پیام ویژه

آخرين مطالب

پشت پرده کیک‌های قرصی چیست؟ گزارش

  بزرگنمايي:

پیام ویژه-بیش از یک هفته است که در فضای مجازی شاهد بازنشر ویدئوهایی مبنی بر وجود قرص‌هایی با ماهیت نامعلوم در میان کیک و بیسکوئیت‌هایی از برندهای مختلف حتی برندهای شناخته شده کشور و مورد تایید استاندارد و سازمان غذا و دارو هستیم. در این ویدئوها که به صورت گسترده در حال بازنشر است و موجی از نگرانی و تشویش را میان مردم ایجاد کرده، کیک‌هایی نشان داده می‌شود که درون آنها قرص و یا کپسولهای مشکوک جاسازی شده است. برخی‌ها در این ویدئوها مدعی هستند که این کیک‌ها را به صورت کاملا پلمپ خریداری کرده‌اند، اما پس از بازکردنش متوجه وجود قرص در لایه‌های میانی کیک شده‌اند. در برخی دیگر از کلیپ‌ها ادعا می‌شود که قرص‌های داخل کیک ترامادول هستند! حتی برخی آمار‌ها از مسمومیت با خوردن کیک نیز در برخی از شهرستان‌ها منتشر شده است. برخی خبر‌ها هم از ابلاغ بخشنامه‌هایی به مدارس در خصوص منع فروش این کیک‌ها در بوفه مدارس حکایت دارد. در مجموع این موضوع اذهان عمومی را با نگرانی‌های زیادی همراه کرده است و حالا مسئولین سازمان غذا و دارو از دست‌های پشت پرده این کار می‌گویند.
>نگرانی‌ها افزایش یافت
حالا با گذشت نزدیک به یک هفته از ماجرای جا‌سازی قرص در کیک‌ها و بیسکوئیت‌ها کم کم از حالت یک شایعه خارج شده و رنگ و بوی واقعیت به خود گرفته است؛ این ماجرا که تایید و تکذیب‌های عجیب مسئولین در رابطه با آن سبب شده است تا بازار داغ گمانه زنی‌ها داغتر شود تا جایی ادامه پیدا کرده است که حالا نگرانی‌ها در رابطه با آن جدی به نظر می‌رسد.
عکس‌ها همگی با این مضمون منتشر می‌شوند که این قرص‌ها از نوع خواب‌آور و قرص برنج هستند. بعد از مدتی خبر‌هایی از ابلاغ بخشنامه‌اى از طرف وزارت آموزش و پرورش درباره این موضوع به مدارس منتشر شد، در همان ساعات ابتدایی کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت ضمن تکذیب ماجرای ابلاغ بخشنامه بیان کرد:« احتمالاً اشخاصی در فضاى مجازى به دنبال ایجاد هرج‌ومرج و پیگیری اهداف خاص هستند. این موضوع ربطی به تولید کیک، وِیفر و کارخانجات و صنایع غذایی ندارد. اگرچه خوشبختانه تا به حال خبری مبنی بر ایجاد مسمومیت بر اثر مصرف این دارو‌ها به گوش نرسیده و در نمونه‌های یافت شده خبری از قرص‌های خواب‌آور، مخدر یا قرص برنج تایید نشده است، اما این موضوع چیزی از بزرگی ماجرا کم نمی‌کند؛ دلیل علت وجود قرص در خوراکی هر چه که باشد نباید سرسری از آن عبور کرد.»
ابتدا خبر وجود قرص در کیک‌ها تکذیب می‌شد، اما کم‌کم تعداد عکس‌ها افزایش پیدا کرد، بر تعداد استان‌های درگیر با این ماجرا نیز افزوده شد و کم‌کم ترامادول و سایر قرص‌های خطرناک به این قصه راه پیدا کردند و موضوع وجود دارو در دلِ کیک‌های موجود در مدارس غیر قابل انکار شد.
حالا گر چه این ماجرا به چند استان خلاصه می‌شود، اما نگرانی سراسر کشور را فرا گرفته است. از طرف دیگر برخی گمانه زنی‌ها از قاچاق دارو توسط جاسازی آن‌ها در کیک و ویفر حکایت دارد و همین موضوع احتمال گسترده بودن ماجرا را افزایش می‌دهد.
>تکذیبی که تائید شد
بعد از افزایش تعداد موارد و گسترش موضوع، کیانوش جهانپور در کسوت سخنگوی سازمان غذا و دارو بیان کرد: «تمام فروشگاه‌های مواد غذایی موظف هستند محصولات و فرآورده‌های غذایی را از شرکت‌های پخش مجاز و رسمی تحویل گرفته و در صورت تحویل اقلام از پخش کننده‌های غیرمجاز، در مقابل پیامد‌های آن مسئول خواهند بود.» او در ادامه تاکید کرد:« بررسی‌های همکاران ما نشان می‌دهد مشاهده جسم خارجی از جمله قرص و کپسول در تعدادی از بسته‌های فرآورده‌های غذایی از جمله ویفر، کیک و موارد از این قبیل در برخی مناطق جنوبی کشور، به هیچ‌وجه به سطح تولید و پخش کلان ارتباط ندارد. موارد مشکوکی در سطح عرضه مشاهده یا گزارش شده و به نظر می‌رسد موضوع فراتر از حوزه سلامت بوده و حتی ابعاد انتظامی، سیاسی و امنیتی داشته باشد. نحوه جا گذاری اجسام خارجی در تعدادی از محصولات، منسوب به بیش از 12 شرکت مختلف است که در نواحی خاصی از نوار ساحلی جنوب کشور مشاهده شده و ارتباطی به خطوط تولید و کارخانجات صنایع غذایی ندارد.»
در این بین رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی کرمان از مسمومیت هفت کودک در استان کرمان به دلیل مصرف کیک و کلوچه حاوی نوعی قرص خبر داد.
سید محمد صابری عصر پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا گفته بود:« سه کودک مسموم شده در شهرستان بافت و چهار کودک در شهر کرمان بعد از مصرف کیک حاوی قرص به مراکز درمانی مراجعه کردند. موارد مسموم شده در استان کرمان را کودکان تشکیل می‌دهند و این افراد بیشتر با خواب آلودگی و مسمومیت خفیف به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند. موارد مسموم شده با کیک حاوی قرص بعد از انجام اقدامات درمانی سرپایی با حال عمومی مساعد از بیمارستان ترخیص شدند. کیک و کلوچه‌هایی که توسط والدین کودکان به مراکز درمانی آورده شده با برندهای مختلف و باز بوده و نمی‌توان در این مورد نظر داد.»
>دست‌های پشت پرده
روز گذشته با افزایش نگرانی‌ها در این خصوص سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: «وجود قرص و کپسول کاملا سالم و دست نخورده و بدون تغییر رنگ یا تغییر در قوام آن در بسته بندی برخی محصولات کیک، ویفر و... منسوب به 12 برند تولیدی، نشان می‌دهد که این موارد تعمدا و بعد از تولید، در سطح عرضه به انحای مختلف در برخی بسته‌ها قرار گرفته است.»
به گزارش ایسنا، دکتر کیانوش جهانپور در خصوص مشاهده اجسام خارجی از قبیل قرص و کپسول در بسته بندی برخی محصولات کیک، ویفر و... منسوب به 12 برند تولیدی گفت: «آنچه مشخص است قرص و کپسول بعد از خط تولید و در سطح عرضه و در اقدامی خرابکارانه، هدفمند و سازمان یافته به بسته بندی تعدادی از محصولات وارد شده و مشکلی در سطح خطوط تولید و بسته بندی و حتی عرضه کلان از مسیر شرکت‌های پخش مجاز و رسمی مشاهده نشده است. تنها مرجع اظهار نظر در مورد محتوای این قرص و کپسول‌ها، آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو است و تا این لحظه گزارشی از وجود داروهای مخدر یا قرص برنج در نمونه‌های ارسالی نداریم، داروهای بررسی شده اغلب داروهای خانگی از جمله استامینوفن، بروفن، ستیریزین، هیدروکسی زین، متوکلوپرامید و حتی بلیستر خالی بوده و به نظر می‌رسد ایجاد رعب و وحشت و تخریب وجهه صنایع غذایی به طور عام مورد هدف بوده است.»
وی در ادامه گفت: «وجود قرص و کپسول کاملا سالم و دست نخورده و بدون تغییر رنگ یا تغییر در قوام آن در محصولات مورد اشاره نشان می‌دهد که این موارد تعمدا و بعد از تولید، در سطح عرضه به انحای مختلف در برخی بسته‌ها قرار گرفته و شرکت تولیدی خاصی هم هدف این اقدام خرابکارانه قرار نگرفته، بلکه تخریب وجهه کل صنعت غذا و شکلات کشور به عنوان یک صنعت پیشرو هدف‌گذاری شده است. تاکنون گزارشی از شناسایی و بازداشت عاملین این اقدام در دسترس نیست لکن موضوع فراتر از ماموریت حوزه سلامت بوده و ابعاد امنیتی و سیاسی داشته و دستگاه‌های مسئول جهت روشن شدن ابعاد آن به موضوع ورود کرده‌اند.»
>انبار کیک‌های مشکوک پلمب شد
ماجرا آنقدر جدی است که رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران روز گذشته با تاکید بر این‌که جاسازی قرص از نظر فنی نمی‌تواند در خط تولید اتفاق افتاده باشد، از پلمب شدن چند انبار نگهدارنده کیک‌های آلوده به قرص خبر داد و گفت:« اگر از این انبارها کیکی توزیع شده باشد از بازار جمع‌آوری شده است.»
سیدمحمد رضا مرتضوی اظهار کرد:« اگر این قرص‌ها در خط تولید جاسازی شده بود، بعد از قرار گرفتن در کوره تغییر رنگ می‌داد و ‌اگر این قرص‌ها در خمیر کیک بودند نیز تغییر شکل می‌دادند، بنابراین رنگ سفید و سالم بودن قرص‌ها نشان می‌دهد که جاسازی قرص‌ها بعد از تولید و پیش از توزیع اتفاق افتاده است. جاسازی قرص در کیک ممکن است به قصد قاچاق یا آسیب زدن به افکار عمومی و ایجاد تشویش و نگرانی انجام شده باشد، اگر هدف از جاسازی قرص در کیک‌ها مسمومیت و آسیب‌زدن بود، می‌توانستند با دسترسی به خمیر، قرص را به صورت مایع به کیک اضافه و آن را مسموم کنند.» همچنین به گفته رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران، قرص‌ها بیش‌تر در کیک‌های لایه‌ای جاسازی شده که می‌توان در آن‌ها لایه‌ها را جدا کرد و کسی متوجه تغییر شکل کیک نمی‌شود.
مرتضوی این اتفاق را "امنیتی" توصیف کرد و در پاسخ به اینکه کیک‌های آلوده در سطح عرضه کشف شده یا در انبارها، گفت: «ظاهرا یک یا دو انبار پلمب شده و اگر از آن انبارها کیکی در بازار توزیع شده باشد جمع‌آوری شده است. اگر جاسازی قرص در کیک‌ها به قصد قاچاق بوده باشد، ممکن است تعداد آن‌ها زیاد باشد.»
او از کشف ردپای برخی از افراد دخیل در این پرونده خبر داد و گفت: «آلوده‌شدن کیک‌ها به قرص فقط در استان‌های سیستان بلوچستان و هرمزگان صورت گرفته و در دیگر استان‌ها شواهدی از وجود این کیک‌ها وجود ندارد. با توجه به این‌که آلوده شدن کیک‌ها به قرص در استان‌های مرزی اتفاق افتاده احتمالا این تخلف به قصد قاچاق قرص‌های روانگردان صورت گرفته است. در روزهای آینده اخبار دقیق‌تر منتشر می‌شود، جاسازی قرص در کیک‌ها در شش یا هفت برند صورت گرفته که بیشتر تولیدکننده کیک‌های لایه‌ای بودند.»
>توضیح پلیس مبارزه با مواد مخدر
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر نیز روز گذشته درباره ماجرای وجود قرص در کیک خوراکی توضیحاتی ارائه کرد.سردار محمد مسعود زاهدیان، اظهار کرد: «بررسی‌ها حاکی از این است که قاچاقچیان با بهره‌مندی از جاسازی‌های مختلف، مواد مخدر را قاچاق می‌کنند.» وی درباره کیک‌های کشف شده، گفت:« بر اساس گزارش واصله از پلیس مبارزه با مواد مخدر هرمزگان از یک دستگاه خودرو نیسان چند عدد کیک که حاوی تعداد معدودی قرص بود، کشف شد که برای تعیین ماهیت به آزمایشگاه پلیس مبارزه با موادمخدر ارسال شده است و تحقیقات در این رابطه از سوی پلیس ادامه دارد.» با همه این اوصاف منشا تولید کیک‌های آلوده چه در دل واحد‌های تولیدی باشد و چه در انبار‌های متروکه گوشه کنار کشور نیاز به توجه دارد؛ تخلفی با گستره نسبتا زیاد در سطح کشور صورت گرفته است پس نیاز به توجه ویژه و همکاری همه مسئولین ذیربط دارد اما به نظر می‌رسد مسئولین به جای پاسخگویی بیشتر نظاره گر ماجرا هستند! این در حالی است که لحظه به لحظه نگرانی‌ها بیشتر می‌شود و خطر وجود قرص‌ها در کیک‌ها نیز جدی‌تر می‌شود و گستره بیشتری پیدا می‌کند.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/288465/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پردازنده دیمنسیتی 6300 مدیاتک برای گوشی‌های میان‌رده معرفی شد

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

خرید سه‌بعدی کالاهای جدید به اپل ویژن پرو اضافه شد

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

بایدن در آستانه شکست؟

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

پوکو M7 5G در راه است؛ نسخه ری‌برند شده Redmi 13 5G

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

مایکروسافت از هوش مصنوعی VASA رونمایی کرد؛ ساخت چهره‌های سخنگو از روی عکس

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

گزیده‌های نفتی هفته

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس/ بازداشت فردی که تهدید کرد خود را نزدیک ساختمان دیپلماتیک ایران منفجر می‌کند/ ویدئو

تلویزیون‌های گیمینگ سری 2025 ردمی شیائومی با قیمت رقابتی معرفی شدند

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس/ بازداشت فردی که تهدید کرد خود را نزدیک ساختمان دیپلماتیک ایران منفجر می‌کند

واژگونی پراید حادثه آفرید

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

مرغ کیلویی چند؟

واکنش ها به تذکر دفتر رهبری در مورد گشت ارشاد جدید/ طرح نور تعطیل می شود؟

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است

آیپد ایر 12.9 اینچی به پنل Mini-LED نمایشگر مجهز خواهد شد

سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی؛ 2 نفر فوت شدند

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

متا مدعی شد: مدل زبانی لاما 3 عملکرد بهتری نسبت به اغلب رقبا دارد

پدر گلاب ایران درگذشت

رقیب اپ استور آغازبه‌کار کرد؛ فروشگاهی جدید برای برنامه‌ها و بازی‌های آیفون

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»/ اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

آذری جهرمی: این یک رجزخوانی نیست، هشدار است/ جنگ طلب نیستم اما در صورت اعلام جهاد از سوی رهبری، لباس سربازی خواهم پوشید

مشخصات Redmi 13 5G و پوکو M7 پرو 5G لو رفت

هزینه مومیایی جسد در سال 1403 اعلام شد

گوشی ارزان جدید موتورولا با باتری پرظرفیت در راه است

ترافیک سنگین در جاده کرج - چالوس

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان

بارش باران در مناطق جنوبی کشور رکورد زد

توقیف خودرو با بیش از 50 میلیون تومان خلافی

مرگ غم‌انگیز تازه عروس در شب عروسی

حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» صادر شد