پیام ویژه

آخرين مطالب

پراجکت سندیکیت: گذر سخت اردوغان از باتلاق لیبی يادداشت

  بزرگنمايي:

پیام ویژه - اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه نمونه بارز یک رهبر سیاسی قدرتمند در جهان امروز است، اما تصمیم او مبنی بر فرستادن نیروهای نظامی خود به لیبی او را خیلی از این لقب دور می‌کند. زمانی که تصمیم او با شکست روبه‌رو شود، که قطعا می‌شود، او شانس و دوستانش را از دست خواهد داد. سایت خبری تحلیلی «پراجکت سیندیکیت» در مقاله‌ای نوشت: رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه، به درخواست دولت وفاق ملی (GNA) که تحت حمایت سازمان ملل قرار دارد، در مدت کوتاهی نیروهای نظامی خود را به لیبی خواهد فرستاد. دولت وفاق ملی در هشت ماه گذشته در شهر طرابلس تحت محاصره ارتش ملی لیبی (نیروهای ژنرال خلیفه حفتر) بوده است.
این یک بی‌خردی نظامی و دیپلماتیک خواهد بود. اردوغان از قبل نمونه درگیری سوریه را در بیخ گوش خود داشته است. آیا او واقعا فکر می‌کند که فرستادن چند صد – یا حتی هزاران- نیروی نظامی به لیبی برای کمک به دولت وفاق ملی تحت محاصره، می‌تواند به نحوی آشفتگی غم‌انگیز و خونین لیبی را از بین ببرد؟ مشکلاتی که خود در سال 2011 در نتیجه مداخله قدرت‌های خارجی در امور این کشور به وجود آمد و موجب سرنگونی رژیم معمر قذافی، دیکتاتور سابق آن شد. اردوغان بی‌دلیل انتظار پیروزی دولت وفاق ملی یا صلحی قریب‌الوقوع را دارد، او خود را در این موضوع گول می‌زند. ارتش ملی مجهز لیبی به رهبری حفتر از حمایت مصر، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، روسیه و (حداقل به صورت مخفیانه) فرانسه برخوردار است. حفتر به کمک سربازان اجیر شده روسیه و سودان باید از فائز السراج، نخست وزیر کنونی لیبی (و دولت وفاق ملی) نسبت به آینده خوشبین‌تر باشد. اما حمایت ترکیه و قطر از دولت وفاق ملی و به رسمیت شناخته شدن آنها از سوی سازمان ملل که به نوعی کار آنها را لاپوشانی کرده است، در توازن نظامی ارزش کمتری دارد. پس توجیه ترکیه برای ورود به درگیری وحشتناک لیبی به عنوان یکی دیگر از جنگجویان نیابتی چیست؟ عاملی که اغلب برای خارجی‌ها گیج‌کننده بوده، نفوذ ایدئولوژیک و سیاسی اخوان‌المسلمین در خاورمیانه - یا حداقل در بخش‌های سنی نشین- است. اخوان المسلمین یک جنبش فراملی اسلام‌گرای اهل سنت است که در بسیاری از کشورهای عربی طرفدار دارد. این جنبش که تقریبا یک قرن پیش در مصر بنیان نهاده شد خواستار انتقال (مسالمت‌آمیز) به دولتی دینی است. این رویکرد را در شعار آنها نیز می‌توان دید: «اسلام راه‌حل است.»
برای خاندان‌های سلطنتی عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین که جنبش اخوان‌المسلمین را سازمانی تروریستی می‌دانند که می‌خواهد قدرت آنها را زیر سوال ببرد، این مشکل بزرگی است. رژیم سرکوبگر مصر به رهبری عبدالفتاح السیسی که کودتای نظامی 2013 را به راه انداخت و موجب پایان یافتن حکومت اخوان المسلمین شد نیز به همین ترتیب عمل کرد. تنها ترکیه - خصوصا حزب عدالت و توسعه اردوغان- و قطر (که با همسایه سعودی خود تضاد زیادی دارد) با اشتیاق به جنبش اخوان‌المسلمین نگریستند نه با احساس خطر. ترکیه و قطر با این فرض که «دشمن دشمن من دوست من است» اقدام به تصمیم‌گیری کردند و حمایت عربستان سعودی، امارات و مصر از حفتر بهانه خوبی شد تا این دو کشور (ترکیه و قطر) از فائز السراج و دولت وفاق ملی او پشتیبانی کنند.
دلیل مهم‌تر اردوغان برای ماجراجویی در لیبی این است که می‌خواهد ترکیه برای اولین‌بار از زمان سقوط امپراتوری عثمانی (که لیبی بخشی از آن بوده است) نقش تعیین کننده‌ای در منطقه داشته باشد. چنین جاه‌طلبی به اندازه کافی منطقی به نظر می‌رسد. ترکیه بیش از 80 میلیون نفر جمعیت، دومین ارتش نظامی بزرگ ناتو و اقتصاد نسبتا پیشرفته‌ای دارد. این کشور سزاوار این است که با احترام نسبت به آن برخورد شود و این نشان می‌دهد که چراعدم تمایل آشکار اتحادیه اروپا نسبت به پیشنهاد ادامه عضویت آنکارا در این نهاد ضربه‌ای به غرور آن محسوب می‌شود.
رویای رهبری بر منطقه برای ترکیه هزینه بالایی دارد. تقریبا دو دهه پیش که حزب عدالت و توسعه در این کشور روی کار آمد، مشاور اردوغان احمد داووداغلو بود. او از اساتید دانشگاه بوده و سپس وزیر امور خارجه شد و سرانجام نیز سمت نخست‌وزیری را از آن خود کرد. داووداوغلو مایل به گسترش نفوذ ترکیه به خارج از مرز‌های کشورش بود، اما تنها با شعار «هیچ مشکلی با همسایگان (نخواهیم داشت) ».
اما اردوغان تقریبا با همه همسایگان خود دچار مشکل شد. اتحادیه اروپا نمی‌تواند سابقه بد ترکیه در موضوع حقوق بشر، خصوصا پس از تلاش کودتای نافرجام ارتش این کشور در سال 2016 را بپذیرد. (البته) حمایت ترکیه از حماس (که متحد اخوان‌المسلمین است) در غزه نیز ضربه بزرگی به اسراییل بود. اما تقریبا همه از سیاست ترکیه درقبال سوریه متعجب هستند، تصمیمی که در راستای حمله به کرد‌ها (تاثیرگذارترین جنگجویان علیه داعش) و جهت‌گیری‌های دوگانه نسبت به چندین گروه‌ جهادی بود. داووداوغلو بر سر همین تصمیمات راه خود را از اردوغان جدا کرد و یک حزب سیاسی رقیب تشکیل داد. حامیان اردوغان می‌توانند ادعا کنند که ترکیه تبدیل به یکی از بازیگران مهم منطقه شده است و می‌توان بر روی آن حساب کرد. اتحادیه اروپا در نهایت باید سخاوتمندانه عمل کند وگرنه ممکن است آنکارا اجازه دهد صدها هزار پناهنده اهل سوریه و دیگر کشورها که از شدت فقر و جنگ به این کشور پناه آورده‌اند، به اروپا سرازیر شوند. روسیه و ایران، که هر دو حامی بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه هستند- از زمان ادامه روند صلح سه‌جانبه که سه سال پیش در شهر آستانه قزاقستان آغاز شد، می‌دانند که حل و فصل مناقشه سوریه بستگی به رضایت ترکیه دارد. اردوغان دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا را نیز تحقیر کرد: او بدون در نظر گرفتن حساسیت‌های ناتو و تهدیدهای اقتصادی واشنگتن، بر تصمیم خود مبنی بر خرید سیستم دفاع موشکی روسیه پافشاری می‌کند. اما اردوغان با تصمیم مخاطره‌آمیز خود در مورد لیبی پا را از گلیمش فراتر گذاشته است.اردوغان نمونه بارز یک رهبر سیاسی قدرتمند در جهان امروز است، اما تصمیم او مبنی بر فرستادن نیروهای نظامی خود به لیبی او را خیلی از این لقب دور می‌کند. زمانی که تصمیم او با شکست روبه‌رو شود، که قطعا می‌شود، شانس و دوستانش را از دست خواهد داد.
ترجمه هدیه عابدی

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/301549/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

زمان اعلام نتایج اولیه آزمون سراسری مشخص شد

سرمقاله ایران/ تجویز اصولی در برابر آدرس غلطِ «ان‌شاءالله خیرخواهان» چیست؟

سرمقاله دنیای اقتصاد/ انتخابات آمریکا؛ روشنی‌ها و ابهام‌ها

سرمقاله تعادل/ تصویرسازی مطالبات کارگران

سرمقاله همشهری/ نگاه ویژه رهبرمعظم انقلاب به فرهنگ کار

گلکسی زد فلیپ 5 از یک قابلیت هوش مصنوعی One UI 6.1 محروم است

سرمقاله فرهیختگان/ ضرورت ترویج گفتمان مقاومت برای خانواده دانشگاه آزاد

سرمقاله شرق/ محیط زیست به‌مثابه تمام دولت

سرمقاله اعتماد/ پدیده‌های اجتماعی و جبر مستقیم

کنایه مهاجری به ذوالنور: اگر می‌خواهید همین مجلس ضعیف، ضعیف تر نشود از دولت و شخص رئیس‌جمهور حساب کشی کنید

کنکور 1403 با آزمون «علوم ریاضی» و «انسانی» آغاز شد

اینترنت برای کنکور امسال قطع نمی‌شود؟

سرمقاله کیهان/ اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است

سرمقاله وطن امروز/ حزب‌الله و تعبیر مقاومت هوشمند

سرمقاله خراسان/ فناوری ایرانی ، پیشران دیپلماسی اقتصادی

تداوم رگبار باران در ارتفاعات برخی استان‌ها

اینترنت برای کنکور امسال قطع می‌شود؟

منتظر پیکسل تبلت 2 گوگل نباشید

اگر از تبلیغات داخل سیستم عامل متنفرید ویندوز 11 را آپدیت نکنید!

انتقاد متفاوت عباس عبدی از بازگشت گشت ارشاد به خیابان ها؛ چند بار دست در حفره حجاب کردید و گزیده شدید؟

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

تعداد کاربران فعال اسپاتیفای 19 درصد رشد کرد

هوش مصنوعی شیطانی هم ساخته شد!

قابلیت عجیب P70 پرو را ببینید؛ عضو پرآوازه خانواده هواوی

از هوش مصنوعی تا تماس ویدیویی؛ قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن را ببینید

قابلیت انقلابی واتساپ معرفی شد؛ انتقال فایل بدون نیاز به اینترنت

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

هشدار زرد هواشناسی؛ وزش باد شدید در مناطق جنوبی کشور تا هفته آینده

محاکمه پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

رئیس سازمان سنجش: اینترنت در روزهای کنکور قطع نمی‌شود

میانگین سن مادران و پدران ایرانی در تولد اولین فرزند

نمایش داستان مرموز بازی INDIKA در تریلر جدید

این ویژگی امنیتی اندروید 15 شما را از اپلیکیشن‌های مشکل‌دار نجات می‌دهد

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

طرح تعویض رایگان سامسونگ برای گوشی هایی که این مشکل را دارند

برنامه/ فکرتان را به یک اثر هنری تبدیل کنید

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

ایران می‌تواند با صدور خدمات فنی و مهندسی در توسعه سریلانکا مشارکت کند

با گوشی جدید هواوی می‌توان بدون اینترنت تصویر ارسال کرد!

هوش مصنوعی جدید گوگل می‌تواند جان شما را نجات دهد

5 سند همکاری میان مقام‌های ایران و سریلانکا امضا شد

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد