پیام ویژه

آخرين مطالب

یک ربع دستگیری و احضار برای سفیر بریتانیا يادداشت

  بزرگنمايي:

پیام ویژه - شرق / متن پیش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
حضور سفیر بریتانیا در تجمع شنبه مردم سوگوار تهران مقابل دانشگاه شریف منجر به دستگیری او و البته احضارش در بعدازظهر یکشنبه شده است. دیروز و بعد از اعلام خبر بازداشت راب مک‌ایر، معاون وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد او به عنوان یک بیگانه در یک گردهمایی غیرقانونی دستگیر و 15 دقیقه بعد از شناسایی، آزاد شده ‌است. این واکنش سیدعباس عراقچی در واکنش به توییتی بود که یوسپ بورل، نماینده ویژه اتحادیه اروپا در روابط خارجی و سیاست‌های امنیتی نوشت.
احضار سفیر به وزارت خارجه
مک‌ایر دیروز و پس از ماجراهای مربوط به بازداشتش، به وزارت خارجه احضار شد. طبق اعلام این وزارتخانه، مک‌ایر به دلیل «رفتار نامتعارف و حضور در تجمعات غیرقانونی» توسط دستیار وزیر امور خارجه و مدیر کل اروپا به وزارت امور خارجه فراخوانده شده و «مراتب اعتراض رسمی جمهوری اسلامی به ایشان و دولت انگلیس ابلاغ شد». به گزارش اداره اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت خارجه، در این دیدار به مک‌ایر یادآوری شد که «حضور سفرای خارجی در تجمعات غیرقانونی هیچ تناسبی با مسئولیت‌های ایشان به عنوان نماینده سیاسی کشور متبوع خود ندارد و مخالف مفاد کنوانسیون 1961 روابط دیپلماتیک وین است و دولت انگلستان می‌بایست در این خصوص توضیح دهد».
مک‌ایر: پس از ترک محل دستگیر شدم
راب مک‌ایر در توییتی در توضیح این ماجرا نوشت: «تأکید می‌کنم که من در هیچ تظاهراتی شرکت نکردم!‌ من به مراسم یادبود افرادی که در سانحه ناگوار سقوط هواپیمای PS752 بودند رفتم. طبیعی است که نسبت به کشته‌شدگان ادای احترام کنم، تعدادی از آنها بریتانیایی بودند». مک‌ایر درباره روند بازداشت خود نوشت: «پس از پنج دقیقه هنگامی که عده‌ای شروع به شعاردادن کردند محل را ترک کردم. من نیم‌ساعت بعد از ترک محل دستگیر شدم» اما دستگیری کوتاه او منجر به واکنش‌های زیادی شد؛ از بریتانیا تا اتحادیه اروپا و مجلس شورای اسلامی و وزارت خارجه.
عراقچی و ناباوری از حضور سفیر بریتانیا
سیدعباس عراقچی در تعامل توییتری خود با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا‌ اظهار کرد: «وی بازداشت نشده‌ است، اما به عنوان یک بیگانه ناشناس در یک گردهمایی غیرقانونی دستگیر شد». معاون وزیر خارجه افزود: «وقتی پلیس به من اعلام کرد فردی دستگیر شده که ادعا می‌کند سفیر بریتانیاست، من گفتم غیرممکن است! فقط پس از مکالمه تلفنی که با او داشتم، با تعجب او را شناسایی کردم. 15 دقیقه بعد او آزاد بود».
ابراز نگرانی بریتانیا، کانادا، اروپا و آمریکا
بورل در توییتر از بازداشت موقت راب مک‌ایر سفیر بریتانیا در ایران ابراز نگرانی کرد. وی با بیان اینکه احترام کامل به کنوانسیون وین یک ضرورت است، اظهار کرد: «اتحادیه اروپا خواستار کاهش تنش و فضای دیپلماسی است». علاوه‌بر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دومینیک راب وزیر امور خارجه بریتانیا نیز در بیانیه‌ای ضمن ابراز تأسف از بازداشت سفیر این کشور در تهران بر کاهش تنش‌ها و حرکت به سوی دیپلماسی تأکید کرد. وی مدعی شد این اقدام مغایر با قوانین بین‌المللی بوده‌ است. حساب کاربری وزارت امور خارجه کانادا نیز ضمن نقل توییت وزارت امور خارجه بریتانیا از بازداشت مختصر سفیر بریتانیا در ایران نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کرد و خواستار پایبندی به کنوانسیون وین شد. همچنین مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا بامداد یکشنبه در بخشی از پیام توییتری خود از ایران خواست به کنوانسیون وین و دیپلمات‌های حاضر در این کشور احترام بگذارد.
واکنش مجلسی‌ها
همه چیز دیروز در مجلس معطوف به فاجعه سقوط هواپیمای مسافربری بود؛ البته غیر از معدود نمایندگان نزدیک به جریان پایداری که نطق‌ها و تذکر‌هایشان درباره حضور کوتاه سفیر بریتانیا در تجمع مقابل دانشگاه امیرکبیر بود. آنها خواستار بررسی این حضور و حتی اخراج مک‌ایر شدند. ساداتی‌نژاد نماینده کاشان در نطق خود گفت این موضوع باید به صورت جدی رسیدگی شده و این سفیر خاک ایران را ترک کند: «سوابق انگلیس را از گذشته و خصومت‌هایی را که با ایران داشته است از یاد نبردیم بنابراین درخواست رسیدگی جدی به این موضوع را داشته تا سفرای دیگر کشورها نیز عرف دیپلماتیک را رعایت کنند». حسن کامران دیگر نماینده اصولگرا هم از وزارت امور خارجه خواست بدون ملاحظه با سفیر بریتانیا به دلیل حضور در بین مردم معترض، برخورد کند. علیرضا سلیمی نماینده محلات گفت: «عجیب این است که سفیر کشور انگلستان در آشوب‌های شب گذشته حضور داشته و دست از پشت پرده بیرون آمده است». او در بخش دیگری از تذکرش گفت: «بالاخره نفهمیدیم ساختمان سفارت انگلیس، سفارتخانه است یا مرکز فرماندهی آشوب؛ سفارتخانه است یا مرکز سازماندهی ضد انقلاب. یک روز افطاری می‌دهند، یک روز دیگر نیز به این سبک آشکارا در امور داخلی کشور دخالت می‌کنند. کار به جایی رسیده که خود سفیر به صورت میدانی در صحنه حاضر می‌شود، این با کدام یک از قوانین بین‌الملل سازگاری دارد». حسینعلی‌حاجی‌دلیگانی دیگر نماینده نزدیک به جریان پایداری هم خطاب به هیئت رئیسه گفت: «هیئت رئیسه باید از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درخواست کند تا حضور بی‌جهت سفیر انگلیس را در برخی از تجمعات که دخالت آشکار در امور ایران است، بررسی کنند». محمدجواد ابطحی نماینده خمینی‌شهر نیز چنین موضعی را در صحن مطرح کرد. عبدالرضا مصری عضو فراکسیون اصولگرایان هم که ریاست جلسه را بر عهده داشت در پاسخ به این تذکرها گفت: «نیروهای عزیز انتظامی، سفیر انگلیس را شناسایی کردند و مورد مؤاخذه قرار دادند ان‌شاءالله این موضوع از طریق مجاری رسمی رسیدگی خواهد شد». دیروز همچنین برخی گروه‌ها برای تجمعی اعتراضی در مقابل سفارت بریتانیا فراخوان دادند.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/301852/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

افزایش نرخ سود بین بانکی در هفته پایانی فروردین ماه

بازی/ Evil Lands؛ نبردی میان قهرمانان و شیاطین

آمار نهایی داوطلبان نوبت دوم کنکور اعلام شد

رئیس سامسونگ ثروتمندترین فرد در کره جنوبی شد

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

آزار و قتل زن جوان توسط مرد همسایه؛ متهم: جسد مقتول را به آتش کشیدم

جولان گرانی در کالاهای اساسی؛ حبوبات 30 درصد گران شد

انتشار آپدیت HyperOS برای این گوشی‌ محبوب شیائومی آغاز شد

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارد

دستگیری روانشناس روانی که با اسلحه و بی‌سیم از زنان اخاذی می‌کرد!

جزئیاتی تازه درباره حذف اسم پدر و مادر از کارت ملی

لحظه انفجار مهیب بر اثر نشت گاز

واکنش نماینده مجلس به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

آپدیت جدید بازی Marvel’s Spider-Man 2 منتشر شد

رد حمله موشکی توسط تحلیلگر نظامی شبکه ایران اینترنشنال!/ ویدئو

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

دستگیری یکی از سرکردگان تبلیغ و فروش کوکائین در فضای مجازی

وعده مقام وزارت نیرو برای رفع مشکلات فنی انتقال برق ایران، آذربایجان و روسیه

شروع یک انقلاب در درمان طاسی سر

ایران و اسرائیل در منطقه خاکستری

افزایش 2 میلیون تومانی حقوق سرایداران مدارس

تصاویری عجیب از خسارت سیل امارات

دردسرهای بزرگ اصولگرایان

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

هواوی مچ‌بند جدیدی با الهام از اپل واچ می‌سازد؟

افزایش سودآوری صنایع با اجرای واحد بازیافت گاز دی‌اکسید کربن ایرانی

بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت

سرمقاله سیاست روز/ ناگزیرهای غرب

احداث آرامستان جدید پایتخت در 2 نقطه تهران

طلای جهانی از رکورد فاصله می‌گیرد؟

کارواش خانگی مدل Gunjet

ریچارد‌ هاس: ایران می‌تواند تنگه هرمز را ببندد

مرد ثروتمند قربانی طلب یک میلیارد تومانی‌اش شد

بازی Kena: Bridge of Spirits احتمالا به Xbox Series X/S خواهد آمد

سهم 41 درصدی ابرپروژه‌های نفتی در جذب سرمایه‌گذاری خارجی دولت سیزدهم

عابران پیاده 41 درصد فوتیان تصادفات در تهران

«هدفی» که ایران با حمله به اسرائیل زد!

روایت جالب یک اقتصاددان از دلیل افزایش عجیب قیمت طلا

سامسونگ سریع‌ترین حافظه LPDDR5X جهان را معرفی کرد

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری سال 1403 از امروز

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

پیش‌بینی هواشناسی؛ روز دوشنبه سامانه بارشی جدید وارد کشور می‌شود

سرمقاله جمهوری اسلامی/ کاربردی‌ترین زمان دیپلماسی

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش