پیام ویژه

آخرين مطالب

محو شدن رویای توافق هسته‌ای يادداشت

  بزرگنمايي:

پیام ویژه - اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
روابط میان پیونگ‌یانگ و واشنگتن به تندی در حال چرخش دوباره به سمت دوران شعارهای جنگ‌طلبانه و توهین‌های زننده رهبران سیاسی به یکدیگر است. بعد از آنکه رییس‌جمهور امریکا، دونالد ترامپ با انتشار پیامی در حساب کاربری توییتر خودش کره‌شمالی را تهدید کرد که «اگر اقدام خصمانه‌ای انجام دهد، کیم خیلی چیزها برای از دست دادن» دارد، روز دوشنبه یک مقام ارشد کره‌شمالی ترامپ را «پیرمرد بی‌فکر و موذی» خطاب کرد. ترامپ نوشته بود، کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی «قطعا دلش نمی‌خواهد رابطه ویژه‌اش را با من خراب کند.» کیم یونگ چول، مذاکره‌کننده پیشین اتمی کره‌شمالی و مقام ارشد حزب حاکم در این کشور با انتشار بیانیه‌ای اظهارات اخیر دونالد ترامپ را تلاشی برای خرید زمان، پیش از فرارسیدن موعد ضرب‌الاجل کره‌شمالی برای خارج شدن مذاکرات میان دو کشور توصیف کرد. کیم یونگ چول، تاکید کرد که کره‌شمالی در این مذاکرات چیزی برای از دست دادن ندارد، در نتیجه در مقابل تهدیدها و فشارهای امریکا تسلیم نمی‌شود. این بیانیه یک روز بعد از آن صادر می‌شود که خبرگزاری دولتی کره‌شمالی در گزارشی خبر از یک آزمایش مهم موفقیت‌آمیز در تاسیسات سوهائه این کشور خبر داد. به نوشته خبرگزاری‌ها، به نظر می‌آید آزمایش مذکور، آزمایش یک موتور موشکی جدید ساخت کره‌شمالی بوده است. کره‌شمالی هفته گذشته هم گفته‌ بود که ایالات‌متحده امریکا «اختیار کامل دارد که هدیه کریسمس امسالش را خودش انتخاب کند.» معاون وزیر خارجه کره‌شمالی همچنین در واکنش به تازه‌ترین سخنان رییس‌جمهور امریکا که رهبر این کشور را مجددا «مرد موشکی» خطاب کرده ‌بود ادبیات او را «بازگشت خرفتی یک خرفت» توصیف کرده‌ بود.
دونالد ترامپ از ابتدای دوران ریاست‌جمهوری‌اش، با ادبیات تند و غیرمتعارف، کره‌شمالی را به «نابودی کامل» و «آتش و خشم» تهدید کرده ‌بود و رهبر این کشور را «مرد موشکی» نامید. اما کمتر از یک سال بعد از روی کار آمدن ترامپ در چرخشی ناگهانی، کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی، با کنار گذاشتن ادبیات جنگ‌طلبانه علیه امریکا، ژانویه 2018 از تلاش برای حل و فصل مسائل با کره‌جنوبی و توقف آزمایش‌های حساسیت‌برانگیز موشکی و هسته‌ای خبر داد. این اقدام نهایتا به دیدار خرداد ماه سال پیش میان رهبر کره‌شمالی و رییس‌جمهور امریکا در سنگاپور منجر شد؛ دیداری که با امضای یک بیانیه مشترک کوتاه در مورد خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره، با عنوان دیداری «تاریخی» توصیف شد. دیدار دوم میان رهبر کره‌شمالی و رییس‌جمهور امریکا در هانوی ویتنام، اسفند ماه سال گذشته قرار بود مکمل دیدار پیشین و آغازگر روند خلع سلاح باشد، اما با عدم انعطاف رییس‌جمهور امریکا در مقابل خواسته‌های طرف کره‌ای برای کاهش تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور، این دیدار با شکست مواجه شد. پیونگ‌یانگ اخیرا پایان سال جاری میلادی (دهم دی ‌ماه) را ضرب‌الاجل مذاکره با امریکا اعلام و تاکید کرد که اگر امریکا نتواند راهی برای برون‌رفت از بن‌بست مذاکرات پیدا کند، اقداماتی تقابلی را در پیش خواهد گرفت. روزنامه گاردین، در سرمقاله روز یک‌شنبه خود می‌نویسد: «تهدید آتش و خشم از سوی دونالد ترامپ و بلافاصله بعد از آن دلربایی با عباراتی مانند ما عاشق هم شده‌ایم، نه تنها کاملا در حل مشکلات زیربنایی ناموفق بود، بلکه باعث بدتر شدن اوضاع هم شده است. ترامپ به‌گونه‌ای ادعای پیشرفت می‌کند که انگار تفاوتی میان آنچه پیونگ‌یانگ با آن موافقت کرده با آنچه او می‌خواهد، وجود ندارد. پیونگ‌یانگ موافق غیرهسته‌ای شدن چندجانبه کل شبه‌جزیره کره است، در حالی که امریکا خواهان غیرهسته‌ای شدن یک‌جانبه کره‌شمالی. این راه‌حل نبود، فقط توهم پیشرفت بود.» گاردین در ادامه ضمن هشدار نسبت به ادامه چنین شکلی از سوءتفاهم می‌نویسد: «کره‌شمالی می‌خواهد ایالات‌متحده را وادار به دادن امتیاز کند، نه اینکه این کشور را برای درگیری تحریک کند، اما خطر سوءتفاهم و خطای داوری بسیار زیاد است. فرمانده ارشد نظامی کره‌شمالی گفته که ممکن است آتش‌بس با امریکا خیلی سریع حتی بر اثر تصادف به یک جنگ تمام‌عیار نظامی تبدیل شود. این مساله یک تهدید بزرگ برای جهان است و حقیقتی تلخ در آن نهفته است.»
روزنامه واشنگتن‌پست در تحلیلی می‌نویسد: «ترامپ هنوز خود را به عنوان معامله‌گر ارشد معرفی می‌کند... اما دولت او وارد سال آخرش می‌شود و دورنمایی برای هیچ یک از توافق‌هایی که مدت‌ها قول انعقاد آنها را داده ‌بود، وجود ندارد. طرح موسوم به معامله قرن، که قرار بود راه‌حلی پایدار برای بحران میان اسراییلی‌ها و فلسطینی‌ها باشد، همچنان سربسته مانده است و گفته می‌شود ممکن است هرگز عملی نشود. در مورد دورنمای توافق تجاری با چین، ترامپ هفته گذشته بدبینانه‌ترین اظهاراتش را بیان کرد و گفت که ممکن است تا بعد از انتخابات سال آینده ریاست‌جمهوری امریکا هیچ نتیجه قطعی ایجاد نشود. حتی گشایشی که دولت او با کره‌شمالی داشت و شاید بتوان آن را چشم‌نوازترین همکاری در سبک دیپلماسی ترامپی تلقی کرد، به نظر می‌رسد که منفعت چندانی نداشته است. آنچه ترامپ از آن با عنوان توافق قدرتمند خلع سلاح هسته‌ای یاد می‌کند و سال 2018 در سنگاپور با کیم امضا کرد، یک تفاهمنامه کوتاه و مبهم است که شاید می‌توانست قدم اول در مذاکرات طولانی‌مدت با پیونگ‌یانگ در موضوع برنامه هسته‌ای باشد، اما این گفت‌وگوها هم مدت‌هاست رها شده‌اند. فرستاده کره‌شمالی به سازمان ملل هفته پیش تاکید کرد، خلع سلاح هسته‌ای، موضوعی که ترامپ به عنوان هدف خود از گفت‌وگوها معرفی می‌کرد، دیگر روی میز مذاکره نیست.» دانیل دوپتریس، در نشنال اینترست می‌نویسد: « ترامپ که سال سخت انتخابات را پیش روی خود می‌بیند، حالا آن توافق خلع سلاح هسته‌ای جادویی‌اش را هم که می‌توانست امضای مخصوص او پای سبک مذاکره‌اش باشد از دست رفته می‌بیند. مشکلی که اکنون وجود دارد این است که دونالد ترامپ، خودداری پیونگ‌یانگ از خلع سلاح هسته‌ای را یک اقدام توهین‌آمیز ارزیابی کند و به سیاست پیش از 2018 خودش بازگردد و روی طبل جنگ بکوبد. شاید چنین سیاستی در دوران تبلیغات انتخاباتی به او کمک هم بکند، چراکه (در دوران انتخابات) ادبیات تند و گنده‌گویی در مورد دشمنان امریکا می‌تواند در تجمع‌ها و نشست‌ها، کف‌زدن‌ها و هورا کشیدن‌های بلند و طولانی را در پی داشته‌ باشد، اما چنین راهکاری قطعا هیچ کمکی به مدیریت بحران پیش روی امریکا نخواهد کرد.»

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/287066/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

اپل پیام‌رسان‌های واتساپ و تلگرام را از اپ استور چین حذف کرد

گزارش Surfshark: از سال 2004 تاکنون، میلیاردها حساب کاربری هک شده‌اند

گلکسی زد فلیپ 6 با پردازنده پرچمدار قدرت‌نمایی کرد

مایکروسافت از هوش مصنوعی VASA رونمایی کرد؛ ساخت چهره‌های سخنگو از روی عکس

تولید پایدار سوخت در پالایشگاه تهران با تنوع‌بخشی به سبد محصولات

دارندگان کارت سوخت بخوانند

رونمایی اسپیکر نمایشگردار اپل محتمل‌تر شد

زلزله تایوان نزدیک به 100 میلیون دلار به TSMC خسارت وارد کرده است

ماجرای توییت یک فعال اقتصادی علیه اسرائیل و حمله مجری شبکه منوتو با دروغ پراکنی به او

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

اگزینوس 2500 احتمالاً عملکرد بهینه‌تر نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 4 خواهد داشت

قیمت هدست متا کوئست 2 به‌طور دائمی افت کرد

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

مارک زاکربرگ می‌گوید متا در حال توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک است

گوشی وان پلاس Ace 3 Pro طراحی کاملاً جدیدی خواهد داشت؟

برنامه/ ردیاب بهترین مکان تحت پوشش شبکه‌های تلفن همراه

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

همتی به رئیسی: مردم همچنان در انتظار وعده برقراری گشت ارشاد مدیران هستند/ ویدئو

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

جنجال هوش مصنوعی؛ تریلر جعلی فیلم جیمز باند با بازی هنری کویل وایرال شد

سامسونگ حذف یکی از نرم‌افزارها را در One UI 6.1 غیرممکن کرد

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک

واکنش عباس عبدی به توئیت عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب درباره برخود با بی حجابی

پردازنده دیمنسیتی 6300 مدیاتک برای گوشی‌های میان‌رده معرفی شد

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

خرید سه‌بعدی کالاهای جدید به اپل ویژن پرو اضافه شد

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

بایدن در آستانه شکست؟

آمریکا پشت اسرائیل را خالی کرد | ادعای وزیر خارجه آمریکا درباره حمله اسرائیل به ایران

لاوروف: ایران خواهان تشدید تنش نیست

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

پوکو M7 5G در راه است؛ نسخه ری‌برند شده Redmi 13 5G

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

گزیده‌های نفتی هفته

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس/ بازداشت فردی که تهدید کرد خود را نزدیک ساختمان دیپلماتیک ایران منفجر می‌کند/ ویدئو

تلویزیون‌های گیمینگ سری 2025 ردمی شیائومی با قیمت رقابتی معرفی شدند

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس/ بازداشت فردی که تهدید کرد خود را نزدیک ساختمان دیپلماتیک ایران منفجر می‌کند

واژگونی پراید حادثه آفرید

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس