پیام ویژه

آخرين مطالب

در نشستی با حضور کارشناسان بررسی شد

به‌کارگیری ظرفیت صنعت بیمه در تامین مالی پروژه‌های صنعت نفت وزارت نفت

  بزرگنمايي:

پیام ویژه - کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت که قرار است بهمن‌ماه امسال از سوی موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی برگزار شود، در سومین محور خود به ارزیابی این مسئله پرداخت که چگونه می‌توان با ارائه سازوکارهای اصولی نقش شرکت‌های بیمه را در صنعت نفت پررنگ‎تر کرد.

به گزارش خبرنگار شانا، جواد حدادی، رئیس کمیته راهبری کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت دیروز (شنبه، 21 دی‌ماه) در نشستی که با حضور کارشناسان و فعالان صنعت بیمه برگزار شد، بر ضرورت هم‌اندیشی و همکاری بین نظام مالی و بازار انرژی کشور تاکید و اظهار کرد: این کنفرانس با رویکردی کاربردی به دنبال بهره‌مندی از ظرفیت‌های ریالی داخلی برای تامین مالی پروژه‌های نفتی است.
وی افزود: این کنفرانس در تلاش است با رویکردی عملیاتی به معرفی پروژه‌های اولویت‌دار، توجیه‌پذیر و قابل تامین مالی در صنعت نفت بپردازد و به نوعی تنگنای ایجادشده در کشور را به فرصتی برای مشارکت و تعامل حداکثری بین صنعت نفت و بازار پول، سرمایه و بیمه داخلی تبدیل کند.
به گفته رئیس کمیته راهبری کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت، معرفی ظرفیت‌ها و ابزارهای نوین مالی داخلی به صنعت نفت از سوی سازمان‌های ذی‌نفع می‌تواند مسیر دستیابی به اهداف را هموار کند، همسو با این هدف دفتری با نام PFO به‌منظور برقراری همکاری بین این دو صنعت کلیدی در کشور تشکیل شده است.
حدادی هدف این نشست را همفکری صنعت نفت با صنعت بیمه برای برگزاری نشست تخصصی بیمه در روز کنفرانس اعلام کرد و افزود: براساس ارزیابی‌های انجام‌شده از سوی کارشناسان، چهار سناریوی پیشنهادی برای نشست تخصصی بیمه مطرح شده است که در بین موضوع‌های پیشنهادی، مهم‌ترین عنوان که بتواند همکاری حداکثری میان صنعت بیمه و صنعت نفت را در پی داشته باشد به‌عنوان موضوع نشست انتخاب خواهد شد و در ادامه هر یک از کارشناسان درباره موضوع پیشنهادی خود توضیحاتی ارئه خواهند داد.
سناریوی اول؛ طرح تعریف بیمه‌نامه‌های تضمین
لیلی نیاکان، معاون پژوهشی پژوهشکده بیمه مرکزی به طرح تعریف بیمه‌نامه‌های تضمین اشاره کرد و گفت: به‌طور کلی برای تامین مالی صنعت نفت راهبردهای کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت مطرح است که در این میان نظام بانکی و بورس به ترتیب در تامین مالی کوتاه‌مدت و میان‌مدت و صنعت بیمه در زمینه راهبردهای بلندمدت می‌تواند نقش تاثیرگذاری داشته باشد.
وی به موضوع ارائه ضمانت‌نامه از سوی شرکت‌های بیمه اشاره کرد و افزود: بر اساس ماده 9 قانون حمایت از حداکثر توان داخلی، صنعت بیمه مکلف شد برای پوشش ریسک تولیدات داخلی در کنار صنعت بانکداری اقدام به ارائه ضمانت‌نامه کند که این ماده قانونی بعدها تغییر کرد و در شکل نهایی خود به ارائه ضمانت از سوی موسسه‌ها تضمین تبدیل شد.
نیاکان تصریح کرد: هم‌اکنون شرکت‌های بیمه می‌توانند در کنار دیگر خدمات بیمه‌ای، خدمات تضمین ارائه کنند و همچنین پوشش‌های ریسک در قالب قراردادهای پروژه‌های صنعت نفت ارائه می‌شود.
مالک اژدر برزگر صدیق، دبیر کمیته بیمه کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت نیز گفت: ما نمی‌توانیم از صنعت بیمه انتظار داشته باشیم که برای پروژه‌های ما تامین مالی کند، اما از آنجا که غالبا صنعت نفت از اوراق قرضه برای پرداخت به پیمانکاران خود استفاده می‌کند، شرکت‌های بیمه با توجه به محدودیت‌هایی که وجود دارد می‌توانند از این اوراق قرضه به‌عنوان پشتیبان برای پوشش تضمین پرداخت استفاده کنند.
وی ادامه داد: پیمانکاران گاه برای تامین منابع مالی خود به ناچار اوراق قرضه را زیر قیمت در بازار به فروش می‌رسانند که اگر شرکت‌های بیمه از این فرصت استفاده کنند هم خسارت کمتری خواهد داشت و هم هزینه فرصتی را برای پیمانکار خریداری می‌کنند که لطمه به کار آنها نزند. همچنین فضا برای شرکت‌های بیمه باز خواهد شد و می‌توانند در پروژه‌های عمرانی صنعت نفت حضور تاثیرگذاری داشته باشند.
سناریوی دوم؛ تشکیل صندوق اتکایی انرژی
در ادامه این نشست، مهدی سامری، عضو هیئت مدیره شرکت بیمه تجارت نو عنوان کرد: منابع مالی حاصل از بودجه و نیز منابع حاصل از بیمه‌های عمر، پس‌انداز و ذخایر دو منبع اصلی تامین مالی شرکت‌های بیمه‌ای را تشکیل می‌دهند که در سال‌های اخیر با توجه به اقدام‌های انجام شده اقبال خوبی برای پوشش بیمه عمر انجام شده است و می‌توان امیدوار بود برای سال‌های 99 تا 1400 منابع خوبی ایجاد شود و بتوانیم با ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تامین مالی پروژه‌های نفتی نقش بسزایی داشته باشیم.
وی به تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری انرژی اشاره کرد و افزود: با تشکیل این صندوق و تداوم معرفی پروژه‌ها از سوی صنعت نفت، مزیت رقابتی ایجاد می‌شود و فرصت‌های خوبی پیش‌ روی صنعت بیمه قرار خواهد گرفت، همچنین مزیت دیگر تشکیل صندوق انرژی این است که نفت می‌تواند از منابع مالی هدفمند برای پروژه‌های خود استفاده کند.
سامری با اشاره به اینکه رقمی بالغ بر 10 تا 15 هزار میلیارد تومان فرصت سرمایه‌گذاری در صنعت بیمه وجود دارد، تصریح کرد: در این راستا باید به صنعت بیمه اطمینان داد که منابع سرمایه‌گذاری آن تاثیرگذار است و اینکه ظرف مدت یک تا سه سال آتی منابع سرمایه‌گذاری‌شده برگشت داده می‌شود و می‌تواند سودده باشد.
سناریوی سوم؛ تامین مالی ریسک و اوراق بهادار بیمه‌ای
محسن قره‌خانی، معاون توسعه بازار بیمه رازی گفت: چنین به نظر می‌رسد که باید کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت را به دو بخش عمده تقسیم کرد؛ تامین مالی پروژه‌های نفتی و تامین مالی ریسک.
وی ادامه داد: صنعت بیمه در هر دو بخش هم به‌عنوان سرمایه‌گذار حرفه‌ای و هم تامین مالی ریسک می‌تواند ورود کند و نقش تاثیرگذاری داشته باشد.
معاون توسعه بازار بیمه رازی با بیان اینکه سهم سرمایه پرداختی همه شرکت‌های بیمه‌ای در سال 97 براساس آمار سالانه بیمه مرکزی رقمی بالغ بر 8 هزار میلیارد تومان است، اظهار کرد: با توجه به محدود بودن میزان سرمایه‌گذاری در صنعت بیمه و از طرف دیگر پروژه‌های نفتی که اغلب مگاپروژه‌اند و به تامین منابع مالی هنگفتی نیز نیاز دارند، چندان صحیح نیست که صنعت بیمه به این پروژه‌ها ورود کند، اما می‌تواند به‌عنوان بیمه‌گر و تامین مالی ریسک خدماتی را به صنعت نفت ارائه دهد.
قره‌خانی ادامه داد: همچنین می‌توان از ظرفیت بازار سرمایه نیز استفاده کرد، زیرا در دنیا هنگامی که با محدودیت منابع بیمه‌گری روبه‌رو می‌شوند از ظرفیت بازار سرمایه استفاده می‌کنند.
وی به ایجاد صندوق‌های بیمه انرژی اشاره کرد و گفت: با تشکیل این صندوق‌ها، شرکت‌های بیمه می‌توانند افزون بر بازار سرمایه، در این صندوق‌ها نیز سرمایه‌گذاری کنند و البته مدیریت این صندوق‌ها نیز در اختیار شرکت‌های بیمه گذاشته شود.
معاون توسعه بازار بیمه رازی اظهار کرد: به هر تقدیر در شرایط کنونی هر اقدامی کنیم خودبیمه‌گری اتکایی کردیم و واقعیت این است که در ایران با حدود 600 میلیون دلار ظرفیت بیمه‌گری کفاف تامین منابع مالی طرح‌های میان‌دستی پتروشیمی را نخواهد کرد، چه برسد به پروژه‌های بالادستی صنعت نفت و گاز.
سناریوی چهارم؛ مدیریت و ارزیابی ریسک عملیاتی
محمدحسین طالبیان، رئیس امور قراردادها و بازاریابی شرکت بازرسی مهندسی و صنعتی ایران در ادامه به موضوع حفظ سرمایه اشاره و از آن به‌عنوان تنها راهکار برون‌رفت از شرایط اقتصادی و سیاسی حاکم بر جامعه اشاره کرد و گفت: صنعت بیمه بیشتر به دنبال تضمین و حفظ سرمایه است و حفظ این سرمایه اگر بخواهد به سمت شرکت‌های بیمه جریان داشته باشد باید در مسیر ارزیابی ریسک عملیاتی درست و دقیق‌تر سوق داده شود.
وی اظهار کرد: غالبا مدیریت و ارزیابی ریسک عملیاتی در صنعت بیمه ارزیابی درستی نیست و این مسئله به بحث سرمایه وجودی صنعت نفت ضربه خواهد زد.
کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت با رویکردی کاربردی برای نخستین بار از سوی موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی با همکاری و مشارکت شرکت‌های اصلی تابع وزارت نفت، شرکت توسعه راهبردی دانافرافن، صندوق توسعه ملی، سازمان بورس، بورس انرژی، فرابورس، بورس کالا، پژوهشکده پولی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، پژوهشکده بیمه و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، انجمن‌ها و تشکل‌های اقتصادی، شرکت‌های خصوصی نفت و دیگر ارکان بازار پول و سرمایه کشور، در تاریخ 7 بهمن‌ماه امسال برگزار خواهد شد.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/301451/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

ربات‌های دوپا گوگل به‌لطف هوش مصنوعی، حالا سریع‌تر و قدرتمندتر از قبل فوتبال بازی می‌کنند

واکنش عباس عبدی به توئیت عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب درباره برخود با بی حجابی

پردازنده دیمنسیتی 6300 مدیاتک برای گوشی‌های میان‌رده معرفی شد

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

خرید سه‌بعدی کالاهای جدید به اپل ویژن پرو اضافه شد

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

بایدن در آستانه شکست؟

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

پوکو M7 5G در راه است؛ نسخه ری‌برند شده Redmi 13 5G

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

مایکروسافت از هوش مصنوعی VASA رونمایی کرد؛ ساخت چهره‌های سخنگو از روی عکس

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

گزیده‌های نفتی هفته

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس/ بازداشت فردی که تهدید کرد خود را نزدیک ساختمان دیپلماتیک ایران منفجر می‌کند/ ویدئو

تلویزیون‌های گیمینگ سری 2025 ردمی شیائومی با قیمت رقابتی معرفی شدند

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس/ بازداشت فردی که تهدید کرد خود را نزدیک ساختمان دیپلماتیک ایران منفجر می‌کند

واژگونی پراید حادثه آفرید

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

مرغ کیلویی چند؟

واکنش ها به تذکر دفتر رهبری در مورد گشت ارشاد جدید/ طرح نور تعطیل می شود؟

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است

آیپد ایر 12.9 اینچی به پنل Mini-LED نمایشگر مجهز خواهد شد

سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی؛ 2 نفر فوت شدند

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

متا مدعی شد: مدل زبانی لاما 3 عملکرد بهتری نسبت به اغلب رقبا دارد

پدر گلاب ایران درگذشت

رقیب اپ استور آغازبه‌کار کرد؛ فروشگاهی جدید برای برنامه‌ها و بازی‌های آیفون

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»/ اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

آذری جهرمی: این یک رجزخوانی نیست، هشدار است/ جنگ طلب نیستم اما در صورت اعلام جهاد از سوی رهبری، لباس سربازی خواهم پوشید

مشخصات Redmi 13 5G و پوکو M7 پرو 5G لو رفت

هزینه مومیایی جسد در سال 1403 اعلام شد

گوشی ارزان جدید موتورولا با باتری پرظرفیت در راه است

ترافیک سنگین در جاده کرج - چالوس

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان