پیام ویژه

آخرين مطالب

نیویورک تایمز: آیا خطر تنش نظامی گسترده تر با ایران وجود دارد؟ بين الملل

  بزرگنمايي:

پیام ویژه - دیپلماسی ایرانی / متن پیش رو در دیپلماسی ایرانی منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
ایران برای حفظ موازنه شرایط دشواری پیش رو دارد. این کشور از یک سو به دنبال حملات تلافی‌جویانه‌ای خواهد بود تا به آمریکا نشان بدهد که کشتن سلیمانی ارزش پیامدهای آن را نداشت – حملاتی که در شان ارزش‌های سلیمانی و فراتر از قدرت نظامی آمریکا باشد – و از یک سو تلاش خواهد کرد ماشه یک جنگ تمام عیار را نکشد.
مکس فیشر (Max Fisher)/ بیشتر تحلیل‌گران معتقدند با ترور قاسم سلیمانی، ایران گزینه‌ای جز انتقام ندارد چرا که به جز غرور ملی یا آبروداری، در این‌جا مساله‌ای مطرح است که برای تمام کشورها مهم است: حفاظت از خویش که حفاظت از رهبران ارشد را هم شامل می‌شود. کشتن یکی از این رهبران به جز توهین یا ضربه به قابلیت‌های نظامی یک کشور، تهدیدی علیه عملکرد و کارایی آن کشور است.
ایران برای حفظ موازنه شرایط دشواری پیش رو دارد. این کشور از یک سو به دنبال حملات تلافی‌جویانه‌ای خواهد بود تا به آمریکا نشان بدهد که کشتن سلیمانی ارزش پیامدهای آن را نداشت – حملاتی که در شان ارزش‌های سلیمانی و فراتر از قدرت نظامی آمریکا باشد – و از یک سو تلاش خواهد کرد ماشه یک جنگ تمام عیار را نکشد.
اگر ایران موفق شود نتایج برای آمریکا و همپیمانانش هزینه‌بار خواهد بود، اما جنگی مستقیم در نخواهد گرفت. اما ایران هیچ راهی ندارد که به طور قطعی اطمینان حاصل کند که کدام اقدام ها می‌توانند هر دو هدف را عملی کنند. بدسنجی‌ها می‌تواند تنش‌ها را از کنترل خارج کند.
تجربه‌های ماه‌های گذشته نشان می‌دهد که هم آمریکا و هم ایران در سنجش درست حملات متقابلشان شکست خورده‌اند. هر زنجیره‌ای از اقدامات تلافی‌جویانه به جای این که طرف مقابل را پس‌ براند به تنش‌زایی بیشتر طرف مقابل و شروع چرخه‌ای دیگر از اقداماتی انجامیده که بیش از پیش پرهزینه‌ بوده‌اند. هر دو طرف به نوعی کنترلشان را از دست داده‌اند.
پیشران دیگری که کنترل این چرخه را دشوارتر می‌کند این است که گاهی اهداف و مقاصد آمریکا روشن نیست. بیانیه‌های رسمی بر اهداف محدود مانند بازدارندگی از حملات ایران تاکید می‌کنند در حالی که مقامات ارشد از برخی اهداف جامع مانند اخراج ایران از منطقه یا حتی سرنگونی نظام این کشور سخن می‌گویند. این بلاتکلیفی و تردیدها همراه با قدرت برتر نظامی آمریکا رهبران ایران را برای طراحی بدترین‌ها تحت فشار می‌گذارد و فهم این که چه زمانی می‌توانند با امنیت کامل عقب‌نشینی کنند را برای آنها دشوار می‌‌کند.
پیش‌بینی می‌شود ایران مانند همیشه از حملات نامتقارن – استفاده از نیابتی‌ها یا مجموعه حملات کوچک – برای هدف قرار دادن نیروها، همپیمانان یا منافع اقتصادی آمریکا استفاده کند. دشمنان آمریکا در استفاده از حملات نامتقارن برای عقب راندن واشنگتن موفقیت چندانی نداشته‌اند همان‌طور که آمریکا نیز هرگز راهبرد موفقی برای بازدارندگی از حملات نامتقارن نیافته است.
بنابراین بزرگترین خطر این است که جنگ نامتقارن ایران به نقطه‌ای برسد که آمریکا احساس کند چاره‌ای جز حمله مستقیم به ایران ندارد. تحلیلگران هراس دارند که این شیوه به یک جنگ مستقیم و بلندمدت تبدیل شود. ایران به سختی در چنین جنگی با آمریکا پیروز خواهد شد اما نیروهای متعارف این کشور می‌توانند هر جنگ زمینی را بسیار پرهزینه و طولانی کنند. ایران همچنین موشک‌های میان‌برد فراوانی دارد که می‌تواند با آنها پایگاه‌های آمریکا یا متحدانش را در گستره خاورمیانه هدف قرار دهد.
ایران می‌تواند به شبه‌نظامیان نیابتی‌اش در لبنان، یمن، عراق و سوریه فراخوان بدهد. اما هیچ دولتی تمایل ندارد در یک جنگ مستقیم به این کشور بپیوندد. همپیمانان آمریکا در منطقه – اسرائیل و کشورهای عربی خلیج فارس مانند عربستان سعودی – نیز به آمریکا نخواهند پیوست مگر این‌که هدف حمله ایرانی‌ها قرار بگیرند. عراق برای انتخاب بین آمریکا و ایران تحت فشار روزافزون است. اگرچه امکان لغزیدن ناآگاهانه به جنگ را نمی‌توان حذف کرد اما هراس از جنگ جهانی سوم، سایر کشورها مانند روسیه و چین را از ائتلاف با آمریکا بازخواهد داشت.
ناگهانی بودن تنش‌زایی اخیر آمریکا این احتمال را افزایش می‌دهد که حمله به سردار قاسم سلیمانی بر اثر خوی هیجانی ترامپ و بدون اندیشیدن به پیامدهای آن طراحی و اجرا شده است. تمایل ایران برای انجام اقدامات پرخطر به دلیل این که تهدید آمریکا گزینه‌ دیگری برای تهران باقی نگذاشته است، خطر را برای تمام طرفین افزایش می‌دهد. در نهایت بار هر منازعه‌ای روی دوش 80 میلیون جمعیت ایران و میلیون‌ها غیرنظامی در گستره خاورمیانه خواهد بود.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/300127/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مرگ غم‌انگیز تازه عروس در شب عروسی

حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» صادر شد

ماجرای برادر کشی با شلیک گلوله

سازمان هواپیمایی کشوری: پروازهای فرودگاه‌های کشور در حالت عادی هستند

دامغان لرزید

مرگ غم‌انگیز تازه عروس و داماد در شب عروسی

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

مانیتور 27 اینچ جدید ازراک آنتن وای‌فای دارد

آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

هکرهای چینی برای حمله به زیرساخت‌های آمریکا آماده می‌شوند

سامانه بارشی جدید در راه ایران؛ دوسوم کشور شاهد باران خواهد بود

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

مخالفت مجمع تشخیص مصلحت با بندی از برنامه هفتم توسعه

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

فروش نفت ایران به بالاترین سطح 6 سال گذشته رسیده است

وضعیت آب‌وهوا طی روزهای آینده؛ استان‌هایی که منتظر بارش هستند

سقوط قیمت بیت کوین

پیش‌بینی یک کارشناس درباره نرخ اجاره در سال 1403؛ اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

هوش مصنوعی متا رسماً به اینستاگرام، واتس‌اپ و فیسبوک اضافه شد

قرارداد برداشت داده‌های لرزه‌نگاری دشت مغان امضا شد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

ماجرای رد و بدل رمز ارز برای تقلب در کنکور!

کمک آمریکا به تراشه‌سازان؛ مایکرون 6 میلیارد دلار بودجه دریافت می‌کند

نکاتی درباره آیین‌نامه عرضه اینترنتی دارو

رقم دقیق افزایش حقوق کارمندان

بودجه امسال چه زمانی نهایی می‌شود؟

پایان یکه تازی اردوغان؟

جزئیاتیی از زلزله بامداد امروز در خراسان رضوی

نسخه‌ آیفون واتساپ با دستور دولت چین از اپ استور حذف شد

آیفون 17 پلاس ظاهراً با نمایشگر کوچک‌تر از گوشی‌های فعلی پلاس معرفی می‌شود

پیشرفت صنعت تراشه چین در سایه تحریم‌ها؛ تولید 40 درصد رشد کرد

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

مرغ ارزان شد

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

طراحی جلویی شیائومی Civi 4 در کنسول گوگل پلی مشاهده شد

حمله به جان وحدت

ساخت تصویر متحرک 3 ثانیه‌ای در پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید امکان‌پذیر می‌شود

تاریخ سازی جعلی

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: رتبه‌بندی 100 هزار معلم اصلاح شد

سیل برای دبی گران تمام شد

موضع‌گیری دو پهلو

سقوط کامیون نفت‌کش در آب‌نمای کنخ مسیر بندر خمیر