پیام ویژه

آخرين مطالب

بازگشت دو آیت‌الله يادداشت

  بزرگنمايي:

پیام ویژه - شرق / متن پیش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
محمد یزدی با اینکه چهارسال پیش نسبت به عدم حضورش در دور پنجم خبرگان ابراز خوشحالی کرده بود، اما امسال دوباره قصد نامزدی دارد. هم او و هم مصباح یزدی قرار است دوباره به خبرگان بازگردند. با اینکه هر دو ساکن قم‌اند اما مصباح از مشهد و آن‌طور‌که اعلام شده محمد یزدی از قم می‌آید تا هم رقابتی میانشان شکل نگیرد هم دو بازمانده انتخابات چهار سال پیش بتوانند در انتخابات میان‌‌دوره‌ای به هم‌قطاران همیشگی خود بپیوندند. آنها که در دوره‌های قبل خبرگان هم عضو بوده‌اند، فقط چهار سال از این مجلس دور ماندند. این دو نفر چهار سال پیش از تهران نامزد شده بودند اما نتوانستند رأی کافی بیاورند و از ورود به مجلس خبرگان بازماندند. امسال هیچ‌کدام از تهران نامزد نشده‌اند، درحالی‌که تهران بعد از درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در سال 95 یک کرسی خالی دارد.
تسنیم نوشته است که آیت‌الله مصباح‌یزدی بنا به دعوت علما، طلاب، دانشجویان و مردم مشهد، از این حوزه انتخابیه کاندیدای مجلس خبرگان می‌شود. حسین جلالی، مسئول دفتر آیت‌الله مصباح‌یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) هم دو روز پیش گفت از چندی پیش جمعی از علما و نخبگان مشهد مقدس از آیت‌الله مصباح‌یزدی درخواست کردند تا برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری از حوزه انتخابیه خراسان رضوی حضور یابند که در نهایت ایشان امروز این درخواست را پذیرفتند. در پی درگذشت آیت‌الله سیدمحمود هاشمی‌شاهرودی، نماینده سابق مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری، جای یک کرسی از این استان در خبرگان خالی شده، برای همین انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان در این حوزه نیز برگزار می‌شود.
شورای هماهنگی اصولگرایان استان قم، مجمع عمومی جامعه مدرسین، مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه، بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه‌، تشکل اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه و... هم از آیت‌الله یزدی برای حضور در انتخابات مجلس خبرگان رهبری دعوت کردند. در متن دعوت آنها آمده است: «همچنان که حضرت‌عالی مستحضر هستید، حدود یک سال از رحلت عالِم ربانی، فقیه پارسا و پرهیزگار حضرت آیت‌الله آقای حاج شیخ محمد مؤمن قمی (اعلی‌الله مقامه)، نماینده مردم شریف استان قم در مجلس خبرگان رهبری می‌گذرد و متأسفانه مردم شریف استان ولایت‌مدار قم از حضور آن شخصیت والا به‌عنوان نماینده خود در مجلس خبرگان رهبری محروم شدند و کرسی دیار کریمه اهل بیت سلام‌الله علیها در این مجلس مهم و تأثیرگذار خالی شده است».
محمد یزدی در مجلس خبرگان دور چهارم رئیس بود اما بعد از نتایج اعلام‌شده معلوم شد که از راهیابی به مجلس پنجم بازمانده است.
سه نفر اول نتایج اعلام‌شده مجلس خبرگان در انتخابات 94، مرحوم اکبر هاشمی‌رفسنجانی، محمد آقاامامی (امامی‌کاشانی) و حسن روحانی بودند.
یزدی رئیس مجلس خبرگان دور چهارم در نطق یکی از آخرین اجلاس‌های خبرگان چهارم گفته بود: «خوشبختانه برای دوره پنجم خبرگان من رأی نیاوردم و در آینده در خدمتتان نیستم و از این اتفاق خوشحالم و خوشحالم که این بار از دوش من برداشته شد».
آن زمان حتی شایع شده بود که یکی از راه‌یافتگان اعلام انصراف کرده تا به جایش محمد یزدی بتواند وارد مجلس شود، اما او در پاسخ گفته بود: «آنچه امروز در سایت‌ها درباره اقدام من برای حضور در مجلس خبرگان آینده گفته شده، کذب محض است و تکذیب می‌کنم، چراکه نه از ناحیه من و نه از ناحیه جامعه مدرسین اقدامی انجام نشده که کسی کنار برود و من جلو بیایم و وارد خبرگان آینده شوم». یزدی گفته بود: «اعلام رسمی وزارت کشور قانون است و اطاعت از قانون وظیفه همه ماست. من هم طبعا تسلیم قانون هستم و به‌هیچ‌وجه حاضر نیستم از قانون کمترین تخلفی صورت گیرد. بحمدالله یک انتخابات کاملا آبرومندانه و آرام در یک کشور پهناور به‌خوبی برگزار شد و یک قطره خون از دماغ کسی نیامد. به همه کسانی که انتخاب شده‌ا‌ند، تبریک می‌گویم. البته در گوشه و کناری شکایت‌هایی از نحوه اجرا بوده که در شورای نگهبان در دست بررسی است». از چهار سال پیش به این سو هفت نفر از جمع 88نفره خبرگانی‌ها در مجلس خبرگان پنجم درگذشته‌اند و بنا به اطلاعیه وزارت کشور قرار است انتخابات اولین میان‌دوره‌ای آن در استان‌های تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، فارس و قم در روز جمعه مورخ 2/12/98 هم‌زمان با انتخابات یازدهمین دوره مجلس برگزار خواهد شد.
در انتخابات سال 94 جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، جامعه روحانیت و خبرگان مردم سه فهرست جداگانه انتخاباتی منتشر کرده بودند. نام 9 نفر در فهرست 16نفره هر سه جریان انتخاباتی برای استان تهران مشترک بود، ولی فهرست خبرگان مردم منتسب به آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، تفاوت‌هایی اساسی در خود داشت و اینکه فاقد چهره‌هایی مانند آیت‌الله یزدی، آیت‌الله مصباح و آیت‌الله جنتی بود.
در نهایت فهرست مورد حمایت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی توانست اکثریت کرسی‌های تهران را در خبرگان رهبری به دست بیاورد. 15 نفر از فهرست خبرگان مردم تهران به مجلس خبرگان راه یافتند و تنها آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، توانست به‌عنوان نفر شانزدهم و آخر از فهرست جامعه روحانیت و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یک صندلی استان تهران را به دست بیاورد. عمر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به پایان دوره خبرگان پنجم کفاف نداد و هنوز یک سال از انتخابات اسفندماه 94 نگذشته بود که در 19 دی 95 درگذشت. بعدتر آیت‌الله شاه‌آبادی و آیت‌الله میرمحمدی نیز از فهرست تهران درگذشتند تا فهرست چهره‌های مرحوم خبرگان از تهران به عدد سه برسد. آیت‌الله محمد مؤمن، نماینده هر پنج دوره خبرگان رهبری نیز از قم به این مجلس راه یافته بود که اسفندماه 97درگذشت.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/287109/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش‌بینی هوای تابستان امسال

دلایل کاهش تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

جو بایدن لایحه «فیلترینگ یا فروش تیک تاک» را امضا کرد؛ مدیرعامل پلتفرم چینی: جایی نمی‌رویم

قرنطینۀ مطلق برای طراحان سؤالات کنکور

دفترچه سوالات ریاضی و انسانی نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

بارندگی‌های سیل آسا در زیرکوه خراسان جنوبی؛ داوطلبان کنکور نتوانستند در جلسه امتحان حاضر شوند

تعرض به زنان به بهانه شرکت در مراسم ترحیم

بازداشت 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

تزریق ٥٠٠٠ میلیارد ریال نقدینگی به بورس انرژی

سامسونگ شارژر جدید 50 واتی USB PD خود با دو پورت Type-C را معرفی کرد

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

حمله سریالی به جنگلبانان!

هشدار اسحاق جهانگیری درباره مهاجرت رتبه های اول کنکور از ایران

تبدیل 400 هزار مجوز کاغذی به شناسه یکتا

بانک مرکزی: رشد نقدینگی تحت کنترل است

ماسه‌خواری؛ پرونده همیشه باز در سواحل مازندران

بازگشایی گردنۀ برف‌گیر تته پس از 5 ماه

10 امتیاز برای دانشجومعلمان در مرحله ارتقای رتبه‌بندی

آموزش و پرورش: 16 طرح عفاف و حجاب در مدارس در حال اجراست

صدور نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تولید توسط شبکه بانکی

قتل تکان‌دهنده مادر و پسر با آتش‌سوزی عمدی مرد نقاش

گوشی خوش‌قیمت جدید اوپو از شارژ 100 وات پشتیبانی می‌کند

طلای 18عیار پایین آمد؛ بازگشت دلار به کانال 63 هزار تومان

اپل ظاهراً در تأمین نمایشگر OLED آیپد پرو 11 اینچی با محدودیت‌هایی روبه‌رو است

همکاری‌های ایران و پاکستان در حوزه انرژی با قوت ادامه می‌یابد

مشعل‌های گازی مجتمع‌های پتروشیمی جمع‌آوری می‌شوند

ضرورت روزآمدسازی دانش و اطلاعات مدیران مناطق نفت‌خیز جنوب

نیروی دریایی ارتش در کنار مردم سیل‌زدۀ سیستان‌وبلوچستان

اعزام 1500 عمره‌گزار به حج در 3 روز

گام بلند مناطق نفت‌خیز جنوب در بومی‌سازی تجهیزات

هشدار نارنجی برای نیمه شرقی کشور

جزئیات تخصیص ارز 28500 تومانی

بازار سیاه مهاجرت با ویزای جعلی

سرنوشت تیک‌تاک با تصویب قانون آمریکایی چه می‌شود؟

لحظه نجات راننده گرفتار در خودرو ‌در حال سوختن

ضربه راهبردی ایران به اسرائیل از نگاه عباس عبدی؛ جذب حمایت داخلی از حمله به اسرائیل با برخورد با زنان در خیابان ها، در تعارض است

تاخیر در پرداخت الکترونیکی بیمه‌های تکمیلی

این عینک، زبان اشاره را ترجمه می‌کند

خواب آشفته اسرائیل برای منطقه

جزئیاتی تکان دهنده از قتل یک جوان توسط 4 برادر

دنیای اقتصاد: در سال 1403 نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم

دست یاری صنعت هسته‌ای به صنعت نفت

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

هوش مصنوعی متن‌باز جدید اپل معرفی شد؛ پردازش بدون نیاز به اینترنت

آخرین آمار توزیع کارت کنکور اعلام شد

با اصلاح اطلاعات حساب بانکی خود سود سهام عدالت را دریافت کنید

ایران دفعه بعد 3 هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند یا 30 هزار؟!