پیام ویژه

آخرين مطالب

جنجال یک نطق يادداشت

  بزرگنمايي:

پیام ویژه - همشهری / متن پیش رو در همشهری منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
فرزانه آیینی | نطق 5دقیقه‌ای پروانه سلحشوری نظم صحن بهارستان را به هم ریخت و منتقدانش او را به نمایندگی صهیونیست، کار تبلیغاتی و تنش‌سازی‌ متهم کردند.
سلحشوری که به‌خاطر مواضع صریح و بی‌پرده‌اش به چهره‌ای رسانه‌ای بدل شده جزو 5نماینده تهران است که اعطای نمایندگی مجلس را به لقای آن بخشید و با اعتقاد به اینکه مجلس در رأس امور نیست و کارآمدی‌اش را از دست داده از ثبت‌نام در انتخابات مجلس یازدهم خودداری کرد.
هرچند او تمایلی به استمرار دوره نمایندگی‌اش در شرایط فعلی ندارد اما نطق اضطراری دیروزش خبر از آن داشت که او تا پایان دوره مجلس دهم همچنان جدی، صریح و قاطعانه بر مواضع قبلی‌اش ایستاد و به زعم خودش می‌خواهد تمام‌قد صدای مردمی باشد که تریبونی در اختیار ندارند. (فرصت نطق‌های اضطراری 5دقیقه است و به قید قرعه به نمایندگان اختصاص داده می‌شود.)
جایگاه نهاد ملت کجاست؟
سلحشوری در نطق میان‌دستور خود با اشاره به سخنان بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی درباره ضرورت مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خویش، نطقش را که به‌نظر می‌رسد آخرین فرصت سخنرانی‌اش در صحن علنی مجلس باشد، اینگونه آغاز کرد: «...اعتراض‌های سال‌های 78 و 88 و همچنین دی‌ماه 96 و آبان‌ماه 98 اعتراض‌هایی بوده که همواره مطالباتی در آن وجود داشته است اما امروز معترضین اغلب جوانانی هستند که به‌دنبال اشتغال و یک زندگی مطلوب انسانی و اجتماعی‌اند. یکی از جامعه‌شناسان در این‌باره می‌گوید: «ضرورت امروز کشور این امر را بر ما قطعی کرده است که از نو بپرسیم جامعه‌ای که در فاصله 70 سال، 2 انقلاب بزرگ را تجربه کرده است و در هر یک یا 2دهه، یک جنبش سیاسی و اجتماعی را، چرا آرام نمی‌گیرد و به بلوغ نمی‌رسد؟ چه چیز در لایه‌های پنهان این جامعه و در سیاست و زمانه است که عموم مردم را مضطرب، نابردبار و ناآرام کرده است؟
آیا انسان‌هایی که این جامعه را برساخته‌اند، دچار شوریدگی و خشم مداوم هستند یا وجود یک معلولیت پنهان در هویت و ذات؟ مشکل در این است که ما گفته‌ایم ما این سبک زندگی را انتخاب کرده‌ایم. آیا به‌راستی جوانان ما این سبک زندگی را انتخاب کرده‌اند؟ امسال گفته شد بیش از نیمی از پذیرفته‌شدگان کنکور پزشکی کسانی بودند که دچار سهمیه بودند. یک طبقه نوساخته و برساخته و دارای امتیازات گوناگون و بقیه مردم رها شده‌اند.»
سلحشوری از آنچه استبداد سرکش در بخشی نهادها خواند، انتقاد کرد و پرسید: به‌راستی جایگاه نهاد ملت کجاست؟ در این حین بود که عبدالله سامری، نماینده خرمشهر و مجید ناصری‌نژاد، نماینده شادگان – هردو عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان هستند- نسبت به نطق سلحشوری اعتراض کردند.
نکته جالب در اعتراض خوزستانی‌ها به سلحشوری در این است که سلحشوری اصالتش خوزستانی است و در این استان حامیان جدی دارد.
آنها خطاب به مسعود پزشکیان که ریاست جلسه را برعهده داشت، تأکید کردند که تریبون را از سلحشوری بگیرد و مانع ادامه نطق سلحشوری شود.
فریادهای سامری و ناصری‌نژاد فضای صحن را ملتهب کرده بود اما سلحشوری ادامه داد: ما در ساختارها، دوگانه ارگان‌ها و حتی چندگانه‌هایی داریم که همه حکم می‌رانند؛ چند دولت؟ چند اطلاعات؟ چند نهاد موازی؟ و نهایتاً حاکمیت دوگانه که از مسئولیت‌پذیری فرار می‌کند و با بازی « کی بود، کی بود، من نبودم» مملکت را اداره می‌کند. سامری و ناصری‌نژاد فریادزنان به سمت سلحشوری رفتند و فریادهایشان توجه رسانه‌ها را جلب کرده بود که سلحشوری گفت: «اکنون گسست اجتماعی، بی‌اعتمادی اجتماعی، نبود سرمایه اجتماعی، شکاف طبقاتی و شکاف جنسیتی از معلول‌های حکمرانی غیرمطلوب کشور هستند.
سلحشوری بی‌تفاوت به التهاب ایجاد شده از سوی منتقدانش، با بیان اینکه آنچه اطرافیان ما به ما می‌گویند همیشه حقیقت محض نیست، ادامه داد: «ما باید پاسخگوی مادران داغدار و پدران رنج‌کشیده که شرمسار فرزندانشان هستند، باشیم؛ اگر خداوند و ملت اقتداری به ما داده است، این اقتدار نباید در جهت اعمال سلیقه باشد؛ تا دیر نشده است زمان را دریابیم. امام خمینی(ره) در همان سخنرانی بهشت زهرا(س) می‌فرمایند: من وقتی چشمم به بعضی از اینها که اولاد خودشان را از دست داده‌اند، می‌افتد، سنگینی‌ای بر دوشم می‌افتد که نمی‌توانم تاب بیاورم.» چگونه پس من وکیلِ مردم، کشته شدن جوانان میهنم، هرچند ممکن است در بین آنها افرادی نفوذ کرده باشند را برتابم، چگونه دوباره مسئولیت وکالت مردم را برعهده بگیرم؟ بگذارید باور کنیم به پایان فصل سرد و نه به آغاز آن...»
حمله به جایگاه ناطقان
نطق سلحشوری مجموعا 5دقیقه بود اما تاب‌آوری نقدهای او از سوی برخی چنان دشوار بود که تحمل اتمام نطقش را نکردند و در جایگاه ناطقان مجلس برای برخورد با سلحشوری حاضر شدند. با رفتن آنها مقابل تریبون ناطقان جمعی از امیدی‌ها ازجمله قاسم میرزایی‌نیکو، حمیده زرآبادی، عبدالکریم حسین‌زاده، احمد بیگدلی و... برای حمایت از سلحشوری مقابل آنها حاضر شدند و میان سلحشوری و منتقدانش نقش حائل را ایجاد کردند.
نکته جالب اینکه به گفته یکی از نمایندگان امید که در دل جنجال دیروز مجلس حضور داشت وقتی بیگدلی مانع میان سامری و سلحشوری شده بود، زهرا ساعی، نماینده تبریز خطاب به بیگدلی، نماینده زنجان به زبان ترکی انتقاد کرده بود که چرا حمایت می‌کنی! در این جنجال سامری خطاب به پروانه سلحشوری تأکید می‌کرد که کسی که خودش در انتخابات ثبت‌نام نکرده همه مقدسات نظام را زیر سؤال برد. (سامری همان نماینده‌ای است که در نشست بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت دوازدهم در صحن علنی، وقتی نوبت به شرح برنامه‌های محمدجواد ظریف برای سکانداری وزارت خارجه رسید، مقابل ظریف ایستاد و فحاشی کرد و آنچنان رکیک سخن گفت که نماینده صومعه‌سرا با دستانش جلوی دهان او را گرفت و به سمت بیرون از صحن بهارستان برد.)
علاوه بر سامری اما دیگر منتقدان سلحشوری او را به‌کار تبلیغاتی محکوم می‌کردند و بعضا خبر نداشتند که او قصد حضور در انتخابات مجلس آتی را ندارد. محسن کوهکن، نماینده اصفهان در مجلس، خطاب به سامری، گفت: «ما در مجلس ششم نطق‌های تندتر از این هم داشتیم.»
اتهامات و توهین ها
محسن کوهکن، نصرالله پژمانفر و علیرضا سلیمی در حمایت از سامری به میدان آمدند و نصرالله پژمان‌فر، نماینده مشهد، گفت: «نمی‌شود هرکسی هر غلطی که خواست، بکند.» در همین لحظه یکی دیگر از نمایندگان اصولگرا خطاب به سلحشوری، فریاد زد: «به جهنم که ثبت‌نام نکرده است. نمی‌شود که به بقیه توهین کند. » کوهکن که سعی در آرام ‌کردن فضا داشت، مدام تأکید می‌کرد: «ما در مجلس ششم از این نطق‌ها زیاد داشتیم.» نماینده معترض دیگری هم خطاب به سلحشوری گفت: «نطق خودت نبوده و صهیونیست‌ها برایت نوشته‌اند.» نماینده دیگری هم فریاد می‌زد: «نطق را کرد تا به او گرین‌کارت دهند. او می‌خواهد از کشور برود.»
گعده اعتراضی و حمایتی دور سلحشوری هر لحظه پرشمارتر می‌شد که با به پایان رسیدن زمان نشست علنی مجلس مسعود پزشکیان زنگ پایان جلسه را به صدا درآورد. به‌رغم ادامه درگیری میان حامیان و معترضان سلحشوری اما خبرنگاران به بیرون از صحن هدایت شدند و ادامه جنجال از چشم‌شان مخفی ماند.
البته این پایان ماجرا نبود؛ بیرون از صحن و در راهرو‌ها بحث سلحشوری همچنان داغ بود؛ چنانچه به گفته یکی از اعضای فراکسیون امید جمعی از نمایندگان که عضو خانواده شهدا هستند در اعتراض به سخنان سلحشوری در مورد سهمیه دانشگاهی خانواده شهدا علیه او در حال جمع‌آوری امضا ذیل نامه‌ای هستند تا برای شکایت به هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان ارجاع دهند.
سابقه نطق
نطق‌ها و موضع‌گیری‌های سلحشوری به‌دلیل سبک ادبیات و صراحتش معمولا حساسیت‌برانگیز است و اظهارنظر و واکنش به آن به تریبون‌های نمازجمعه تهران و مشهد می‌رسد و در مواردی همچون نطق سیزدهم شهریور‌ماه او، دادستانی از او اعلام شکایت کرده است. سلحشوری در سومین نطق سالانه‌اش – که سیزدهم شهریورماه 97 ایراد شد- از رهبری درخواست کرد در زمینه سیاست خارجی، نحوه اداره صداوسیما و نظارت استصوابی شورای نگهبان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان با برگزاری همه‌پرسی، به آرای مردم مراجعه کنند. او همچنین درباره بازگشت نظامیان به پادگان‎ها و رفع حصر سخن گفت. پس از انتشار گسترده سخنان او در شبکه‎های اجتماعی، حدود 30نماینده اصولگرای مجلس در نامه‎ای به هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان درخواست کردند نطق آنها بررسی شود؛ چراکه سخنان آنها را «خلاف واقع» و «موجب تشویش اذهان عمومی نسبت به ارکان نظام» دانستند. بعد از آن هم دادستانی به بحث ورود کرد اما اسفندماه گذشته علی لاریجانی، رئیس مجلس به همشهری خبر داد تلفنی با مقامات قضایی از حق مصونیت سلحشوری دفاع کرده و تشکیل پرونده قضایی علیه او منتفی شده است.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/287273/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معاون مدیریت پسماند: عرضه کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ممنوع می شود

اپل بیش‌از 250 میلیون دلار در پردیس سنگاپور سرمایه‌گذاری می‌کند

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

از چاله به چاه؟

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403

تغییر جایگاه مردان و زنان در اتوبوس‌های بی.آر.تی

اندروید 15 احتمالاً برای افزایش امنیت اقدام به قرنطینه اپلیکیشن‌های مشکوک می‌کند

فرش قرمز برای اسکناس درشت؟

رئیس سازمان سنجش: رئیس جدید سازمان سنجش به زودی معرفی می‌شود

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

متحدان اسرائیل در برزخ

رئیس پلیس فتا: فروشندگان سوال‌های جعلی آزمون سراسری بازداشت شده‌اند

آنر 200 لایت به زودی برای عرضه در بازار جهانی رونمایی می‌شود

تقابل نظامی اسرائیل و ایران؛ پیامدها و راه‌حل‌ها

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

آشیانه سری

گوشی پرچمدار 2024 هواوی از اندروید 12 استفاده می‌کند

پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی ایران

وزیر بهداشت: پویش ملی غربالگری سرطان در ایران اجرا می شود

درآمد عجیب از زباله گردی

رسوایی 99 درصدی

الکترونیکی شدن ارجاع پرونده‌های قضایی به کارشناس

چه شد که ون‌ها برگشتند؟

پایداری آب مصرفی 45 روستا با عملیات جهادی صنعت نفت

10 ادکلن خوشبو و اصل مردانه

رونق صادرات در جزیره جهانی قشم / تراز تجاری منطقه آزاد قشم به بیش از 313 میلیون دلار رسید

برخی گوشی‌های سری گلکسی S21 سامسونگ با مشکل نمایشگر مواجه شده‌اند

پاسخ به سوالات پر تکرار درباره بنزین

رئیس سازمان هواشناسی: بارش‌های مناطق جنوب در نیم قرن اخیر بی سابقه بود

ایرانی‌ها، رتبه 2 خرید خانه در ترکیه

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

سامسونگ احتمالاً کشوی عمودی برنامه ها را با One UI 7 ارائه خواهد کرد

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

معاون رئیس جمهور: رشد اقتصادی در دولت سیزدهم به بیش از 6 درصد رسید

کنکور زیر ذره‌بین پلیس فتا از ثبت‌نام تا آزمون

زمزمه های ورود ایران چک های 500هزار تومانی به بازار

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

واکنش ابطحی به بازگشت گشت ارشاد/ ویدئو

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

اتمام زمان ثبت‌نام برای بیمه بازنشستگی مادران غیرشاغل

قتل مرد جوان با 37 ضربه چاقو به‌خاطر یک میلیارد در قلهک

شبیه‌ساز بازی Delta برای آیفون منتشر شد

انفجار کپسول گاز در شرق تهران با 6 کشته

آموزش و پرورش: احکام رتبه‌بندی 100 هزار معلم بازنشسته سالهای 1400 تا 1402 اصلاح شد

رئیس جمهور: بخشی از تنش آبی در استان سمنان حل شده است

آخرین وضعیت نهضت ملی مسکن در روستاها مشخص شد

یارانه فروردین دهک چهارم تا نهم واریز شد

تراشه Kirin 9010 هواوی با CPU دوازده هسته‌ای معرفی شد

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند