پیام ویژه

آخرين مطالب

دست خالی اصلاحات يادداشت

  بزرگنمايي:

پیام ویژه - صبح نو / متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
انتخابات مجلس در شرایطی قرار است اسفندماه امسال برگزار شود که پیش‌بینی‌ها، شکست جبهه اصلاح‌طلبی را گواهی می‌دهند. این پیش‌بینی البته متکی به دلایلی است که در این گزارش به گوشه‌ای از آن‌ها می‌پردازیم.
اصلاح‌طلبانِ در گذشته مانده
یکی از دلایل ناظر بر شکست احتمالی اصلاحات در انتخابات پیش‌رو، پیشینه ضعیف این جبهه در حفظ اعتماد بدنه اجتماعی خود است. نمایندگان منتسب به این جبهه توانستند به مدد ائتلاف با بخشی از جریان به اصطلاح اصلاح‌طلب و در قالب لیست امید، اقلیت مجلس دهم را کسب کنند، اما موفق نشدند در عمل به کارویژه‌های نمایندگی، عملکرد درستی از خود ابراز بدارند. از سویی، گفتمان غالب در جبهه اصلاحات از زمان شکل‌گیری در خردادماه سال‌76 تاکنون، عمدتاً حول موضوعات سیاسی و اجتماعی چرخیده و همواره جای خالی موضوعات اقتصادی به‌ویژه مساله معیشت مردم، در سازه فکری و اندیشه‌ای اصلاح‌طلبان خالی بوده است. به همین دلیل در 10سال گذشته که معضلات اقتصادی روندی فزاینده به خود گرفته، اصلاح‌طلبان در هماهنگ‌نمودن خود با نیازهای معیشتی و ارائه راه‌حل برای آن‌ها، هیچ‌گاه موفق ظاهر نشده‌اند. در این شرایط، عمده تمرکز جریان تجدیدنظرطلب، روی موضوعات اجتماعی بوده که از قضا از فراگیری لازم در میان اقشار اجتماعی برخوردار نبوده است. حضور زنان در ورزشگاه، حمله به مقوله حجاب یا همین مورد آخری، موج سواری روی اعتراضات مردم، مهم‌ترین بحث‌هایی بود که اصلاح‌طلبان طی سال‌های سپری شده، آتش بیار معرکه بودند. از طرفی، همراهی و همسرایی اصلاح‌طلبان با دولت، نمایندگان متبوع این جبهه در مجلس دهم را برای تفحص در امورات پاستورنشینان، بی‌اشتیاق و بی‌رمق ساخت. همه این‌ها و مواردی از این دست، سبب شده تا اصلاح‌طلبان، امروز
از شانس حداقلی برای کامروایی در انتخابات اسفندماه برخوردار باشند. هرچند این جریان به واسطه تخصصی که در تحمیل دوقطبی‌های کاذب
بر گرده جامعه دارد، از کورسوی امیدی جهت بازگرداندن معادلات بازی به نفع برخوردار است. برای بررسی بیشتر آنچه تاکنون عرضه شد، به سراغ محمدکاظم انبارلویی، کارشناس مسائل سیاسی رفتیم که در ادامه مشروح گفت‌وگو را از نظر خواهید گذراند.
انبارلویی: اصلاحات حرفی برای گفتن ندارد
محمدکاظم انبارلویی در گفت‌وگو با خبرنگار «صبح‌نو»، با اشاره به موارد ناکامی اصلاح‌طلبان در مدیریت کشور اظهار داشت: اصلاح‌طلبان کارنامه‌ای برای ارائه به مردم ندارند. وعده‌های اصلاح‌طلبان نه تنها تحقق پیدا نکرده بلکه به لحاظ اقتصادی وضع مردم را بدتر کرده است. وی با بیان اینکه در حوزه‌های سیاست خارجی و اجتماعی هم کارنامه درستی از اصلاح‌طلبان سراغ نداریم گفت: به این ترتیب جبهه اصلاحات در انتخابات آتی حرفی برای گفتن نخواهد داشت.
این عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به رغبت جریان اصلاح‌طلب به سازش با غرب افزود: بزرگ‌ترین محصول اصلاح‌طلبان از قِبل به اصطلاح تعامل با دنیا، برجام بود که قرار بود مشکلات ایران را برطرف کند اما در واقع، هیچ رمقی به سیاست خارجی کشورمان نداد. به قول آقای عراقچی، تحریم‌ها نه تنها برداشته نشد بلکه بیشتر هم شد.
انبارلویی در ادامه درباره عملکرد نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس گفت: اصلاح‌طلبان چون
هم پیمان دولت بودند، در ناکامی‌های دولت شریک‌اند و لذا بارها اصلاح‌طلبان در مصاحبه‌های علنی و در جلسات خود گفته‌اند که ما حرفی برای گفتن نداریم. بنابراین، کارنامه دولت باعث شده تا دست جبهه اصلاح‌طلبی به لحاظ گفتمانی در انتخابات آینده خالی شود. وی در ادامه با اشاره به حاشیه‌گرایی‌های سیاسی اصلاح‌طلبان مجلس به جای پرداختن به معضلات اقتصادی کشور گفت: درست است که اصلاح‌طلبان در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی، حرف‌هایی زده‌اند اما مردم در حوزه معیشتی مطالباتی دارند و اصلاح‌طلبان هم نتوانستند به وعده‌های خود عمل کنند. انبارلویی در همین باره اضافه کرد: بزرگ‌ترین دستاورد اصلاح‌طلبان این بوده که مثلاً خانم‌ها اجازه یافتند به ورزشگاه بروند. اصلاح‌طلبان اساساً نتوانسته‌اند چه در دولت و چه در مجلس، بر مدار مطالبات مردمی حرکت کنند.
تاکتیک تشکیک در کارآمدی انقلابی‌گری
انبارلویی با بیان اینکه مردم یک سری مطالبات واقعی داشتند و تصور داشتند که اصلاح‌طلبان می‌توانند به این مطالبات پاسخ دهند تاکید کرد: با این وجود اصلاح‌طلبان نشان دادند که به‌دلیل پیری و فرتوتی و فرسودگی، امکان اینکه بتوانند مطالبات مردم را پاسخ دهند، نداشتند.
وی در پاسخ به این سؤال که در روزهای منتهی به انتخابات، اصلاح‌طلبان برای برگرداندن معادلات انتخاباتی به نفع خود، دست به چه حربه و ترفندی خواهند زد اظهار داشت: اصلاح‌طلبان هم‌اکنون
در پی ایجاد دو قطبی‌هایی هستند. گفتمانی که امروز میان مردم رواج دارد، انقلابی‌گری و کارآمدی است و اصلاح‌طلبان برای توفیق در انتخابات مجلس، مشغول ایجاد انحراف در این گفتمان مسلط هستند اما گمان می‌کنم مردم به آن حد از رشد و بصیرت رسیده‌اند که فریب چنین دوگانگی‌های کاذبی را نخورند. این کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر تاکتیک تشکیک در کارآمدی انقلابی‌گری از سوی اصلاح‌طلبان گفت: این احتمال هم وجود دارد که اصلاح‌طلبان پیرامون برخی موضوعات مثل طرفداران یا مخالفان رفراندوم یا طرفداران و مخالفان گفت‌وگو با غرب، دوقطبی‌هایی ایجاد کنند که اصلاً وجود خارجی نداشته باشند. انبارلویی اضافه کرد: اصلاح‌طلبان در حالی بر مذاکره با غرب پافشاری می‌کنند که به هیچ چیزی حتی امضای خودشان اعتقادی ندارند و به تعهدات خود عمل نمی‌کنند. انبارلویی با اشاره به حربه جبهه اصلاحات مبنی بر ترساندن مردم از جنگ گفت: آمریکا اساساً رمقی برای جنگیدن ندارد. ما در منطقه، سیلی‌های پیدا و پنهانی به آمریکایی‌ها زدیم، از جمله ساقط کردن پهپادشان در خلیج‌فارس؛ اما آن‌ها نتوانستند جواب دهند. آمریکا که در حال خروج از سوریه و افغانستان است، چطور می‌تواند آغازگر یک جنگ جدید باشد؟

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/287143/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

اگزینوس 2500 احتمالاً عملکرد بهینه‌تر نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 4 خواهد داشت

قیمت هدست متا کوئست 2 به‌طور دائمی افت کرد

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

مارک زاکربرگ می‌گوید متا در حال توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک است

گوشی وان پلاس Ace 3 Pro طراحی کاملاً جدیدی خواهد داشت؟

برنامه/ ردیاب بهترین مکان تحت پوشش شبکه‌های تلفن همراه

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

همتی به رئیسی: مردم همچنان در انتظار وعده برقراری گشت ارشاد مدیران هستند/ ویدئو

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

جنجال هوش مصنوعی؛ تریلر جعلی فیلم جیمز باند با بازی هنری کویل وایرال شد

سامسونگ حذف یکی از نرم‌افزارها را در One UI 6.1 غیرممکن کرد

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک

واکنش عباس عبدی به توئیت عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب درباره برخود با بی حجابی

پردازنده دیمنسیتی 6300 مدیاتک برای گوشی‌های میان‌رده معرفی شد

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

خرید سه‌بعدی کالاهای جدید به اپل ویژن پرو اضافه شد

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

بایدن در آستانه شکست؟

آمریکا پشت اسرائیل را خالی کرد | ادعای وزیر خارجه آمریکا درباره حمله اسرائیل به ایران

لاوروف: ایران خواهان تشدید تنش نیست

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

پوکو M7 5G در راه است؛ نسخه ری‌برند شده Redmi 13 5G

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

گزیده‌های نفتی هفته

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس/ بازداشت فردی که تهدید کرد خود را نزدیک ساختمان دیپلماتیک ایران منفجر می‌کند/ ویدئو

تلویزیون‌های گیمینگ سری 2025 ردمی شیائومی با قیمت رقابتی معرفی شدند

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس/ بازداشت فردی که تهدید کرد خود را نزدیک ساختمان دیپلماتیک ایران منفجر می‌کند

واژگونی پراید حادثه آفرید

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

مرغ کیلویی چند؟

واکنش ها به تذکر دفتر رهبری در مورد گشت ارشاد جدید/ طرح نور تعطیل می شود؟

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است

آیپد ایر 12.9 اینچی به پنل Mini-LED نمایشگر مجهز خواهد شد

درگیری درکابینه نتانیاهو بعد از گنده گویی درباره ایران | ماجرا چیست؟

سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی؛ 2 نفر فوت شدند

خانه‌های کلنگی تهران چند؟