پیام ویژه

آخرين مطالب

بازار داغ انتخاباتی کمک به نیازمندان! گزارش

  بزرگنمايي:

پیام ویژه - آرمان ملی / متن پیش رو در آرمان ملی منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در پیش است و برخی از کاندیداهایی که برای انتخابات دوم اسفند نام نویسی کرده‌اند، فعالیت خود را حوزه انتخابی‌شان با فعالیت‌های انسان دوستانه و خیرخواهانه آغاز کرده‌اند. این روزها با توجه به افزایش گسترش فقر و مشکلات معیشتی مردم بسیاری از آنها با انتشار پست‌هایی از کمک به خانواده‌های نیازمند، سرکشی به فقرا و موسسات خیریه شهرشان در اینستاگرام، امیدوارند که به یکی از صندلی‌های سبز مجلس با رای مردم اعتماد مردم برسند و بر کسی پوشیده نیست که بسیاری از این اقدامات خیرخواهانه و مردمی بعد از انتخابات دوم اسفند فراموش می‌شود.
روز گذشته رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران نسبت به سوءاستفاده احتمالی برخی کاندیداهای انتخابات از مددجویان خیریه‌ها و سایر مراکز ارائه دهنده خدمات اجتماعی هشدار داد و گفت: یکی از موضوعاتی که در حوزه مددکاری اجتماعی همواره مطرح است عدم بهره‌برداری سیاسی از گروه‌های هدف مرتبط با این حوزه است، این کار ظلم در حق کسانی است که از مراکز ارائه دهنده خدمات اجتماعی استفاده می‌کنند، لذا رویه‌ای که معمولا زمان انتخابات اتفاق می‌افتد مراجعه برخی از کاندیداها به این مراکز برای به اصطلاح «کار خیر» است، به طوری‌که این افراد به این مراکز مراجعه کرده و ضمن ارائه کمک‌هایی، عکس‌های تبلیغاتی نیز ثبت می‌کنند.
خیریه‌ها هوشیار باشند
سید حسن موسوی با بیان اینکه گاهی این افراد به روش‌هایی مانند آزادی زندانیان یا کمک به زنان سرپرست خانوار نیز متوسل می‌شوند که در نفس عمل کار درستی است، اما استفاده از این گروه‌ها با اهدافی غیر از نیت کار خیر و به سبب جمع‌آوری رای، کار نادرستی است، به ایسنا اظهار کرد:این کاندیداها به منظور بهره‌برداری از این افراد وارد میدان می‌شوند، انتظار ما این است که موسسات خیریه‌ای که در این حوزه فعال هستند، اجازه این‌گونه بهره‌برداری از افراد تحت پوشش خود را ندهند. از سوی دیگر ما برای حفظ حیثیت و آبروی این افراد نباید به منافع سیاسی خود اولویت ببخشیم و با انتشار عکس افراد نیازمند و کمک آنها به عنوان یک ابزار برای تحریک احساسات مردم استفاده کنیم. وی ضمن درخواست از مردم برای داشتن هوشیاری لازم در مقابل این دست اقدامات افزود: این هشدار به معنی این نیست که حوزه اجتماعی باید در این دوران سکوت کند، بلکه باید مطالبات و دغدغه‌هایش را ساماندهی کند. همه نمایندگان اگر دغدغه‌های اجتماعی شهرشان را در برنامه‌هایشان بیاورند خیلی موثرتر است تا اینکه روی کاندیدای خاصی تمرکز کنیم. اگر همه نمایندگان موضوعات اجتماعی را مطرح کنند دیگر اهمیتی ندارد که کدام کاندیدا از کدام حزب سیاسی مدافع این دغدغه‌هاست.
پول کمک به فقرا از کجاست؟
بحث ورود پول‌های کثیف به انتخابات به تازگی با صحبت‌های رحمانی فضلی وزیر کشور و کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان بار دیگر در رسانه ها مطرح شده است و حالا بسیاری از کارشناسان سیاسی و اجتماعی از پیامدهای این موضوع ابراز نگرانی می‌کنند. به عنوان مثال اسماعیل گرامی مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی به ایرنا می گوید: اگر شاهدیم نامزدها از فقر مردم استفاده و با توزیع غذا و کت و شلوار و امثالهم سعی در خرید آرا دارند برای این است که نظام انتخاباتی ما حزبی و پشتوانه این نامزدها یک حزب سیاسی نیست و کسی از آنها نمی‌پرسد که این پول‌ها را از کجا آورده‌اید. وی معتقد است در حوزه اجتماعی نخستین خسارت وحشتناک و ویرانگر ورود این پول های کثیف ایجاد شکاف و فاصله طبقاتی است. در این روند بدون این که کاری صورت گیرد و کالایی تولید شود پول تولید می شود. چون کار و فعالیتی پشتوانه این پولها نیست دستمزدهای این مشاغل بسیار بالاتر از عرف جامعه است که خود باعث افزایش شکاف طبقاتی می شود. البته موضوع بحث ما این نیست و آن چه در سوال شما آمد تاثیر سیاسی ورود پول های کثیف به عرصه سیاسی است.
فقرا قربانیان فعالیت‌های پوپولیستی
هنوز داستان سیب‌زمینی‌‌ها و افزایش یارانه نقدی و مستمری در انتخابات ریاست جمهوری سال 88 و 84 را مردم فراموش نکرده‌اند. سال‌هاست که آمار دقیقی از جمعیت زیر خط فقر و خانوارهایی که توان تامین حداقل‌های زندگی را ندارند، منتشر نمی‌‌شود و مسئولان تنها به کلیاتی که از بهبود وضعیت خبر می‌دهند، بسنده می‌کنند. اما به استناد آمارهای غیررسمی، دست‌کم حدود 30 میلیون نفر از جمعیت کشور با مسئله فقر دست و پنجه نرم می‌کنند و این جمعیت آماری می‌تواند نقش مهمی در انتخابات پیش روی مجلس داشته باشد. با وجود اینکه بسیاری از آنها کاندیداهای خود را به امید بهبود شرایط زندگی‌شان به مجلس می‌فرستند و به آنها رای می دهند، اما در واقعیت بسیاری از آنها کوچکترین قدمی را برای قشر فرو دست و ضعیف شهر و جامعه شان بر نمی‌دارند و به قول معروف «وعده‌های انتخاباتی» می‌دهند. از سوی دیگر درشرایط آشفته اقتصادی معمولا تمایل بیشترمردم و به خصوص قشرهای آسیب پذیر وضعیف‌تر به شعارهای پوپولیستی افزایش می‌یابد و بسیاری از سیاسیون و کاندیداها از این شرایط در راستای منافع شخصی سوء استفاده می کنند. سید مسعود موسوی، عضو هیأت علمی پژوهشکده مطالعات راهبردی درهمین باره می‌گوید: بیشتر وقت‌ها خطر ظهور پوپولیسم درانتخابات درکشورهایی که از نظام حزبی بی‌بهره‌اند افزایش را دارد. درانتخابات مجلس یازدهم با توجه به ماهیت منطقه‌ای و قومی انتخابات‌، طرح برخی مطالبات پوپولیستی برای جلب آرا از سوی کاندیداها از آسیب‌هایی است که می‌تواند بسیار هزینه ساز باشد. درحال حاضر زمزمه‌هایی از این گونه بحث‌ها را از سوی برخی افرادی که فعالیت‌های انتخاباتی را از هم اکنون کلید زده‌اند می شنویم. حضور و رشد کاندیداتورهای سلبریتی از دیگر نشانه های پوپولیسم درانتخابات مجلس یازدهم است که به نظر می‌رسد درمجلس یازدهم یکی از پدیده های انتخاباتی خواهد بود که پیامدهای خاص خود را نیز به همراه خواهد داشت.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/299565/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تعداد کاربران فعال اسپاتیفای 19 درصد رشد کرد

هوش مصنوعی شیطانی هم ساخته شد!

قابلیت عجیب P70 پرو را ببینید؛ عضو پرآوازه خانواده هواوی

از هوش مصنوعی تا تماس ویدیویی؛ قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن را ببینید

قابلیت انقلابی واتساپ معرفی شد؛ انتقال فایل بدون نیاز به اینترنت

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

هشدار زرد هواشناسی؛ وزش باد شدید در مناطق جنوبی کشور تا هفته آینده

محاکمه پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

رئیس سازمان سنجش: اینترنت در روزهای کنکور قطع نمی‌شود

میانگین سن مادران و پدران ایرانی در تولد اولین فرزند

نمایش داستان مرموز بازی INDIKA در تریلر جدید

این ویژگی امنیتی اندروید 15 شما را از اپلیکیشن‌های مشکل‌دار نجات می‌دهد

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

طرح تعویض رایگان سامسونگ برای گوشی هایی که این مشکل را دارند

برنامه/ فکرتان را به یک اثر هنری تبدیل کنید

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

ایران می‌تواند با صدور خدمات فنی و مهندسی در توسعه سریلانکا مشارکت کند

با گوشی جدید هواوی می‌توان بدون اینترنت تصویر ارسال کرد!

هوش مصنوعی جدید گوگل می‌تواند جان شما را نجات دهد

5 سند همکاری میان مقام‌های ایران و سریلانکا امضا شد

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

تصاویری از تخریب و ریزش چند خانه بر اثر آبگرفتگی در کاشان

فوری: رئیس‌جمهور آمریکا قانون فیلترشدن تیک‌تاک را امضا کرد

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

گردنه «تته» کردستان پس از 5 ماه بازگشایی شد

دادستان کل کشور: طرح نور با همین جدیت و قاطعیت استمرار خواهد داشت

نقدها و نمرات بازی Stellar Blade منتشر شدند

اعمال مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو چه اثری دارد؟

افشای مشخصات پردازنده‌های اسنپدراگون X پلاس کوالکام

روایت «فارن پالیسی» از تله‌ای که اسرائیل در آن گرفتار شده است

معاون امنیتی وزیر کشور: طرح نور با قوت به‌ کار خود ادامه خواهد داد

داستان ابوشجاع

تأکید معاون وزیر نفت بر وصول بدهی‌ ابربدهکاران صنعت گاز

2 وزیر احمدی نژاد رقیب قالیباف شدند/ ذوالنوری هم وارد گود شد

توماج صالحی به اعدام محکوم شد

دستگیری اراذل و اوباش شمشیر به دست تهرانپارس

تصویری حیرت انگیز از فرود ناموفق یک بوئینگ!

توضیحات رئیس سازمان توسعه تجارت درباره نمایشگاه اکسپو

جزئیات از سامانه جدید «خودنویس»

درآمد 5 میلیارد تومانی یکی از کاربران تلگرام با فروش نام کاربری!

عامل تحریم