیفه ساخت و معماری باغ را بر عهده گرفت. سرانجام مراسم عروسی هم در همان باغ برگزار شد. باغ فردوس در دوره های مختلف بارها و بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. پس از مرگ اهالی خانه و دختر ناصرالدین شاه، بازهم این باغ به حال خود رها شد و به دلیل رسیدگی ناکافی ویران شده بود. تا اینکه یکی از تجار شیرازی این باغ را از شخصی به نام دوستعلی خان خرید و آن را مرمت و بازسازی کرد.
این عمارت و باغ تاریخی پر فراز نشیب داشته اند. حدودا در سال 1316 بود که وزیر معارف وقت دستور داد تا مدرسه تجریش را در این باغ احداث نمایند. سرانجام در دهه 50 این عمارت به عنوان دفتری برای برنامه ریزی جشن های ملی تبدیل شد و بعد از اینکه انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، آن را در اختیار صدا و سیما قرار دادند. این باغ در سال 1376 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

کوشک احمد شاهی تهران
یکی دیگر از بهترین اماکن تاریخی تهران، کوشک احمد شاهی است که متشکل از 2 طبقه بوده و مساحتش حدود 800 متر مربع می باشد. این باغ زیبا در ضلع شمالی باغ نیاوران قرار دارداین بنا به دلیل معماری منحصر به فردی که دارد حتی در عصر خودش هم خاص و ویژه بود. معماری عمارت کوشک احمد شاهی به قدری با ظرافت است که به جرعت می توان گفت که با هیچ یک از بناهای قدیمی تهران قابل مقایسه نیست! ساختمان این باغ در مجاور یک حوض زیبا وبزرگ قرار دارد و اگر به عکاسی علاقه داشته باشید، این قسمت یک سوژه ناب برای ثبت عکس هایی خاص است. سریال قهوه تلخ را دیده اید. جالب است بدانید که این سریال که به کارگردانی مهران مدیری ساخته شد، در همین باغ و عمین عمارت زیبا ساخته شد. بر روی بنای این عمارت یک سقف شیب دار بنا شده است که به نوعی الهام گرفته شده از سبک معماری اروپایی است مانند معماری نئوکلاسیک که با معماری ایرانی ادقام شده است. مهم ترین قسمت های این کوشک، تزئینات بسیار خاصش هستند که زیبایی و این عمارت را چندین برابر کرده اند. یک قنات در این باغ وجود دارد که آبش از رشته کوه های البرز سرچشمه می گیرد این آب پس از اینکه به قنات می رسد، به حوضی که در مجاور بنا قرار دارد می رود و پس از گذر از باغ به سوی پارک نیاوران منتهی می شود. پیشنهاد می کنیم که اگر با بلیط قطار تهران به پاتخت سفر کردید، از کوشک احمد شاهی هم دیدن نمایید.

کاخ سبز تهران
اگر با بلیط اتوبوس تهران به این شهر سفر کردید، حتما از از کاخ سبز تهران هم دیدن کنید که خالی از لطف نیست. این کاخ باشکوه و زیبا در گذشته با نام کاخ شهوند شهرت داشت و امروزه با نام کاخ موزه سبز معروف است. علت نامگذاری کاخ به چنین اسمی، این است که برای ساخت نمای آن از نوعی سنگ که به رنگ سبز است استفاده کرده اند. این سنگ ها را از یک معدن به نام خسمه که در شهر زنجان است استخراج کرده اند و به همین دلیل نام این کاخ را، کاخ سبز گذاشته اند.
کاخ سبز تهران، یکی از اولین کاخ هایی است که در مجموعه سعدآباد قرار دارد و در زمان حکومت پهلویان به بهره برداری رسید. هنگامی که به ضلع جنوبی کاخ بروید، می توانید تماشاگر چشم اندازی بسیار زیبا از تهران باشید. از ویژگی های منحصر به فرد کاخ سبز می توانیم به معماری و تزئینات زیبایش اشاره کنیم که همگی هنرمندی معماران ایرانی را به رخ می کشند. خاتم کاری، معرق کاری، گچبری های زیبا با طرح هایی منحصر به فرد، تذهیب، آیینه کاری؛ از جمله تزئیناتی هستند که در معماری این کاخ به کار رفته است. اهمیت تاریخی این کاخ بسیار زیاد است، چراکه در گذشته افراد بسیار مشهوری همانند، کنستانتین (پادشاه یونان) و ملک حسین در این کاخ زندگی کرده اند.
این کاخ با شکوه در زمان پهلوی به بهره برداری رسید. پس از مدتی، نیم طبقه اول کاخ به علیخان والی که یکی از زمین داران و بزرگان قاجار بود واگذار شد. یک تپه در زیر این بنا قرار دارد به نام همین شخص معروف شده است یعنی تپه علیخان. رضا خان عاشق این کاخ بود و به همین خاطر تصمیم گرفت در ازای 7 هزار تومان در سال 1301 آن را به دست آورد. البته در آن زمان رضا خان هنوز بر تخت سلطنت ننشسته بود و جزء یکی از وزرای جنگ حکومتی بود. این کاخ در اوایل حکومت رضا خان ساخته شد به همین دلیل در گذشته با نام کاخ رضا خان شهوند معروف بود.
کاخ گلستان تهران
یکی دیگر از مکان های تاریخی تهران، کاخ گلستان است. این بنا بارها به حال خود رها شده و رو به ویرانی رفته است. خوشبختانه در طی دروه های مختلف به دست افرادی مختلف مورد بازسازی قرار گرفته است. معماری کلاخ گلستان بسیاز زیباست و هر ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی برای بازدید از آن به تهران می آیند. کاخ گلستان در زمان شاه عباس صفوی ساخته شد اما بعد از گذشت چندین سال این کاخ بسیار فرسوده شد، تا اینکه حکومت به دست ناصرالدین شاه افتاد، و دستور بازسازی آن را صادر نمود. ناصرالدین شاه عاشق سفرهای خارجی بود و مدام در حال گشت و گذار بود به همین دلیل بیشتر قسمت های این کاخ برگرفته از سفرها و بناهایی است که شاه قاجار در سفرهای خود دیده و آن ها را پسندیده بود.
به طور کلی می توان گفت که در کاخ گلستان اتفاقات تاریخی بسیاری رخ داده است و شاید یکی از دلایل معروفیتش هم همین موضوع باشد. در این کاخ تاج گذاری اول و دوم پادشاهان پهلوی اتفاق افتاد و همچنین انقلاب مشروطه یکی دیگر از مهم ترین وقایع درون این کاخ است. از همه مهم تر آثار هنری و تاریخی است که در این کاخ وجود دارد و همگی یادگاری از دوران های مختلف هستند. این آثار هنری بسیار متنوع هستند و شما می توانید ساعت ها با تماشای آن ها سرگرم شوید.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/286300/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

مارک زاکربرگ می‌گوید متا در حال توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک است

گوشی وان پلاس Ace 3 Pro طراحی کاملاً جدیدی خواهد داشت؟

برنامه/ ردیاب بهترین مکان تحت پوشش شبکه‌های تلفن همراه

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

همتی به رئیسی: مردم همچنان در انتظار وعده برقراری گشت ارشاد مدیران هستند/ ویدئو

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

جنجال هوش مصنوعی؛ تریلر جعلی فیلم جیمز باند با بازی هنری کویل وایرال شد

سامسونگ حذف یکی از نرم‌افزارها را در One UI 6.1 غیرممکن کرد

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک

واکنش عباس عبدی به توئیت عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب درباره برخود با بی حجابی

پردازنده دیمنسیتی 6300 مدیاتک برای گوشی‌های میان‌رده معرفی شد

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

خرید سه‌بعدی کالاهای جدید به اپل ویژن پرو اضافه شد

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

بایدن در آستانه شکست؟

آمریکا پشت اسرائیل را خالی کرد | ادعای وزیر خارجه آمریکا درباره حمله اسرائیل به ایران

لاوروف: ایران خواهان تشدید تنش نیست

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

پوکو M7 5G در راه است؛ نسخه ری‌برند شده Redmi 13 5G

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

گزیده‌های نفتی هفته

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس/ بازداشت فردی که تهدید کرد خود را نزدیک ساختمان دیپلماتیک ایران منفجر می‌کند/ ویدئو

تلویزیون‌های گیمینگ سری 2025 ردمی شیائومی با قیمت رقابتی معرفی شدند

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس/ بازداشت فردی که تهدید کرد خود را نزدیک ساختمان دیپلماتیک ایران منفجر می‌کند

واژگونی پراید حادثه آفرید

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

مرغ کیلویی چند؟

واکنش ها به تذکر دفتر رهبری در مورد گشت ارشاد جدید/ طرح نور تعطیل می شود؟

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است

آیپد ایر 12.9 اینچی به پنل Mini-LED نمایشگر مجهز خواهد شد

درگیری درکابینه نتانیاهو بعد از گنده گویی درباره ایران | ماجرا چیست؟

سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی؛ 2 نفر فوت شدند

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

متا مدعی شد: مدل زبانی لاما 3 عملکرد بهتری نسبت به اغلب رقبا دارد

پدر گلاب ایران درگذشت

رقیب اپ استور آغازبه‌کار کرد؛ فروشگاهی جدید برای برنامه‌ها و بازی‌های آیفون

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»/ اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

آذری جهرمی: این یک رجزخوانی نیست، هشدار است/ جنگ طلب نیستم اما در صورت اعلام جهاد از سوی رهبری، لباس سربازی خواهم پوشید