پیام ویژه

آخرين مطالب

افزایش تنش میان تهران و تل‌آویو يادداشت

  بزرگنمايي:

پیام ویژه - اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
تنش لفظی میان ایران و رژیم اسراییل با اظهارات روز یکشنبه «نفتالی بنت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی بالا گرفت. نفتالی بنت در نشستی که روز یکشنبه در تل‌آویو برگزار شد به سنت همیشه به تهدید ایران و لفاظی علیه تهران پرداخت و در این مسیر، سوریه را به عنوان محور انتخاب کرد. این مقام اسراییلی با اشاره به اینکه رژیم اسراییل مصمم به اخراج ایران از سوریه است خطاب به ایران گفته بود: «سوریه، ویتنام شما خواهد شد. در آنجا غرق خواهید شد و خون‌تان ریخته می‌شود. اسراییل بدون خستگی کار می‌کند تا زمانی که ایران نیروهایش را از سوریه بیرون ببرد. باید از سیاست مهار کردن ایران دست ‌برداریم و به سمت حمله حرکت کنیم.» این مقام اسراییلی پیش از این نیز خواهان تشدید عملیات‌های نظامی تل‌آویو علیه منافع ایران در سوریه شده‌ بود. هم‌راستا با وزیر جنگ این رژیم، «اسراییل کاتص»، وزیر امور خارجه این رژیم نیز در اظهاراتی عنوان کرد که تل‌آویو برای مقابله با توانمندی‌های ایران در حوزه انرژی هسته‌ای چه‌‌بسا دست به حمله به ایران بزند. اظهارات این دو مقام اسراییلی در حالی مطرح شد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل نیز در چند ماه اخیر و با تنگ‌تر شدن حلقه فشارهای داخلی بر او به دلیل پرونده فساد و همچنین وضعیت نابسامان سیاسی که دارد، تلاش می‌کند با بزرگنمایی تهدید ایران، مرکز توجه را به سمت تهران سوق داده و زمان بیشتری برای حیات سیاسی رو به پایان خود بخرد.
نتانیاهو در چند سال اخیر به‌خصوص پس از حصول توافق هسته‌ای میان ایران و 1+5 وقت در سال 2015، تلاش برای امنیتی‌سازی دوباره پرونده ایران را از چند محور آغاز کرد؛ متهم کردن ایران به فعالیت‌های مخرب منطقه‌ای، پرونده‌سازی برای آزمایش‌های موشکی، تلاش برای بازگشایی مجدد پرونده ابعاد احتمالا نظامی برنامه هسته‌ای ایران موسوم به پی‌ام‌دی و تحریک ایران در سوریه و عراق با حملات پراکنده نظامی. در چنین شرایطی همزمان با وزرای جنگ و خارجه، شخص بی‌بی نیز در جلسه روز یکشنبه اعضای کابینه با دخالت در امور داخلی عراق ادعا کرد که مسوولیت حملات اخیر در بغداد با نیروهای حشدالشعبی است. او در ادامه ادعاهایش تلاش کرد حشدالشعبی را شعبه‌ای از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عراق معرفی کند و خاطرنشان کرد که باید بر میزان فشار بر ایران افزود. بی‌بی که در یک سال و نیم گذشته از خروج دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا از برجام تلاش مضاعفی را برای وادار کردن اروپایی‌ها به پیوستن به ائتلاف واشنگتن، ریاض و تل‌آویو برای اعمال فشار بر ایران به کار بسته بود در بخش‌های دیگری از سخنانش تاکید کرد که تل‌آویو با یا بدون اروپا به اعمال فشار بر تهران ادامه خواهد داد.
رسانه اسراییلی هاآرتص درباره زنجیره‌ای از اظهاراتی ضدایرانی مقام‌های اسراییلی در چند روز اخیر علیه ایران نوشت: پیش از اظهارات تند وزیر دفاع (جنگ) اسراییل، وزیر خارجه کابینه نتانیاهو ادعا کرده بود که اگر ایران به سمت توانمندی نظامی هسته‌ای حرکت کند، تل‌آویو گزینه نظامی علیه تهران را بررسی خواهد کرد. او در پاسخ به سوال یک رسانه اسراییلی مبنی بر اینکه آیا بمباران ایران یکی از گزینه‌های اسراییل است؟ گفته بود: بله، این هم یک گزینه است. ما اجازه نمی‌دهیم که ایران به تولید بمب اتم بپردازد. اگر آخرین راه برای متوقف کردن تهران حمله باشد ما به گزینه نظامی هم فکر خواهیم کرد. این مقام اسراییلی همچنین از کشورهای اروپایی به دلیل عدم همراهی با امریکا در سیاست فشار حداکثری علیه تهران هم انتقاد کرده و افزوده بود: تا زمانی که ایرانی‌ها فکر کنند از حمایت اروپا برخوردار هستند، سخت‌تر از مواضع خود عقب‌نشینی خواهند کرد.
این رسانه اسراییلی در ادامه این گزارش ادعا کرده که تمام تلاش کابینه نتانیاهو مهار نفوذ و کاستن از حضور ایران در سوریه است. هاآرتص در این باره نوشته است: در ماه نوامبر، ارتش اسراییل چند نقطه در سوریه را هدف قرار داد و گفته می‌شود که نیروهای ایرانی در این حملات جان خود را از دست داده‌اند.
به گزارش «اعتماد»، ایران همواره اعلام کرده که به درخواست دولت رسمی سوریه و به منظور مبارزه با جریان‌های تروریستی در این کشور حضور دارد و تداوم یا قطع این همکاری با دمشق به خواست دولت بشار اسد بستگی دارد.
تلاش‌های اسراییل برای اعمال فشار بر ایران درحالی روز به روز افزایش پیدا می‌کند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز اخیرا پرونده رسیدگی به ادعاهای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره وجود تاسیسات مخفی هسته‌ای در ایران را آغاز کرده و گفته می‌شود که در مکانی به نام تورقوزآباد ذرات اورانیوم غنی نشده یافت شده است. همکاری‌های ایران و آژانس در این زمینه ادامه دارد و در جلسه روز جمعه سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه با رافائل گروسی، مدیرکل تازه‌نفس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز این پرونده یکی از پرونده‌های مورد بحث و روی میز بوده است.
اظهارات مقام‌های متفاوت سیاسی و نظامی اسراییل با واکنش تند تهران روبه‌رو شد و سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به این ادعاها و تهدیدهای نظامی علیه کشورمان گفت: تهدیدات رژیم اشغالگر قدس را نشانه ضعف و ناتوانی این رژیم و با هدف سرپوش گذاشتن بر بحران‌ها و مشکلات داخلی سرمداران آن می‌دانیم؛ رژیمی که شالوده و ماهیت آن در طول 70 سال سابقه اشغالگری بر تهدید و تجاوز بنا شده است. جمهوری اسلامی ایران با اتکا بر قدرت مبتنی بر فرهنگ ایثار و مقاومت مردم خود در دفاع از کیان ایران و امنیت ملی خود لحظه‌ای درنگ و مماشات نخواهد کرد و در برابر هرگونه تجاوز یا اقدام احمقانه، پاسخی کوبنده و پشیمان‌‌کننده خواهد داد.
اختلاف میان نظامیان اسراییل بر سر تهدید ایران
روزنامه «هاآرتص» در گزارش دیگری از خشم فرماندهان اسراییلی از اظهارات اخیر «نفتالی بنت» خبر داده و نوشت: این بیانیه‌ها بدون هماهنگی با نظامیان صادر شده و خشم فرماندهان اسراییلی را برانگیخته است. برخی از موضع‌گیری‌های وزیر جنگ جدید حتی فرماندهان ارشد ارتش را هم غافلگیر کرده است. برخی از فرماندهان صحبت‌های او در مورد «تغییر قواعد بازی» را توهینی به خود تلقی کرده‌اند و می‌گویند او با چنین موضع‌گیری‌هایی «امنیت اسراییل» را در معرض خطر قرار می‌دهد. فرماندهان ارشد ارتش و مقام‌های امنیتی اخیرا برای بحث در مورد بیانیه‌های عمومی بنت در مقر ارتش در تل‌آویو دیدار کرده‌اند. اظهارات بنت مواردی چون تهدید سران ایران، پیشبرد شهرک‌سازی یهودی در الخلیل همچنین صحبت‌هایی در خصوص تغییر قوانین بازی در قبال حماس و جهاد اسلامی را شامل شده است. در جریان بحث‌های صورت ‌گرفته در مورد نحوه برخورد با صحبت‌های بنت، برخی افراد حاضر در نشست، اظهارات او را غیرمسوولانه توصیف کرده‌اند. برخی دیگر حتی این فرض را مطرح کرده‌اند که بنت تلاش می‌کند، دستاوردهای مقام‌های سابق از جمله «گادی ایزنکوت» رییس سابق ستاد مشترک ارتش را کوچک و ناچیز به تصویر بکشد.»

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/287272/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دادستان کل کشور: پرونده قضایی برای بانوان بی‌حجاب تشکیل نمی‌شود

تاریخ انقضای اتهام‌زنی به روحانی؟

ایران میزبان وزرای اقتصادی قاره آفریقا خواهد شد

گوشی‌های تاشو دیگر دست نیافتنی نیستند

سیستان و بلوچستان فراموش شده

آثار منفی کاهش تولید پالایشگاه‌های نفت بر ارزش صادرات روسیه

امدادرسانی هوایی در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان

پاسخ ضرغامی به بحث گرانی ورودی موزه‌های ایران

برقراری ثبات نسبی در بازار ارز

درگذشت یار محمودها و پایداری

فرحی گرام : آچار فرانسه اینستاگرام

اینتل از بزرگ‌ترین کامپیوتر نورومورفیک جهان رونمایی کرد

بازگشت «مهار» به سیاست خارجی آمریکا؟

اشتغال بیش از 2 هزار نیروی بومی استان بوشهر در منطقه ویژه پارس

احیای اعتبار خرید آمبولانس دریایی جزیره خارک پس از 10 سال

یک دهه حرف‌های تکراری؛ آیا مواضع فرزین با مدیران سابق بانک مرکزی تفاوتی دارد؟!

زمان واقعی صدور پروانه ساخت چقدر است؟

بامداد بی‌رمق

خودروساز سرشناس به جمع گوشی‌سازان می‌پیوندد

مسخره‌بازی

واکنش سازمان ثبت احوال به حذف نام پدر از کارت هوشمند ملی

هم میهن: پایان گشت ارشاد و روسیاهی تندروها

830 طرح مسئولیت اجتماعی استان فارس در رصد شرکت ملی نفت/ 4 همت اعتبار اختصاص یافت

طرح تامین مالی ⁧تولید⁩ و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

اندروید 15 برنامه‌های مشکوک را قرنطینه می‌کند

روایت چتم‌هاوس از موفقیت راهبردی ایران در حمله به اسرائیل

ماجرای شایعه خروج ایران از ایکوم و ایکوموس چیست؟

پادشاه لخته

ریاض برای متعادل کردن بودجه به نفت بالای 96 دلار نیاز دارد

74 هزار فعالیت تعمیراتی با هدف افزایش تولید نفت در گچساران

یک دهه حرف‌های تکراری؛ آیا مواضع فرزین با رئسای سابق بانک مرکزی تفاوتی دارد؟!

جزئیات افزایش حقوق سرایداران مدارس اعلام شد

معاریو: ایران، روز قیامت را به اسرائیل نشان داد

صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد

آغاز فروش اینترنتی دارو از ماه آینده

مهلت تبدیل مجوزهای قدیمی فعالان اقتصادی به مجوزهای جدید اعلام شد

لحظه‌ای بزرگ در انتظار لپ‌تاپ‌های ویندوزی است

تلفات بارندگی و سیل در پاکستان به حدود 100 تن رسید

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

موج تعدیل نیرو به خالق هوش مصنوعی Stable Diffusion رسید

از خاتمی تا دایی در مراسم ترحیم همسر «محسن مهرعلیزاده»/ تصاویر

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

اقدام روز گذشته اسرائیل گوشمالی دیگری خواهد داشت/ پاسخ ایران می‌تواند اشکال متفاوت داشته باشد

حمله شرور قمه‌به دست به خودروی پلیس

امدادرسانی 112 روستا در سیستان و بلوچستان

‏ویدئویی از سرقت با خونسردی کامل و بدون ماسک از پارکینگ و انباری یک مجتمع

قتل راننده تاکسی ترکیه‌ای به دست مسافر ایرانی

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

مدل جدید گوشی ارزان گلکسی F15 سامسونگ عرضه شد

توییت جدید عضو دفتر رهبر انقلاب پس از اظهاراتش درباره حجاب