پیام ویژه

آخرين مطالب

غریبه‌ای در واشنگتن؛ دیدار تاریخی در پاریس يادداشت

  بزرگنمايي:

پیام ویژه - شرق / متن پیش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
وزیر خارجه روسیه قرار است برای مذاکره با مقام‌های ایالات متحده روز سه‌شنبه به واشنگتن سفر کند. این سفر یادآور آخرین سفر سرگی لاوروف به واشنگتن در می ‌2017 و دیدار جنجالی او و سفیر روسیه در واشنگتن با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکاست. آن دیدار در شرایطی انجام شد که ترامپ اجازه ورود رسانه‌های آمریکایی به کاخ سفید را نداد و تنها رسانه‌های روسی اجازه تهیه عکس و خبر از این دیدار را داشتند. خوش‌و‌بش گرم ترامپ با این دو مقام روسی، گمانه‌های رسانه‌های منتقد ترامپ نسبت به رابطه ترامپ و حکومت روسیه و احتمال مداخله مسکو در انتخابات سال 2016 آمریکا به سود ترامپ را تقویت کرد.
مقام‌های آمریکایی پس از آن دیدار لاوروف و ترامپ اعلام کردند رئیس‌جمهور ایالات متحده اطلاعات طبقه‌بندی‌شده و محرمانه‌ای درباره داعش در اختیار وزیر خارجه روسیه و سفیر روسیه در واشنگتن قرار داده و این موضوع خشم بیشتر رسانه‌های آمریکایی علیه ترامپ را برانگیخت.
یک روز قبل از آن دیدار جنجالی، ترامپ جیمز کومی، رئیس وقت پلیس فدرال آمریکا را از سمت خود اخراج کرده بود. کومی مدیریت و هدایت تحقیقات درباره ارتباط کمپین انتخاباتی ترامپ و روسیه را بر عهده داشت. ترامپ در دیدار با مقام‌های روسیه از جمله لاوروف، کومی را فردی «دیوانه» معرفی کرده بود.
سفر پیش‌روی لاوروف به واشنگتن هم در شرایطی انجام می‌شود که مجلس نمایندگان ایالات متحده در آستانه رأی‌گیری برای استیضاح ترامپ قرار دارد. ترامپ متهم است که از کمک‌های مالی و نظامی آمریکا به اوکراین به‌عنوان ابزاری برای فشار و گروکشی در برابر رهبران اوکراین استفاده کرده بود تا مقام‌های این کشور را متقاعد کند که به‌صورت علنی و رسمی تحقیقات درباره جو بایدن، رقیب اصلی انتخاباتی‌اش در سال 2020 را اعلام کنند. جلسات استماع و شهادت در کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا حاکی از آن بود که اوکراین نیز در کنار روسیه در انتخابات سال 2016 آمریکا مداخله کرده است.
لاوروف در این سفر قرار است با مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده دیدار کند. این در حالی است که پیش از این اغلب ارتباطات و مذاکرات با مقام‌های روسی از سوی جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید یا فرستادگان ویژه انجام می‌شد و پمپئو تلاش می‌کرد فاصله خود را با مقام‌های روسی حفظ کند؛ اما به نظر می‌رسد این روند تغییر کرده و پمپئو قصد دارد مستقیم با مقام‌های مسکو مذاکره کند.
هنوز مشخص نیست لاوروف در این سفر با ترامپ هم دیدار داشته باشد و کاخ سفید نیز از اظهارنظر در این مورد خودداری کرده است.
یکی از مقام‌های ارشد آمریکایی می‌گوید وزرای خارجه آمریکا و روسیه قرار است درباره موضوعات مختلفی از جمله اوکراین، سوریه، ونزوئلا و نیز آغاز مذاکره بر سر معاهده جدید کنترل تسلیحات گفت‌وگو کنند. لاوروف و پمپئو در ماه می ‌2019 نیز در سوچی روسیه با هم مذاکره کرده بودند و دیپلمات‌های آمریکایی می‌گویند وزرای خارجه آمریکا و روسیه در آن دیدار هم درباره موضوع مداخله روسیه در انتخابات سال 2016 آمریکا به سود ترامپ اختلاف نظر دارند.
از زمانی که ترامپ در واشنگتن روی کار آمده، بارها به تمجید از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه پرداخت و ابراز امیدواری کرد که رابطه آمریکا و روسیه از دوران پرتنش خود در زمان ریاست‌جمهوری اوباما فاصله بگیرد.
بااین‌حال در عمل هنوز هیچ اتفاق مثبتی میان دو کشور رخ نداده و تنها پوتین و ترامپ در دیدار‌هایی که با هم داشتند از لزوم بهبود در رابطه دوجانبه سخن گفتند. ایالات متحده و روسیه در بسیاری از موضوعات به هم اعتمادی ندارند و موضوع مداخله روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نیز مزید بر علت شد تا فشارها بر کاخ سفید حتی از سوی جمهوری‌خواهان در مخالفت با عادی‌سازی روابط مسکو و واشنگتن افزایش یابد.
دیدار تاریخی در پاریس
یک روز قبل از دیدارهای لاوروف در واشنگتن، دیداری هم در پاریس انجام می‌شود که بی‌ارتباط با تنش‌های میان روسیه و آمریکا و نیز بحران «اوکراین‌گیت» که ترامپ را در آستانه استیضاح قرار داده، نیست. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، قرار است امروز در کاخ الیزه با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، دیدار کند. این دو رهبر اوکراین و روسیه در حالی در پاریس به میزبانی امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، دیدار می‌کنند که دو کشور در پنج سال گذشته در شرایط جنگی به سر می‌برند و درگیری‌های حکومت اوکراین با شورشیان جدایی‌طلب در شرق این کشور که مورد حمایت روسیه قرار دارند، حداقل 13 هزار کشته بر جا گذاشته است. انتظار می‌رود در این دیدار گشایش‌هایی در رابطه کی‌یف و مسکو ایجاد شود.
علاوه بر حمایت روسیه از شورشیان جدایی‌طلب شرق اوکراین، دو کشور در ماه‌های گذشته نیز تنش‌هایی در سواحل جنوب اوکراین داشتند. دیدار زلنسکی، کمدین تلویزیونی که ماه می‌2019 در اوکراین به قدرت رسید با پوتین دوجانبه نیست و رهبران کشورهای اروپایی نیز در این نشست حضور خواهند داشت. دعوت از رهبران روسیه و اوکراین به نشست پاریس به ابتکار آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، انجام شده است، با این هدف که مذاکرات پوتین و زلنسکی بتواند تنش در روابط روسیه و اوکراین را کاهش دهد. زلنسکی با تأکید بر اینکه قصد ندارد دنباله‌رو سیاست‌های پوتین باشد، ابراز امیدواری کرده بود که تنش‌ها میان کی‌یف و مسکو در مذاکرات رودررو با پوتین کاهش یابد. این دیدار از جهتی دیگر هم اهمیت زیادی دارد. رئیس‌جمهور اوکراین به‌تازگی تحت فشار شدید ترامپ قرار داشته تا درباره جو بایدن رقیب اصلی انتخاباتی‌اش در سال 2020 و خانواده‌اش تحقیقاتی انجام دهد تا بتواند به ضربه‌زدن به بایدن کمک کند. پوتین نیز همچنان متهم ردیف اول در مداخله در انتخابات 2016 آمریکا محسوب می‌شود و گفته شده این اقدام با کمک اوکراین انجام شده است.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/286785/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رکورد جابه‌جایی مسافر توسط راه‌آهن شکسته شد

ادامه روند کاهشی قیمت انواع سکه؛ دلار به کانال 64 هزار تومان برگشت

رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی: دولت کارش التماس به دشمن بود "بگذار نفت صادر کنم"

این بازی پس از 9 سال حتی از GTA V و Call of Duty هم محبوب‌تر شده است

هم میهن گزارش داد: واکنش‌ها به احیای گشت ارشاد

تعمیر تأسیسات ذخیره‌سازی گاز سراجه با روش‌های نو

آغاز اعزام زائران به حج عمره از سوم اردیبهشت

مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران: 2.8 میلیارد دلار ارز در نخستین ماه سال 1403 تامین شد

ممنوعیت تبلیغ کولر گازی، راهکار مقابله با کمبود برق؟

بازی‌های پلی‌استیشن و سگا به آیفون می‌آیند

دادستان کل کشور: پرونده قضایی برای بانوان بی‌حجاب تشکیل نمی‌شود

تاریخ انقضای اتهام‌زنی به روحانی؟

ایران میزبان وزرای اقتصادی قاره آفریقا خواهد شد

گوشی‌های تاشو دیگر دست نیافتنی نیستند

سیستان و بلوچستان فراموش شده

آثار منفی کاهش تولید پالایشگاه‌های نفت بر ارزش صادرات روسیه

امدادرسانی هوایی در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان

پاسخ ضرغامی به بحث گرانی ورودی موزه‌های ایران

برقراری ثبات نسبی در بازار ارز

درگذشت یار محمودها و پایداری

فرحی گرام : آچار فرانسه اینستاگرام

اینتل از بزرگ‌ترین کامپیوتر نورومورفیک جهان رونمایی کرد

بازگشت «مهار» به سیاست خارجی آمریکا؟

اشتغال بیش از 2 هزار نیروی بومی استان بوشهر در منطقه ویژه پارس

احیای اعتبار خرید آمبولانس دریایی جزیره خارک پس از 10 سال

یک دهه حرف‌های تکراری؛ آیا مواضع فرزین با مدیران سابق بانک مرکزی تفاوتی دارد؟!

زمان واقعی صدور پروانه ساخت چقدر است؟

بامداد بی‌رمق

خودروساز سرشناس به جمع گوشی‌سازان می‌پیوندد

مسخره‌بازی

واکنش سازمان ثبت احوال به حذف نام پدر از کارت هوشمند ملی

هم میهن: پایان گشت ارشاد و روسیاهی تندروها

830 طرح مسئولیت اجتماعی استان فارس در رصد شرکت ملی نفت/ 4 همت اعتبار اختصاص یافت

طرح تامین مالی ⁧تولید⁩ و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

اندروید 15 برنامه‌های مشکوک را قرنطینه می‌کند

روایت چتم‌هاوس از موفقیت راهبردی ایران در حمله به اسرائیل

ماجرای شایعه خروج ایران از ایکوم و ایکوموس چیست؟

پادشاه لخته

ریاض برای متعادل کردن بودجه به نفت بالای 96 دلار نیاز دارد

74 هزار فعالیت تعمیراتی با هدف افزایش تولید نفت در گچساران

یک دهه حرف‌های تکراری؛ آیا مواضع فرزین با رئسای سابق بانک مرکزی تفاوتی دارد؟!

جزئیات افزایش حقوق سرایداران مدارس اعلام شد

معاریو: ایران، روز قیامت را به اسرائیل نشان داد

صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد

آغاز فروش اینترنتی دارو از ماه آینده

مهلت تبدیل مجوزهای قدیمی فعالان اقتصادی به مجوزهای جدید اعلام شد

لحظه‌ای بزرگ در انتظار لپ‌تاپ‌های ویندوزی است

تلفات بارندگی و سیل در پاکستان به حدود 100 تن رسید

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

موج تعدیل نیرو به خالق هوش مصنوعی Stable Diffusion رسید